המעיין כתב:דבריך אלי כהן אינם הגיוניים. שכן מה ההגיון בשאלה, מצאנו שבן הבן נקרא בן אבל מנין שבת הבן נקראת בת? הלא הוא הוא רק שהוחלף המין. על אותו הדרך יכול כבודו לשאול מצאנו שבן הבן נקרא בן בפרשת ויצא אבל לא מצאנו זאת בפרשת וישלח ומה ראייה יש מפרשת ויצא לפרשת וישלח?
אני מסכים עם כת"ר, שמצד הסברא - לא היה מקום לחלק בין בנים לבין בנות - לגבי הכלל "בני-הבן הרי הם כבנים"; אלא: כי היכי דבני-הבן הרי הם כבנים, א"כ לכאו' מסתברא דה"ה דבנות-הבן הרי הן כבנות, וממילא נוכל לומר גם על אהבליבמה בת ענה בת צבעון, דדילמא מה"ט קרי לה "בת" אע"פ שהיתה רק בת-הבן;
ואולם, כשבוחנים לעומק את הסברא הזו, להשוות בנים לבנות (לגבי הכלל "בני-הבן הרי הם כבנים"), נוכחים שהיא אינה סברא פשוטה כ"כ, ומתרי טעמי - מן הקל אל הכבד:
א. בסברא זו נחלקו - במסכת יבמות - הבבלי (סב ע"ב) והירושלמי (פ"ו ה"ו), דרבא (בבבלי שם) ס"ל דהסבא שהוליד בן ובת, וילדה הבת בנים - והוליד הבן בנות - ומתו הבן והבת, קיים הסבא מצוות פו"ר, ובע"כ ה"ט משום דלגבי מצוות פו"ר ס"ל לרבא - דבני-בנותיו חשיבי כבניו - ודבנות-בניו חשיבי כבנותיו, א"נ ס"ל איפכא: דבני-בנותיו חשיבי כבנותיו - ודבנות-בניו חשיבי כבניו; ומיהו הירושלמי (שם) פליג - וס"ל דהסבא לא קיים בזה מצוות פ"ר, ומהא מוכח להדיא דלגבי מצוות פו"ר לא ס"ל לירושלמי - דבני-בנותיו חשיבי כבניו - ודבנות-בניו חשיבי כבנותיו, ונמי לא ס"ל לירושלמי - דבני-בנותיו חשיבי כבנותיו - ודבנות-בניו חשיבי כבניו.
ואמנם בשו"ע (אה"ע א ו) פסק כבבלי, ומיהו מדברי הש"ע אין ראייה לנדוננו, ומתרי טעמי: חדא, מדאיפלגו בה הבבלי והירושלמי - מוכח דאין הסברא פשוטה בזה, והרי האשכול הזה דן - לא מצד הדין - אלא מצד הסברא הפשוטה להבין את פשט פסוקי התורה (כגון בההיא קרא דענה); ותו, דלגבי מצוות פו"ר, נמי מהש"ע אין ראייה - דבני-בנותיו חשיבי כבניו - ודבנות-בניו חשיבי כבנותיו, דהא דילמא לגבי מצוות פו"ר ס"ל איפכא - דבני-בנותיו חשיבי כבנותיו - ודבנות-בניו חשיבי כבניו; תדע, דהא הכי משמע מדברי ר' יהודה בן אלעאי בבראשית רבה (פרשה צד סוס"י ו); השתא דאתינא להכי, א"כ כבר אינו עניין לאהליבמה בת ענה בת צבעון - דהא קרי לה "בת" ולא בן.
ב. לעניין דיני ירושה, הסברא הזו - להחשיב את בנות-בניו כבנותיו - היא סברת הצדוקין (המובאת בב"ב קטו ע"ב), ובניגוד למאי דקי"ל במשנה ערוכה (שם ע"א) ובש"ע (ח"מ רעו ב); דהא מחד גיסא קי"ל לגבי ירושה - דבני-בנו (המת) של האיש - חשיבי כבני האיש, ולכן אם יצחק הוליד את עשו ואת יעקב שהוליד את ראובן ואת שמעון - ומת יעקב ואח"כ מת יצחק והותיר נכסים - אז מוריש אותם לא רק לעשו אלא גם לראובן ולשמעון בני יעקב, אלמא - לגבי ירושה - בני-בנו (המת) של יצחק חשיבי כבני יצחק; ומיהו מאידך גיסא - גבי בנות-הבן - קי"ל איפכא (בגמ' שם ובש"ע שם): דהסבא שהוליד - הן בת - והן בנים שהולידו רק בנות, ומתו הבנים ואח"כ מת הסבא והותיר נכסים, אינו מוריש אותם לבתו אלא רק לבנות-בניו, ומהא מוכח להדיא - דלגבי ירושה - בנות-בניו לא חשיבי כבנותיו, דהא אילו הוו חשיבי כבנותיו - לא היו קודמות לבתו - אלא גם בתו היתה יורשת יחד עימן; אלמא בע"כ דלעניין ירושה בנות-בניו חשיבי - לא כבנותיו - אלא כבניו (ולכן קודמות לבתו וכדקי"ל דהבנים קודמים לבת), וכפי שהובא כך להדיא בדברי ר' יהודה בן אלעאי בבראשית רבה (פרשה צד סוס"י ו); השתא דאתינא להכי, א"כ כבר אינו עניין לאהליבמה בת ענה בת צבעון - דהא קרי לה "בת" ולא בן.
ואמנם האשכול הזה אינו דן מצד הדין אלא מצד הסברא הפשוטה, ומיהו עצם העובדה - שלפחות לגבי ירושה - הדין אינו משוה בנים לבנות (לגבי הכלל "בני-הבן הרי הם כבנים"), מערערת גם את עצם הסברא - להשוות בשאר העניינים את הבנים לבנות (לגבי הכלל "בני-הבן הרי הם כבנים"), וא"כ נותרנו בספק לגבי מהי הסברא הנכונה בזה. לכן, כל עוד שלא הוכרע הדבר, נותרנו עם פשט המילה "בת" של האדם - שהיא תמיד בכל התנ"ך: מי שנולדה לאדם - כל עוד שלא הוכח אחרת - ואכן טרם הוכח אחרת.