תולעת ספרים07 כתב:והנה בקטע האחרון של פרק שירה
כתוב שם שלחוני מן השמים ליזקק אליך ולהגיד לך במה זכו הכלבים לומר שירה לפי שכתוב הם ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב וכו' ולא עוד אלא שזכו לעבד עורות מצואתם שכותבים בהם תפילין ומזוזות
ומעולם לא הבנתי והרי ביקש לשאול מדוע זכו הכלבים לומר שירה ומהו שתירץ לו שזכו לעבד עורות וכו' הרי זה גופא קשיא מדוע זכו לכל זה הכלבים שהרי הם עזי נפש.
ונמצא שתירץ לו בעצם עם קושיא - וקושיא בעינה עומדת מדוע כלבים עזי נפש זכו לומר שירה ומדוע זכו שמעבדין עורות וכו.
ויש ליישב.
אווז הבר מה הוא אומר, כשרואה ישראל עוסקים בתורה אומר, קול קורא במדבר פנו דרך ה' ישרו בערבה מסלה לאלהינו. ועל מציאות מזונותיו אומר, ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו.
ואמר רבה בר בר חנה: זימנא חדא הוה קא אזלינן במדברא, וחזינן הנהו אווזי דשמטי גדפייהו משמנייהו וקא נגדי נחלי דמשחא מתותייהו, אמינא להו: אית לן בגוייכו חלקא לעלמא דאתי. חדא דלי גדפא, וחדא דלי אטמא. כי אתאי לקמיה דרבי אלעזר, אמר לי: עתידין ישראל ליתן עליהן את הדין.
בימים הקדמונים היו נמצאים עדת הנזירים שהיו פורשים א"ע מן הישוב וישבו במדבר לעבוד את ה'. והנה האדם מדיני בטבע, והפרישות מחיי החברה לשכון בדד במדבר הוא נגד הטבע, ונמצא כח זה שתול באווזא שנמצא אווז ואווז הבר, שהגם שהאווז בטבעה לשכון אצל בני אדם יש מהם שפרשו מן הישוב אל המדבר, וע"כ מושלי משלים קראו את הנזירים האלה בשם אווזות, ר"ל שכח הזה לפרוש מן הישוב שתול בקרבם מטבע האווזא, וע"ז אמר בברכות פ' הרואה, הרואה אווז בחלום יצפה לחכמה שנאמר חכמות בחוץ תרונה, כי הנזירים האלה היו חכמים גדולים וע"כ האווז ציון החכמה, וע"ז אמר חכמות בחוץ תרונה שהוא הפורשים מן הישוב לחוץ, וספר רבב"ח בחידתו שראה אווזי דאזלן במדברא, הם כתות הנזירים, ונגדין נחלא דמשחא מתחותוהי. שהוא שמן החכמה וההשכלה שנפוצה מהם, וידוע שהיו בין הנזירים שני כתות, יש שבחרו העסק בעיון ומושכלות ואמרו שזה תכלית האדם ואשרו וכמו שהיה דעת הרמב"ם, ויש היו אומרים שתכלית האושר הוא העבודה והעסק בצדקה וג"ח.
"והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם".
רב גידל הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה, אמר להו: הכי טבילו והכי טבילו. אמרי ליה רבנן לא קא מסתפי מר מיצר הרע. אמר להו: דמיין באפאי כי קאקי חיורי.
וכן הוא בגיטין (עג, א). וכבר תמהו בזה היאך גינה אותם כ"כ וכינה להם שם כזה. וכבר ציין הגרע"א בגליונו לדברי הגמ' שיצפה לחכמה. ולפי האמור, מבואר ביותר.אתו לקמיה דרבא, אמר להו קאקי חיורי משלחי גלימי דאינשי.
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ד' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד עליו השלום אומר ד' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי.
שייף נפיק כתב:יש להוסיף מברכות נז, א הרואה אווז בחלום יצפה לחכמה שנא' חכמות בחוץ תרונה, והבא עליה הוי ראש ישיבה א''ר אשי אני ראיתיה בחלום ובאתי עליה וסלקית לגדולה. והנה ידוע שמי שנהיה ראש ישיבה מעשירים אותו ומגדלים אותו, וא''כ אחר הבטחון זכה למילוי חסרונותיו.. ודוק.
ולציין ממגילה שמשלה הגמ' את אביגיל לאווז 'שפיל ואזיל בר אווזא ועינוהי מטייפי' ודוק.
יש ספרים שזייפו המינים להטעות את העולם כמו פרק שירה, וכתב בסופו "כל מי שהוגה בו תמיד זוכה לכך וכך, ופלוני ופלוני ערבים"...ואין להאמין כי כותבים כך כדי להחזיק דבריהם.
וכבר שמענו מרבותינו כי ענן המין וחביריו היו כותבין דברי מינות ושקר, וטומנים בקרקע, ואח"כ היו מוציאין אותם, ואומרים כך מצאנו בספרים הקדמונים, על כן כל אדם אם דעתו מתבהלת בדברים החצונים יניחם במקומם, ואהבת השם ברוך הוא לא תסור ממנו.
תורת המן כתב:היום ראיתי בספר כתב תמים לאחד מן הראשונים, הר"מ בן חסדאי מתקו,יש ספרים שזייפו המינים להטעות את העולם כמו פרק שירה, וכתב בסופו "כל מי שהוגה בו תמיד זוכה לכך וכך, ופלוני ופלוני ערבים"...ואין להאמין כי כותבים כך כדי להחזיק דבריהם.
וכבר שמענו מרבותינו כי ענן המין וחביריו היו כותבין דברי מינות ושקר, וטומנים בקרקע, ואח"כ היו מוציאין אותם, ואומרים כך מצאנו בספרים הקדמונים, על כן כל אדם אם דעתו מתבהלת בדברים החצונים יניחם במקומם, ואהבת השם ברוך הוא לא תסור ממנו.
האם מצאנו לו ז"ל חבר?
בברכה המשולשת כתב:תורת המן כתב:היום ראיתי בספר כתב תמים לאחד מן הראשונים, הר"מ בן חסדאי מתקו,יש ספרים שזייפו המינים להטעות את העולם כמו פרק שירה, וכתב בסופו "כל מי שהוגה בו תמיד זוכה לכך וכך, ופלוני ופלוני ערבים"...ואין להאמין כי כותבים כך כדי להחזיק דבריהם.
וכבר שמענו מרבותינו כי ענן המין וחביריו היו כותבין דברי מינות ושקר, וטומנים בקרקע, ואח"כ היו מוציאין אותם, ואומרים כך מצאנו בספרים הקדמונים, על כן כל אדם אם דעתו מתבהלת בדברים החצונים יניחם במקומם, ואהבת השם ברוך הוא לא תסור ממנו.
האם מצאנו לו ז"ל חבר?
יעויין בדוקטורט של מ' בית אריה שצויין לעיל (הועלה ע"י ידידנו הרב זאב באשכול הקבצים)
יש שם הרבה מאוד מה להסתייג, אבל הוא מביא הרבה מקורות.
בן מיכאל כתב:בברכה המשולשת כתב:תורת המן כתב:היום ראיתי בספר כתב תמים לאחד מן הראשונים, הר"מ בן חסדאי מתקו,יש ספרים שזייפו המינים להטעות את העולם כמו פרק שירה, וכתב בסופו "כל מי שהוגה בו תמיד זוכה לכך וכך, ופלוני ופלוני ערבים"...ואין להאמין כי כותבים כך כדי להחזיק דבריהם.
וכבר שמענו מרבותינו כי ענן המין וחביריו היו כותבין דברי מינות ושקר, וטומנים בקרקע, ואח"כ היו מוציאין אותם, ואומרים כך מצאנו בספרים הקדמונים, על כן כל אדם אם דעתו מתבהלת בדברים החצונים יניחם במקומם, ואהבת השם ברוך הוא לא תסור ממנו.
האם מצאנו לו ז"ל חבר?
יעויין בדוקטורט של מ' בית אריה שצויין לעיל (הועלה ע"י ידידנו הרב זאב באשכול הקבצים)
יש שם הרבה מאוד מה להסתייג, אבל הוא מביא הרבה מקורות.
אפשר קישור?
יבנה כתב:בן מיכאל כתב:בברכה המשולשת כתב:תורת המן כתב:היום ראיתי בספר כתב תמים לאחד מן הראשונים, הר"מ בן חסדאי מתקו,יש ספרים שזייפו המינים להטעות את העולם כמו פרק שירה, וכתב בסופו "כל מי שהוגה בו תמיד זוכה לכך וכך, ופלוני ופלוני ערבים"...ואין להאמין כי כותבים כך כדי להחזיק דבריהם.
וכבר שמענו מרבותינו כי ענן המין וחביריו היו כותבין דברי מינות ושקר, וטומנים בקרקע, ואח"כ היו מוציאין אותם, ואומרים כך מצאנו בספרים הקדמונים, על כן כל אדם אם דעתו מתבהלת בדברים החצונים יניחם במקומם, ואהבת השם ברוך הוא לא תסור ממנו.
האם מצאנו לו ז"ל חבר?
יעויין בדוקטורט של מ' בית אריה שצויין לעיל (הועלה ע"י ידידנו הרב זאב באשכול הקבצים)
יש שם הרבה מאוד מה להסתייג, אבל הוא מביא הרבה מקורות.
אפשר קישור?
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t ... 00#p633538
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 335 אורחים