יוסף משה כתב:אז אחרוני האחרונים לא הבינו את ההבדל בין צפון אירופה לא"י אבל הראשונים בצרפת כן (ובגלל זה המתינו הרבה יותר מד' מיל)?
קיימת המאמר חז"ל:
ודע מה שתשיב וכו'
ע"י הפסוק:
עֲנֵה כְסִיל כְּאִוַּלְתּוֹ פֶּן יִהְיֶה חָכָם בְּעֵינָיו
יוסף משה כתב:אז אחרוני האחרונים לא הבינו את ההבדל בין צפון אירופה לא"י אבל הראשונים בצרפת כן (ובגלל זה המתינו הרבה יותר מד' מיל)?
יוסף משה כתב:אז אחרוני האחרונים לא הבינו את ההבדל בין צפון אירופה לא"י אבל הראשונים בצרפת כן (ובגלל זה המתינו הרבה יותר מד' מיל)?
מאירים א כתב:למה להוציא לעז על כל הישוב בארץ ישראל, שלא החזיקו 72 רק מיוחדים שבמיוחדים. על הלוחות לפני שישים שנה לא הדפיסו זמן ר"ת!
האם כולם היו ח"ו מחללים את השבת?
מקדש מלך כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:תודה לרבנים דפה על הדיון המחכים,
ותודה לבירורם על האפשרות להקל לפי כל הצדדים פה בארצנו בערב שבת אחרי השקיעה. שיהיה אפשר להקל בשעת הדחק ובמקום אונס לעשות מלאכות עד כעשרים דקות ועוד אחרי השקיעה.
מה הסיבה?
כי אם אנו עומדים בתוקף שדעת המנחת כהן היא העיקר בהבנת ר"ת והכוכבים יוצאים כשלושים וחמש דקות לאחר השקיעה הנה מתברר שיהיה אפשרי להקל לעשות מלאכות עד כ20 דקות מהשקיעה.
ובפרט בוודאי בוודאי לגבי מנחה! שיהיה ניתן להתפלל עד ל35 דקות מהשקיעה כי רק אז יוצאים הכוכבים.
מה שאני רוצה לומר שמתוך שאנו מתעקשים על זה. ושהיא הדעה הרווחת והיותר אמיתית להלכה, זה הבסיס גם לדברים אחרים!
אני לא קולט מה שאתה רוצה, שכחת שיש גאונים וגר"א.
אנחנו מחמירים אליבא דשתי השיטות (ולא עוד אלא שנוקטים לעיקר כדעת הגר"א, כי הסוגיות הרבה יותר מרווחות על פיה), אלא שבשיטת רבינו תם אנחנו לוקחים את ההבנה העיקרית בדבריו, כפי שנהגו בודאות ברוב קהילות ישראל לכל הפחות בשלוש מאות שנה האחרונות (ומלבב אף לא מנסה להכחיש זאת, אלא שטוען שכולם טעו).
מאירים א כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:מאירים א כתב:נוקוט האי כללא בידך. כל גדולי האחרונים שבית ישראל נשען עליהם כגון המג"א הפר"ח, והחת"ס ועוד, שראו את המנחת כהן קבלו דבריו בהתלהבות ומביאים את דבריו להלכה ולמעשה. ולא מצאתי בין גדולי האחרונים, מי שחולק עליו, לבד הפר"ח שגם פסק כמוהו בכל, חוץ משנויים קטנים (עי' בלשונו). ממילא הם "רוב הדעות בר"ת"
וגם מנהג רוב המקומות שפסקו כר"ת (עד השר שלום) היה כהמנחת כהן (עי' בחידושי הרז"ה (בזמן הנודע ביהודה) ).
וא"כ אין מקום ח"ו להקשות "איך ניתן לסמוך עליו" כי כולם פסקו כמוהו.
אתה אומר טוב!!
אבל מהו הנימוק? למה הם קיבלו את דבריו?
ומאידך, אלו שלא קיבלו את דבריו מהו נימוקם? ולמה הם לא רוצים לקבל דבריו?
קבלו את דבריו מפני שראו בבינתם הרחבה, שהלכה כמותו.
ומי לא קיבל את דבריו?
בדרך כלל כולם קבלוהו בהתלהבות. ורק היו שכתבו "להחמיר"
אחרי המלחמה הנוראה כשהיו באמעריקא שני האריות הגדולים, הרה"ק מסאטמאר והרה"ק מצאנז אמרו (וכתבו) להחמיר בכל החומר כמנהג רבותיהם לבית שינאווע ובעלזא, ומזה נמשך גם לארץ ישראל בין החסידים מחוגיהם, ונתפשט עוד עוד, עד שהתחילו לעשות מזה "הלכה ברורה" ומנסים בכל יכלתם להגיד שמי שאינו נוהג ככה משחק באיסור דאורייתא.
מפנה קופות לאוצר כתב:מקדש מלך כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:תודה לרבנים דפה על הדיון המחכים,
ותודה לבירורם על האפשרות להקל לפי כל הצדדים פה בארצנו בערב שבת אחרי השקיעה. שיהיה אפשר להקל בשעת הדחק ובמקום אונס לעשות מלאכות עד כעשרים דקות ועוד אחרי השקיעה.
מה הסיבה?
כי אם אנו עומדים בתוקף שדעת המנחת כהן היא העיקר בהבנת ר"ת והכוכבים יוצאים כשלושים וחמש דקות לאחר השקיעה הנה מתברר שיהיה אפשרי להקל לעשות מלאכות עד כ20 דקות מהשקיעה.
ובפרט בוודאי בוודאי לגבי מנחה! שיהיה ניתן להתפלל עד ל35 דקות מהשקיעה כי רק אז יוצאים הכוכבים.
מה שאני רוצה לומר שמתוך שאנו מתעקשים על זה. ושהיא הדעה הרווחת והיותר אמיתית להלכה, זה הבסיס גם לדברים אחרים!
אני לא קולט מה שאתה רוצה, שכחת שיש גאונים וגר"א.
אנחנו מחמירים אליבא דשתי השיטות (ולא עוד אלא שנוקטים לעיקר כדעת הגר"א, כי הסוגיות הרבה יותר מרווחות על פיה), אלא שבשיטת רבינו תם אנחנו לוקחים את ההבנה העיקרית בדבריו, כפי שנהגו בודאות ברוב קהילות ישראל לכל הפחות בשלוש מאות שנה האחרונות (ומלבב אף לא מנסה להכחיש זאת, אלא שטוען שכולם טעו).
אז לא הבנתי אם ככה:
אתה מביא ודורך בדרכו של הגאון יום ולילה של תורה; כעת אתה אומר לי תעזוב את זה! איך יכול להיות? או שאתה הולך איתו כי הוא הכי נראה לך.. ולכן תלך איתו עד הסוף או שלא, (אלא נלך עם הגאונים) אלא רק תציין אליו כמראה מקום ואפשרות אך לא תנקוט אותו כמהות ויסוד לתכלית הנושא.
ממתין וסומך עליך שתבהיר לי את עומק הדבר.
מקדש מלך כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:מקדש מלך כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:תודה לרבנים דפה על הדיון המחכים,
ותודה לבירורם על האפשרות להקל לפי כל הצדדים פה בארצנו בערב שבת אחרי השקיעה. שיהיה אפשר להקל בשעת הדחק ובמקום אונס לעשות מלאכות עד כעשרים דקות ועוד אחרי השקיעה.
מה הסיבה?
כי אם אנו עומדים בתוקף שדעת המנחת כהן היא העיקר בהבנת ר"ת והכוכבים יוצאים כשלושים וחמש דקות לאחר השקיעה הנה מתברר שיהיה אפשרי להקל לעשות מלאכות עד כ20 דקות מהשקיעה.
ובפרט בוודאי בוודאי לגבי מנחה! שיהיה ניתן להתפלל עד ל35 דקות מהשקיעה כי רק אז יוצאים הכוכבים.
