שמר כתב:הרמב"ן בפרשת בראשית כותב שהזמן נברא ביום ראשון (בהמשך אציין מקור).
דרומי כתב:כבר היו אשכולות ע"ז.
אציין רק לשאלה איך קדמה התורה אלפיים שנה לעולם - שבחסידות מבואר שבמלה "אלפיים" יש רמז לשתי דרגות של 'חכמה' ו'בינה', מלשון "אאלפך חכמה אאלפך בינה", ובאמת אין הכוונה לאלפיים שנה במובן הפשוט.
הרואה כתב:קודם תסביר כפשוטו מה זה שהתורה נבראה, ואח"כ תסביר כפשוטו שהיא נבראה קודם העולם.
יאיר כתב:ראה ע"כ בהרחבה בספר 'המימד הנוסף'
"בראשית [את הזמן], ברא אלקים"
בענין תתקע"ד דורות שקדמה התורה לעולם אכן פירשו שלא לענין זמן, אלא בענין היובלות שנברא העולם 7 פעמים וכל פעם 7000 שנה [ואנו בפעם הרביעית ופעם שניה בריאה של בני אדם וע"כ רומזת הב' של בראשית]
ו'דבר ציוה לאלף דור' ובבריאה הקודמת סיים הקב"ה בדור 974 (תתקע"ד) ולא קיבלו את התורה כי לא היו ראויים וחסרו 26 דורות ולכן ניתנה התורה בבריאה הנוכחית בדור ה-26 משום 'דבר ציוה לאלף דור" (לדור האלף)
ראה פירושו של ר' בחיי בפרשתנו - בהר.
אש משמים כתב:יאיר כתב:ראה ע"כ בהרחבה בספר 'המימד הנוסף'
"בראשית [את הזמן], ברא אלקים"
בענין תתקע"ד דורות שקדמה התורה לעולם אכן פירשו שלא לענין זמן, אלא בענין היובלות שנברא העולם 7 פעמים וכל פעם 7000 שנה [ואנו בפעם הרביעית ופעם שניה בריאה של בני אדם וע"כ רומזת הב' של בראשית]
ו'דבר ציוה לאלף דור' ובבריאה הקודמת סיים הקב"ה בדור 974 (תתקע"ד) ולא קיבלו את התורה כי לא היו ראויים וחסרו 26 דורות ולכן ניתנה התורה בבריאה הנוכחית בדור ה-26 משום 'דבר ציוה לאלף דור" (לדור האלף)
ראה פירושו של ר' בחיי בפרשתנו - בהר.
לא הבנתי את התשובה, הזמן לא נברא בבריאה האחרונה ? אלא מתי ? התורה לא קדמה לכל העולם ?
יאיר כתב:אש משמים כתב:יאיר כתב:ראה ע"כ בהרחבה בספר 'המימד הנוסף'
"בראשית [את הזמן], ברא אלקים"
בענין תתקע"ד דורות שקדמה התורה לעולם אכן פירשו שלא לענין זמן, אלא בענין היובלות שנברא העולם 7 פעמים וכל פעם 7000 שנה [ואנו בפעם הרביעית ופעם שניה בריאה של בני אדם וע"כ רומזת הב' של בראשית]
ו'דבר ציוה לאלף דור' ובבריאה הקודמת סיים הקב"ה בדור 974 (תתקע"ד) ולא קיבלו את התורה כי לא היו ראויים וחסרו 26 דורות ולכן ניתנה התורה בבריאה הנוכחית בדור ה-26 משום 'דבר ציוה לאלף דור" (לדור האלף)
ראה פירושו של ר' בחיי בפרשתנו - בהר.
לא הבנתי את התשובה, הזמן לא נברא בבריאה האחרונה ? אלא מתי ? התורה לא קדמה לכל העולם ?
א."בראשית [את הזמן], ברא אלקים" (וורט נפרד ולא קשור להמשך).
ב.ההמשך שכתבתי הוא בענין מש"כ פה: viewtopic.php?p=363390#p363390
יאיר כתב:אש משמים כתב:יאיר כתב:ראה ע"כ בהרחבה בספר 'המימד הנוסף'
"בראשית [את הזמן], ברא אלקים"
בענין תתקע"ד דורות שקדמה התורה לעולם אכן פירשו שלא לענין זמן, אלא בענין היובלות שנברא העולם 7 פעמים וכל פעם 7000 שנה [ואנו בפעם הרביעית ופעם שניה בריאה של בני אדם וע"כ רומזת הב' של בראשית]
ו'דבר ציוה לאלף דור' ובבריאה הקודמת סיים הקב"ה בדור 974 (תתקע"ד) ולא קיבלו את התורה כי לא היו ראויים וחסרו 26 דורות ולכן ניתנה התורה בבריאה הנוכחית בדור ה-26 משום 'דבר ציוה לאלף דור" (לדור האלף)
ראה פירושו של ר' בחיי בפרשתנו - בהר.
