מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי מלבב » ה' נובמבר 29, 2018 12:02 pm

האם מותר להורגו בעלי חיים המציקים ביו״ט, האם יש לומר מתוך שהותרה לצורך אוכל נפש הותרה שלא לצורך.

כדכד
הודעות: 8855
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 02, 2018 11:36 am

עד כמה שזכור לי מפורש שעל שחיטה ובישול ועוד מלאכות לא אמרינן מתוך ורק בהוצאה והבערה אמרינן מתוך
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' דצמבר 02, 2018 12:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5708
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 02, 2018 11:54 am

כדכד כתב:עד כמה שזכור לי מפורש שעל שחיטה ובישול ועוד מלאכות לא אמרינן מתוך ורקב בהוצאה והבערה אמרינן מתוך

אמרינן. ראה שו"ע סי' תקיח ס"א, ומשנ"ב ס"ק א.


גם אני התלבטתי בשאלת הרב מלבב, ואודה לכל מידע בעניין.

כדכד
הודעות: 8855
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 02, 2018 12:45 pm

עיינתי במשנ"ב שם כתוב כדברי כת"ר ולא כדבריי יישר כחו שהעמידני על האמת

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 2:20 pm

כדכד כתב:עיינתי במשנ"ב שם כתוב כדברי כת"ר ולא כדבריי יישר כחו שהעמידני על האמת

דבריך הם כדעת הרמב"ם [לדעת רוב המפרשים], והרבו לתמוה עליו מכמה סוגיות.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 2:27 pm

מלבב כתב:האם מותר להורגו בעלי חיים המציקים ביו״ט, האם יש לומר מתוך שהותרה לצורך אוכל נפש הותרה שלא לצורך.

אני כעת עוסק בסוגיית מתוך ועדיין לא ראיתי דברי הפוסקים, אבל לכאו' שייך לסוגיא בדף כב. בענין כיבוי דליקה וכיבוי נר מפני דבר אחר, שכתבו שם הראשונים [תוס' ורשב"א] דל"א מתוך [שהותר כיבוי בבשרא אגומרי] משום דהוי מכשירין ולכאו' ה"ה כאן. אמנם בדברי הפוסקים [תקי"ד ב'] מתבאר שמותר לכבות הנר על ידי ריבוי פתילות דהוי הבערה (ואף האוסרים הוא מטעם אחר דס"ל דמרבה הפתילות כדי למהר כיבויו הוי מכבה) ונראה דס"ל דהטעם דל"א 'מתוך' בכה"ג הוא משום דל"א 'מתוך' בכיבוי [אולי מטעם שבי' המאירי שם ע"ש].

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי מלבב » ב' דצמבר 03, 2018 2:30 pm

יושב ירושלים כתב:
מלבב כתב:האם מותר להורגו בעלי חיים המציקים ביו״ט, האם יש לומר מתוך שהותרה לצורך אוכל נפש הותרה שלא לצורך.

אני כעת עוסק בסוגיית מתוך ועדיין לא ראיתי דברי הפוסקים, אבל לכאו' שייך לסוגיא בדף כב. בענין כיבוי דליקה וכיבוי נר מפני דבר אחר, שכתבו שם הראשונים [תוס' ורשב"א] דל"א מתוך [שהותר כיבוי בבשרא אגומרי] משום דהוי מכשירין ולכאו' ה"ה כאן. אמנם בדברי הפוסקים [תקי"ד ב'] מתבאר שמותר לכבות הנר על ידי ריבוי פתילות דהוי הבערה (ואף האוסרים הוא מטעם אחר דס"ל דמרבה הפתילות כדי למהר כיבויו הוי מכבה) ונראה דס"ל דהטעם דל"א 'מתוך' בכה"ג הוא משום דל"א 'מתוך' בכיבוי [אולי מטעם שבי' המאירי שם ע"ש].

לא הבנתי למה ע״י ריבוי פתילות כן אומרים מתוך.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 2:34 pm

מלבב כתב:
יושב ירושלים כתב:
מלבב כתב:האם מותר להורגו בעלי חיים המציקים ביו״ט, האם יש לומר מתוך שהותרה לצורך אוכל נפש הותרה שלא לצורך.

אני כעת עוסק בסוגיית מתוך ועדיין לא ראיתי דברי הפוסקים, אבל לכאו' שייך לסוגיא בדף כב. בענין כיבוי דליקה וכיבוי נר מפני דבר אחר, שכתבו שם הראשונים [תוס' ורשב"א] דל"א מתוך [שהותר כיבוי בבשרא אגומרי] משום דהוי מכשירין ולכאו' ה"ה כאן. אמנם בדברי הפוסקים [תקי"ד ב'] מתבאר שמותר לכבות הנר על ידי ריבוי פתילות דהוי הבערה (ואף האוסרים הוא מטעם אחר דס"ל דמרבה הפתילות כדי למהר כיבויו הוי מכבה) ונראה דס"ל דהטעם דל"א 'מתוך' בכה"ג הוא משום דל"א 'מתוך' בכיבוי [אולי מטעם שבי' המאירי שם ע"ש].

לא הבנתי למה ע״י ריבוי פתילות כן אומרים מתוך.

