מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה בדין שאלת גשמים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טרקטור
הודעות: 51
הצטרף: ו' יוני 09, 2017 11:56 am

שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי טרקטור » ה' אוקטובר 12, 2017 10:37 pm

במשנה במס' תענית מבו' שאין שואלין גשמים עד ז' במר-חשוון, שהוא חמשה עשר יום אחר החג - כדי שיגיע אחרון שבישראל לנהר פרת.
ושאלני בני שיחי' שאלה עצומה: מדוע אין מפסיקין לשאול גשמים ט"ו יום קודם חג הפסח, מהאי טעמא גופא, כדי שהדר בנהר פרת יוכל לעלות לרגל שלא בגשמים.
ובעיון קל, לא מצאתי מי שדיבר בזה.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 12, 2017 10:43 pm


טרקטור
הודעות: 51
הצטרף: ו' יוני 09, 2017 11:56 am

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי טרקטור » ה' אוקטובר 12, 2017 11:05 pm

עושה חדשות כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=29707#p309276

יש"כ

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ו' אוקטובר 13, 2017 1:21 am

מענין לענין באותו ענין הוקשה לי.
דטעם שאין שואלים עד ז' חשוון כדי שיגיע אחרון שבישראל וכו'.
הלא כעת אין ביהמ"ק ולמה לא נבקש מיד בשמח"ת.
ואם שייך לומר גם בזה זכר למקדש. אשמח אם משהו יפנה למ"מ בענין

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' אוקטובר 13, 2017 1:30 am

הכתב והמכתב כתב:מענין לענין באותו ענין הוקשה לי.
דטעם שאין שואלים עד ז' חשוון כדי שיגיע אחרון שבישראל וכו'.
הלא כעת אין ביהמ"ק ולמה לא נבקש מיד בשמח"ת.
ואם שייך לומר גם בזה זכר למקדש. אשמח אם משהו יפנה למ"מ בענין

כמדומני הריטב'א אומר כך, לבקש גשמים כיום משמח'ת.
ושמעתי על אחד מגדולי ישראל שליט'א שמוסיף ותן טל בשמע קולנו ממוצאי שמח'ת בגלל הריטב'א הנ'ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 13, 2017 7:49 am

הכתב והמכתב כתב:מענין לענין באותו ענין הוקשה לי.
דטעם שאין שואלים עד ז' חשוון כדי שיגיע אחרון שבישראל וכו'.
הלא כעת אין ביהמ"ק ולמה לא נבקש מיד בשמח"ת.
ואם שייך לומר גם בזה זכר למקדש. אשמח אם משהו יפנה למ"מ בענין

לשון אדמו"ר הזקן בשולחנו (קיז,א - מסתמא מבוסס על דברי הפוסקים שקדמוהו):
ומתחילין לשאול בארץ ישראל מליל ז' במרחשון לפי שהיא ארץ הרים וצריכה לגשמים מיד אחר החג והיה ראוי לשאול בה מיד אחר החג אלא שאיחרו השאלה ט"ו ימים אחר החג כדי שיגיע האחרון שבישראל שעלה לרגל לביתו לנהר פרת שהוא מקום ישוב היותר רחוק מירושלים ולא יעצרנו הגשם (ואף לאחר החורבן היו מתאספים ג"כ מכל הסביבות בירושלים לרגל כמו שעושים גם היום לפיכך לא בטלו תקנת חכמים שתקנו השאלה בארץ ישראל בז' במרחשון).

ודבר שבמנין - צריך מנין אחר להתירו.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ו' אוקטובר 13, 2017 1:48 pm

אכן, ראיתי שמקור הדברים בר"ן ריש תענית, שמתחילה רצה באמת לפסוק לשאול הגשמים מיד אחר שמ"ע מטעמא דאמרן, אלא שכתב אבל מה אעשה שמדברי הרי"ף והרמב"ם נראה שלא נקטו כן אלא שלהלכה שואלים אף היום בז' חשוון ואז הטעים כנ"ל

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 14, 2017 11:59 pm

בעניין השאלה הראשונה, זכיתי לכוון לשאלתך:

viewtopic.php?f=17&t=36686

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 15, 2017 12:26 am

הכתב והמכתב כתב:מענין לענין באותו ענין הוקשה לי.
דטעם שאין שואלים עד ז' חשוון כדי שיגיע אחרון שבישראל וכו'.
הלא כעת אין ביהמ"ק ולמה לא נבקש מיד בשמח"ת.
ואם שייך לומר גם בזה זכר למקדש. אשמח אם משהו יפנה למ"מ בענין



זה האבע"א האחרון בדעת ר' יוחנן תענית ד ע"ב ואנן כראשון.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי פלוריש » א' אוקטובר 15, 2017 1:11 pm

אוצר החכמה כתב:זה האבע"א האחרון בדעת ר' יוחנן תענית ד ע"ב ואנן כראשון.

אם אינני טועה התוספות בזבחים מה ע"א נוקטים כאיבעית אימא השני

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: שאלה בדין שאלת גשמים

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' אוקטובר 15, 2017 2:43 pm

זו מחלוקת ראשונים ממתי שואלים בא"י בזמן הזה, וגם הריא"ז בשלטי הגבורים בתענית פוסק שבזמן הזה מתחילים לשאול ממוצאי שמחת תורה, וכן יוצא מפירושי חכמי פרובנס לרי"ף וגם מהמאירי, ואין כאן אלא דעת הרמב"ם נגד כולם. ובשלמא הספרדים הולכים לפי הרמב"ם שהיה מרא דאתרא לפני השו"ע אבל האשכנזים למה הולכים אחריו?
מובן שלמעשה אין לך לא תתגודדו גדול מזה אם אשכנזים וספרדים לא יתפללו אותו דבר בזה, שנמצא שאשכנזי אינו יוצא בחזן ספרדי ולהיפך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 504 אורחים