לא הבנתי את התשובה, הזמן לא נברא בבריאה האחרונה ? אלא מתי ? התורה לא קדמה לכל העולם ?
א."בראשית [את הזמן], ברא אלקים" (וורט נפרד ולא קשור להמשך).
ב.ההמשך שכתבתי הוא בענין מש"כ פה: viewtopic.php?p=363390#p363390
אש משמים כתב:הרואה כתב:קודם תסביר כפשוטו מה זה שהתורה נבראה, ואח"כ תסביר כפשוטו שהיא נבראה קודם העולם.
א. למה צריך לבאר זה קודם לזה ?
ב. התורה היא רצונו של מקום והיא קדמה לבריאת העולם, אך אם הזמן נברא עם העולם איך יתכן שיהיה קדמות לזמן ???
אוצר החכמה כתב:אש משמים כתב:הרואה כתב:קודם תסביר כפשוטו מה זה שהתורה נבראה, ואח"כ תסביר כפשוטו שהיא נבראה קודם העולם.
א. למה צריך לבאר זה קודם לזה ?
ב. התורה היא רצונו של מקום והיא קדמה לבריאת העולם, אך אם הזמן נברא עם העולם איך יתכן שיהיה קדמות לזמן ???
הסיבה קודמת למסובב. והתורה היא הסיבה לעולם וזה הפירוש שקדמה. אין לזה קשר לזמן העולם.
שאלת מע"כ על דברי הרב אוצה"ח היא תחת תפיסת מציאות הזמן, אולם אצל הקב"ה אין לפני ואחרי, ואין שום הכרח שהסיבה תקדם למסובב בצורה שהיא מתפרשת מבחינת המושג 'זמן'. אלא שכשרוצים לומר שהתורה היא הסיבה לעולם, חייבים לתפוס את זה במושג של 'קודם', כי רק זה מה שאנחנו מכירים (זה מה שנראה לי שהרב אוצה"ח התכון, אך מ"מ זה מה שיוצא לכאורה ממה שכתב כת"ר בעצמו למעלה).אש משמים כתב:אם הסיבה קודמת למסובב אז היה זמן מאז הסיבה א"כ היה זמן קודם לבריאה והדרא קושיא לדוכתיה.
אש משמים כתב:
אם הסיבה קודמת למסובב אז היה זמן מאז הסיבה א"כ היה זמן קודם לבריאה והדרא קושיא לדוכתיה.
אוצר החכמה כתב:אש משמים כתב:
אם הסיבה קודמת למסובב אז היה זמן מאז הסיבה א"כ היה זמן קודם לבריאה והדרא קושיא לדוכתיה.
חשבתי שזה מובן. הפירוש הוא הפוך. כשאין זמן אין קדימה בזמן. ואם כך למה קראו לזה שקדמה, הכוונה לומר שהיא הסיבה לעולם. בעולם הזה מה שהוא סיבה לעולם יקדום בזמן ולכן כשרוצים לבטא שדבר הוא סיבה לשני, או שאי אפשר לשני מבלעדי הראשון קוראים לזה קודם מבחינה לוגית.
אוצר החכמה כתב:אש משמים כתב:
אם הסיבה קודמת למסובב אז היה זמן מאז הסיבה א"כ היה זמן קודם לבריאה והדרא קושיא לדוכתיה.
חשבתי שזה מובן. הפירוש הוא הפוך. כשאין זמן אין קדימה בזמן. ואם כך למה קראו לזה שקדמה, הכוונה לומר שהיא הסיבה לעולם. בעולם הזה מה שהוא סיבה לעולם יקדום בזמן ולכן כשרוצים לבטא שדבר הוא סיבה לשני, או שאי אפשר לשני מבלעדי הראשון קוראים לזה קודם מבחינה לוגית.
אריתלמוד כתב:אולי המידע להלן יכול לענות על כמה שאלות שלך.
שומר אמונים - מבוא פתחים <אהבת שלום> / אירגאס, יוסף בן עמנואל / תשע א דף מספר 124
חלק מן התשובה
דרומי כתב:
בחסידות מבואר שבמלה "אלפיים" יש רמז לשתי דרגות של 'חכמה' ו'בינה', מלשון "אאלפך חכמה אאלפך בינה", ובאמת אין הכוונה לאלפיים שנה במובן הפשוט.
שכר המדי כתב:יסודות עיקר ואמת אלו התבארו והובאו כבר על ידי רבותינו מוסרי התורה האמיתיים דורות ואף דורי דורות לפני שניצני התנועה ששמה חסידות באה לאויר העולם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 458 אורחים