מה שאני רוצה לומר שמתוך שאנו מתעקשים על זה. ושהיא הדעה הרווחת והיותר אמיתית להלכה, זה הבסיס גם לדברים אחרים!
אני לא קולט מה שאתה רוצה, שכחת שיש גאונים וגר"א.
אנחנו מחמירים אליבא דשתי השיטות (ולא עוד אלא שנוקטים לעיקר כדעת הגר"א, כי הסוגיות הרבה יותר מרווחות על פיה), אלא שבשיטת רבינו תם אנחנו לוקחים את ההבנה העיקרית בדבריו, כפי שנהגו בודאות ברוב קהילות ישראל לכל הפחות בשלוש מאות שנה האחרונות (ומלבב אף לא מנסה להכחיש זאת, אלא שטוען שכולם טעו).
אז לא הבנתי אם ככה:
אתה מביא ודורך בדרכו של הגאון יום ולילה של תורה; כעת אתה אומר לי תעזוב את זה! איך יכול להיות? או שאתה הולך איתו כי הוא הכי נראה לך.. ולכן תלך איתו עד הסוף או שלא, (אלא נלך עם הגאונים) אלא רק תציין אליו כמראה מקום ואפשרות אך לא תנקוט אותו כמהות ויסוד לתכלית הנושא.
ממתין וסומך עליך שתבהיר לי את עומק הדבר.
אני סומך על הגאון יום ולילה של תורה בביאור שיטת רבינו תם, אבל לא להכריע בין רבינו תם לגאונים והגר"א, וכמדומני שגם הוא לא תקע עצמו להכריע במחלוקת זו השנויה בגדולים ממנו. כל שאני לומד ממנו (ולא רק ממנו) הוא שבשיטה המקובלת יוצאים ידי חובה גם אליבא דשיטת רבינו תם לפי ההבנה העיקרית בפוסקים.
ועל קושיות מלבב על שיטת הגר"א, אגיב בעז"ה בהמשך. אבל גם בלי תגובה שלי כל אחד יראה שרוב התמיהות אינן מוכרחות, אם לא יותר מזה.
מלבד כל הפלפולים ההלכתיים, יש כאן עניין השקפתי, איך להתייחס למנהג ישראל משך מאות שנים, ופשוט.
מקדש מלך כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:מקדש מלך כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:תודה לרבנים דפה על הדיון המחכים,
ותודה לבירורם על האפשרות להקל לפי כל הצדדים פה בארצנו בערב שבת אחרי השקיעה. שיהיה אפשר להקל בשעת הדחק ובמקום אונס לעשות מלאכות עד כעשרים דקות ועוד אחרי השקיעה.
מה הסיבה?
כי אם אנו עומדים בתוקף שדעת המנחת כהן היא העיקר בהבנת ר"ת והכוכבים יוצאים כשלושים וחמש דקות לאחר השקיעה הנה מתברר שיהיה אפשרי להקל לעשות מלאכות עד כ20 דקות מהשקיעה.
ובפרט בוודאי בוודאי לגבי מנחה! שיהיה ניתן להתפלל עד ל35 דקות מהשקיעה כי רק אז יוצאים הכוכבים.
מה שאני רוצה לומר שמתוך שאנו מתעקשים על זה. ושהיא הדעה הרווחת והיותר אמיתית להלכה, זה הבסיס גם לדברים אחרים!
אני לא קולט מה שאתה רוצה, שכחת שיש גאונים וגר"א.
אנחנו מחמירים אליבא דשתי השיטות (ולא עוד אלא שנוקטים לעיקר כדעת הגר"א, כי הסוגיות הרבה יותר מרווחות על פיה), אלא שבשיטת רבינו תם אנחנו לוקחים את ההבנה העיקרית בדבריו, כפי שנהגו בודאות ברוב קהילות ישראל לכל הפחות בשלוש מאות שנה האחרונות (ומלבב אף לא מנסה להכחיש זאת, אלא שטוען שכולם טעו).
אז לא הבנתי אם ככה:
אתה מביא ודורך בדרכו של הגאון יום ולילה של תורה; כעת אתה אומר לי תעזוב את זה! איך יכול להיות? או שאתה הולך איתו כי הוא הכי נראה לך.. ולכן תלך איתו עד הסוף או שלא, (אלא נלך עם הגאונים) אלא רק תציין אליו כמראה מקום ואפשרות אך לא תנקוט אותו כמהות ויסוד לתכלית הנושא.
ממתין וסומך עליך שתבהיר לי את עומק הדבר.
אני סומך על הגאון יום ולילה של תורה בביאור שיטת רבינו תם, אבל לא להכריע בין רבינו תם לגאונים והגר"א, וכמדומני שגם הוא לא תקע עצמו להכריע במחלוקת זו השנויה בגדולים ממנו. כל שאני לומד ממנו (ולא רק ממנו) הוא שבשיטה המקובלת יוצאים ידי חובה גם אליבא דשיטת רבינו תם לפי ההבנה העיקרית בפוסקים.
ועל קושיות מלבב על שיטת הגר"א, אגיב בעז"ה בהמשך. אבל גם בלי תגובה שלי כל אחד יראה שרוב התמיהות אינן מוכרחות, אם לא יותר מזה.
מלבד כל הפלפולים ההלכתיים, יש כאן עניין השקפתי, איך להתייחס למנהג ישראל משך מאות שנים, ופשוט.
מחשבות כתב:יוסף משה כתב:המג"א סובר כהמנחת כהן, דהיינו רבע שעה לפני צאת הכוכבים בפועל. המנהג של 72 דקות שוות היה מאוד נדיר באירופה (אם היה קיים בכלל) לפני זמן השר שלום.
המג"א לא סובר כהמנחת כהן במושג של צאה"כ הוא רק הביא שהמנחת כהן פוסק לחשב יום אחרי השקיעה לגבי מילה ושבת שהרי כתב וכ"כ הרדב"ז והרדב"ז מזכיר בפירוש שראיית הכוכבים אחר ד' מיל
בדברי שו"ע הרב אי אפשר לומר בשום אופן שסבר כהמנחת כהן משום שכתב בפירוש שתחילת בהש"מ הוא אחר הילוך ג' מיל ורביע וע"ז כתב בהמשך שזה ג'רבעי מיל קודם צאה"כ
ב. לגבי המנהג האדמור הזקן היה לפני השר שלו'
מקדש מלך כתב:למה אתה חושב שכמעט אין שום דוחק?
למה צריך להדליק כשהשמש בדקלים?
ממתי שקיעת החמה זה באמצע הלילה, פשטות הלשון אינה ככה?
הרי התרנגולים מתיישבים יותר משעה קודם, ואיך אפשר להתבלבל בכך?
איך יתכן שאפשר לדבר על שלוש כוכבים בינונים כשהרקיע מלא כוכבים, וגם הבינונים (לשיטתך) יוצאים במאות, ואי אפשר לסופרם?
ואיך יתכן שבין השמשות דרבי יוסי הוא כשיש שני כוכבים, והראשונים כותבים שהאורך שלו הוא כדי טבילה, והרי הכוכבים יוצאים אז כל רגע?
ומה עושים עם הירושלמי בתחילת ברכות שמחלק בין עלות השחר לשקיעה?
תמיהת היראים על 'משיפקסו'?
איך יכול להיות שהמסורת תשתבש על כדי כך, שצריך לחכות לחושך גמור ולא ידעו מזה? מילא לפי כל הפירושים האחרים זה פחות או יותר נע על ציר החשיכה הלא מוחלטת.
מאירים א כתב:למה להוציא לעז על כל הישוב בארץ ישראל, שלא החזיקו 72 רק מיוחדים שבמיוחדים. על הלוחות לפני שישים שנה לא הדפיסו זמן ר"ת!
האם כולם היו ח"ו מחללים את השבת?
