הודעהעל ידי רעואל המדייני » ג' נובמבר 06, 2018 8:51 pm
אכן מעניין מי קדם למי, מי הושפע ממי ומי הוריד את האור לעולם.
אולם חשוב בהרבה לדון לגופו של עניין, מה התחדש בכל שיטה ומה החילוקים הפרשניים בין השיטות.
אכתוב את מה שעלה בידי, ואשמח אם יבואו אחרים וישלימו את המלאכה.
---
הנחה אחת עומדת בבסיס כל השיטות, והיא שלעתים התורה מתייחסת לנושא אחד מכיוונים שונים [ניתן לכנותם 'התייחסויות' או 'בחינות'], וזו הסיבה לסתירות ולכפילויות שבתורה.
---
בבית בריסק פיתחו את השיטה כלפי פרשיות הלכתיות, ומנקודת מבט הלכתית: פעמים שהתורה מצווה מצוה אחת שני פעמים, כאשר לכל ציווי יש גדר הלכתי שונה. עצם סגנון החשיבה פותח על ידי רבינו הגר"ח הלוי בסוגיות תלמודיות, ובנו מרן הגרי"ז יישם את השיטה כלפי פרשיות בתורה. בדרכו של מרן הגרי"ז המשיכו בניו ותלמידיו עד היום.
---
הגרי"ד סולובייצ'יק מבוסטון, הניח יסוד לחלוקת פרשיות סיפוריות על פי 'בחינות' שונות. במאמרו המפורסם 'איש האמונה הבודד' מנתח הרב סולובייצ'יק באריכות את הכפילויות והסתירות בין פרק א ופרק ב בבראשית, וקובע כי התורה מספרת לנו את מעשה בריאת האדם בשתי בחינות שונות, המתארות שני סוגי אנשים אשר הרב סולובייצ'יק מכנה את שמותם 'האדם הראשון' ו'האדם השני'.
עיקר מאמרו של הרב סולובייצ'יק אינו מאמר פרשנות אלא מאמר מחשבתי - פילוסופי על שתי התכונות שבנפש האדם, אולם בדרך אגב נמצאנו למדים דרך פרשנות שלמה המשתווה לשאר הדרכים הנידונות כאן. ונדמה כי אף בהבחנתו של הרב סולובייצ'יק בין שתי הפרשיות שומעים אנו הד מקול תורתו ודרך עיונו של סביו רבינו הגר"ח זצ"ל.
איני יודע האם הרב סולובייצ'יק עצמו למד כך את המקרא באופן שיטתי, אולם הר"מ ברויאר ציטט את מאמרו של הרב סולובייצ'יק כמקור תורני לדרך הלימוד של חלוקת פרשיות לבחינות שונות.
---
הגר"ל מינצברג הרחיב את השיטה מנקודת מבט רעיונית, ומנקודת מבט זו הוא מנתח הן את הפרשיות ההלכתיות שבתורה והן את הפרשיות הסיפוריות שבתורה [אם כי עיקר ביאוריו הינם בפרשיות הלכתיות].
הגר"ל אף העמיק חקר בהבנת הפסוקים על פי הבחינה של כל פרשיה. כאשר הגר"ל מסביר שתי פרשיות של מצוה אחת כשתי בחינות, הרי הוא עומד ומבהיר כיצד מתאים לבחינת כל פרשיה כל הפרטים שבאותה פרשיה: מקומה בתורה, פרטי הדינים שבה, ביטויי הפסוקים ואף דרשות חז"ל הנלמדים מן הפרשיה.
עמוד חשוב במשנתו של הגר"ל הוא חלוקת התורה לחמשה חומשים. אליבא דהגר"ל, לכל אחד מן החומשים יש סגנון משלו המבטא יחס מסויים בין הקב"ה לעם ישראל, ומתאפיין במצוות ייחודיות לאותו חומש.
---
הר"מ ברויאר פיתח שיטה שנקראת 'תורת הבחינות'. בסיס השיטה הינו כנזכר, אם כי יישומה שונה בהרבה. אליבא דהר"מ ברויאר התורה בנויה כספרים שונים שחוברו ושולבו זה עם זה. עתים יש שפרשיה אחת שייכת לבחינה אחת ופרשיה אחרת לבחינה שניה, ועתים יש שפרשיה אחת בלולה משתי בחינות שונות. יתר על כן, לפעמים 'העיקר חסר מן הספר', ולפי הלשונות שבתורה יש להשלים מסברא מה היה כתוב בספר השלם [התאורטי] של אותה בחינה.
מהיכן הגיע הר"מ ברויאר לשיטתו? מחד, הרמ"ב האמין בלב שלם בתורה מן השמים, ומאידך, האמין כי בעלי ביקורת המקרא עשו ניתוח טקסט מעמיק ויסודי [כמקובל בזמנו להעריץ את חכמי המדע]. בעלי ביקורת המקרא כפרו באחידות המקרא והאמינו כי התורה מורכבת מספרים שונים ששולבו וחוברו זה עם זה. רמ"ב קיבל את הניתוח והחלוקה של ביקורת המקרא, אך 'תרגם' אותם לשפה אמונית והסביר כי ה' כתב את התורה כמורכבת ממקורות שונים, בכדי ללמד על בחינות שונות.
תורת הבחינות, כמו משנת הגר"ל, נוקטת כי התורה מורכבת מיחידות שונות שלכל יחידה יש 'בחינה' משלה, עם סגנון ייחודי ומצוות ייחודיות. אולם חלף החלוקה המסורתית לחמשה חומשים משתמשת תורת הבחינות בחלוקת התעודות של ביקורת המקרא, המתבססת על ניתוח טקסט של שינויי סגנון ועוד.
---
הר"מ ברויאר קיבל ביקורת רבה. לא בציבור החרדי שלא הכירו את שיטתו, אלא בציבור הדתי שהכירו את שיטתו ומיאנו לקבלה מכמה פנים: מיאנו לקבל שיש דברים טובים ונכונים להוציא מתוך ביקורת המקרא הכפרנית, ומיאנו לקבל את הרעיון המחודש שהתורה בנויה כספרים שונים המשולבים זה בזה, ובפרט לסבור שהתורה ציפתה מאתנו להשלים מסברא מה היה כתוב בכל אחד מספרי המקור [התאורטיים].
---
דרך לימודו של פרו' דוד הנשקה נראית זהה לדרכו של הגר"ל, למעט חלוקת התורה לחמשה חומשים. הנשקה אף מתפלמס עם שיטת דודו הר"מ ברויאר, בעיקר נגד הנקודה של שחזור ספרי המקור התאורטיים. הנשקה מציג את עצמו כחולק על 'תורת הבחינות', אולם נראה כי את עצם היסוד של חלוקת פרשיות לבחינות שונות קיבל הנשקה מדודו רמ"ב, ויסוד זה הוא העומד בבסיס מאמריו הפרשניים של הנשקה.
---
הרב יהודה ראק, תלמידו של הר"מ ברויאר, בא בטענה כלפי שיטת הרמ"ב: מכיוון שתורת הבחינות מסבירה את המשמעות של חלוקת המקרא באופן שונה מהסברה של ביקורת המקרא הכפרנית, בהכרח יחולו שינויים בפרטי חלוקת המקרא, ולא יהיה ניתן לקבל את חלוקת ביקורת המקרא בלי סינון וביקורת. לדוגמה: לפי ביקורת המקרא חלוקה של שתי פרשיות לשתי בחינות מחייבת גם הבדלי סגנון בין הפרשיות, שכן האמינו הם שהפרשיות אכן נלקחו ממקורות שונים, ואילו לפי תורת הבחינות אין הדבר מוכרח, אלא יתכן שלפעמים התורה תשתמש באמצעים שונים ללמד על חלוקה לבחינות.
---
אין הביישן למד, ולכן אעיז פני להציע גישה משלי על בסיס השיטות הנזכרות.
ראשית, יש לקבל את המוסכם על כל השיטות שהתורה מתייחסת לעניין אחד ב'בחינות' שונות, וזו הסיבה לסתירות ולכפילויות שבתורה. כל החכמים הנזכרים השתמשו במוסכמה זו רק כלפי ניתוח פרשיות שלמות, אולם נראה כי יש ליישם את השיטה גם כלפי פסוקים בודדים ואפילו כלפי חלקי פסוקים, שלעתים תתאר התורה נקודה אחת בשני פסוקים או חלקי פסוקים שכל אחד מהם מייצג 'בחינה' שונה.
יש לקבל את יסודו של הגר"ל כי חלוקת התורה לחמשה חומשים מהווה חלוקה עניינית ורעיונית, ועל חלוקה זו יש להוסיף חלוקה פנימית בתוך החומשים, לחלקם ליחידות נפרדות שלכל יחידה אופי עצמאי.
את תורת הבחינות יש לקבל באופן חלקי בלבד. קשה לקבל את ההנחה שהתורה כתובה כספרים שונים בלולים זה בזה, ויותר קשה לקבל את ההנחה שהתורה כתובה בסגנון שמטיל עלינו לשחזר את מה שכלל לא נאמר בה. יתכן שקשיים אלו הינם סובייקטיביים, אולם עצם העובדה שהרוב המוחלט של הציבור מזדהים עם סובייקטיביות זו, מהווה קושיה על השיטה. וכי מדוע תכתב התורה באופן מתמיה שיקשה על בני אדם לקבלו, היפך הכלל 'דיברה תורה כלשון בני אדם'?
