מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עלייה לתורה עם הרבה שמות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אלדר בריל
הודעות: 31
הצטרף: ג' יוני 06, 2017 12:59 pm

עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי אלדר בריל » א' פברואר 25, 2018 10:12 am

אדם עם הרבה שמות כגון אברהם יצחק יעקב בן משה דוד, יכול להקל ולעלות לתורה רק בשמותיו הראשונים אם זה מסובך ומפריע לו? (אברהם בן משה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 25, 2018 10:19 am

הכרתי ת"ח אחד, ז"ל, שהיה עושה כן, והסברתי לו (בשיחה אישית בינינו, לא ברבים, כמובן), שאין לעשות כן, אלא יש להשתמש בכל השמות, כי הם כולם שם אחד, והוי כעולה בחצי שם. ואכן, ב"ה הוא קיבל את דבריי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 25, 2018 10:32 am

למה זה כל כך פשוט לך?

אלדר בריל
הודעות: 31
הצטרף: ג' יוני 06, 2017 12:59 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי אלדר בריל » א' פברואר 25, 2018 11:15 am

בברכה המשולשת כתב:הכרתי ת"ח אחד, ז"ל, שהיה עושה כן, והסברתי לו (בשיחה אישית בינינו, לא ברבים, כמובן), שאין לעשות כן, אלא יש להשתמש בכל השמות, כי הם כולם שם אחד, והוי כעולה בחצי שם. ואכן, ב"ה הוא קיבל את דבריי.


יש לך מקורות לדבר?

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי עבד הזמן » א' פברואר 25, 2018 2:31 pm

מסתמא זה תלוי בחזון איש ובאבני נזר האם שם אחד מתוך ב' הוי חצי שם או לא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' פברואר 25, 2018 2:37 pm

בשערי אפרים ש"א כתב שיש להקפיד לקרוא לעולה בתורה כאופן הראוי לכתוב את שמו בגט, כדי שלא יבוא לידי טעות בכתיבת הגט גביה או גבי בריה, ואדרבה יוכלו להסתמך ע"ז. (וכידוע, אכן זה אחד מדרכי הבירור העיקריים. ראה באה"ע סי' קכט, וע"ש סעיף יד).
ומשמע דאל"ה אי"צ כ"כ לדקדק בזה (לפחות ע"פ הפשט), וכ"כ שם להדיא שבעובר אורח אי"צ כ"כ לדקדק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' פברואר 25, 2018 7:11 pm

אלדר בריל כתב:
בברכה המשולשת כתב:הכרתי ת"ח אחד, ז"ל, שהיה עושה כן, והסברתי לו (בשיחה אישית בינינו, לא ברבים, כמובן), שאין לעשות כן, אלא יש להשתמש בכל השמות, כי הם כולם שם אחד, והוי כעולה בחצי שם. ואכן, ב"ה הוא קיבל את דבריי.


יש לך מקורות לדבר?


כן. כך מבואר בהלכות גיטין (רח"ל).

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' פברואר 25, 2018 8:23 pm

מכיר אני שני אברכים (שניהם רחוקים מלהקרא ת"ח) ששלשת השמות שיש להם - הם עליהם לטורח, ועל כן הם מסתירים שנים משמותיהם ונקראים בשם אחד בלבד, גם בשעה שעולים לתורה. וגם אני תמהתי אם שפיר עושים, והאם דין שני השמות הנותרים הם כשמות שנשתקעו.
שניהם מסתירים עובדה זו מאבותיהם, כדי שלא יכעסו עליהם.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי שמש » א' פברואר 25, 2018 11:24 pm

בברכה המשולשת כתב:
אלדר בריל כתב:
בברכה המשולשת כתב:הכרתי ת"ח אחד, ז"ל, שהיה עושה כן, והסברתי לו (בשיחה אישית בינינו, לא ברבים, כמובן), שאין לעשות כן, אלא יש להשתמש בכל השמות, כי הם כולם שם אחד, והוי כעולה בחצי שם. ואכן, ב"ה הוא קיבל את דבריי.


יש לך מקורות לדבר?


כן. כך מבואר בהלכות גיטין (רח"ל).

לכאורה יש לחלק מגט ובכלל מה"ת שיש בעיה לעלות ב'חצי שם' וכי לא יכולים לקרוא בשם המשפחה או כינוי או סתם 'יעמוד שלישי' וכד'?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' פברואר 26, 2018 4:03 am

שמש כתב: ובכלל מה"ת שיש בעיה לעלות ב'חצי שם' וכי לא יכולים לקרוא בשם המשפחה או כינוי או סתם 'יעמוד שלישי' וכד'?

שמש כתב:ובכלל מה"ת שיש בעיה לעלות ב'חצי שם' וכי לא יכולים לקרוא בשם המשפחה או כינוי או סתם 'יעמוד שלישי' וכד'?

דרכי משה הקצר אורח חיים סימן קלה
(ח) ובמרדכי שם (סי' תב) כתב עוד דאין חובה לקרות פלוני הכהן אלא שנהגו כן לקרות בשם הקרואים משום דילמא אתו לאינצויי.
שם סימן קלט או' א
עיין לעיל סימן קל"ה (אות ח) כתבתי דאין צריך לקרות לעולה בשמו אלא ברמז בעלמא סגי מיהו המנהג הפשוט בכל מקום לקרות יעמוד פלוני בן פלוני:

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 26, 2018 4:16 am

שמש כתב:לכאורה יש לחלק מגט ובכלל מה"ת שיש בעיה לעלות ב'חצי שם' וכי לא יכולים לקרוא בשם המשפחה או כינוי או סתם 'יעמוד שלישי' וכד'?

ואכן כך נהוג בעדות המזרח, שקוראים: שלישי יעלה בכבוד... ותו לא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 26, 2018 8:15 am

אבל אם כן קוראים בשם, צריך לקרוא בשם כולו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 26, 2018 8:21 am

אתה צריך להוכיח את הטענה הזו. אולי די בשם שרגילים לקרא לו.
אתה יכול לטעון גם שכך נראה לך יותר מסתבר אבל מנין לך הדבר בכזאת פשטות?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 26, 2018 8:25 am

אוצר החכמה כתב:אתה צריך להוכיח את הטענה הזו. אולי די בשם שרגילים לקרא לו.
אתה יכול לטעון גם שכך נראה לך יותר מסתבר אבל מנין לך הדבר בכזאת פשטות?


זכורני שכך ראיתי בשם אחד מהגדולים (ואולי יותר מחד). אחפש בעז"ה

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' פברואר 26, 2018 8:29 am

קאצ'קלה כתב:מכיר אני שני אברכים (שניהם רחוקים מלהקרא ת"ח) ששלשת השמות שיש להם - הם עליהם לטורח, ועל כן הם מסתירים שנים משמותיהם ונקראים בשם אחד בלבד, גם בשעה שעולים לתורה. וגם אני תמהתי אם שפיר עושים, והאם דין שני השמות הנותרים הם כשמות שנשתקעו.
שניהם מסתירים עובדה זו מאבותיהם, כדי שלא יכעסו עליהם.

חבל להתבייש מעצמך, אבל פשיטא שדינם כשם שהשתקע, אם לא בא כלל לשימוש, עם ברמז כמו תיבת מיל שיש שמכנים עצמם או בניק בפורום יש לדון בזה, וידונו בזה כותבי הכתובות והגיטין (ר"ל).

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי מיני ומינך » ב' פברואר 26, 2018 8:43 am

-
קבצים מצורפים
פסקי תשובות.pdf
(787.24 KiB) הורד 275 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 26, 2018 10:33 am

בברכה המשולשת כתב:
אוצר החכמה כתב:אתה צריך להוכיח את הטענה הזו. אולי די בשם שרגילים לקרא לו.
אתה יכול לטעון גם שכך נראה לך יותר מסתבר אבל מנין לך הדבר בכזאת פשטות?


זכורני שכך ראיתי בשם אחד מהגדולים (ואולי יותר מחד). אחפש בעז"ה


מצאתי מקורות בספר כתר שם טוב (הרב טהרני), הענף השמיני, אות ט.
ושם מביא תשובות והנהגות א יו"ד סי' תר"ח (וזה המקור שזכרתי)
ועוד מקור קדמון יותר במחנה חיים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 26, 2018 1:50 pm

הכרתי יהודי שלעת זקנתו ראה בנו שהוא עולה לתורה בשם אחד מתוך שנים (עד"מ אם היה שמו אברהם יצחק, עלה לתורה בשם "אברהם" בלבד).
לימים הוצרך בנו לכתוב כתובה דאירכסא, והגרמי"ל לנדא שליט"א פסק לו שיכתבו רק את השם הראשון, דהיינו שהשם השני השתקע!

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 26, 2018 4:39 pm

לכתוב שם האב בכתובה אין זה מעיקר הדין

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 26, 2018 4:43 pm

כדכד כתב:לכתוב שם האב בכתובה אין זה מעיקר הדין

אבל אם כותבים שם לא נכון - זה עלול לפסול את השטר.
וחסידים מדייקים לכתוב מדויק בכתובה (והנ"ל הוא חסיד).

מידע
הודעות: 39
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 2:48 am

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי מידע » א' אפריל 08, 2018 5:41 pm

בברכה המשולשת כתב:.... והסברתי לו (בשיחה אישית בינינו, לא ברבים, כמובן), שאין לעשות כן, אלא יש להשתמש בכל השמות. ואכן, ב"ה הוא קיבל את דבריי.

וכן שמעתי מהגר''ש דבליצקי שליט''א.

ובשבת ראיתי שרבי אליהו גוטמאכר מגריידיץ זצ''ל בספרו על התורה, במדבר
כותב על המעלה בהזכרת השם עם שם האבא, שמוסיף לזכויות הבן והאב,
ודלא כחדשים שביטלו זאת.
נערך לאחרונה על ידי מידע ב א' יולי 07, 2019 6:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי שמר » ב' אפריל 09, 2018 1:57 am

בישיבת חברון לא קוראים לעולה בשם האב כלל.
ושמעתי שהחזו"א לא אהב את המנהג הזה והתבטא עליו שרק לאסופי קוראים כך.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אפריל 10, 2018 12:05 am

סגי נהור כתב:
שמש כתב:לכאורה יש לחלק מגט ובכלל מה"ת שיש בעיה לעלות ב'חצי שם' וכי לא יכולים לקרוא בשם המשפחה או כינוי או סתם 'יעמוד שלישי' וכד'?

ואכן כך נהוג בעדות המזרח, שקוראים: שלישי יעלה בכבוד... ותו לא.

מנהג הספרדים לקרוא בעליה לס"ת בשם פרטי ושם משפחה (בלי להזכיר שם אביו), ראה כף החיים סי' קל"ט ס"ק י"א (בשם כנה"ג ויפ"ל) שבמקומותיהם אין נוהגים להזכיר שם אביו אלא שם יחסו [=משפחתו].
אך ראה שם ס"ק ט' (בשם חיים שאל) שמנהג ירושלים שלא קוראים את השם כלל, (ועי"ש שמביא מנהג ארם צובא).
ואולי מנהג ירושלים התפשט לעוד קהילות.

שמר כתב:בישיבת חברון לא קוראים לעולה בשם האב כלל.
ושמעתי שהחזו"א לא אהב את המנהג הזה והתבטא עליו שרק לאסופי קוראים כך.

לא רק בחברון נוהגים כך, אלא כך היה נהוג בישיבות ליטא הותיקות (פוניבז', סלבודקה וכו').

מבקש דעת
הודעות: 129
הצטרף: ה' אוקטובר 11, 2012 9:00 pm

Re: עלייה לתורה עם הרבה שמות

הודעהעל ידי מבקש דעת » ג' יולי 17, 2018 2:01 pm

נפ"מ מכל זה,
מי שקורא לאביו לעלות לתורה, שנפסק שלצורך מותר להזכיר שם האב (עם הקדמת תואר כבוד),
ואם יש ענין לקרוא בשם לתורה הרי שמותר וצריך לקרוא בשם אביו,
אך שמעתי שבספר לרעך כמוך על הלכות כיבוד אב מביא שאין לקרוא בשם האב, אלא לומר יעמוד א"מ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 347 אורחים