מלבב כתב:הצעיר באלפי כתב:מלבב כתב:מחשבות כתב:אוצר החכמה כתב:אתחיל להגיב על תחילת דבריך.
לא ברור מה אתה משיג על ידידיה. ברור שידידיה יוצר מהנחה שהחישוב האמיתי הוא במעלות. וברור שלידיה יש קושיה הרבה יותר גדולה מאשר הקושיות שאתה הקשית עליו והיא מאיפה לקחו אבותינו את השיעור שהם עשו. כי מה הטעם ב 72 דקות קבועות בחישוב של מעלות. ולא אני שואל את זה על ידידיה אלא הוא חזר על ההדגשה הזאת בכל פעם שדיבר על הנושא. ולכן הסביר פעם אחר פעם שאין לו הסבר. רק הטיעון שלו הוא שלמעשה 36 דקות (או קצת יותר) כאן הוא מה שנהגו אבותינו והמחמיר בזה טוען שהם חיללו שבת וזה כל טענתו.
ברור שאם תטען שמחשבים 72 דקות שוות אין מקום לטענתו. אבל זה לא השגה עליו זה ויכוח על עיקר העניין.
הסברתי שמדברים על התרחקות השמש ממקום שקיעתו - בין אם השמש מתרחקת בקו ישר ממזרח למערב ואז מחשיך לגמרי ובין אם השמש הולכת בקו אלכסוני ממקום שקיעתו במרחק זהה ואור זה המגיע עדיין בגלל ההתרחקות בקו אלכסון יש עדיין אור ואור זה לשיטת ר"ת אינו נחשב אור.
אבל בגמרא ובראשונים כתוב שסימני לילה זה הכסיף וכוכבים ולא התרחקות השמש.
אכן !
וככל שהשמש מתרחק יש יותר כוכבים, ומכסיף הרקיע וכו' וז''פ
אז למה במקומות צפוניים יוצאים כוכבים יותר מאוחר?
מקדש מלך כתב:למה אתה חושב שכמעט אין שום דוחק?
כך כתבו כמה גדולי עולם. ביניהם הפרי חדש. ואם אתה מכיר את הנושא היה לך מן הסתם להכיר גם את זה.
למה צריך להדליק כשהשמש בדקלים?
למי שלא בקי, כי הדרך אצל חז"ל היא להרחיק ולא לאפשר קירבה. וכדבר הזה נמצא במקומות רבים. ואין בו חידוש.
ממתי שקיעת החמה זה באמצע הלילה, פשטות הלשון אינה ככה?
במחילה, אבל השאלה מצביעה על חוסר הבנת דברי ר"ת והראשונים. מה שהיה פשוט לראשונים מעניין שאתה מחליט להם הפוך. שטעו בפשטות הלשון!
הרי התרנגולים מתיישבים יותר משעה קודם, ואיך אפשר להתבלבל בכך?
לעמי ארצות וחסרי השכל צריך להרחיק אותם הרבה. אי אפשר לתת להם דברים הסמוכים לשבת. להם זה מסוכן, הם עלולים בקל לטעות!
איך יתכן שאפשר לדבר על שלוש כוכבים בינונים כשהרקיע מלא כוכבים, וגם הבינונים (לשיטתך) יוצאים במאות, ואי אפשר לסופרם?
פשוט, אם אתה מכיר את הכוכבים קל לזהות; בנוסף סתם שתדע, שבגדול, הזיהוי הוא לפי קבוצות ולא לפי בדיקת אחד אחד. בקיצור זה מראה שמעולם אבל מעולם! לא ניסתה באמת להבין את דברי הראשונים ולתרץ את הקושי שמעליהם.
ואיך יתכן שבין השמשות דרבי יוסי הוא כשיש שני כוכבים, והראשונים כותבים שהאורך שלו הוא כדי טבילה, והרי הכוכבים יוצאים אז כל רגע?
לא האריך אבל דבר זה שנוי במחלוקת ראשונים. ממילא קושייתך סרה.
ומה עושים עם הירושלמי בתחילת ברכות שמחלק בין עלות השחר לשקיעה?
יש שם בעיה בגירסא ולכן מגיעה שאלתך, ולפי הגירסא הנכונה שהביא האור שמח לא קשה מידי. ובנוסף אם לומדים את הסוגיא נכון לפי כמה מהמפרשים שם גם כן הקושיה נעלמת כלא הייתה.
תמיהת היראים על 'משיפקסו'?
תמוה, הרי הראשונים לא קיבלו זאת, ובנוסף הוא חזר בו.
איך יכול להיות שהמסורת תשתבש על כדי כך, שצריך לחכות לחושך גמור ולא ידעו מזה? מילא לפי כל הפירושים האחרים זה פחות או יותר נע על ציר החשיכה הלא מוחלטת.
איך היא יכולה להשתבש עד כדי כך? התשובה היא, בגלל אנשים כמוכם שלא בוחלים בשום אמצעי העיקר לעקור את שיטת ר"ת מהעולם! הסברא היחידה שנפסקה בשולחן ערוך ללא חולק!!
מלבב כתב:מאירים א כתב:למה להוציא לעז על כל הישוב בארץ ישראל, שלא החזיקו 72 רק מיוחדים שבמיוחדים. על הלוחות לפני שישים שנה לא הדפיסו זמן ר"ת!
האם כולם היו ח"ו מחללים את השבת?
שכחת מה שכתבת?
]כתבתי כבר בשבוע שעבר שאסור לענות לו ! כל דבריו הם מלא שחץ ובוז על גדולי הפוסקים וגדולי האחרונים ובעיקר על כלל ישראל וקהילותיה הק' משנים עברו וראוי לא לענות על דבריו[/color]
ולעצם העניין הם סברו כשיטת המהר״ם אלשקר, וכפשטות לשון הגר״א בליקוט, וכשיטת הרלבח והפרי חדש בריף ורמבם, ולא שייך לומר מחלל שבת אם דיין פוסק מה שעיניו רואות.
ואיפה אתה גר שאתה כותב כ״כ מאוחר, או אולי אתה סומך על שטיטת ר״ת גם לקולא?
מפנה קופות לאוצר כתב:טוב, אז בלבלתם אותי. תעשו לי סדר בדברים בבקשה:
יש לנו כאן מנהג שנהגו כר"ת לפי הפשרה של המנחת כהן. שצאת הכוכבים ההלכתי הוא לאחר 35 דקות מהשקיעה. ולפי זה בין השמשות הוא כ-20 דקות לאחר השקיעה.
ויש לנו כאן גאונים גר"א ובעל התניא ועוד. שמיד מהשקיעה מתחיל בין השמשות. ואילו הצאת הכוכבים ההלכתי הוא בערך ב-20 דקות שלאחר השקיעה.
ועכשיו כעת, מה העיקר להלכה?
האם המנהג של ה-35 דקות שהוא צאת הכוכבים! או דעת הגאונים שאז צאת הכוכבים הוא 20 דקות לאחר השקיעה.
תעשו לי סדר בדברים בבקשה חכמי ורבני בית המדרש.
יוסף משה כתב:מחשבות כתב:יוסף משה כתב:המג"א סובר כהמנחת כהן, דהיינו רבע שעה לפני צאת הכוכבים בפועל. המנהג של 72 דקות שוות היה מאוד נדיר באירופה (אם היה קיים בכלל) לפני זמן השר שלום.
המג"א לא סובר כהמנחת כהן במושג של צאה"כ הוא רק הביא שהמנחת כהן פוסק לחשב יום אחרי השקיעה לגבי מילה ושבת שהרי כתב וכ"כ הרדב"ז והרדב"ז מזכיר בפירוש שראיית הכוכבים אחר ד' מיל
בדברי שו"ע הרב אי אפשר לומר בשום אופן שסבר כהמנחת כהן משום שכתב בפירוש שתחילת בהש"מ הוא אחר הילוך ג' מיל ורביע וע"ז כתב בהמשך שזה ג'רבעי מיל קודם צאה"כ
ב. לגבי המנהג האדמור הזקן היה לפני השר שלו'
המשנ"ב הבין שהמג"א סובר כהמנחת כהן, שהרי כתב בשלא:יד "ומה הוא ביה"ש י"א דקרוב לרבע שעה [הוא שעה זמנית כן בארנו לעיל בסימן רס"א בבה"ל ד"ה שהוא ע"ש] קודם ליציאת ג' כוכבים בינונים הוי ספק לילה ורביע שעה יוצא מכלל ספק ואם נולד אז בשבת מונין אותו לשבת הבאה אבל כמה פוסקים מחמירין בזה וס"ל דמעת שנתכסה החמה מעינינו עד יציאת ג' כוכבים בינונים הוא הכל בכלל ביה"ש". בשער הציון כתוב שהי"א הראשון זה המג"א, ובוודאי אם הכוכבים הבינונים בי"א הראשון אינם הכוכבים הבינונים של הי"א השני, היה לו לפרש כן.
מפנה קופות לאוצר כתב:מאירים א כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:מאירים א כתב:נוקוט האי כללא בידך. כל גדולי האחרונים שבית ישראל נשען עליהם כגון המג"א הפר"ח, והחת"ס ועוד, שראו את המנחת כהן קבלו דבריו בהתלהבות ומביאים את דבריו להלכה ולמעשה. ולא מצאתי בין גדולי האחרונים, מי שחולק עליו, לבד הפר"ח שגם פסק כמוהו בכל, חוץ משנויים קטנים (עי' בלשונו). ממילא הם "רוב הדעות בר"ת"
וגם מנהג רוב המקומות שפסקו כר"ת (עד השר שלום) היה כהמנחת כהן (עי' בחידושי הרז"ה (בזמן הנודע ביהודה) ).
וא"כ אין מקום ח"ו להקשות "איך ניתן לסמוך עליו" כי כולם פסקו כמוהו.
אתה אומר טוב!!
אבל מהו הנימוק? למה הם קיבלו את דבריו?
ומאידך, אלו שלא קיבלו את דבריו מהו נימוקם? ולמה הם לא רוצים לקבל דבריו?
קבלו את דבריו מפני שראו בבינתם הרחבה, שהלכה כמותו.
ומי לא קיבל את דבריו?
בדרך כלל כולם קבלוהו בהתלהבות. ורק היו שכתבו "להחמיר"
אחרי המלחמה הנוראה כשהיו באמעריקא שני האריות הגדולים, הרה"ק מסאטמאר והרה"ק מצאנז אמרו (וכתבו) להחמיר בכל החומר כמנהג רבותיהם לבית שינאווע ובעלזא, ומזה נמשך גם לארץ ישראל בין החסידים מחוגיהם, ונתפשט עוד עוד, עד שהתחילו לעשות מזה "הלכה ברורה" ומנסים בכל יכלתם להגיד שמי שאינו נוהג ככה משחק באיסור דאורייתא.
תודה רבה על שעשית לי סדר בדברים ובכוונתך; הארת לי יותר; אבל עדיין ישנם דברים שלא מספיק מתיישבים לי ואשמח שתאיר עיני:
1. היכן ראינו "שהתלהבו" מדבריו. הסתכלתי בנושאי כלים ולא מצאתי מלים המבטאים התלהבות; אני סמך עליך שאתה וודאי יודע מה שאתה אומר. (רוצה איזה 2 - 3 מקורות כן).
2. כשאמרת "בדרך כלל כולם קבלוהו בהתלהבות" כאן אתה קצת מאפשר לנו להבין כי ישנם אחד או שנים שלא שקיבלו דבריו. מי אלו הם? (אולי זה לא בטוח ולכן אתה כותב בדרך כלל??).
3. אמרת ששני האריות הגדולות כתבו להחמיר, והנה כאן עדיין אני לא מבין ואשמח שתסביר לי אותם: א. למה הם הנהיגו את המנחה עד ל-72 דקות בכל מקום... לפי הידוע? או לפחות למה הם לא מחו בתלמידיהם שהתפללו מנחה מאוחר אחרי צאת הכוכבים (שלנו)?
4. ואם נאמר שהם לא סברו כהמנחת כהן אזי למה הם סטו מהדרך ומהמנהג של עם ישראל? למה הם הלוך לבד והתנהגו כדעת יחיד?
אנא, הבהר והרחב לי העניינים החשובים הללו. כרוחב דעתך. תודה רבה!
מחשבות כתב:יוסף משה כתב:מחשבות כתב:יוסף משה כתב:המג"א סובר כהמנחת כהן, דהיינו רבע שעה לפני צאת הכוכבים בפועל. המנהג של 72 דקות שוות היה מאוד נדיר באירופה (אם היה קיים בכלל) לפני זמן השר שלום.
המג"א לא סובר כהמנחת כהן במושג של צאה"כ הוא רק הביא שהמנחת כהן פוסק לחשב יום אחרי השקיעה לגבי מילה ושבת שהרי כתב וכ"כ הרדב"ז והרדב"ז מזכיר בפירוש שראיית הכוכבים אחר ד' מיל
בדברי שו"ע הרב אי אפשר לומר בשום אופן שסבר כהמנחת כהן משום שכתב בפירוש שתחילת בהש"מ הוא אחר הילוך ג' מיל ורביע וע"ז כתב בהמשך שזה ג'רבעי מיל קודם צאה"כ
ב. לגבי המנהג האדמור הזקן היה לפני השר שלו'
המשנ"ב הבין שהמג"א סובר כהמנחת כהן, שהרי כתב בשלא:יד "ומה הוא ביה"ש י"א דקרוב לרבע שעה [הוא שעה זמנית כן בארנו לעיל בסימן רס"א בבה"ל ד"ה שהוא ע"ש] קודם ליציאת ג' כוכבים בינונים הוי ספק לילה ורביע שעה יוצא מכלל ספק ואם נולד אז בשבת מונין אותו לשבת הבאה אבל כמה פוסקים מחמירין בזה וס"ל דמעת שנתכסה החמה מעינינו עד יציאת ג' כוכבים בינונים הוא הכל בכלל ביה"ש". בשער הציון כתוב שהי"א הראשון זה המג"א, ובוודאי אם הכוכבים הבינונים בי"א הראשון אינם הכוכבים הבינונים של הי"א השני, היה לו לפרש כן.
האם יש מושג של ביהש"מ יותר מ ג' רבעי מיל? ואם לא אז פשוט בדברי המשנ"ב שהמג"א מדבר על צאה"כ וחוזר אחורה ג'רבעי מיל ולפני זה הוה יום, והדעה השניה מתחילת מהשקיעה ואחרי ג' רבעי מיל (כמובן זמניות) הוה לילה והמחלוקת מתי זה צאה"כ ובהכרח שהמשנ"ב הבין שא"א לדחוק בדברי המג"א שסובר כהמנחת כהן
צדק צדק תרדוף כתב:אני לא יודע מה הוא יענה לך, אבל אתכבד להשיב קצת להראות לך עד כמה הרחקתם:מקדש מלך כתב:למה אתה חושב שכמעט אין שום דוחק?
כך כתבו כמה גדולי עולם. ביניהם הפרי חדש. ואם אתה מכיר את הנושא היה לך מן הסתם להכיר גם את זה.
למה צריך להדליק כשהשמש בדקלים?
למי שלא בקי, כי הדרך אצל חז"ל היא להרחיק ולא לאפשר קירבה. וכדבר הזה נמצא במקומות רבים. ואין בו חידוש.
ממתי שקיעת החמה זה באמצע הלילה, פשטות הלשון אינה ככה?
במחילה, אבל השאלה מצביעה על חוסר הבנת דברי ר"ת והראשונים. מה שהיה פשוט לראשונים מעניין שאתה מחליט להם הפוך. שטעו בפשטות הלשון!
