מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לעשר בבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

לעשר בבית

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' פברואר 04, 2019 10:19 am

בס"ד
ראיתי קונטרס ( של ביהמ"ד להלכה בהתיישבות בשם 'לשאילת רבים') שהנושא בו, הטעמים שכמעט מעיקר הדין צריך לעשר בבית (כגון ישנו חשש של פטור על החיוב, עתים הבעלים גוי (אפילו במניות) ואין שליחות לגוי, ספק בדבר שיש לו מתירין ועוד). אודה למי שיוכל להפנות למקום כאן באוצה"ח שדברו בזה.
יישר כח

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי לענין » ב' פברואר 04, 2019 2:02 pm

קונטרס-לשאלת-רבים-שבט-עט.pdf
(137.23 KiB) הורד 179 פעמים

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי זרע הארץ » ג' פברואר 05, 2019 10:54 pm


יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' פברואר 06, 2019 12:20 am

טעמים מרכזיים לעשר בבית הן:
א- אין גמירות דעת של בעלי הפירות למה שבנוסף ליותר ממאית הניתנת לכהן - גם כמעט עשירית ניתנת ללוי, ואם היה בא משה רבינו ותובע את חלקו - מן הסתם בעל החנות לא היה נותן לו.
ב- בפעמים רבות המשגיחים מוגדרים הלכתית כעמי הארץ, וממילא אין אפשרות לסמוך על מה שהפרישו אפילו נשבעים, אא"כ אדם נאמן ראה.
ג- תקלות קורות לא מעט.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי לענין » ד' פברואר 06, 2019 8:54 am

וטעמים עוד יותר מרכזיים-
א. החנות לא עשתה קנין על הפירות, הם עדיין יושבים על המדרכה!!! והמשגיח מעשר!!!
[בבני ברק ההנחיה של שארית היא שחובה להכניס את כל הפירות לתוך החנות, בתקוה שאכן המשגיחים עומדים בזה... בירושלים אין כזו הנחיה, וסומכים על כך שעל פי מנהג המדינה זה שייך לירקן. בבד,צ העדה החרדית אומרים שיש לירקן רשות להניח דברים לפני החנות, ולכן יש כאן קנין חצר, וכאן הבן שואל - הרי באינה משתמרת אינו קונה בלי עומד בצד שדהו, והרבה פעמים בעל הבית בכלל לא עומד שם אלא רק אחד הפועלים! והוא רחום וגו'].

ב. מינו את המשגיח - כאשר הפירות עדיין לא באו לעולם - השליחות לא חלה.

ג. מי מינה את המשגיח? כאשר לא מדובר במכולת קטנה, אלא ברשת גדולה שהיא חברה בע"מ, מי צריך למנות את המשגיח לשליח? הדירקטוריון? המנכ"ל? בכל מקרה, המשגיח לא ראה מעולם אף אחד מהם... [כמובן שלפי הרב שיינברג שחברה בע"מ אין לה בעלות כלל, כל שכן שאין מי שימנה מעיקרא את המשגיח לשליח].

יוצא פוניבז'
הודעות: 2172
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' פברואר 06, 2019 12:03 pm

לענין כתב:ו בבד,צ העדה החרדית אומרים שיש לירקן רשות להניח דברים לפני החנות, ולכן יש כאן קנין חצר,

בבני ברק חזינן שהעייריה נותנת דו"חות לירקנים שלא הספיקו להכניס את הסחורה לתוך החנות.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2172
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' פברואר 06, 2019 12:05 pm

יואל שילה כתב:ג- תקלות קורות לא מעט.


אפשר לפרט?
בכמה מקרים מתוך כמה?
ומה קורה בהכשרים המהודרים?

עושה חדשות
הודעות: 12964
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 06, 2019 2:34 pm

לענין כתב:ב. מינו את המשגיח - כאשר הפירות עדיין לא באו לעולם - השליחות לא חלה.

ג. מי מינה את המשגיח? כאשר לא מדובר במכולת קטנה, אלא ברשת גדולה שהיא חברה בע"מ, מי צריך למנות את המשגיח לשליח? הדירקטוריון? המנכ"ל? בכל מקרה, המשגיח לא ראה מעולם אף אחד מהם...

