מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אונס בארוסה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

אונס בארוסה

הודעהעל ידי איש טלז » ה' יוני 01, 2017 10:13 pm

לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 02, 2017 1:48 am

איש טלז כתב:לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

מה יהיה עונשו, חמשים כסף ולו תהיה לאישה?, הלא הוא עומד לכך, אלא שלא יהיה רשאי להתחרט?, וגם למה לא שאלתם על אונס ולא על מפתה?,
ברם האמת נראה שלא שייך מידי ביה, כי מדאו' מחזי חזיא ליה, וביהודה היו מיחדין אותם, ורק מדרבנן כלה בלא ברכה נאסרת, וז"פ.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יוני 02, 2017 12:12 pm

מעניין לעניין באותו עניין, האם כיוון שמדרבנן אסורה לו, הוי חובל?
והאמת נראה שגם מדאורייתא הוי חובל, שאעפ"י שמדאורייתא אינה אסורה מהלכות אישות, אבל עכ"פ אכתי אינה עומדת ומשועבדת לו בפועל, וממילא הוי חובל.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 02, 2017 12:25 pm

שומע ומשמיע כתב:מעניין לעניין באותו עניין, האם כיוון שמדרבנן אסורה לו, הוי חובל?
והאמת נראה שגם מדאורייתא הוי חובל, שאעפ"י שמדאורייתא אינה אסורה מהלכות אישות, אבל עכ"פ אכתי אינה עומדת ומשועבדת לו בפועל, וממילא הוי חובל.

וכשהיא משעובדת לו באמת יש היתר לאונסה?, (ואיני מדבר על בני אנוסה אלא מבחינת זכות השעבוד שלו, ואולי משם משם משמע שכן).

עזריאל ברגר
הודעות: 13944
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 02, 2017 2:51 pm

איש טלז כתב:לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

דין של אונס שישלם חמישים כסף ולא יוכל לשלחה - לא חל כאן, כי מקרא מלא דיבר הכתוב "אשר לא אורשה".
ודינו לכאורה כמו מי שאנס בוגרת וכיו"ב - שחייב לשלם נזק(=פגם) צער ובושת, ואם שייך גם ריפוי ושבת - ישלם גם אותם.
ולכאורה גם האונס את אשתו הנשואה חייב בצער ובושת, דלא גרע מהמזיק את אשתו בתשה"מ שחייב בנזקיה.
ואפילו מורדת - גורעין לה מכתובתה, אבל אין היתר לאונסה, ובפרט שבני אנוסה הן מבני ט מדות וכו', וממילא אינה משועבדת להיאנס!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 02, 2017 2:53 pm

פרי יהושע כתב:
שומע ומשמיע כתב:מעניין לעניין באותו עניין, האם כיוון שמדרבנן אסורה לו, הוי חובל?
והאמת נראה שגם מדאורייתא הוי חובל, שאעפ"י שמדאורייתא אינה אסורה מהלכות אישות, אבל עכ"פ אכתי אינה עומדת ומשועבדת לו בפועל, וממילא הוי חובל.

וכשהיא משעובדת לו באמת יש היתר לאונסה?, (ואיני מדבר על בני אנוסה אלא מבחינת זכות השעבוד שלו, ואולי משם משם משמע שכן).
למה משם משמע שכן. אולי זה איסור בינו לבינה כמו כל חובל או מצער. וכאן קמ"ל שיש פגם לבנים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13944
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 02, 2017 3:04 pm

אוצר החכמה כתב:
פרי יהושע כתב:
שומע ומשמיע כתב:מעניין לעניין באותו עניין, האם כיוון שמדרבנן אסורה לו, הוי חובל?
והאמת נראה שגם מדאורייתא הוי חובל, שאעפ"י שמדאורייתא אינה אסורה מהלכות אישות, אבל עכ"פ אכתי אינה עומדת ומשועבדת לו בפועל, וממילא הוי חובל.

וכשהיא משעובדת לו באמת יש היתר לאונסה?, (ואיני מדבר על בני אנוסה אלא מבחינת זכות השעבוד שלו, ואולי משם משם משמע שכן).
למה משם משמע שכן. אולי זה איסור בינו לבינה כמו כל חובל או מצער. וכאן קמ"ל שיש פגם לבנים.