הרי התרנגולים מתיישבים יותר משעה קודם, ואיך אפשר להתבלבל בכך?
לעמי ארצות וחסרי השכל צריך להרחיק אותם הרבה. אי אפשר לתת להם דברים הסמוכים לשבת. להם זה מסוכן, הם עלולים בקל לטעות!
איך יתכן שאפשר לדבר על שלוש כוכבים בינונים כשהרקיע מלא כוכבים, וגם הבינונים (לשיטתך) יוצאים במאות, ואי אפשר לסופרם?
פשוט, אם אתה מכיר את הכוכבים קל לזהות; בנוסף סתם שתדע, שבגדול, הזיהוי הוא לפי קבוצות ולא לפי בדיקת אחד אחד. בקיצור זה מראה שמעולם אבל מעולם! לא ניסתה באמת להבין את דברי הראשונים ולתרץ את הקושי שמעליהם.
ואיך יתכן שבין השמשות דרבי יוסי הוא כשיש שני כוכבים, והראשונים כותבים שהאורך שלו הוא כדי טבילה, והרי הכוכבים יוצאים אז כל רגע?
לא האריך אבל דבר זה שנוי במחלוקת ראשונים. ממילא קושייתך סרה.
ומה עושים עם הירושלמי בתחילת ברכות שמחלק בין עלות השחר לשקיעה?
יש שם בעיה בגירסא ולכן מגיעה שאלתך, ולפי הגירסא הנכונה שהביא האור שמח לא קשה מידי. ובנוסף אם לומדים את הסוגיא נכון לפי כמה מהמפרשים שם גם כן הקושיה נעלמת כלא הייתה.
תמיהת היראים על 'משיפקסו'?
תמוה, הרי הראשונים לא קיבלו זאת, ובנוסף הוא חזר בו.
איך יכול להיות שהמסורת תשתבש על כדי כך, שצריך לחכות לחושך גמור ולא ידעו מזה? מילא לפי כל הפירושים האחרים זה פחות או יותר נע על ציר החשיכה הלא מוחלטת.
איך היא יכולה להשתבש עד כדי כך? התשובה היא, בגלל אנשים כמוכם שלא בוחלים בשום אמצעי העיקר לעקור את שיטת ר"ת מהעולם! הסברא היחידה שנפסקה בשולחן ערוך ללא חולק!!
זה היה בקיצור נמרץ.
מי שמכיר באמת את הסוגיא יראה לכם שלא התחלתם ללמוד אותה. ובמחילה ממעלתכם. אלף פעמים.
מאירים א כתב:מפנה קופות לאוצר כתב:טוב, אז בלבלתם אותי. תעשו לי סדר בדברים בבקשה:
יש לנו כאן מנהג שנהגו כר"ת לפי הפשרה של המנחת כהן. שצאת הכוכבים ההלכתי הוא לאחר 35 דקות מהשקיעה. ולפי זה בין השמשות הוא כ-20 דקות לאחר השקיעה.
ויש לנו כאן גאונים גר"א ובעל התניא ועוד. שמיד מהשקיעה מתחיל בין השמשות. ואילו הצאת הכוכבים ההלכתי הוא בערך ב-20 דקות שלאחר השקיעה.
ועכשיו כעת, מה העיקר להלכה?
האם המנהג של ה-35 דקות שהוא צאת הכוכבים! או דעת הגאונים שאז צאת הכוכבים הוא 20 דקות לאחר השקיעה.
תעשו לי סדר בדברים בבקשה חכמי ורבני בית המדרש.
לפי המנחת כהן, לכאורה אין הפרש בזמן צאת הכוכבים, הן באותו זמן בין להגאונים ובין לר"ת.
צדק צדק תרדוף כתב:אני לא יודע מה הוא יענה לך, אבל אתכבד להשיב קצת להראות לך עד כמה הרחקתם:מקדש מלך כתב:למה אתה חושב שכמעט אין שום דוחק?
כך כתבו כמה גדולי עולם. ביניהם הפרי חדש. ואם אתה מכיר את הנושא היה לך מן הסתם להכיר גם את זה.
למה צריך להדליק כשהשמש בדקלים?
למי שלא בקי, כי הדרך אצל חז"ל היא להרחיק ולא לאפשר קירבה. וכדבר הזה נמצא במקומות רבים. ואין בו חידוש.
ממתי שקיעת החמה זה באמצע הלילה, פשטות הלשון אינה ככה?
במחילה, אבל השאלה מצביעה על חוסר הבנת דברי ר"ת והראשונים. מה שהיה פשוט לראשונים מעניין שאתה מחליט להם הפוך. שטעו בפשטות הלשון!
הרי התרנגולים מתיישבים יותר משעה קודם, ואיך אפשר להתבלבל בכך?
לעמי ארצות וחסרי השכל צריך להרחיק אותם הרבה. אי אפשר לתת להם דברים הסמוכים לשבת. להם זה מסוכן, הם עלולים בקל לטעות!
איך יתכן שאפשר לדבר על שלוש כוכבים בינונים כשהרקיע מלא כוכבים, וגם הבינונים (לשיטתך) יוצאים במאות, ואי אפשר לסופרם?
פשוט, אם אתה מכיר את הכוכבים קל לזהות; בנוסף סתם שתדע, שבגדול, הזיהוי הוא לפי קבוצות ולא לפי בדיקת אחד אחד. בקיצור זה מראה שמעולם אבל מעולם! לא ניסתה באמת להבין את דברי הראשונים ולתרץ את הקושי שמעליהם.
ואיך יתכן שבין השמשות דרבי יוסי הוא כשיש שני כוכבים, והראשונים כותבים שהאורך שלו הוא כדי טבילה, והרי הכוכבים יוצאים אז כל רגע?
לא האריך אבל דבר זה שנוי במחלוקת ראשונים. ממילא קושייתך סרה.
ומה עושים עם הירושלמי בתחילת ברכות שמחלק בין עלות השחר לשקיעה?
יש שם בעיה בגירסא ולכן מגיעה שאלתך, ולפי הגירסא הנכונה שהביא האור שמח לא קשה מידי. ובנוסף אם לומדים את הסוגיא נכון לפי כמה מהמפרשים שם גם כן הקושיה נעלמת כלא הייתה.
תמיהת היראים על 'משיפקסו'?
תמוה, הרי הראשונים לא קיבלו זאת, ובנוסף הוא חזר בו.
איך יכול להיות שהמסורת תשתבש על כדי כך, שצריך לחכות לחושך גמור ולא ידעו מזה? מילא לפי כל הפירושים האחרים זה פחות או יותר נע על ציר החשיכה הלא מוחלטת.
איך היא יכולה להשתבש עד כדי כך? התשובה היא, בגלל אנשים כמוכם שלא בוחלים בשום אמצעי העיקר לעקור את שיטת ר"ת מהעולם! הסברא היחידה שנפסקה בשולחן ערוך ללא חולק!!
זה היה בקיצור נמרץ.
מי שמכיר באמת את הסוגיא יראה לכם שלא התחלתם ללמוד אותה. ובמחילה ממעלתכם. אלף פעמים.
מחשבות כתב:מאירים א כתב:עי' בספר הזמנים בהבנה ויסתדר לך הכל בעזהי"ת..
יסודו של ה'זמנים בהבנה' (מופיע בספרו בעמוד שכח) ובלשונו: 'לעיל בפרק זה למדנו שלפי גישת המנחת כהן והפרי חדש ארבעת המילין שמן השקיעה ועד צאת הכוכבים כאילו מתכווצים (או מתארכים) לפי המציאות'
לפי זה כל היכן שמתיחסים לד' מיל אין הכוונה לאורך זמן. כמובן שמעכשיו אי אפשר להוכיח כלום כי אם ד' מיל אינו ד' מיל. לפי זה מה התיובתא של ר"י על רבא ועולא שהוא דיבר מאורך הנשף ד' מיל והם דברו על ה' מיל, אם שניהם אינם מושגים של זמן אין כאן שום תיובתא. ומה ההבדל של ד' מיל או ה' מיל כששניהם אינם מושג של זמן.
איך אפשר להגיד שכולם - הראשונים והאחרונים -- הבינו שד' מיל אינו מושג של זמן ואף אחד לא טרח להסביר את זה. והפלא שגם המנחת כהן לא ידע מהפטנט הזה. שהרי כתב 'שזמנו שהוא פחות משעה וחומש שאמר ר' יהודה', ולפלא שלא ידע שמהפטנט ד' מיל ניתן לכווץ ולהאריך כפי הצורך וסיים 'ואנוכי לא ידעתי'.
מקדש מלך כתב:צדק צדק תרדוף כתב:אני לא יודע מה הוא יענה לך, אבל אתכבד להשיב קצת להראות לך עד כמה הרחקתם:מקדש מלך כתב:למה אתה חושב שכמעט אין שום דוחק?
כך כתבו כמה גדולי עולם. ביניהם הפרי חדש. ואם אתה מכיר את הנושא היה לך מן הסתם להכיר גם את זה.
למה צריך להדליק כשהשמש בדקלים?
למי שלא בקי, כי הדרך אצל חז"ל היא להרחיק ולא לאפשר קירבה. וכדבר הזה נמצא במקומות רבים. ואין בו חידוש.
ממתי שקיעת החמה זה באמצע הלילה, פשטות הלשון אינה ככה?
במחילה, אבל השאלה מצביעה על חוסר הבנת דברי ר"ת והראשונים. מה שהיה פשוט לראשונים מעניין שאתה מחליט להם הפוך. שטעו בפשטות הלשון!
הרי התרנגולים מתיישבים יותר משעה קודם, ואיך אפשר להתבלבל בכך?
לעמי ארצות וחסרי השכל צריך להרחיק אותם הרבה. אי אפשר לתת להם דברים הסמוכים לשבת. להם זה מסוכן, הם עלולים בקל לטעות!
איך יתכן שאפשר לדבר על שלוש כוכבים בינונים כשהרקיע מלא כוכבים, וגם הבינונים (לשיטתך) יוצאים במאות, ואי אפשר לסופרם?
פשוט, אם אתה מכיר את הכוכבים קל לזהות; בנוסף סתם שתדע, שבגדול, הזיהוי הוא לפי קבוצות ולא לפי בדיקת אחד אחד. בקיצור זה מראה שמעולם אבל מעולם! לא ניסתה באמת להבין את דברי הראשונים ולתרץ את הקושי שמעליהם.
ואיך יתכן שבין השמשות דרבי יוסי הוא כשיש שני כוכבים, והראשונים כותבים שהאורך שלו הוא כדי טבילה, והרי הכוכבים יוצאים אז כל רגע?
לא האריך אבל דבר זה שנוי במחלוקת ראשונים. ממילא קושייתך סרה.
ומה עושים עם הירושלמי בתחילת ברכות שמחלק בין עלות השחר לשקיעה?
יש שם בעיה בגירסא ולכן מגיעה שאלתך, ולפי הגירסא הנכונה שהביא האור שמח לא קשה מידי. ובנוסף אם לומדים את הסוגיא נכון לפי כמה מהמפרשים שם גם כן הקושיה נעלמת כלא הייתה.
תמיהת היראים על 'משיפקסו'?
תמוה, הרי הראשונים לא קיבלו זאת, ובנוסף הוא חזר בו.
איך יכול להיות שהמסורת תשתבש על כדי כך, שצריך לחכות לחושך גמור ולא ידעו מזה? מילא לפי כל הפירושים האחרים זה פחות או יותר נע על ציר החשיכה הלא מוחלטת.
איך היא יכולה להשתבש עד כדי כך? התשובה היא, בגלל אנשים כמוכם שלא בוחלים בשום אמצעי העיקר לעקור את שיטת ר"ת מהעולם! הסברא היחידה שנפסקה בשולחן ערוך ללא חולק!!
זה היה בקיצור נמרץ.
מי שמכיר באמת את הסוגיא יראה לכם שלא התחלתם ללמוד אותה. ובמחילה ממעלתכם. אלף פעמים.
אם מיישבים קושיא זה לא אומר שאינו דוחק. על שתי הקושיות יש קושיות, ועל הכל יש תירוצים, ואחרי כל הקושיות והתירוצים יש לשקול בפלס המאזנים מה יותר מיושר ומה פחות.
לא באתי לדבר לא על ראשונים, ולא על הגר"א, ולא על אף אחד, אלא שאי אפשר לומר ששיטת הגר"א והגאונים מוקשית ושיטת רבינו תם מיושבת וחלקה, וזה כל מה שהראיתי.
ולאחר הבהרה זו איני רואה צורך להשיב על הדברים בפרטות (והחכם יבין מדעתו), והבוחר יבחר.
מאירים א כתב:מחשבות כתב:מאירים א כתב:עי' בספר הזמנים בהבנה ויסתדר לך הכל בעזהי"ת..
יסודו של ה'זמנים בהבנה' (מופיע בספרו בעמוד שכח) ובלשונו: 'לעיל בפרק זה למדנו שלפי גישת המנחת כהן והפרי חדש ארבעת המילין שמן השקיעה ועד צאת הכוכבים כאילו מתכווצים (או מתארכים) לפי המציאות'
לפי זה כל היכן שמתיחסים לד' מיל אין הכוונה לאורך זמן. כמובן שמעכשיו אי אפשר להוכיח כלום כי אם ד' מיל אינו ד' מיל. לפי זה מה התיובתא של ר"י על רבא ועולא שהוא דיבר מאורך הנשף ד' מיל והם דברו על ה' מיל, אם שניהם אינם מושגים של זמן אין כאן שום תיובתא. ומה ההבדל של ד' מיל או ה' מיל כששניהם אינם מושג של זמן.
איך אפשר להגיד שכולם - הראשונים והאחרונים -- הבינו שד' מיל אינו מושג של זמן ואף אחד לא טרח להסביר את זה. והפלא שגם המנחת כהן לא ידע מהפטנט הזה. שהרי כתב 'שזמנו שהוא פחות משעה וחומש שאמר ר' יהודה', ולפלא שלא ידע שמהפטנט ד' מיל ניתן לכווץ ולהאריך כפי הצורך וסיים 'ואנוכי לא ידעתי'.
ראשית דבר, זה לא היסוד של הספר הזמנים בהבנה.
זה שיטת המנחת כהן! והזמנים בהבנה רק מסביר את זה.
וכשתלמוד את מאמר מבוא השמש בעיון, על הסדר, על כל פנים חלק (מאמר) א', תבין שלא מחכמה שאלת וכו'
מחשבות כתב:מאירים א כתב:מחשבות כתב:מאירים א כתב:עי' בספר הזמנים בהבנה ויסתדר לך הכל בעזהי"ת..
יסודו של ה'זמנים בהבנה' (מופיע בספרו בעמוד שכח) ובלשונו: 'לעיל בפרק זה למדנו שלפי גישת המנחת כהן והפרי חדש ארבעת המילין שמן השקיעה ועד צאת הכוכבים כאילו מתכווצים (או מתארכים) לפי המציאות'
לפי זה כל היכן שמתיחסים לד' מיל אין הכוונה לאורך זמן. כמובן שמעכשיו אי אפשר להוכיח כלום כי אם ד' מיל אינו ד' מיל. לפי זה מה התיובתא של ר"י על רבא ועולא שהוא דיבר מאורך הנשף ד' מיל והם דברו על ה' מיל, אם שניהם אינם מושגים של זמן אין כאן שום תיובתא. ומה ההבדל של ד' מיל או ה' מיל כששניהם אינם מושג של זמן.
