משה שריפי כתב:אם הבעייה היא מצד עין הרע
הפשטן כתב:משה שריפי כתב:אם הבעייה היא מצד עין הרע
לא עין הרע, אלא לאו דאורייתא: "ולא יהי' בהם נגף בפקוד אותם".
פלתי כתב:הפשטן כתב:משה שריפי כתב:אם הבעייה היא מצד עין הרע
לא עין הרע, אלא לאו דאורייתא: "ולא יהי' בהם נגף בפקוד אותם".
אין לאו דאורייתא במונה את ישראל לרוב הדעות.
הפשטן כתב:פלתי כתב:אין לאו דאורייתא במונה את ישראל לרוב הדעות.
מה?
פלתי כתב:הפשטן כתב:פלתי כתב:אין לאו דאורייתא במונה את ישראל לרוב הדעות.
מה?
איך עלה על דעתך כי מהמילה "ולא" יהיה בהם נגף... למדים איסור לאו? הפסוק רק אומר שלא יהיה נגף.
הפשטן כתב:לפי הפשט, התיבה "ולא" באה לאסור (בלאו) להביא נגף ע"י מיפקד [נטול-כופר-נפש], ולכן יש מצות עשה של "ונתנו איש כפר נפשו בפקוד אותם", חוץ ממצות לא תעשה של "ולא יהי' בהם נגף בפקוד אותם".
זה לפי הפשט. מי אומר שאין בזה לאו?
.מסייע ליה לרבי יצחק, דאמר רבי יצחק: אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצווה, דכתיב... 'וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים' (שמואל א טו, ד). אמר רבי אלעזר : כל המונה את ישראל עובר בלאו, שנאמר 'והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד' (הושע ב). רב נחמן בר יצחק אמר: עובר בשני לאוין, שנאמר 'לא ימד ולא יספר
פלתי כתב:הפשטן כתב:לפי הפשט, התיבה "ולא" באה לאסור (בלאו) להביא נגף ע"י מיפקד [נטול-כופר-נפש], ולכן יש מצות עשה של "ונתנו איש כפר נפשו בפקוד אותם", חוץ ממצות לא תעשה של "ולא יהי' בהם נגף בפקוד אותם".
זה לפי הפשט. מי אומר שאין בזה לאו?
אני לא לומד פשט כמוך. לפי הפשט שאני מבין הפסוק בא לומר מהי הסכנה הכרוכה במנין, ואין בזה שום משמעות לאו לפי הפשט.
וזה לשון הגמרא ביומא:.מסייע ליה לרבי יצחק, דאמר רבי יצחק: אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצווה, דכתיב... 'וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים' (שמואל א טו, ד). אמר רבי אלעזר : כל המונה את ישראל עובר בלאו, שנאמר 'והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד' (הושע ב). רב נחמן בר יצחק אמר: עובר בשני לאוין, שנאמר 'לא ימד ולא יספר
הרי שלמדו איסור למנות את ישראל מדברי קבלה ולא מדאורייתא.
פלתי כתב:הפשטן כתב:משה שריפי כתב:אם הבעייה היא מצד עין הרע
לא עין הרע, אלא לאו דאורייתא: "ולא יהי' בהם נגף בפקוד אותם".
אין לאו דאורייתא במונה את ישראל לרוב הדעות.
לגופו של דבר נראה פשוט שאין בספירת מחשב שום איסור, דלא עדיף ממונה במחשבתו דמותר, או ממונה ע"י שימוש בפסוק כמו הושיעה את עמך.
פלתי כתב:וזה לשון הגמרא ביומא:
מסייע ליה לרבי יצחק, דאמר רבי יצחק: אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצווה, דכתיב... 'וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים' (שמואל א טו, ד). אמר רבי אלעזר : כל המונה את ישראל עובר בלאו, שנאמר 'והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד' (הושע ב). רב נחמן בר יצחק אמר: עובר בשני לאוין, שנאמר 'לא ימד ולא יספר.
הרי שלמדו איסור למנות את ישראל מדברי קבלה ולא מדאורייתא.
פלתי כתב:איך עלה על דעתך כי מהמילה "ולא" יהיה בהם נגף... למדים איסור לאו?...אני לא לומד פשט כמוך. לפי הפשט שאני מבין הפסוק בא לומר מהי הסכנה הכרוכה במנין, ואין בזה שום משמעות לאו לפי הפשט.
פלתי כתב:עי' ברמב"ן ספר במצוות שורש א' שמביא הרבה מקומות שהכתוב קורא לנביאים וכתובים "תורה" למרות שאינם ממש מן התורה אלא שהם דברי קבלה או אסמכתא בעלמא.
פלתי כתב:ברור שבדיקת סכין אינה מה"ת.
פלתי כתב:לפי דעתך אם זה הפשט בפסוק דלא יהיה בהם נגף, שהוא איסור לאו, מדוע לא מנוה מוני המצוות כאחד משס"ה ל"ת?
פלתי כתב:הרמב"ם בהלכות פיס כשמביא האיסור למנות את ישראל, מביא את הפסוק שבנביא.
פלתי כתב:לגבי הפסיקתא, לא בדקתי בפנים
פלתי כתב:אבל ברור שאין זה על דרך הפשט.
פלתי כתב:ואגב, מדברי הפסיקתא משמע שלמעשה מותר למנות את ישראל, רק צריך כופר.
הפשטן כתב:בוא נסכם שיש כאן מעין ספק ספיקא (או תרתי לטיבותא): מצד אחד - מי שנספר - זה גם גויים, ומצד שני - מה שסופר - זה מחשב.
קראקובער כתב:הפשטן כתב:בוא נסכם שיש כאן מעין ספק ספיקא (או תרתי לטיבותא): מצד אחד - מי שנספר - זה גם גויים, ומצד שני - מה שסופר - זה מחשב.
על הצד שהם גויים זה ספק ספיקא שאינו מתהפך...
זה תלוי מה טעם החילוק בין ספירת גולגולת לספירת אצבע. לפ"ד החת"ס המצו"ב אי"ז שייך כאן.פלתי כתב:לכאורה במסכת יומא מוכח שאם סופר רק אבר מאבריו, אין זה בכלל האיסור. ומסתמא כך עובד הצילום של המחשב שאינו צריך לצלם רק את פלג גופו התחתון, ושרי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 377 אורחים