גוראריה כתב:מנקרת בי מאז השאלה איך להתייחס לכל עניני חכמת הטבע דשבט מוסר.
מופיע שם למשל שאם יניחו זבוב בכלי סגור שמלא עד חציו במים הרי שאחרי 40 יום הוא יהפוך לצפרדע וכד'.
[ואם ישאל השואל אולי אכן, לא אכחד כי בהיותי בישי"ק ערכתי עם חברים נסיון כזה ולא יצאה שום צפרדע...]
בן_אליעזר כתב:מענין לענין:
זכורני שראיתי פעם באיזה מספרי החסידות, ע"ד ה"פלעק" (ה'אות') שמתחת לאף - שכידוע בא מהכאת המלאך לפני הלידה לשכוח התורה שלמד בחודשי העיבור. שיש את זה גם לגויים, שאמנם לא לומדים תורה בימי ההריון, רק בגלל שבזה יהי' 'בחירה חפשית', כביכול, להקב"ה [=שהיהודי ולהבדיל, הגוי יראו אותו דבר בכל תכונותם הגשמיית, שלא יהא שום סיבה "להעדיף" א' על השני].
ומאז חלפו כמה שנים, ולא הצלחתי לאתרו עוה"פ. הידוע לחו"ר הפורום, מראי-מקומות לנושא - ואעדיף, גם המקור הכי קדום שידוע לנו בזה? ותודה רבה מראש.
אשרי משכיל אל דל כתב:במדרש תלפיות ערך שינים כתב שלגויים יש ל"ג שנים, וליהודים ל"ב כנגד ל"ב נתיבות חכמה.
ויש לשאול, האם באמת זה כך במציאות היום. ועוד, מדוע לא השתמשו בזה כדי להתיר עגונה כשיש ספק, עיין עצי ארזים דף קלא ע"ב. [וניחא אם הוא מהול, דגם הגויים מלין, וכמ"ש בב"ש סימן יז, אבל לענין שינים לכאורה הו"ל סימן מובהק].
שיף כתב:יש כאן עוד כמה אשכולות על דברי בעל ה'שבט מוסר' בספריו
הנאמן בפקדונו כתב:שיף כתב:יש כאן עוד כמה אשכולות על דברי בעל ה'שבט מוסר' בספריו
לא הבנתי מה כבודו כתב
בן_אליעזר כתב:מענין לענין באותו ענין (של ה"פלעק" מתחת לאף):
שאלה: שמעתי פעם מרבי יצחק שינקר זצ"ל, כי פעם אחת הוה עובדה בחולה אנוש רח"ל, והביאו רופא גדול ואמר: אם גוי הוא – ימות, אבל אם הוא יהודי – יש לו תקוה, כי נוכח לראות שמחלה זו אצל בני ישראל אינה מוכרחת שימות... ופירש בזה מה שאומרים בתפילה "רופא חולי עמו ישראל", כי יש רפואה מיוחדת בבני ישראל.
תשובה: נכון. במדרש תלפיות (ענף איברים) איתא שלגוי יש ל"א שיניים וליהודי ל"ב. וסיפר לי הג"ר יצחק זילברשטיין שליט"א שיש רופא שיניים בארה"ב ששונא יהודים, וכשבאים אליו סופר השיניים – וכשמוצא 23 אינו רוצה לטפל!".
הגיונות כתב:שנרב עשה מדוגמאות אלו מטעמים...
אוצר החכמה כתב:אני תמיד תמה מאיפה יש להגרח"ק כל כך הרבה סבלנות לשטויות ששואלים אותו ושחוזרים ושואלים שוב ושוב מכל הצדדים עד שנאלץ להשיב "כרצונו" ועוד תשובות מסוג זה.
ואולי לפעמים כדי להשיב את רוחו הוא מרשה לעצמו להתבדח קצת עם (או על) השואלים כמו כאן למשל.
לייטנר כתב:הגיונות כתב:שנרב עשה מדוגמאות אלו מטעמים...
ובצדק
התייחסותו של הרב דניאל בלס לנושא, כפי שהובאה במאמר נפרד:
ראשית כל, ראוי לתקן ולומר ששאלות מסוג זה אינן בגדר שאלות ב"אמונה", ואינך צריך להבהל מהן. יהדותנו מבוססת על ההיסטוריה, על התגלות אלוקית בפני עם שלם במעמד הר-סיני (קרא את פרק ד' בספר דברים, והתחזק באמונה!), על מציאותו של בורא עולם והנבואות שהוכיחו שליטה אלוקית בהיסטוריה. על יסודות אדירים אלה - אף נושא מדעי לא יכול להאפיל. במילים אחרות, האמונה מבוססת על התגלות היסטורית בפני עם שלם, ולא על מספר השיניים שיש לגוי...
וכעת לנושא השאלה,
באף גמרא לא מוזכרת טענה על מספר השיניים שיש לגוי, וגם במדרשים לא נמצא מקור לכך. חז"ל לא טענו טענה זו, לפחות לא בספרות המוכרת. לאחר בירור, גיליתי שמקור השמועה הופיע לראשונה בספר שחיבר אחד מרבני איזמיר, רבי אליהו הכהן, לפני פחות מ-300 שנה. ספרו נקרא בשם "מדרש תלפיות", אך למרות שמו, הוא אינו מציג בספרו את הטענה הזו בתור עובדה, אלא בתור שמועה. יש המנסים לתרץ את דבריו בדרך מליצה, ואף באמצעות שימוש בגימטריות שונות.
