שמש כתב:בזיכרוני כעת, או לשלם הכל מראש בלי לפסוק שני מחירים (וגם למחוק מהחוזה את ההצמדה למדד) או לשלם רק את שווי הקרקע וחומרי הבנייה ורק כשישלים הבנייה לתת את השאר, ויש להרחיב.
הנני לשמחך.בן אליהו כתב:כל זה לכאורה ואשמח אם יעמידוני על טעויות.
הנאמן כתב:איני מבין דבריכם, אף אם נאמר שאין כל הוזלה סו"ס יש לאסור כל פסיקת מעות מוקדמת. וכמובן שלא שייך פה ההיתר דיצא השער.
אכן הרמ"א הביא דברי התוס' במקום שאין שער ידוע, ובאמת יל"ע בדירה אם חשיב כשומא ידועה (ואף שיש טווח מחירים כמו שהעיר הרב הזנב לשועלים איני בטוח שזה אומר שהשומא ידועה), אך אפילו א"כ, מ"מ דברי הרמ"א צ"ב וכפי שהאריכו הנו"כ, ול"מ בזה ביאור המניח את הדעת, דהנה התוס' בדף סג: על דינא דר"נ בקיראה הקשו דמ"ש מטרשא דמותר כשאינו מפרש וע"ז תירצו דמותר רק כשהשער אינו ידוע, וכל מה שתמהו האחרונים והנו"כ באמת יש לתמוה על עצם קושיית התוס' דלמה שיהא מותר ומ"ש מכל איסור פסיקה שאסור -ולהגיד שאה"נ והקשו על כל איסור פסיקה זה מאוד קשה דמה התעוררו להקשות הכא- ומה שביארו האחרונים באין שומא ידועה זה לא יהני דהרי זה רק התחדש בתירוצם ומה ס"ד בשאלתם, וע"כ שהבינו עוד מטעם אחר דאין פה איסור הפסיקה, וצ"ע.
הנאמן כתב:דיברתי עם ת"ח והעלה בפניי שני נידונים אולי להתיר:
א- שאולי בחוק החדש שהרכישה דרך בנק מלווה אולי ההתייחסות שכל העסק של הקונה רק עם הבנק (ולבנק יש היתר עסקא כמובן), צריך לברר הדבר מבחינה משפטית, אך זה נראה מאוד מוזר כי סו"ס ודאי לא הבנק מספק את הדירה ונראה שרק נותן אחריות. יבואו המומחים ויחוו דעתם.
ב- הציע שאולי בכל פסיקה יהיה מותר אם הלוקח יוסיף מעצמו כמה אלפים על העיסקא ויסכם עם המוכר שבתמורה לזה המוכר לא יעלה את המחיר ואז אמרינן שמה שאינו מעלה המחיר אינו בגלל הקדמת המעות אלא בגלל הכסף שקיבל תמורת זה (וכיון שיש פה ספק וכד' אם בכלל יעלה ע"כ מסתפק בסכום קטן כעין ביטוח). ג"ז נראה מאוד זר.
לבחינת המעיינים דכאן
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 488 אורחים