יחיאל מ כתב:ביאור "תלמידי חכמים מרבים שלום". אין להסיק שכל תלמיד חכם בהכרח מרבה שלום ומי שאינו מרבה שלום אינו ת"ח. (כמדומה שכן מבין בעל המאמר שציין אליו ברלינר). די לומר שדרך תלמידי חכמים להביא שלום. .
יחיאל מ כתב:בפירוש מילת בָניך (בהברה אשכנזית ותימנית) קוראים בוניך.
יחיאל מ כתב:רבותיו של כדכד הסוברים שכל שהוא ת"ח הוא מביא שלום, ולא כמ"ש אולי סוברים שדרשת אל תקרי היא מליצה בלבד, כמ"ש במו"נ ח"ג פרק מ"ג. ואינה אלא סברא, וממילא החשבון שאמרתי אינו נכון. ועדין צריכים ראיה.
אבל מה שכתבתי בהסבר הדרשה נכון גם ללא דרשת אל תקרי, שהרי אז הגמ' מסבירה מעצמה ש"בניך" השני הם "בניך למוד ה'" שבראש הפסוק, וכל החשבון שאמרנו קודם נשאר.
לעצם טענת הרמב"ם הנ"ל עי' בהקדמת קורא באמת לרב מוירצבורג, ישנו באוצר חכמה וגם בהיברו בוקס http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 36&pgnum=1
ועיי"ש אות ב' בשם השל"ה וההסבר שלי בנידון דידן נוח יותר.
הייתי מודה לכדכד אילו הראה לרבותיו את הכתוב והיו מגיבים
יחיאל מ כתב:לגבי למוד מכלל הן לאו בתלמידי חכמים. כבר הראיתי שעל מ"ש "דרך תלמידי חכמים" מפרשים "סתם" תלמיד חכם, ולא כולם.הדרשה נדרשת היטב גם למשמעות סתם ת"ח, כמ"ש, ואין הוכחה שדווקא כל ת"ח.
יחיאל מ כתב:הכלל מכלל לאו אתה שומע הן אינו שייך לנושא מה כלול במילה מסויימת, אלא לנושא האם אמירת מילה מסויימת באה לשלול את שאינו כלול בה. )
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים