עינא דשפיר חזי כתב:פעמים רבות קורה כאשר נגשים ללמוד סוגיה הלכתית (ברכות, מוקצה וכד') בסגנון ישיבתי מעמיק עם כל הלומדע'ס, ואז מתחילים בלתלות את מחלוקת הראשונים בחקירה נחמדה שעלתה במוחנו או שמוזכרת כבר באחרונים, וממשיכים עם כמה לשיטתו, עד שיוצאת לה 'חבורה' שלמה.
הבעיה היא שהרבה פעמים כאשר מגיעים להלכה רואים שיש סתירות, למשל דעת הרשב"א בעניין מסוים טענת שהוא לשיטתו במחלוקת עם הרמב"ם בעניין אחר, והשו"ע מביא להלכה את הרשב"א בעניין המסוים, על אף שהוא פוסק מו הרמב"ם בעניין האחר. ואז יש כמה אפשרויות:
א. יש כאלה הנכנעים וחוזרים בהם מכל החבורה.
ב. יש כאלה הדוחקים לומר שיש צד שלישי ואותו פסק השו"ע, או שלשו"ע יש את שני הדינים. - זה בד"כ מה שאני עושה.
ג. ויש כאלה הנסחפים לומר שהיות והשו"ע פסק כהרמב"ם ודאי שאינו יכול לפסוק כהרשב"א, ומה שהביא שם את שיטתו זה כדברי הגר"א (שאגב איני יודע היכן הם, ואשמח לקבל מקור לדבריו) שהשו"ע לפעמים רק מעתיק דעות אך אינו מתכון לפסוק כמותם, או שאר טענות דומות כמו "צ"ע" "חזר בו", "זה רק "יש מי שאומר" זה לא הלכה".
לדעתי הדרך השלישית היא פשוט טעות, ובאמת המתבונן ברוב ככל נושאי הכלים של השו"ע שהם מורים לנו את דרך הלימוד שלו הלא הם הב"ח, הט"ז, המג"א, הפמ"ג, המ"ב והבה"ל ועוד, יראה שאין דרכם כלל בעשיית פלפולים שכאלה, ולהכריע ע"פ "לשיטתו" בדברים שאינם מפורשים.
אשמח לשמוע מה דעת הלומדים.
יח''ד כתב:הגר"א באו"ח תצ"ח. ובהרבה מקומות מפרש את השו"ע באופן שסותר את עצמו.
מדה כתב:נראה שהכל לפי העניין, כדברי אביגדור. אמנם נראה לי ששאלתו היא על הלומדע'ס עצמה: האם לנו להניח שהלומדע'ס מכוון לאמת, ואם כן אנו מוכרחים לדחוק בדברי השו"ע (או שאנו כוונו לאמת יותר מהמחבר), או שמא יש איזה חסרון בדרך הלומדע'ס עצמה, ואין קושיא בדברי הפוסקים. ואם כצד השני צריכים להבין מה באמת הבעיה עם ההבנה. ואין זה רק שאלה על הבנה בסוגיא מסויימת, אלא שאלה כללית בצורת העיון והלימוד של הלומד.
ולפענ"ד, אין בעיה כ"כ עם סגנון ההבנה הנהוגה, אלא שלא מגיעים למסקנת ההגדרה על ידי הטיפול הראוי בבעייות הפשט. קטן אני בדעה, אבל כמה פעמים נתקלתי בתופעה שיש כאלו שרואים בדבריהם שלא העמיקו כראוי בפשט, שאזי היו כותבים אחרת במבנה או בתוכן. משא"כ המחבר, לדוגמא, היה חניך דרך העיון הספרדי, שהעמיקו עד מאד בפשט הסוגיות והראשונים.
עינא דשפיר חזי כתב:יח''ד כתב:הגר"א באו"ח תצ"ח. ובהרבה מקומות מפרש את השו"ע באופן שסותר את עצמו.
זה סימן ארוך, אפשר סעיף ודיבור המתחיל.
לענין כתב:כבר הובא כאן ודפח"ח.
יח''ד כתב:עינא דשפיר חזי כתב:יח''ד כתב:הגר"א באו"ח תצ"ח. ובהרבה מקומות מפרש את השו"ע באופן שסותר את עצמו.
זה סימן ארוך, אפשר סעיף ודיבור המתחיל.
מזיכרון- סעיף ד'.
עינא דשפיר חזי כתב:לענין כתב:כבר הובא כאן ודפח"ח.
יש לי דוגמא נוספת ממה שלמדתי עם החברותא שלי בעניין ככר או תינוק במוקצה, שם יש את ההיתר של המרדכי שגם בגד מועיל כככר או תינוק ויש את ההיתר של הרא"ש שגם כשמל"א ניתן לטלטל ע"י כאו"ת, לכאו' אין קשר בינהם, החברותא שלי טען שהם נחלקו מהו הטפילות שיש בכאו"ת האם במעשה הטלטול (בגברא), שאני אומר שהטלטול מתיחס לככר ולא למוקצה, או שמא המוקצה בעצמותו (החפצא) בטל לככר, הרא"ש הבין שהביטול בחפצא וע"כ כל שהמוקצה הוא כלי אני רואה אותו כמגש להחזקת המוקצה , והמרדכי הבין שהביטול בגברא וע"כ כל שהאדם יכול ליחס את הטלטול לבגד ולא למוקצה זה מותר. עד כאן נחמד מאד, אלא שהשו"ע פסק את שני ההיתרים (ריש סימן ש"ח וסימן שי"א) שלפי הביאור הנחמד הזה הם לא עולים בקנה אחד, החברותא שלי אמר שלפי הגר"א יש ליישב שהשו"ע אכן סותר את עצמו ובפרט שכאן לשונו היא "יש מי שאומר" (בשתי המקומות), ויש שולחן גבוה שאומר שכאשר השו"ע מביא דין בשם יש מי שאומר אין כוונתו לפסוק כך (אגב זה מאוד תמוה, וכבר תמה עליו השדי חמד). אני ניסיתי ליישב שהשו"ע סבר שיש את שני הדינים (אגב אני לשיטתי בהודעה הראשונה שאני בד"כ בוחר באפשרות ב').
מקווה שהדברים הובנו, סליחה על האריכות.
מדה כתב:עינא דשפיר חזי כתב:לענין כתב:כבר הובא כאן ודפח"ח.
יש לי דוגמא נוספת ממה שלמדתי עם החברותא שלי בעניין ככר או תינוק במוקצה, שם יש את ההיתר של המרדכי שגם בגד מועיל כככר או תינוק ויש את ההיתר של הרא"ש שגם כשמל"א ניתן לטלטל ע"י כאו"ת, לכאו' אין קשר בינהם, החברותא שלי טען שהם נחלקו מהו הטפילות שיש בכאו"ת האם במעשה הטלטול (בגברא), שאני אומר שהטלטול מתיחס לככר ולא למוקצה, או שמא המוקצה בעצמותו (החפצא) בטל לככר, הרא"ש הבין שהביטול בחפצא וע"כ כל שהמוקצה הוא כלי אני רואה אותו כמגש להחזקת המוקצה , והמרדכי הבין שהביטול בגברא וע"כ כל שהאדם יכול ליחס את הטלטול לבגד ולא למוקצה זה מותר. עד כאן נחמד מאד, אלא שהשו"ע פסק את שני ההיתרים (ריש סימן ש"ח וסימן שי"א) שלפי הביאור הנחמד הזה הם לא עולים בקנה אחד, החברותא שלי אמר שלפי הגר"א יש ליישב שהשו"ע אכן סותר את עצמו ובפרט שכאן לשונו היא "יש מי שאומר" (בשתי המקומות), ויש שולחן גבוה שאומר שכאשר השו"ע מביא דין בשם יש מי שאומר אין כוונתו לפסוק כך (אגב זה מאוד תמוה, וכבר תמה עליו השדי חמד). אני ניסיתי ליישב שהשו"ע סבר שיש את שני הדינים (אגב אני לשיטתי בהודעה הראשונה שאני בד"כ בוחר באפשרות ב').
מקווה שהדברים הובנו, סליחה על האריכות.
לא הבנתי. לפי ביאורו (שענין ככר או תינוק מועיל משום טפילות לכולי עלמא) אין לנו טעם לחלק בין מת לכלי. אלא ע"כ כדברי השו"ע הרב שכתב (להמחמירים) שאין כאו"ת מועיל כלום, אלא שכיון שהתירו לטלטלו מה שיכול לעשות ב"היתר" יעשה (שו"ע הרב סימן שיא ס"א וראה סימן שח סכ"ב). וכיון שכן, פליגי בעצם ההועילות וטפילות במקרה של כאו"ת בכלי (זה ודאי שכן הוא סברת המתירים, וכמו שכתב הרא"ש). ואם כן אין מקום כלל לקשר ביניהם.
ובעצם דבריו, לא למדתי הסוגיא, אבל גם בגברא גופא יש לחלק בין אם מסתכלים על מצב האדם בהיותו מטלטל (איסור פועל) שאז אפשר לומר כדבריו, או על פעולתו.
עינא דשפיר חזי כתב:מדה כתב:וכיון שכן, פליגי בעצם ההועילות וטפילות במקרה של כאו"ת בכלי
ודאי שככר או תינוק משום טפילות זה כבר לשון רש"י "אגב". אך ודאי שאין זו טפילות אמיתית שכן ודאי כונת האדם לטלטל את המת ולא את הככר, אלא שיש כאן הערמה מסוימת שחכמים התירו, המחל' היא איפה הטפילות כאן שמקילה על הטלטול. מש"כ שאין לחלק בין מת לכלי אכן לדעת הרא"ש אין לחלק וכאו"ת מותר גם לצורך כלי שמלאכתו לאיסור מחמה לצל.
לא הבנתי את סוף דבריך, אך לא משנה הבאתי רק דוגמא בעלמא להמחיש את הבעייה.
יח''ד כתב:עינא דשפיר חזי כתב:יח''ד כתב:הגר"א באו"ח תצ"ח. ובהרבה מקומות מפרש את השו"ע באופן שסותר את עצמו.
זה סימן ארוך, אפשר סעיף ודיבור המתחיל.
מזיכרון- סעיף ד'.
החתן סופר כתב:יעויין בהרחבה בספר תוספת אהל להרב קדר זצ"ל הערות למשנ"ב סימן שיח סקס"ב מבאר דרך הגר"א בתפיסתו את פסקי השו"ע.
עינא דשפיר חזי כתב:פעמים רבות קורה כאשר נגשים ללמוד סוגיה הלכתית (ברכות, מוקצה וכד') בסגנון ישיבתי מעמיק עם כל הלומדע'ס, ואז מתחילים בלתלות את מחלוקת הראשונים בחקירה נחמדה שעלתה במוחנו או שמוזכרת כבר באחרונים, וממשיכים עם כמה לשיטתו, עד שיוצאת לה 'חבורה' שלמה.
הבעיה היא שהרבה פעמים כאשר מגיעים להלכה רואים שיש סתירות, למשל דעת הרשב"א בעניין מסוים טענת שהוא לשיטתו במחלוקת עם הרמב"ם בעניין אחר, והשו"ע מביא להלכה את הרשב"א בעניין המסוים, על אף שהוא פוסק מו הרמב"ם בעניין האחר. ואז יש כמה אפשרויות:
א. יש כאלה הנכנעים וחוזרים בהם מכל החבורה.
ב. יש כאלה הדוחקים לומר שיש צד שלישי ואותו פסק השו"ע, או שלשו"ע יש את שני הדינים. - זה בד"כ מה שאני עושה.
ג. ויש כאלה הנסחפים לומר שהיות והשו"ע פסק כהרמב"ם ודאי שאינו יכול לפסוק כהרשב"א, ומה שהביא שם את שיטתו זה כדברי הגר"א (שאגב איני יודע היכן הם, ואשמח לקבל מקור לדבריו) שהשו"ע לפעמים רק מעתיק דעות אך אינו מתכון לפסוק כמותם, או שאר טענות דומות כמו "צ"ע" "חזר בו", "זה רק "יש מי שאומר" זה לא הלכה".
לדעתי הדרך השלישית היא פשוט טעות, ובאמת המתבונן ברוב ככל נושאי הכלים של השו"ע שהם מורים לנו את דרך הלימוד שלו הלא הם הב"ח, הט"ז, המג"א, הפמ"ג, המ"ב והבה"ל ועוד, יראה שאין דרכם כלל בעשיית פלפולים שכאלה, ולהכריע ע"פ "לשיטתו" בדברים שאינם מפורשים.
אשמח לשמוע מה דעת הלומדים.
עינא דשפיר חזי כתב:
אשמח לשמוע מה דעת הלומדים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 449 אורחים