איך אפשר להגיד שכולם - הראשונים והאחרונים -- הבינו שד' מיל אינו מושג של זמן ואף אחד לא טרח להסביר את זה. והפלא שגם המנחת כהן לא ידע מהפטנט הזה. שהרי כתב 'שזמנו שהוא פחות משעה וחומש שאמר ר' יהודה', ולפלא שלא ידע שמהפטנט ד' מיל ניתן לכווץ ולהאריך כפי הצורך וסיים 'ואנוכי לא ידעתי'.
ראשית דבר, זה לא היסוד של הספר הזמנים בהבנה.
זה שיטת המנחת כהן! והזמנים בהבנה רק מסביר את זה.
וכשתלמוד את מאמר מבוא השמש בעיון, על הסדר, על כל פנים חלק (מאמר) א', תבין שלא מחכמה שאלת וכו'
אולי תואיל בטובך לתמצת את התשובות שיש לך במקום להפנות לספרים שאינך מבין מה כתוב בהם. אם תכתוב בקיצור תשובה ענינית זה יעזור יותר
אם היסוד של המנחת כהן הוא כהזמנים בהבנה שד' מיל יכול להתכווץ אז מה כל התחבטותו בענין הד' מיל של ר' יהודה בארץ ישראל 'ואנוכי לא ידעתי'. המנחת כהן כותב להדיא שלר' יהודה נראים כוכבים אחר 'שעה וחומש' ומתחבט מאוד להתאים את זה עם המציאות שראה כוכבים באמסטרדם 48 דקות ובא"י נאמר שיעורו של ר"י ומסיים ואנוכי לא ידעתי.
לשיטת הזמנים בהבנה אין כאן שום קושיא בגלל שד' מיל אינם שעה וחומש כלל ואפשר להטותם לכל אשר נחפוץ
תשובה ענינית בבקשה...
צדק צדק תרדוף כתב:ייש"כ,
אך קצת יש לעיין למה לא נמצא בראשונים או בגדולי האחרונים את העניין של קוו המשווה לעניין צאת הכוכבים ותחילת הלילה?
ולגבי צאת הכוכבים, כמו שכתבת, שהדבר פשוט שניתן להתרגל ולראות מי הם כוכבים גדולים ומי הם הבינונים. זה עניין של הרגל נטו בוודאי, כמו כל דבר אחר בחיים. מקסימום קשה לדייק אז מחכים עוד קצת לכוכבים יותר קטנים. וזהו. אבל לעשות מזה סיפור שלם 'כאילו ויענו' אי אפשר להכיר ולדעת בזה... אלו דברים מגוחכים ותמוהים. הייתי ממליץ לכל המתעקשים שיעיינו בספרי העוסקים בענייני הכוכבים ויראו שגם היום אנשים פשוטים מבינים ומכירים ממש בכל עניין הכוכבים. תלכו לאזורי המצפה בארץ וכבר תקבלו תמונה שונה לגמרי ממה שחשבתם עד היום.
מחשבות כתב:מלבב כתב:הצעיר באלפי כתב:מלבב כתב:מחשבות כתב:]
אבל בגמרא ובראשונים כתוב שסימני לילה זה הכסיף וכוכבים ולא התרחקות השמש.
אכן !
וככל שהשמש מתרחק יש יותר כוכבים, ומכסיף הרקיע וכו' וז''פ
אז למה במקומות צפוניים יוצאים כוכבים יותר מאוחר?
איך יכול להיות לר"ת שנהיה לילה אחרי 72 דקות בכל מקום וזמן - זה מה שכולם שואלים. אז אסביר.
אמנם לפי תוס' דעת ר"ת שרבא ועולא איתותבו גם באורך הנשף ולרבי יהודה אורך הנשף הוא תמיד בכל מקום ובכל זמן ד' מיל ומצטרפים אליו עשרות ראשונים ואחרונים ונקרא בפי כל שיטת ר"ת, כשחלקם סוברים שגם לרבי יוסי הנשף שוה בכל מקום וזמן וגם טוענים שאיננו בקיאים בכוכבים בינונים וחלקם סוברים שלרבי יוסי הנשף הוא 50'18 ועוד מ"ט אמה =57'18 ובקיאים בכוכבים
ונתקשו כאן החברים בפורום איך אפשר שנקבע שיעור הצאת הכוכבים בכל מקום ובכל זמן בשיעור אחיד, הרי מציאות האור משתנה ככל שמצפינים וכן בין עונות השנה
את הדבר הנני רוצה להסביר עכשיו. לדעתי ההגיון בשיטת ר"ת שמודדים את שיעור התרחקות השמש ממקום שקיעתו בלבד, ולא משנה אם הליכתה בקו ישר או באלכסון.
וביאור הדברים ע"פ פרדר"א: "ובשלש מאות וששים וששה מעלות, החמה עולה ויורדת, מאה שמונים ושלש עולה ברוח מזרח, ומאה שמונים ושלש יורדת ברוח מערב, כנגד ימות שנות החמה. ובשלש מאות וששים וששה חלונות החמה יוצא ונכנס במזרח", הרי שכל זמן שהחמה כנגד החלון אור זה חשיב עדיין יום, אבל שרואה אור השמש המגיע אליו מהצד עקב היותו בצפון הכדור ועל כן יכול לראות את אור השמש המגיע שלא על ידי החלון, אור זה אינו נחשב לאור יום כלל וחשיב לילה.
ולכן עיקר המדידה צריכה להיות מקו המשוה ששמה השמש שוקעת בקו ישר והאור מגיע רק מהחלון ולא מהצדדים, וכיון ששם אחרי 72 דקות אין שום אור אז בכל העולם נחשב אז ללילה.
בקיצור, האור המגיע מהצד ע"י השמש להנמצא בצפון הכדור, נחשב כאור שהדליקו בבית שגם הוא מפריע לראיית הכוכבים, ולכן בכל מקום מספיק לחכות72 דקות ועוד מ"ט אמה כי בזמן זה - בקו המשוה שקעה השמש באותו רגע ששקעה במקום הנמצא בצפון הכדור ושם כבר יצאו כוכבים בינונים והכסיף העליון והשוה לתחתון והסתלק האור מן הרקיע לגמרי
ברור שדעת ר"ת היא קולא גדולה ורוב הפוסקים נקטו כמוהו רק לחומרא בע"ש ובכל שאר הדברים שצריך לילה נקטו שצריכים לראות כוכבים בינונים כל אחד במקומו והכוונה להמתין עד ששקעה חמה 50'18 מעלות + מ"ט אמה, הפוסקים הם הב"י רמ"א ב"ח מג"א ט"ז ועוד, והם לא מזכירים ד' מיל או ג'מיל ורביע רק לתחילת ביהש"מ
המהנג באירופה
המנהג הכללי באירופה עד המנחת כהן היתה כדעת ר"ת ומהמנחת כהן ואילך בהרבה מקומות נקטו כהמנחת כהן והרבה קהילות נקטו כשיטת ר"ת ופשוט שבכל הזמנים היו הרבה אנשי סגולה שהמתינו שיהיה חושך מוחלט ואיני יכול להצביע באם ידעו את החישוב של 57'18 מעלות אבל היות ועד לפני כמאה שנה היה מספיק חושך ויכלו לראות את הכוכבים הבינונים ע"כ הם בדקו לפי הכוכבים ומי שזיהה אותם פעם אחת קל לו לראותם ולהראותם ובצפון אירופה בקיץ שלא מחשיך כלל שמרו שבת עד חצות לילה ואחרי חצות התאריך מתחלף כי השמש מתחילה לעלות.
צמצמתי ככל האפשר בכדי לא להעמיס יותר מדי ואשמח לענות בעזהי"ת בהרחבה על כל פרט עם כל המראי מקומות
בהמשך נכתוב על שיטת מהר"ם אלשקר וביאורי הגר"א וסידור הרב
צדק צדק תרדוף כתב:ייש"כ,
אך קצת יש לעיין למה לא נמצא בראשונים או בגדולי האחרונים את העניין של קוו המשווה לעניין צאת הכוכבים ותחילת הלילה?
