חשבונות רבים כתב:ג. בקלי הבישול פעולת הבישול בהם כמו כל בישול רק שהם מתבשלים בקלות יותר מדברים אחרים. בקולייס האיספנין הבישול שנעשה הוא בישול קל אך לרוב רכות או מפני המלח מספיק בישול קל לעשותו ראוי לאכילה.
באג2000 כתב:שיטת היראים (הובא בטור שיח ה) שיש בישול אחר אפיה, ויש לחשוש בזה משום קלי הבישול שהרי ישנם דברים רכים המתבשלים אפילו בכלי שני, ולראיה מביא ממלח, שיש שיטה שמתבשל בכ"ש, אע"פ שלא נפסק כן מעיקר הדין.
מפני מה אינו מביא את קולייס האיספנין המוסכם על כל הדעות?
חשבונות רבים כתב:אני חושש שלא הבנת מה אמרתי.
פת מתבשלת בקלות וכן שאר קלי הבישול. קולייס האיספנין לא מתבשל יותר בקלות אלא נעשה ראוי לאכילה בבישול מועט.
אליהו עזריאל כתב:באג2000 כתב:שיטת היראים (הובא בטור שיח ה) שיש בישול אחר אפיה, ויש לחשוש בזה משום קלי הבישול שהרי ישנם דברים רכים המתבשלים אפילו בכלי שני, ולראיה מביא ממלח, שיש שיטה שמתבשל בכ"ש, אע"פ שלא נפסק כן מעיקר הדין.
מפני מה אינו מביא את קולייס האיספנין המוסכם על כל הדעות?
בלומדי היום בכלל עסקתי בדיוק בנושא הזה וכך יצא לי שיש מחלוקת הראשונים בכלל איך איירי דין קולייס האיספנין לתוס' דף לט ע"א ד"ה כל איירי שהעירוי מכלי שני וא"כ יש ראיה לדין הנ"ל משא"כ לדעת התוס במסכת זבחים דף צ"ה ע"ב ולרא"ש בפרק כירה סימן ט"ז, מחלוקת זה תלוי איך לומדים שיטת ר"ת האם עירוי מבשל כדי קליפה או יותר, ולפי זה תלוי איך איירי בגמ האם עירוי מכלי שני או ראשון והיראים סובר שמבשל רק כדי קליפה ולכן חייב להיות שהעירוי איירי מכלי ראשון ולא שני.
יח''ד כתב:אשמח שתסביר יותר למה זה תלוי במח' בדעת ר"ת.
תוס ל"ט אומרים שחייבים לפרש שההדחה מכ"ש כי מכלי ראשון אסור בכל מאכל לדעת ר"ת. גם אם ר"ת אומר שהבישול הוא בכדי קליפה הקושיה במקומה. רק לרשב"ם שסובר שמותר לערות מכלי ראשון יכול לפרש שהדחת הקולייס מכ"ר.
(ובאמת היראים שהבאת לא מסביר כדברי התוס' וסובר שקולייס אינו קלי הבישול אלא רק אינו מ'כבדי הבישול' כבישרא דתורא וממילא א"ש ואין צריך תירוצים..)
אם אתה מסכים איתי שלכן היראים לא הביא משם ראיה, מהיכי תיתי שאחרי שחידש את דינו משתנה הפשט בקולייס האיספנין? לא מוזכר כזה דבר בפוסקים.יח''ד כתב:חשבונות רבים כתב:אני חושש שלא הבנת מה אמרתי.
פת מתבשלת בקלות וכן שאר קלי הבישול. קולייס האיספנין לא מתבשל יותר בקלות אלא נעשה ראוי לאכילה בבישול מועט.
הבנתי יותר, תודה!
(אמנם נלע"ד שכל זה הסבר למה היראים לא הוכיח מקולייס, כי היה אפשר להשיב כנ"ל, אבל למסקנא אחרי שהוכיח ממלח יותר מסתבר לומר שקולייס הוא מקלי הבישול ולא לתלות את החיוב בהכשר לאכילה.)
