מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי בין הזמנים » ג' אפריל 10, 2018 11:35 am

אישה שטעתה ובירכה שהחיינו לאחר ברכת ההדלקה. הצריכה לחזור ולברך משום הפסק בין ברכה למצווה?
איש שטעה ובירך שהחיינו לאחר קידוש, הצריך לחזור ולברך על היין משום הפסק בין ברכה לטעימה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 10, 2018 11:53 am

לפענ"ד הם נחשבים כמי שדיבר מעניני המצווה, ואינם צריכים לחזור ולברך.
דאל"ה - מה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו להביא פרי חדש בבדר"ה?!
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' אפריל 10, 2018 7:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי החתן סופר » ג' אפריל 10, 2018 2:56 pm

לכאורה צריכים לחזור כמו שכתבו הפוסקים שהתנגדו לברכת שהחיינו בכל הדלקת נר של יו"ט שהיא הפסק בין הברכה להדלקה ויש שכתבו "אפשר שנחשבת ברכת שהחיינו הפסק".

ומה שהקשו מבדר"ה כבר האריך הרחיב מרן הגרע"י ביחו"ד ח"ג סימן לד, ובחזו"ע ימים נוראים עמוד קסד ובפרט באבני נזר (תנ) שהביא שם לסביר למה לא הוי הפסק, ושם בסוף העמודה הימנית הסברו של הרב זצ"ל.

כמו כן יעויין עוד בחזו"ע ימים נוראים עמוד סב, וחזו"ע יו"ט עמוד שו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 10, 2018 3:01 pm

עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד הם נחשבים כמי שהסיח מעניני המצווה, ואינם צריכים לחזור ולברך.
דאל"ה - מה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו להביא פרי חדש בבדר"ה?!


אם הסיחו מענייני המצווה, לכאורה כן צריכים לחזור ולברך, הלא כן? (או שלא הבנתי את כוונתכם כלל)
ולגבי פרי חדש בבדר"ה, הרי מנהגנו לא להביא פרי חדש, וגם הנוהגים כן זה רק לחומרא כסניף (ויעויין בהליכות שלמה מדברי הגרשז"א בזה)

חיימקה
הודעות: 1328
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי חיימקה » ג' אפריל 10, 2018 3:14 pm

בברכה המשולשת כתב: (ויעויין בהליכות שלמה מדברי הגרשז"א בזה)


פסח פ"י סט"ו. ובשש"כ פמ"ז סמ"ג.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 10, 2018 7:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד הם נחשבים כמי שהסיח מעניני המצווה, ואינם צריכים לחזור ולברך.
דאל"ה - מה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו להביא פרי חדש בבדר"ה?!


אם הסיחו מענייני המצווה, לכאורה כן צריכים לחזור ולברך, הלא כן? (או שלא הבנתי את כוונתכם כלל)
ולגבי פרי חדש בבדר"ה, הרי מנהגנו לא להביא פרי חדש, וגם הנוהגים כן זה רק לחומרא כסניף (ויעויין בהליכות שלמה מדברי הגרשז"א בזה)

התכוונתי לכתוב "השיח", כלומר "דיבר", וטעיתי וכתבתי "הסיח" דמשמע "הסיח דעתו", ועכשיו יובן יותר.

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי בין הזמנים » ג' אפריל 10, 2018 9:33 pm

תודה רבה לעונים, בפרט למבוססי המקורות.
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד הם נחשבים כמי שדיבר מעניני המצווה, ואינם צריכים לחזור ולברך.
דאל"ה - מה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו להביא פרי חדש בבדר"ה?!

ומה יאמר מר במי שאחר ברכת שהחיינו הוסיף/ה לומר 'בשכמל''ו'?

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי החתן סופר » ג' אפריל 10, 2018 9:38 pm

ראיתי למה שציינו בשש"כ דלעיל שבאמת אפשר לשתות בלי לברך בשנית ישר כח גדול.

ונידון זה מזכיר מה שרצה לדון בספר שלחן ערוך המקוצר (סימן כב הערה מט) במי שבטעות בירך לפני קריאת התורה "אשר נתן" ואחרי שסיים הברכה (שהדין בדיעבד יצא ויתחיל לקרוא) בירך "אשר בחר" האם הברכה השניה לבטלה והויא הפסק או לאו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 10, 2018 9:44 pm

בין הזמנים כתב:תודה רבה לעונים, בפרט למבוססי המקורות.
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד הם נחשבים כמי שדיבר מעניני המצווה, ואינם צריכים לחזור ולברך.
דאל"ה - מה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו להביא פרי חדש בבדר"ה?!

ומה יאמר מר במי שאחר ברכת שהחיינו הוסיף/ה לומר 'בשכמל''ו'?

הוא בוודאי הסיח דעתו לענינים אחרים שאינם צורך קדושת היום ולא קשורים לשתיית היין, ויחזור ויברך על היין ועל קדושת היום (ואם חל אחש"פ במוצ"ש - יברך גם את ברכת ההבדלה, אבל לא על האש).

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי בין הזמנים » ג' אפריל 10, 2018 9:45 pm

תודה.

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: טעות בברכת שהחיינו בשביעי של פסח

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' אפריל 11, 2018 12:57 am

כבר במקראי קדש הביא דברי הגרשז"א בזה. רציתי להוסיף שאלה. במנחת שלמה א י"ח מוסבר בהרחבה שלדעת הנקודה היא היסח הדעת וזה מה שקובע, [וכבר העיר הגר"י כהן בהררי קדש על המקראי קדש שיש אפשרות שלא רק ההסח דעת חשוב] כמדומני שבשיעורי הגריש"א מהדורת הרב"צ קוק כתוב שדעתו הייתה שונה מהבנת הגרשז"א בענין הפסק , האם מישהו יכול לציין היכן, או יודע מה הכוונה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 510 אורחים