הוא אשר אמרתי שמדבריהם נראה שהטעם שלא אומרים מתוך בכיבוי נר מיוחד למלאכת כיבוי [וכמ"ש המאירי שמלאכת כיבוי לא הותרה בבשרא אגומרי כי היא נעשית ממילא ע"ש היטיב], ולכן בריבוי פתילות שהמלאכה היא הבערה שבה אומרים 'מתוך' מותר.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי מלבב » ב' דצמבר 03, 2018 3:16 pm

יושב ירושלים כתב:
מלבב כתב:
יושב ירושלים כתב:
מלבב כתב:האם מותר להורגו בעלי חיים המציקים ביו״ט, האם יש לומר מתוך שהותרה לצורך אוכל נפש הותרה שלא לצורך.

אני כעת עוסק בסוגיית מתוך ועדיין לא ראיתי דברי הפוסקים, אבל לכאו' שייך לסוגיא בדף כב. בענין כיבוי דליקה וכיבוי נר מפני דבר אחר, שכתבו שם הראשונים [תוס' ורשב"א] דל"א מתוך [שהותר כיבוי בבשרא אגומרי] משום דהוי מכשירין ולכאו' ה"ה כאן. אמנם בדברי הפוסקים [תקי"ד ב'] מתבאר שמותר לכבות הנר על ידי ריבוי פתילות דהוי הבערה (ואף האוסרים הוא מטעם אחר דס"ל דמרבה הפתילות כדי למהר כיבויו הוי מכבה) ונראה דס"ל דהטעם דל"א 'מתוך' בכה"ג הוא משום דל"א 'מתוך' בכיבוי [אולי מטעם שבי' המאירי שם ע"ש].

לא הבנתי למה ע״י ריבוי פתילות כן אומרים מתוך.

הוא אשר אמרתי שמדבריהם נראה שהטעם שלא אומרים מתוך בכיבוי נר מיוחד למלאכת כיבוי [וכמ"ש המאירי שמלאכת כיבוי לא הותרה בבשרא אגומרי כי היא נעשית ממילא ע"ש היטיב], ולכן בריבוי פתילות שהמלאכה היא הבערה שבה אומרים 'מתוך' מותר.

ומה הסברא שדוקא בכיבוי לא אומרים מתוך?

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 4:59 pm

מלבב כתב:ומה הסברא שדוקא בכיבוי לא אומרים מתוך?

הם לא פירשו, אבל המאירי ז"ל פירש מכיון שלא מצינו שהותרה לצורך או"נ ומה שהותר בבישרא אגומרי הוא ענין אחר [לא הבנתי עד הסוף לכן אצטט את לשונו], וז"ל [שם]:
ואף על פי שהותר הכבוי בבשרא אגומרי אין זה כלום דבבשרא אגומרי לגחלים לוחשות אנו צריכין והכבוי על כרחנו הוא בא אבל כבוי בידים לעולם לא הותר הואיל ואין גוף הכבוי מכשיר האוכל לעולם אלא שמונעו מלהתקלקל וכן אמרו שאין ממתקין את החרדל בגחלת של עץ מפני שהוא מכבה שהרי אין תקון האוכל ומתוקו בא מחמת הכבוי אלא בשביל לחישת הגחלים והוזק חמימותה והכבוי בא מאליו ומתוך כך לא הותר הכבוי אף למכשירי אוכל נפש זו היא שיטתנו

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 5:00 pm

כעת ראיתי להרמ"מ קרפ שאסר הריגת מזיקים ע"פ הראשונים הנ"ל [דלא אמרינן מתוך במכשירין] וצ"ע מה יעשה לדברי הרמ"א בענין ריבוי פתילות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 03, 2018 5:17 pm

שחיטה זה "מכשירין"?!

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי מלבב » ב' דצמבר 03, 2018 5:30 pm

עזריאל ברגר כתב:שחיטה זה "מכשירין"?!

כן, אם לא צריך לגוף הבעל חי רק להסרתו.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 8:15 pm

עזריאל ברגר כתב:שחיטה זה "מכשירין"?!

יטרח נא כת"ר ויעיין במו"מ מתחילת האשכול וירוה נחת. [או בקיצור: אני לא מדבר על הנושא האם אומרים 'מתוך' כשההיתר שמצינו למלאכה הוא רק במכשירין שהוא סוגיא בפנ"ע, אלא האם אומרים 'מתוך' כדי להתיר לעשות מכשירין].

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי קראקובער » ב' דצמבר 03, 2018 8:20 pm


יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' דצמבר 03, 2018 8:41 pm

יישר כח על הקישור.
החידוש המשמעותי שראיתי שם הוא שבס' הנייר הביא בזה פלוגתא וטעם ההיתר שההריגה עצמה יש לו בה צורך כמו שאמר רב נחמן [שבת יב.] אשמען לי קלא דסנוותי.

עקביה
הודעות: 5708
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 03, 2018 11:01 pm

קראקובער כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=18161

יישר כח!

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: הריגת בעלי חיים ביו״ט, האם יש לומר מתוך

הודעהעל ידי חפציאלי » ד' דצמבר 05, 2018 11:51 pm

זכרוני שבספר שלחן שלמה להגרשז צידד להתיר להרוג מסברת מתוך


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גבול ים ו־ 373 אורחים