יח''ד כתב:כבר חזרתי בי, מדברי היראים שהובאו לעיל רואים שסבר שקולייס הוא לא מקלי הבישול ומותר לשימו בכלי שני.
אתה מחדש כאן שלהיראים שיטה חדשה יחידית ושכל הפוסקים שהביאוהו לענין קלי הבישול אכן יכלו להביא ראיה מקולייס אך לא נזכרו בזה?יח''ד כתב:באמת היראים שהבאת לא מסביר כדברי התוס' וסובר שקולייס אינו קלי הבישול אלא רק אינו מ'כבדי הבישול' כבישרא דתורא וממילא א"ש ואין צריך תירוצים..)
חשבונות רבים כתב:ומה שכתבתי שאינו מתקבל על הדעת הוא כי פשוט וברור שאם כתוב במשנה כל שלא בא בחמין מע"ש מדיחין אותו בחמין בשבת חוץ ממליח הישן וכו' אי אפשר לפרש שרק בישרא דתורא מותר להדיח וכל שאר מילי הם כמליח הישן.
בדברי האג"ט אתה צודק שמה שכתבתי לעיל הוא רק תחילת דבריו, אבל הביאור ביראים אינו משתנה למסקנתו. והוא דהדחה אינה מבשלת שאר דברים חוץ ממליח וקולייס כי היא במהירות כמעט רגע ורק מליח וקולייס מתבשלין בה. ואין לזה שייכות לעניין קלי הבישול שמתבשלין בכלי שני שאינם צריכים לכח בישול חזק אבל מתבשלים בשריה ולא בהדחה כי פעולת הבישול היא זהה בהם.
לומר כפי שאמר היראים שיש עוד דברים שהם כקולייס, זה אפשרי.יח''ד כתב:על מה שאינו מתקבל על הדעת לדעתך (ולדעת התוס') ענה היראים: "אלו ג' וכיוצא בהן יש שבהדחה בעלמא מתבשלין בכ"ר דתנא ושייר דלאו כרוכלא ליחשב וליזל ותן לחכם ויחכם עוד".
אינני מסכים. המשנה נקטה את דבריה בדרך כלל "כל שלא בא בחמין מדיחין אותו בחמין".יח''ד כתב:המשנה אינה יותר קושיא על חומרת היראים ממאמר הגמרא כ"ש אינו מבשל. הוכיח היראים שיש יוצאי דופן ואיננו בקיאים מה הם קלי הבישול ולק"מ. הטור למשל חשב שאין מה להחמיר בזה אבל היראים חשש.
אני מסופק אם מוכרחים לבאר ביראים כדרך האגלי טל שהפשט בהדחה היא משום המהירות, ולא שעצם ההדחה שהמים אינם מתעכבים אינה מבשלת. אבל לעצם הדברים, אינני מבין. הרי כל זמן שלא הגיע למאב"ד אינו עובר, וא"כ ברור שכל האיסור ליתנו בכ"ר הוא משום כנגד המדורה.יח''ד כתב:רק להדגיש- לדבריך יהיה מותר גם לשים מעט זמן בכ"ש או אפילו בראשון קלי הבישול וכל דבר. היראים לא הזכיר דבר כזה ומה שכתב האג"ט שאסור מדרבנן שמא ישכח כמו כנגד המדורה הוא דוחק. (גם בכנגד המדורה יש מח' ראשונים ומדברי היראים שהביא הגמ' כצורתה שאסור רק אם היד סולדת לא נראה לי שהחמיר בזה)
מוסכם עלי שאין לומר כך, וגם זה בכלל מה שאמרה המשנה בדרך כלל שמותר להדיח בחמין.יח''ד כתב:אמנם אפשר לתרץ שהיראים לא הזכיר כי למעשה חושש גם בהדחה בכל דבר שמא הוא כקולייס כמו שחושש בכלי שני ושלישי לקלי הבישול. מ"מ אני לא רואה סיבה להגיד חילוק מחודש ללא מקור בדברי היראים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 484 אורחים