וכי לא קי"ל דמהני 'זכין' להפרשת תרו"מ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14489
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 06, 2019 3:53 pm

לענ"ד יש לעניין זה גם קשר מסויים למחלוקת בזמנו בין הקנה בשם מחד והשבה"ל והמנח"י מאידך לגבי החיטה (אם כי יש בהחלט מה לחלק)
ולגבי אי גמ"ד של הבעלים כבר העיר מרן הגרשז"א

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' פברואר 07, 2019 7:00 pm

סטטיסטיקות של תקלות אין לי, אך מתוך מידע ממשגיחים - יש כאן מאבק מתמיד עם סוחרים וירקנים שאינם יראי שמים במיוחד [אין כוונתי שכולם לא יראי שמים, אלא שיש בהם כאלו] שנטייתם הבסיסית היא להפטר מהטירדה הזו מהר ובזול, ולכן מחוסר אכפתיות או אף גרוע מכך - יגרמו שיפרישו מפירות ישנים שכבר הופרש מהם, ועוד הרבה, כפי שפירטתי במצורף לקמן (מתוך ספרי 'ראשית דגנך').
על נידון הגמירות דעת עורר הגרשז"א זצ"ל, וכתב שקרוב בעיניו שהפירות טבל. אמנם, ממקורבים שמעתי שכשבפועל הורה - התיר בדיעבד.
מועיל למנות שליח על דבר שלא בא לעולם לגבי תרו"מ, שהרי א"צ דין שליחות אלא די בידיעה שניחא לבעלים בהפרשת המשגיח, ולרווחא דמילתא ראוי לכתוב את השליחות על נייר - ולהשאירו בעולם כל זמן שהמשגיח בתפקידו.
ברכסים שלנו הירקנים לא מוכרים במדרכה - כך שלא הכרתי את הבעיה. האם אין הפירות ברשות החנווני כלפי כל דין אחר [אם הם יגרמו נזק, קנסות מהעיריה, גניבתן תהיה על חשבונו ולא על חשבון הספק], אך אינני בקיא בענייני הקנינים.
משגיח עם הארץ הוא תופעה מצויה, שהרי אחת מהגדרות עם הארץ היא מי שמתארח אצל עם הארץ, ואף מצאנו שנחלקו האם הוא עם הארץ אף שמעשר שם (בשיעורי הגרנ"ק שליט"א כתב שהוא ע"א, מאחר ומכניס עצמו לסיכון), ואף אם נקיל שאם מעשר שם איננו עם הארץ, אך גם זה לא כל כך מצוי אצל חלק מהמשגיחים.

תקלות מחוסר שיתוף פעולה: תקלות רבות נובעות מחמת חוסר שיתוף פעולה של בעל המפעל או החנות שאינו באמת מעונין שהמוצרים יהיו כשרים אלא מעונין רק בתוספת ההכנסה הנובעת מהשלט המעיד על הכשרות [כגון כשבעל הפירות נותן למשגיח פירות רקובים (הפטורים מהפרשה) או ישנים (שכבר הפרישו מהם) כדי שהם יהיו התרומות, או שמשווק תוצרת שנלקחה ממקומות שאינם מאושרים, או שמשווק פירות שהגיעו לחנות לאחר שהמשגיח הלך, ועוד]; המציאות הוכיחה שחשש זה קיים גם כאשר הסוחר הוא שומר מצוות באופן עקרוני.
תקלות מחוסר התאמת המשגיח: תקלות רבות נובעות מחמת חוסר אחריות של המשגיח או מתמימותו או מחוסר יכולתו להשגיח כראוי [כגון כשמפריש כמות מעטה מדי, אין לו מטבע שאפשר לחלל עליה, המטבע התמלאה, אינו משתמש בנוסח מתאים, מעלים עין מטעויות שקרו, אינו מקפיד לערוך ביקורות פתע, אין לו זמן פנוי כדי להגיע בעת פריקת הסחורה, ועוד].
תקלות מחוסר אחריות של ועדת הכשרות: תקלות רבות נובעות מחמת חוסר אחריות של נותני ההכשר [כגון אי הסרת ההשגחה במקרים מסוימים, אי הקפדה עקרונית על פרטים מסוימים, בחירת משגיח כשרות שאינו מתאים לתפקידו (כגון שנחשב חשוד [אינו מקפיד לעשר את מה שאוכל מוכר וקונה או שמתארח אצל עם הארץ בלי דוחק - שפירותיו נחשבים ספק טבל], נחשב עם הארץ [קל דעת במצוות - שפירותיו נחשבים דמאי], אינו בקי בהלכות, אינו מסוגל להיות תקיף, אינו מכיר את הרמאויות הנהוגות אצל הסוחרים, אין לו זמן להשגיח כראוי [חייב ללכת בשעה מסוימת או אינו מסוגל להגיע מוקדם], אין לו סבלנות להשגיח כראוי, אינו רואה טוב [ולכן אינו מסוגל לברור קטניות]), ועוד].

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לעשר בבית

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 07, 2019 7:11 pm

ואחרי כל זה אנשים יר"ש חושבים שיש ענין לעודד יהודים לעלות לארץ...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 294 אורחים