אכן יש שמנו "בני נדה" ובני אבלות בתוך ט מידות, כלומר שמלבד האיסור יש גם פגם.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי אבי 1000 » א' יוני 04, 2017 1:45 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש טלז כתב:לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

דין של אונס שישלם חמישים כסף ולא יוכל לשלחה - לא חל כאן, כי מקרא מלא דיבר הכתוב "אשר לא אורשה".
ודינו לכאורה כמו מי שאנס בוגרת וכיו"ב - שחייב לשלם נזק(=פגם) צער ובושת, ואם שייך גם ריפוי ושבת - ישלם גם אותם.
ולכאורה גם האונס את אשתו הנשואה חייב בצער ובושת, דלא גרע מהמזיק את אשתו בתשה"מ שחייב בנזקיה.
ואפילו מורדת - גורעין לה מכתובתה, אבל אין היתר לאונסה, ובפרט שבני אנוסה הן מבני ט מדות וכו', וממילא אינה משועבדת להיאנס!


מה הדימוי למזיק את אשתו בתשמיש המיטה שאין זה חלק מזכויותיו להיזק, אך באופן זה שהוא אונס אותה הוא רק מקיים את בעלותו ובכך נקראת שלו.

אמנם ודאי שאין זה ראוי ולכך לא נתנו חז"ל את המורדת לפני בעלה שתאנס ורק פיחתו לה כתובתה אך מעיקר הדין אין ראיה אין זכותו בך.

ולכאורה כן נראה מדברי הגמרא בנדרים באשיה שבאה לפני רבי על שבעלה הפך השולחן ואמר לה התורה התירתך וכו' עי"ש
ומשמע שלא היה זה ברצונה שא"כ היה להתנגד ומה לה ללין על עצמה שהסכימה, אך אולי אין זה אונס גמור אלא רק שאינה מרוצה מכך שלא בעלה כדרכה.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי אבי 1000 » א' יוני 04, 2017 1:49 pm

פרי יהושע כתב:
איש טלז כתב:לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

מה יהיה עונשו, חמשים כסף ולו תהיה לאישה?, הלא הוא עומד לכך, אלא שלא יהיה רשאי להתחרט?, וגם למה לא שאלתם על אונס ולא על מפתה?,
ברם האמת נראה שלא שייך מידי ביה, כי מדאו' מחזי חזיא ליה, וביהודה היו מיחדין אותם, ורק מדרבנן כלה בלא ברכה נאסרת, וז"פ.


לענ"ד אין נראה כן

אישה מקודשת אינה קנויה לבעלה בשונה מאישה נשואה ורק מקודשת [היינו שמחוייבת היא לכך] היא לו להינשא לו אך עתה אינה קנויה לו להיבעל לו.

ולכך אף שלא שייך בה כל פרשת האונס מ"מ אין קשר ליהודה שזה היה ברצונה ויתחייב לה נזקיה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 04, 2017 1:51 pm

אבי 1000 כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איש טלז כתב:לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

דין של אונס שישלם חמישים כסף ולא יוכל לשלחה - לא חל כאן, כי מקרא מלא דיבר הכתוב "אשר לא אורשה".
ודינו לכאורה כמו מי שאנס בוגרת וכיו"ב - שחייב לשלם נזק(=פגם) צער ובושת, ואם שייך גם ריפוי ושבת - ישלם גם אותם.
ולכאורה גם האונס את אשתו הנשואה חייב בצער ובושת, דלא גרע מהמזיק את אשתו בתשה"מ שחייב בנזקיה.
ואפילו מורדת - גורעין לה מכתובתה, אבל אין היתר לאונסה, ובפרט שבני אנוסה הן מבני ט מדות וכו', וממילא אינה משועבדת להיאנס!


מה הדימוי למזיק את אשתו בתשמיש המיטה שאין זה חלק מזכויותיו להיזק, אך באופן זה שהוא אונס אותה הוא רק מקיים את בעלותו ובכך נקראת שלו.

אמנם ודאי שאין זה ראוי ולכך לא נתנו חז"ל את המורדת לפני בעלה שתאנס ורק פיחתו לה כתובתה אך מעיקר הדין אין ראיה אין זכותו בך.

ולכאורה כן נראה מדברי הגמרא בנדרים באשיה שבאה לפני רבי על שבעלה הפך השולחן ואמר לה התורה התירתך וכו' עי"ש
ומשמע שלא היה זה ברצונה שא"כ היה להתנגד ומה לה ללין על עצמה שהסכימה, אך אולי אין זה אונס גמור אלא רק שאינה מרוצה מכך שלא בעלה כדרכה.