מאידך, חלקים גדולים מתורת הבחינות ניתן לקבל אם אך ננסח את ההסברים בסגנון שונה. כאשר תורת הבחינות מחלקת את פרשיות אחד מן החומשים לשתי בחינות שונות החוזרות על עצמן לאורך הספר, או פרשיה אחת לשתי בחינות שונות החוזרות על עצמן לאורך הפרשיה, לא נאמר שיש לפנינו שני ספרים שלובים ומחוברים, אלא ספר אחד המדבר בשתי בחינות – פעמים בזו ופעמים בזו. לניסוח זה אין לפנינו 'תורת הבחינות' אלא מורכבות רעיונית בתורה.
לכאורה נראה שאין כאן אלא משחק מילים, אולם באמת ההבדל בהסבר הכלל יוליד השלכות רבות בפרטי יישומו של הכלל – יש הסברים שניתנים להאמר רק לפי תורת הבחינות ויש הסברים שניתנים להאמר רק לפי גישת המורכבות הרעיונית. לדוגמה: לפי תורת הבחינות ניתן לאמור כי פסוק אשר נכתב בבחינה אחת 'מתעלם' מפסוק אשר נאמר בבחינה אחרת, ואילו לפי גישת המורכבות הרעיונית אין מקום להסבר כזה. מאידך, לפי גישת המורכבות הרעיונית ניתן לאמור כי שני אלמנטים בסיפור אחד משתייכים לשתי בחינות, ואילו לפי תורת הבחינות אין מקום להסבר כזה.
הבדל בסיסי יותר הוא דרך העיון בחלוקת ספר או פרשיה לבחינות שונות. לפי תורת הבחינות, כאשר קיימת הוכחה לחלוקה לבחינות בתוך ספר או פרשיה יש לברר לגבי כל פרשיה בספר וכל פסוק בפרשיה לאיזו בחינה הוא משתייך, ורק כאשר שתי הבחינות 'משתמשות' בפרשיה אחת או פסוק אחד אזי נאלץ לומר שהפרשיה או הפסוק משותפים לשתי הבחינות. לעומת זאת, לפי גישת המורכבות הרעיונית, גם כאשר קיימת הוכחה לחלוקה לבחינות בתוך ספר או פרשיה אין סיבה כלל לשייך כל פרשיה בספר או כל פסוק בפרשיה לאחת מן הבחינות, אלא הפרשיות הכפולות והפסוקים הכפולים הם אלו שמתפצלים לשתי בחינות, ואליהם יש לצרף פסוקים או פרשיות רק כאשר יש לכך סמך של ממש.
את אשר קיבלנו מתורת הבחינות ניתן לנסח בכלל כזה: כאשר שתי פרשיות בחומש אחד או שני פסוקים בפרשיה אחת מתחלקים לשתי בחינות, לעתים אין החלוקה יחידה ובודדת אלא מראה על חלוקה קבועה שחוזרת על עצמה בפרשיות שונות לאורך החומש או בפסוקים שונים לאורך הפרשיה.
---
הביקורת שהוזכרה למעלה כלפי מחקר המקרא הינה כוללנית ובוטה למדי. קיימים גם קיימים לומדי תורה ותלמידי חכמים החפצים בכנות להבין את התורה לאמיתה, למרות שכותבים הם בסגנון מחקרי, וכמדומני שכל החכמים שנקבו שמותם באשכול הינם מזן זה. לא כדאי לפסול על הסף כל מה שנכתב בסגנון מחקרי, שכן בדרך זו נמצאנו נפסדים דברי תורה וחכמה.
---
בחצי השנה האחרונה לחיי הגר"ל רציתי לבוא ולדון עמו אודות היסודות המוצגים כאן. חיכיתי להזדמנות לשיחה עמו, וההזדמנות בוששה מלבוא עד שבעווה"ר פרח לו איש האמת. צר לי שלא הספקתי לדון עמו בנושא, ויותר מכך יש להצטער שלא באו לידו בשלב מוקדם יותר בחייו הספרים והמאמרים שדרכם מעין דרכו, וכך היה מלקט מהם את הנראה בעיניו ומפתח ומרחיב את שיטתו ביסודות נוספים. מאידך, יתכן שדווקא הניתוק בין הגר"ל ובין הכתבים הנזכרים הביא את הגר"ל לשכלל ולפתח את גישתו האישית, והניח מקום לבאים אחריו ללמוד את כל הדרכים ולהשתדל לייסד שיטה בהירה על בסיס כולן.
---
אלו הדברים שעלו בידי למיעוט עיוני. אשמח אם יש ביד המשתתפים לבקר ולתקן את דברי, להוסיף או לגרוע, ובפרט להוסיף ולסקור גישות נוספות השייכות לענייננו.