ולגבי צאת הכוכבים, כמו שכתבת, שהדבר פשוט שניתן להתרגל ולראות מי הם כוכבים גדולים ומי הם הבינונים. זה עניין של הרגל נטו בוודאי, כמו כל דבר אחר בחיים. מקסימום קשה לדייק אז מחכים עוד קצת לכוכבים יותר קטנים. וזהו. אבל לעשות מזה סיפור שלם 'כאילו ויענו' אי אפשר להכיר ולדעת בזה... אלו דברים מגוחכים ותמוהים. הייתי ממליץ לכל המתעקשים שיעיינו בספרי העוסקים בענייני הכוכבים ויראו שגם היום אנשים פשוטים מבינים ומכירים ממש בכל עניין הכוכבים. תלכו לאזורי המצפה בארץ וכבר תקבלו תמונה שונה לגמרי ממה שחשבתם עד היום.
המושג שקיעת החמה או עובי הרקיע בגמ' ובראשונים בכל הוואריאציות, הכוונה לכל אורך הנשף שהשמש מאירה על האטמוספירא שמעל לראשינו ובד"כ הכוונה לסוף הנשף למעט כשהמילה הבאה אחריו מוכיח אחרת ולמעט תוס' המבדילים בין שקיעה למשתשקע
מקדש מלך כתב:למה אתה חושב שכמעט אין שום דוחק?
למה צריך להדליק כשהשמש בדקלים?
הראשונים הקשו קושיא זו, ותירצו שחז״ל עשו משמרת שלא יבואו ההמון לאחר יותר ויותר עד שיגיעו לזמן בין השמשות (כמו שקרה הפוך שהתחילו להקדים יותר ויותר עד שהגיעו לשלש כוכבים הראשונים) וכן כתבו הגאונים שחז״ל עשו משמרת, ואדרבה על שיטת מהר״ם אלשקר קשה יותר, שהרי כתבו הראשונים שחמה בראש האילנות זה מיד לפני השקיעה, וצריך לפרש לדעתם שאין הכוונה באילנות הקרובים בתוך העיר רק באילנות הרחוקים, או שהכוונה שהחמה זורחת בראש האילנות, ולפי המהר״ם אלשקר קשה, הרי צריך גם זמן של תוספת שבת, ואם נגיד שחמה בראש האילנות להמהר״ם אלשקר ההוא באילנות הקרובים וכשהחמה עדיין גבוה בשמים, א״כ זה יוצא בין שעה שעתיים לפני השקיעה, ומה הרווחנו?
ממתי שקיעת החמה זה באמצע הלילה, פשטות הלשון אינה ככה?
דבר פשוט בכל הראשונים ששקיעת החמה הוא תהליך ארוך, תחילתה כשהשמש שוקעת, וסופה בחושך הגמור, ולפעמים הכוונה לתחילת השקיעה ולפעמים הכוונה לסוף השקיעה הכל לפי העניין, וזה דבר שכיח בראשונים שקוראים שקיעת החמה סוף השקיעה לא רק כשרוצים להסביר שיטת ר״ת, וכבר כתבתי שהרמבם כותב בכעשר מקומות שקיעת החמה וברור שכוונתו לסוף השקיעה, וכן הגר״א בסימן רסא ובהלכות מילה כתב שיש שלוש שקיעות, תחילת השקיעה, שקיעת האור מלהאדים, ויציאת כל הכוכבים
הרי התרנגולים מתיישבים יותר משעה קודם, ואיך אפשר להתבלבל בכך?
תברר יותר טוב תגלה שהתרנגולים מתיישבים בין עשרים דקות לפני השקיעה, לעשרים דקות אחר השקיעה, וכן כתבו הגאונים שהתרנגולים חוזרים בבין השמשות והעורבים סמוך לחשיכה, ואדרבה זה קושיא על הגאונים.
איך יתכן שאפשר לדבר על שלוש כוכבים בינונים כשהרקיע מלא כוכבים, וגם הבינונים (לשיטתך) יוצאים במאות, ואי אפשר לסופרם?
יש מאות כוכבים, ואח״כ יוצאים עוד כמה אלפים, אז מה הבעיה? ואת הגדולים קשה לספור, אבל הבינונים הם עדיין מועט, ונכון שצריך להיות מומחה גדול בכוכבים כדי לדעת איזה הם הבינונים, ולכן גם התנאים הסתפקו וחלקו מתי זמן הבינונים, ואדרבה לפי המנחת כהן קשה מה חלקו, ומה המומחיות הגדולה שצריך, ולפי מה שכתב הרמב״ם שהבינונים בגודל ובאורה בע״כ צריך לומר כן
ואיך יתכן שבין השמשות דרבי יוסי הוא כשיש שני כוכבים, והראשונים כותבים שהאורך שלו הוא כדי טבילה, והרי הכוכבים יוצאים אז כל רגע?
הראשונים כותבים שהזמן בין בין השמשות דרבי יהודה לרבי יוסי הוא שיעור טבילה, אבל בין השמשות עצמו הוא כהרף עין ואין אדם יכול לעמוד עליו
ומה עושים עם הירושלמי בתחילת ברכות שמחלק בין עלות השחר לשקיעה?
כמדומה שמתרצים שקושית הירושלמי הוא על רבי יהודה שבין השמשות מתחיל מוקדם מהעלות השחר
תמיהת היראים על 'משיפקסו'?
אם זה קושיא אז זה קשה גם על המהר״ם אלשקר, רק לשיטת היראים זה לא קשה
איך יכול להיות שהמסורת תשתבש על כדי כך, שצריך לחכות לחושך גמור ולא ידעו מזה? מילא לפי כל הפירושים האחרים זה פחות או יותר נע על ציר החשיכה הלא מוחלטת.
אוצר החכמה כתב:המושג שקיעת החמה או עובי הרקיע בגמ' ובראשונים בכל הוואריאציות, הכוונה לכל אורך הנשף שהשמש מאירה על האטמוספירא שמעל לראשינו ובד"כ הכוונה לסוף הנשף למעט כשהמילה הבאה אחריו מוכיח אחרת ולמעט תוס' המבדילים בין שקיעה למשתשקע
תוכיח בבקשה ביחס ללשון הגמרא שגם ללא קושיית רבינו תם כך ההבנה.
אוצר החכמה כתב:בגגמרא בברכות לא כתוב ששקיעת החמה היא ביאת האור.
א. לרש"י מדובר על עניין אחר לגמרי זריחה או שקיעה.
ב. לפי תוספות פירוש הדברים כך אם היה כתוב ובא השמש הייתי חושב שקיעת החמה עכשיו שכתוב וטהר פירוש צאת הכוכבים כלומר כשיחשיך. תוספות מפרש לפי דרכו וכדעת רבינו תם והגאונים יפרשו בדיוק אותו דבר אבל שקיעת הגלגל. מהגמרא אין שום משמעות שהמילים ובא השמש אין כוונתם לירידת הגלגל.
אז מאיפה אתה לוקח את הדברים כהנחה פשוטה זה מה ששאלתי.
ואני לא מבין מה אתה מתכוון על הגמרא בפסחים בגמרא בפסחים מדובר על שקיעת הגלגל כך מבינים כולם כולל רבינו תם.
כלומר לפי הפשטות ברבנו תם לבד אלו שסובלים להיפך בדעת רבינו תם שהגמרא הפסלים מדברת על מצב שהוא לפני שקיעת הגלגל
אוצר החכמה כתב:אתה כתבת כך ועל זה שאלתי אותך מנין לך את זה. אז אתה עונה לי מהגמרא בפסחים וכשאני שואל הרי זה לא מה שכתוב בגמרא בפסחים אתה אומר אפשר לתרץ את הגמרא בפסחים גם כוותי. בסדר אין ראיה מוכחת ואתה יכול לדחוק. אבל מנין לך את זה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 489 אורחים