להיפך. נראה כמו שכתבת בסוף. למה לא אמר לה שתאמר לו שאינו ראוי לעשות כן כי בניו בני אנוסה והוא מבני תשע מידות. אלא שהסכימה לרצונו רק לא היה נראה לה שזה דרך נכונה ובאה להתלונן.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' יוני 04, 2017 2:01 pm

אוצר החכמה כתב:להיפך. נראה כמו שכתבת בסוף. למה לא אמר לה שתאמר לו שאינו ראוי לעשות כן כי בניו בני אנוסה והוא מבני תשע מידות. אלא שהסכימה לרצונו רק לא היה נראה לה שזה דרך נכונה ובאה להתלונן.

גם לבוא שלא כדרכה בלא אונס אינו ראוי [כמבו' בר"מ], אלא שהיא באה לתבוע שעשה שלא כדין ולא להתייעץ, ועל זה אמר לה שאינה יכולה לתבעו בדין.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 05, 2017 8:42 am

אבי 1000 כתב:
פרי יהושע כתב:
איש טלז כתב:לא מצאתי כתוב לע"ע מה הדין מי שאונס את אשתו המאורסת לו האם יש לו דין של אונס או לא ?

מה יהיה עונשו, חמשים כסף ולו תהיה לאישה?, הלא הוא עומד לכך, אלא שלא יהיה רשאי להתחרט?, וגם למה לא שאלתם על אונס ולא על מפתה?,
ברם האמת נראה שלא שייך מידי ביה, כי מדאו' מחזי חזיא ליה, וביהודה היו מיחדין אותם, ורק מדרבנן כלה בלא ברכה נאסרת, וז"פ.


לענ"ד אין נראה כן

אישה מקודשת אינה קנויה לבעלה בשונה מאישה נשואה ורק מקודשת [היינו שמחוייבת היא לכך] היא לו להינשא לו אך עתה אינה קנויה לו להיבעל לו.

ולכך אף שלא שייך בה כל פרשת האונס מ"מ אין קשר ליהודה שזה היה ברצונה ויתחייב לה נזקיה.

אני שומע. אבל אכתי העונשים המוזכרים בתורה לא שייכים כאן.

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי בור ריק » ה' יוני 08, 2017 3:13 am

פרי יהושע כתב:
שומע ומשמיע כתב:מעניין לעניין באותו עניין, האם כיוון שמדרבנן אסורה לו, הוי חובל?
והאמת נראה שגם מדאורייתא הוי חובל, שאעפ"י שמדאורייתא אינה אסורה מהלכות אישות, אבל עכ"פ אכתי אינה עומדת ומשועבדת לו בפועל, וממילא הוי חובל.

וכשהיא משעובדת לו באמת יש היתר לאונסה?, (ואיני מדבר על בני אנוסה אלא מבחינת זכות השעבוד שלו, ואולי משם משם משמע שכן).

עירובין ק: אסור לאדם לכוף אשתו לדבר מצוה ועי' עצי ארזים ריש סי' כ"ה כמדומה מבואר שם להדיא שיש לו זכות מצד השיעבוד אלא שאיסור יש בדבר אלא שיל"ע בכלל אי בני אנוסה מיירי באפן שמאנסה בידים או שכופה אותה ע"י ציווי

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אונס בארוסה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יוני 08, 2017 7:55 am

בור ריק כתב:
פרי יהושע כתב:
שומע ומשמיע כתב:מעניין לעניין באותו עניין, האם כיוון שמדרבנן אסורה לו, הוי חובל?
והאמת נראה שגם מדאורייתא הוי חובל, שאעפ"י שמדאורייתא אינה אסורה מהלכות אישות, אבל עכ"פ אכתי אינה עומדת ומשועבדת לו בפועל, וממילא הוי חובל.

וכשהיא משעובדת לו באמת יש היתר לאונסה?, (ואיני מדבר על בני אנוסה אלא מבחינת זכות השעבוד שלו, ואולי משם משם משמע שכן).

עירובין ק: אסור לאדם לכוף אשתו לדבר מצוה ועי' עצי ארזים ריש סי' כ"ה כמדומה מבואר שם להדיא שיש לו זכות מצד השיעבוד אלא שאיסור יש בדבר אלא שיל"ע בכלל אי בני אנוסה מיירי באפן שמאנסה בידים או שכופה אותה ע"י ציווי

הבור ריק מנחשים ועקרבים אבל מים חיים וזכים יש בו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 351 אורחים