אך לעניות דעתי, גם אם היה מדובר במדרש, ניתן למצוא תירוץ מדעי ופשוט מאוד לבילבול שלנו:
אלפי שנים לפני בוא התעשייה, היה לבני האדם שימוש בשיני הבינה מכיוון שהאוכל היה גס יותר, ודרש לעיסות רבות, במיוחד במדינות אסיה והמזרח. אך המאכלים במדינות אירופה היו רכים יותר, בעקבות זאת נוצרה לסת קטנה יותר בהדרגה, פחת הצורך בשיני בינה, עד שכיום שיני בינה עשויות להפריע ואף לדרוש עקירה. ואני מצטט: "כיוון ששיני בינה הן בדרך כלל האחרונות לבקוע, לעתים אין די מקום בלסת והן בוקעות חלקית, בעמדה מחוץ לקשת השיניים או נשארות כלואות בעצם" (שן בינה, ויקיפדיה).
התפתחות הלסת תלויה באיכות המזון ורמת החיים, ולפיכך ישנם גזעים ששיני בינה אינם דורשים אצלהם כמעט עקירה (שבטים אפריקאים לדוגמה), וישנם גזעים ששיני בינה דורשים עקירה (אירופאים, שכן הלסת התקטנה אצל בני אירופה).
מידע זה יכול להעלות את התיאוריה הבאה: רופאי שיניים אשר חיו באירופה לפני מאות שנים, עשויים היו לספור את שיני הבינה של יהודים ושל גויים, מצאו אצל הגויים האירופאים כ-31 שיניים (שכן האירופאים היו בעלי לסת קטנה יותר, כך שלעיתים שן בינה אחת מבצבצת בצד ימין של הלסת ולפעמים בצד שמאל), בעוד היהודים שהיגרו למדינות אירופה מאסיה, פיתחו לסת מלאה הכוללת בה שני שיני בינה כאבותיהם יוצאי אסיה, ולכן נמצאו עם 32 שיניים. כמובן שזו רק תיאוריה, כי קשה להעריך עד כמה אמין היה מחקרם של רופאי שיניים בימי הביניים, וייתכן שהשמועה נוצרה בעקבות מקרים ספורים בלבד בהם ערכו השוואה שכזו. בכל אופן, זהו פיתרון אפשרי לשמועה שנכתבה בספר "מדרש תלפיות".
לחיזוק האמונה האמיתית בה' ובתורה הקדושה, נא חפש את המילים "שיחה גורלית" (ברשת), וקרא חוברת מחזקת באמונה.
בברכה,
דניאל בלס
ציפורן כתב:הגרח"ק ביאר שע"כ לבן הרשע שאין הוא משים ל"ב מכין את שינו, כי גוי יחשב בל"א שיניים
קראקובער כתב:ציפורן כתב:הגרח"ק ביאר שע"כ לבן הרשע שאין הוא משים ל"ב מכין את שינו, כי גוי יחשב בל"א שיניים
כמה טיפשאי וכו' דאילו בהגדה ש"פ כתוב הקהה את שיניו ואתו רבנן בצרו חדא..
הבוחר בעלום כתב:ע"ד זה שמעתי י"א שזש"כ 'לא' עשה כן לכל "גוי", ו"משפטים" 'בל' ידעום. לגוי ל"א שיניים ולישראל ל"ב.
וכתבנו במקום אחר ענין נפלא
טעם למה בעכו"ם ל"א שינים, וסימן: לא עשה כן לכל גוי,
ומשפטים - לישראל שיש להם משפטים - בל.
וכאן קצר המצע להשתרע.
שבע כתב:בכתב יד (לרב אשכנזי מפורסם, שנלב"ע בשנות הת"מ) - המצוי בשלבי ההדרה בס"ד:וכתבנו במקום אחר ענין נפלא
טעם למה בעכו"ם ל"א שינים, וסימן: לא עשה כן לכל גוי,
ומשפטים - לישראל שיש להם משפטים - בל.
וכאן קצר המצע להשתרע.
אשרי משכיל אל דל כתב:במדרש תלפיות ערך שינים כתב שלגויים יש ל"ג שנים, וליהודים ל"ב כנגד ל"ב נתיבות חכמה.
קראקובער כתב:במגדים חדשים טוען שהשתנו הטבעיים גם בזה, אשרי המאמין.
אגב, מה קורה בגר שנתגייר ובגר קטן לשיטת התוספת שזה רק מדרבנן? וזה כמובן תלוי בשאלה כמה חז"ל משפיעים על המציאות...
מי אנוכי כתב:אשרי משכיל אל דל כתב:במדרש תלפיות ערך שינים כתב שלגויים יש ל"ג שנים, וליהודים ל"ב כנגד ל"ב נתיבות חכמה.
הסתפקתי פעם לפי"ז מה קורה לגר שמתגייר?
האם נופלת לו שן כשהוא מתגייר (אמנם לא שמענו שכך קורה)
או שמעיקרא הוא נולד עם שן פחות (שהרי ה' יודע עתידות ויודע שעתיד להתגייר...
הבוחר בעלום כתב:ע"ד זה שמעתי י"א שזש"כ 'לא' עשה כן לכל "גוי", ו"משפטים" 'בל' ידעום. לגוי ל"א שיניים ולישראל ל"ב.
בן_אליעזר כתב:מענין לענין באותו ענין (של ה"פלעק" מתחת לאף):
העירוני מס' "מסורת משה" ח"ב שי"ל לאחרונה (מהנרשם מדבריו והנהגותיו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל), לקטע ע"ד בנות - שגם הן יש להן ה"פלעק" הזה, והיכי משכח"ל באם לכאו' אינן לומדות תורה במעי אימן (צילומו מצו"ב. ואסלח מראש על שאין אתי העמוד המדוייק - אך זאת אדע שזה מתקרב לסיום הספר - בתוך מדור "ענינים שונים").
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 503 אורחים