עבד הזמן כתב:כמדומה שלשון החזון איש על רב היא שסגי בזה שיש את ספריו ועל זה סומכים תלמידיו למעשה
עבד הזמן כתב:כמדומה שלשון החזון איש על רב היא שסגי בזה שיש את ספריו ועל זה סומכים תלמידיו למעשה
אוצר החכמה כתב:אפשר לשאול האם מפי ספריו די. (כמדומני ששם החזון איש אומר בפירוש שכן).
אוצר החכמה כתב:יש מאמרי חז"ל...שלא מקבלים את היחס הזה.
הפשטן כתב:אוצר החכמה כתב:יש מאמרי חז"ל...שלא מקבלים את היחס הזה.
איזה מאמר למשל?
אוצר החכמה כתב:הנושא השני הוא מימרת חז"ל באבות עשה לך רב. ומה שלא ברור לי בזה הוא מדוע הדין הזה זוכה להתייחסות מיוחדת של דיון בפרטים יותר משאר המימרות במסכת אבות שהן הנהגות מוסר מחוייבות וראויות ויש להם כללים משלהם.
הפשטן כתב:עבד הזמן כתב:כמדומה שלשון החזון איש על רב היא שסגי בזה שיש את ספריו ועל זה סומכים תלמידיו למעשה
איפה כתב כן? יש לזה מראה מקום?
ודין זה בחיי החכם ובין לאחר מותו כל שידועות הוראותיו והלכותיו מפי תלמידיו או מפי ספריו
עבד הזמן כתב:הפשטן כתב:עבד הזמן כתב:כמדומה שלשון החזון איש על רב היא שסגי בזה שיש את ספריו ועל זה סומכים תלמידיו למעשה
איפה כתב כן? יש לזה מראה מקום?
חזון איש יורה דעה ריש סי' ק"נודין זה בחיי החכם ובין לאחר מותו כל שידועות הוראותיו והלכותיו מפי תלמידיו או מפי ספריו
עזריאל ברגר כתב:והוי דן את כל האדם לכף זכות.
הפשטן כתב:אוצר החכמה כתב:הנושא השני הוא מימרת חז"ל באבות עשה לך רב. ומה שלא ברור לי בזה הוא מדוע הדין הזה זוכה להתייחסות מיוחדת של דיון בפרטים יותר משאר המימרות במסכת אבות שהן הנהגות מוסר מחוייבות וראויות ויש להם כללים משלהם.
אפשר דשאני ההיא מימרא דעשה לך רב, שאינה עיצה גרידא, שהרי יש לה בית אב בתוך שורש ההלכה העצמה, כדאיתא בעירובין ו סע"ב: "והרוצה לעשות כדברי בית שמאי - עושה, כדברי בית הלל - עושה. מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל - רשע, מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל - עליו הכתוב אומר והכסיל בחשך הולך. אלא: אי כבית שמאי בקוליהון ובחומריהון, אי כבית הלל בקוליהון ובחומריהון".
הפשטן כתב:עזריאל ברגר כתב:והוי דן את כל האדם לכף זכות.
לכאו' אינה הנהגה גרידא, דהא בשבועות ל ע"א ילפינן לה מדכתיב בצדק תשפט עמיתך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים