מגיב ומניב כתב:דוקא מכבודי להשיב כאן, אבל דומה כי דיון כזה מקומו במטפחת סופרים ועיטור סופרים...
אם מגמה זו תמשך, אזי יכולני ב"ה להמשיך לפרסם את הגיגי (הארוכים?) בהנ"ל כאשר היתה באמנה איתי, הלא כן, ר' בורגני?
עושה חדשות כתב: ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)
חכם באשי כתב:במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.
קראקובער כתב:עושה חדשות כתב: ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)
ומה הדין בראה כושי מאריתריאה ואח"כ סודני האם לברך בנפרד?
קמצן_קדוש כתב:עוד בטרם היותי לאיש הקשיתי על מדרש זה לפי מה שכתב בעל הטורים עה"ת שכשנח לקח אוכל לחיות בתיבה הוא לקח "זמורות לפילים".
(ולפי המדרש הנ"ל עדיין לא היו פילים.. ושמא יש לומר שהיו פילים ורק דור הפלגה הפכו גם הם לפילים? ולפי"ז אי"צ לברך על פילים שהרי לא כל הפילים הם מדור הפלגה. וצ"ע).
עושה חדשות כתב:האם כל חיה מצריכה ברכה נפרדת? כגון אם בירך ליד הכלוב של הפיל, ואח"כ הגיע ליד הכלוב של הקופים, מברך שוב?
בורגני כתב:לא הבנתי מדוע על פיל מברכים "משנה הבריות" הרי ישנם הרבה חיות משונות ?
וכי קנגורו אינו משונה?
וקרנף ?
קראקובער כתב:לפי"ז ה"ה ללבן שנולד להורים שחורים אם כן למאי נקט כושי?
ואולי מפני שזה לא יתכן במציאות.
(לפי דבריו פרה שילדה כעין חמור גם מברכים?)
שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן רמ
שאלה הא דרואה כושי מברך מהו: תשובה נראה דהיינו א' שנולד כושי ואביו ואמו לבנים אבל על בני כושים נראה דאין לברך על הראשונים אנו מצטערים אבל אח"כ מנהגו של עולם הוא דכושי יוליד כושי: ואם הם כושים וילדו לבן כההוא מלך הערב (תנחומא פ' נשא) אפשר לומר ברוך הטוב:
חכם באשי כתב:במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.
עקביה כתב:האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?
נוטר הכרמים כתב:עקביה כתב:האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?
בעשירות וגיוון הבריות יש משום נפלאות הבריאה, וכל שינוי זו בעצם בריאה חדשה ולא יצירה מקולקלת,
לא בהכרח שלראות ננס או לווקן זה משמח, זה עצוב,
זה לא ברכה על הנאה, אלא שבח על עוד גילוי של נפלאות ד'.
יורנו בדרך כתב:א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.
עקביה כתב:דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".
ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.
עקביה כתב:עקביה כתב:דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".
ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.
אף כי זה לא מסביר מדוע מברכים על פיל, קוף וקיפוף.
ezranuriel כתב:לבי במערב כתב:'גם' ד' המאירי צריכים הבנה. וכי פילים "דומים לאדם"?!
אכן דבריו צריכים יישוב.
רק לחדד שהוא לא אמר שפילים "דומים לאדם" אלא ש"דומים לאדם במקצת דברים" וזה הבדל משמעותי ראה מה שכתוב בויקי על התנהגותם:
"התנהגות פולחנית אצל בעלי חיים אחרים
רונלד ק' סיגל חקר את מבשרי האמונה הדתית בפילים אפריקאים והסיק כי "פילים מודעים למחזורי הטבע, שכן הם מבצעים 'פולחן ירח', שבו הם מנופפים בענפים אל מול הירח המתמלא ומתעסקים בטבילה טקסית במים כשהירח הופך למלא".[7] גם פליניוס הזקן ציין בתצפיותיו שנראה כאילו הפילים חולקים כבוד לגופים השמימיים.[8]
טקסי הלוויה אצל בעלי חיים
בעוד שצער נפוץ בקרב בעלי חיים רבים, הרי שטקסי הלוויה אצלם נדירים למדי. עם זאת, הם קיימים ומתועדים היטב אצל הפילים האפריקאים.[9]
רונלד ק' סיגל כותב: "... אי אפשר להתעלם מהתנהגות הקבורה המתוחכמת של הפילים כסימן דומה להתנהגות פולחנית או דתית במין זה. כאשר פילים פוגשים חיות מתות, הם לעיתים קרובות קוברים אותם עם בוץ, אדמה ועלים. בעלי חיים שידוע כי נקברו על ידי פילים כוללים קרנפים, בופאלו, פרות, עגלים ואפילו בני אדם, בנוסף לפילים עצמם. פילים נצפו קוברים את מתיהם עם כמויות גדולות של פירות מזון, פרחים ועלים צבעוניים".[10]".
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7 ... 7%99%D7%9D
עקביה כתב:ייש"כ!
מעניין מאד. אבל האם מטרת העלאת דמיון זה כדי לומר שמוצא הפילים מבני האדם, ולכן הם כבני אדם מסכנים בעלי מום מולד?
אם כן, זה נ"ל יותר מדי רחוק. (אא"כ נמצא פילים השומרים על אי אילו מנהגים יהודיים, כמו נרות שבת או תפילין וכיו"ב, ונוכל לומר שהם צאצאים של שבטים יהודיים נידחים שהתגלגלו לאפריקה..).
(למנהלים, אפשר לאחד את מה שנמצא באשכול ההוא עם אשכול זה).
יורנו בדרך כתב:א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים