עשוי לנחת כתב:מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.
יתר10 כתב:עשוי לנחת כתב:מקורו בחרם של הגר"ח זוננפלד [בטח תמצא אחרי שתחפש באויצר]
הגרח"פ שיינברג זצ"ל היה מתיר באורגן
רוב הפוסקים מאוד החמירו בדינים אלו מפחד מהחרם.
[url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15088&st=%u05D0%u05DE%u05E8%u05D9%20%u05D1%u05D9%u05E0%u05D4]האמרי בינה[/url]
' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע
עזרה כתב: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 40&page=27
משום מה חסר באוצר הקונטרס אל גיל בעמים – הגאון רבי משה יהושע לנדוי ז"ל ויבלחט"א ... שליט"א.
מחולת המחנים כתב:באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.
עזרה כתב:מחולת המחנים כתב:באותו ענין רציתי לנסות לשאול ולברר.
האם אכן התרחש מעשה זה, ובאשתו של איזה רב מדובר.
ושמא נתחלף לו בזוגתו השניה של הרב מקאליש, אשר השמועות אמרו כי נעלמה בלי להותיר עקבות.
ראה כאן.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107115&&page=31
הכהן כתב:מחכים ליזם שיפתח אולם שמחות בגבעת זאב....
אוצר החכמה כתב:' הישוב החדש בירושלים בהרבה דברים לא נהג כישוב הישן, וא"כ אפשר שתקנת הישוב הישן אינה מחייבת כלל את הישוב החדש, אלא שבריוני ירושלים כידוע מקפידים ע"ז עד מאוד ואבוי לו למי שיפרוץ גדר ואכמ"ל, וגם פוסקי ירושלים מבני הישוב הישן חיזקו את התקנה וצ"ע
קצת מוזרה הטענה הזאת שהרי כיוון שכבר הרבה שנים רוב הנישאים האשכנזים בירושלים (לפחות מהציבור החרדי, אצל שומרי מצוות אחרים איני יודע) מקפידים על זה א"כ וודאי שגם הציבור של היישוב החדש קיבל עליו מנהג זה. וקצת קשה לקרא לגרש"ז איערבאך מהודעתך הקודמת, ולגרי"ש אלישיב מהמשך הודעתך זו בריוני ירושלים.
אוצר החכמה כתב:כתבתי קצת קשה באירוניה, שלא חלי ומרגיש מר שמצד אחד כותב שהסיבה היא בריוני ירושלים, ומצד שני לדבריך הדבר על פי גדולי עולם.
מחולת המחנים כתב:מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.
מחולת המחנים כתב:מעניין באמת לחקור מדוע היו מתקנות ומנהגי ירושלים שגם הבאים אליה בשנים שלאחר השואה ומעט לפניה החזיקו באותם המנהגים, וכדוגמת תקנת הדלקת נרות 40 דק' לפני השקיעה וכן המנהג שלא לנגן בכלי זמר בחתונות בירושלים, ואילו מנהגים אחרים "תפשו" פחות, כגון הלבוש הירושלמי וענין החרם על בתי הספר ולימוד שפות זרות, אשר רוב רובם מן הבאים אליה בדורות האחרונים לא קיבלו הנהגות אלו עליהם.
ואולי שענין המנהג שלא לנגן בכלי זמר הוא מפני שעיקר התקנה היתה משום כבוד ירושלים שעומדת בחורבנה, ואינה משום טעם חיצוני אחר, ולכך קיבלוהו עליהם.
גילוי כתב:[אפשר גם להוסיף את מנהג ירושלים שהבנים אינם הולכים אחר מיטת אביהם.
עובדא ידענא על א' ששאל את הגאון ר"מ הלברשטאם זצ"ל, לפני כעשור שנים, על 'תקליטן' בחתונות בירושלים, וא"ל שבאם אכן זה יתפשט, מעיקר הדין יהיה מותר, [ולכאו' ה"ה אורגן, שזה כלי אחד שמשמיע כמה מיני קולות זמר].עשוי לנחת כתב:בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
"עושים משתה גדול, רק הסעודה לא ימשוך הרבה, כי במהרה עושים ומכינים את הכל על השולחן, כשלשים מיני מאכלים, יחד על טס גדול של נחושת, ואוכלים כל אחד כחפצו ורצונו, ואין אומרים שירה וזמרה, רק הנשים מרננין ומטפחין בתוף ומחול בבית הכלה, והאנשים הקרואים מברכים ברכת המזון וברכת הנשואין והולכים לבתיהן. משך הסעודה תהיה לערך שעה אחת ולא יותר".
"בכל ארץ ישראל אין מי שידע לנגן בנבל וכינור, ואיזה אנשים שבאו מחו"ל לשם, והם מנגנים בכינור על החתונות, אך לא האריכו ימים שמה, וזה כשתי שנים שבא יודע נגן בכינור לעיה"ק צפת"ו, ועשה שם כשני חדשים, וקראו אותו על החתונות, ואחר כך הלך לחו"ל וחזר והביא אתו עמו כנור חדש קטן וכינור הגדול וחליל, ולאחר שתי שבועות נפטר לבית עולמו, אז ראו בחוש שאסור לזמר בכינור בעת החורבן, כמאמר רז"ל".
"כדי לקיים מצות שמחת חתן וכלה בא"י, יש חבורות משמחים חתן וכלה, ויש להם תוף, וכשיש חתונה, בין עשיר בין עני, הולכים לשם ומכין בתוף ומרננים בפיהם בכל כחם, ורוקדים במחול בכל מיני שמחה עד אור הבוקר".
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
ארי שבחבורה כתב:עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.
עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
עשוי לנחת כתב:ארי שבחבורה כתב:עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
כן היא דעת הגר"ה זקס שליט"א שמתיר זאת לכתחילה.עשוי לנחת כתב:א. בתחילת האשכול הבאתי מה שזכור לי בשם הגרח"פ שיינברג שמתיר באורגן. האם ידוע על עוד פוסקים שהתירו אורגן בירושלים?
ארי שבחבורה כתב:אולי זה יפתיע אותך, אולם אפילו בדורנו הדל שבו כבר מזמן נוצרה הפרדה מוחלטת בין הכובע של "ראש הישיבה" לכובע של ה"פוסק" ישנם עדיין כמה יחידי סגולה שמאחדים בקרבם את שני הכוחות הללו, ואחד המיוחדים שבהם הוא הגר"ה זקס שליט"א אשר רב כוחו הן באמירת 'שיעור כללי' בנוי לתלפיות והן באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (דוגמא נוספת היא הגרח"פ שיינברג זצ"ל).
אמנם אם כוונתך היתה לאישים המוכרים בציבור כ"פוסקים" אכן אין הגר"ה זקס נכלל בקטגוריה זו ועמך הסליחה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים