מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כופלין פסוק אחרון בפורים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי ביני » ג' מרץ 13, 2018 6:10 pm

בשו"ע סי' תרצ"ג כתב שכופלין פסוק אחרון כדי להשלים לעשרה פסוקים. ולכאורה למה לא מדלגין כמו שעושים בר"ח? ועוד למה דוקא האחרון כופל? האם זה שייך להא דמי שקרא ד' משובח?
לא ראיתי מי שעמד בזה... אודה מאד למי שידוע לו איזה מראה מקומות בענין.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 13, 2018 6:36 pm

סיבת הכפילה היא כדי שיהיו עשרה פסוקים כי הפרשה היא רק ט' פסוקים ואין זה כמו ר"ח שאז הפרשיה של עולה היא חמשה פסוקים ואין אפשרות שלא להפסיק פחות מג' פסוקים סמוך לפרשה ולכן מדלגים בר"ח. לכן ההגיון אומר שכ"א קורא ג' פסוקים והאחרון משלים בכך שכופל אתהפסוק

בעל קורא
הודעות: 305
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי בעל קורא » ג' מרץ 13, 2018 6:52 pm

כנראה כוונתך לשאול מדוע העולה האחרון קורא פסוק אחד פעמיים כדי להשלים לעשרה פסוקים, ולא מעדיפים שעולה אחד יחזור על אחד מהפסוקים שקרא חברו וכך ישלימו לעשרה פסוקים מבלי שאותו עולה יקרא פסוק אחד פעמיים.
אך בפשטות אפשרות זו של כפילת פסוק שקרא עולה אחר לא כל כך אפשרית בפרשת ויבא עמלק, משום שלכתחילה אין לכפול פסוק שלא לצורך (מגן אברהם סימן קל"ז סקי"ב, והביא ראיה מקריאת ראש חודש שאע"פ שיש חשש מפני הנכנסים בכל זאת אמרינן שיתחיל הלוי שני פסוקים אחר הפרשה ולא שיכפול שוב מתחילת הפרשה למרות שאז לא יהיה שום חשש מפני הנכנסים), וכיון שבפרשה ראשונה יש ו' פסוקים ובפרשה השניה ג' פסוקים, אם ירצו לכפול פסוק שקרא עולה אחר יצטרכו לכפול ג' פסוקים שלמים (כדי לא להפסיק פחות מג' פסוקים סמוך לפרשה), וכנראה לכן מעדיפים לכפול את הפסוק האחרון בלבד למרות שאז אותו עולה כופל את הפסוק.
וכנראה כופלים דוקא את הפסוק האחרון משום שהוא סיום וסיכום הענין, וזה יותר מתקבל על הדעת לכפול אותו מאשר לכפול פסוק אחר באמצע הענין.

ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי ביני » ד' מרץ 14, 2018 9:11 am

הרב בעל קורא לא הבנתי דבריך כ"כ, דלמה לא יחזור ויקרא השני פסוק האחרון שקרא הראשון והוי בדיוק כמו בר"ח. למה אתה אומר שיצתרך לקרוא כל השלשה, הלא בר"ח אינו קורא השני מראש הפרשה רק חוזר וקורא פסוק האחרון שקרא הראשון, וא"כ נעשה כן גם בפורים.וכמו שאז לא חוששין מפני הנכנסים גם בפורים לא נחשוש.

בעל קורא
הודעות: 305
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' מרץ 14, 2018 3:22 pm

ביני כתב:הרב בעל קורא לא הבנתי דבריך כ"כ, דלמה לא יחזור ויקרא השני פסוק האחרון שקרא הראשון והוי בדיוק כמו בר"ח. למה אתה אומר שיצתרך לקרוא כל השלשה, הלא בר"ח אינו קורא השני מראש הפרשה רק חוזר וקורא פסוק האחרון שקרא הראשון, וא"כ נעשה כן גם בפורים.וכמו שאז לא חוששין מפני הנכנסים גם בפורים לא נחשוש.

העולה השני בפורים אינו יכול לחזור פסוק אחד שקרא העולה שלפניו, כיון שאז יתחיל לקרוא שני פסוקים אחר תחילת הפרשה וזה אסור גזירה מפני הנכנסים, ורק בראש חודש שאין שום אפשרות אחרת התירו חז"ל לעשות כן למרות הגזירה.
יתירה מזאת, גם לשיטת המחבר שכופלים פסוק אחרון, בפשטות אין זה מעיקר הדין, שכיון שסליק עניינא מדינא רשאי לקרוא רק ט' פסוקים, ורק נוהגים בכל זאת לכפול לרווחא דמילתא, וברור שאין לעשות נגד גזירת חז"ל בשביל להרוויח איזו חומרא שאינה נחוצה כלל מדינא.

ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי ביני » ד' מרץ 14, 2018 7:17 pm

זה פשוט שכפילת פסוק לא עולה למנין ג', דאל"ה היינו כופלין גם בר"ח וע"כ דאינו עולה, ולכן מדלגין דע"י דילוג כן עולה למנין ג', וא"כ כמו שבר"ח אין אפשרות אחרת ומדלגין כמו כן בפורים אין אפשרות אחרת ונדלג. אא"כ נחלק ונאמר דכפילות פסוק עולה למנין י' ואינו עולה למנין ג' וצ"ע.
הן אמת דענין הכפילות בפורים אינו ממעיקרא דדינא וכמבואר בשו"ע סי קל"ז דאינו מעכב אם לא קרא י' פסוקים, וגם דסליק עניינא וכמו שכתבת, ואולי לזה סגי בכפילות פסוק ועדיף מלדלג. וצ"ע

בעל קורא
הודעות: 305
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' מרץ 14, 2018 8:45 pm

מסתבר שאכן יש הבדל בין כפילת פסוק לדילוג, שבכפילת פסוק אין אומרים שנחשב בכך לקריאת ב' פסוקים, והקורא שני פסוקים וכופל פסוק אחד מהם בפשטות אינו עולה למנין כיון שלא נחשב שקרא ג' פסוקים.
אך אם העולה קרא ג' פסוקים, אף שאחד מהם כבר נקרא לפניו, כן נחשב לו כקריאת ג' פסוקים והוא עולה למנין הקרואים (וראש חודש יוכיח, ויש לעיין ולדייק עוד בדברי השו"ע סימן קל"ז סעיף ו'), ומזה מוכח שבעצם כפילת פסוק כן נחשבת כמו קריאת פסוק נוסף, אלא שכאשר העולה לא קרא ג' פסוקים שונים חסר כאן בתקנה של ג' פסוקים לעולה (שמסתבר שמונח בתקנה זו שיהיו ג' פסוקים שונים, ולא שיכפול וישלש את אותו הפסוק), וכנראה שגם לענין תקנת עשרה פסוקים כפילת פסוק נחשבת, וממילא לכן מעדיפים לכפול פסוק מאשר לדלג שבזה יהיה גזירה משום הנכנסים.

ועכ"פ, במסכת סופרים (פרק כ"א הלכה ו') אכן הלוי קורא בפורים ד' פסוקים וכופל את הפסוק האחרון שקרא הכהן, ואמנם יש גורסים שם במ"ס רק ג' פסוקים, אך ראה בנחלת יעקב שמקיים גירסא זו, וכך הביאה גם הראבי"ה בהלכות מגילה סימן תקע"ו.

ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי ביני » ד' מרץ 14, 2018 9:42 pm

לכאורה יש חילוק בין מנין ג' למנין י', דהעולה חייב לקרות ג' פסוקים ובזה לא איכפת לן אם כבר קרא אחר אותו פסוק מאחר וסוף סוף קרא ג', משא"כ למנין י' החיוב אינו משתייך לעולה אלא לקריאה בכללות, שצריכים לקרות עשרה פסוקים, ובזה באמת מסתבר דלא מהני לכפול, דבין הכל לא קראו י' פסוקים שונים, וא"כ אין ראי' מר"ח שהכפילות פסוקים בין העולים עולה לחשבון, ויש לעיין בכ"ז.
עכ"פ, נראה כמו שכתבת דמאחר ודילוג אינו לכתחילה משום הנכנסים עדיף לכפול היכא דבעצם סגי בט' פסוקים וכנ"ל.
ובל"נ אני אעיין במראה מקומות שציינת.
יישר כח!

אמריקנר
הודעות: 19
הצטרף: ד' מרץ 21, 2018 6:25 pm

Re: כופלין פסוק אחרון בפורים

הודעהעל ידי אמריקנר » ב' מאי 07, 2018 6:10 am

אולי אפשר לבאר דכיון דדילוג הוא בדיעבד בכל העליה עדיף לא לכפול עד שגומר את הקריאה לכתחילה ורק אח"כ לכפול


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 378 אורחים