אוצר החכמה כתב:לא עקבתי אחר כל הדברים כאן.
האם כוונתך במילה נקי לדבר שלא קורה בו שום שינוי ע"י ליבונו. ואז זה דומה ללברור את הברור. או שאתה מחדש שאע"פ שיש בו תוספת ניקוי גם מותר. ואתה מדמה את זה לבישול אחר בישול או כל שבא בחמין. ואם כן הוא האם יש לך ראייה לזה ?
אבי 1000 כתב:פשוט שכל שמוסיף ניקוי אפי' מעט בבגד עם מים הרי זה חייב חטאת
שמש כתב:אבי 1000 כתב:פשוט שכל שמוסיף ניקוי אפי' מעט בבגד עם מים הרי זה חייב חטאת
אינו פשוט כלל עי' בש"ע ובלבוש שהבאתי לעיל (שב ס"ט) ובסוגיה שם.
אין הזמן גרמא להכנס עכשיו לפרטי הסוגיות אך כן הוא לשון הרמב"ם בפ"ט הי"א המכבס בגדים הרי הוא תולדת מלבן וחייב והסוחט את הבגד עד שיוציא המים שבו הרי זה מכבס וחייב שהסחיטה מצרכי הכיבוס היא כמו שההגסה מצרכי הבישול. עכ"ל. ואין שום חילוק לא ברמב"ם ולא בפוסקים אחרים אם הבגד נקי או לא וכן במה שגזרו חז"ל שלא להרטיב בגד במים שמא יסחוט מעולם לא שמענו חילוק בין בגד נקי למשומש. ההגדרת התולדה הזו היא כמו שכתוב ברמב"ם שסוחט הבגד להוציא את המים שיש בו.אבי 1000 כתב:זנב לשועלים כתב:[
כל מי שלמד את הסוגיות יודע שאין היתר של בגד נקי בסחיטה ואפי' בשריה הוא מחלוקת ראשונים. ועיי' אתה באג"ט מלבן שדן מדוע אסור (ודבריו מחודשים) אבל האיסור בזה פשוט בכל הפוסקים.
בארחות שבת אכן כתוב שאין שייך מלבן אבל לא ידעתי שהוא כבר נחשב לכו"ע. השש"כ אינו מן האוסרים.
אני שואל שוב מנין הסברא שכל דבר שהולך אח"כ לאיבוד אין בו מלאכת שבת? אם אתה אומר ככה נראה לי כי למדתי את הסוגיות אין לי מה לדבר איתך ואני לא מתפלא שהת"ח ששאלת לא ענו לך.
אם המגבונים היו עגונה וכת"ר הרוממה היה מגדולי הדור הייתי מקבל סברות המבוססות על ליבי אומר לי, אבל כל זמן ששני התנאים האלו לא מתקיימים מומלץ שתבסס את ההיתר.
אני מכיר את סברת הולך לאיבוד רק במלאכת מפרק שעניינה הוצאת האוכל מן הפסולת וכשמוציא לאיבוד אין כאן הוצאת האוכל אלא איבודו, וגם בזה לדעת המשנ"ב ההיתר דוקא במקום שסוחטו לאיבוד מייד ולא לתוך כלי שאח"כ ישפכנו. הסברא של חד פעמי מוזכרת במלאכת מכה בפטיש והטעם שדבר ח"פ אינו נחשב כלי.
לאיזה פוסקים זה פשוט ?
כמובן שאני מדבר על סחיטת בגד נקי לגמרי ולא לדוגמאות שהביא התוס' בבגד שאין עליו לכלוך שהפירוש שהניקוי מועיל לו אך אין כתם מסויים וכדומה וכמנהגנו היום לכבס לאחר שימוש יומי אפי' בלא כתם וכיוצ"ב.
אני ישאל שוב הרי הינך יודעת שמלבן זה ניקוי ומה שייך ניקוי בבגד נקי לחלוטין שהמים לא מועילים לו.
אם כת"ר רוצה להוסיף מלאכת ייבוש ולצרפה לל"ט שיביא לי ראיות שהיה כן במשכן.
לגבי חד פעמי אכתוב בנפרד.
זנב לשועלים כתב:]אין הזמן גרמא להכנס עכשיו לפרטי הסוגיות אך כן הוא לשון הרמב"ם בפ"ט הי"א המכבס בגדים הרי הוא תולדת מלבן וחייב והסוחט את הבגד עד שיוציא המים שבו הרי זה מכבס וחייב שהסחיטה מצרכי הכיבוס היא כמו שההגסה מצרכי הבישול. עכ"ל. ואין שום חילוק לא ברמב"ם ולא בפוסקים אחרים אם הבגד נקי או לא וכן במה שגזרו חז"ל שלא להרטיב בגד במים שמא יסחוט מעולם לא שמענו חילוק בין בגד נקי למשומש. ההגדרת התולדה הזו היא כמו שכתוב ברמב"ם שסוחט הבגד להוציא את המים שיש בו.
אוצר החכמה כתב:לא עקבתי אחר כל הדברים כאן.
האם כוונתך במילה נקי לדבר שלא קורה בו שום שינוי ע"י ליבונו. ואז זה דומה ללברור את הברור. או שאתה מחדש שאע"פ שיש בו תוספת ניקוי גם מותר. ואתה מדמה את זה לבישול אחר בישול או כל שבא בחמין. ואם כן הוא האם יש לך ראייה לזה ?
אבי 1000 כתב:שמש כתב:אבי 1000 כתב:פשוט שכל שמוסיף ניקוי אפי' מעט בבגד עם מים הרי זה חייב חטאת
אינו פשוט כלל עי' בש"ע ובלבוש שהבאתי לעיל (שב ס"ט) ובסוגיה שם.
לבוש אורח חיים סימן שב סעיף ט
מותר ליתן מים על גבי מנעל לשכשכו, אבל לכבסו דהיינו שמשפשף צדו זה על צדו זה אסור, דגבי כלי עור זהו כיבוסו, אבל בגד שיש עליו לכלוך אסור אפילו לשכשכו שזהו כיבוסו, אלא מקנחו בסמרטוט(יד) לח בקל ולא בדוחק פן יסחוט, ובגד שאין עליו ליכלוך מותר לתת עליו מים מעטים, שכיון שהוא נקי אין זה כיבוס אדרבא מלכלכו בכך, ודוקא מעטים ולא מרובים שמא יסחוט, ויש אוסרין בכל ענין, דחשיבו להו דרך ליבון קצת:* הג"ה דשריית הבגד זהו כיבוסו(טו).
כמובן שהתכוונתי באופן שעושה בדרך כיבוס עם מים וסכסוך.
ולא בדרך לכלוך ע"י שרייה או להעביר עליו בקל בלא שפשוף שאין זה מלבן.
אין הספר אליה רביה לפני ומאריך שם מאוד אשמח אם תוכל לכוון אותי לדבריך.
להוציא מידי הטועים כוונת הלבוש "ובגד שאין עליו ליכלוך מותר לתת עליו מים מעטים, שכיון שהוא נקי וכו" הינה בבגד שאין עליו כתם וכמבואר בכל הסוגיא שם וזהו היתר רק על שרייתו זוהי כיבוסו אך בכיבוס גמור אסור.
החילוק בין מנקה מבחוץ ומבפנים הוא בגדרי כלאחר יד ומראית עין. החילוק בין עור לשאר דברים הוא האם שייך כיבוס או שריה בעור והאם שייך סחיטה בעור, מה זה קשור לבגד נקי.אבי 1000 כתב:זנב לשועלים כתב:]אין הזמן גרמא להכנס עכשיו לפרטי הסוגיות אך כן הוא לשון הרמב"ם בפ"ט הי"א המכבס בגדים הרי הוא תולדת מלבן וחייב והסוחט את הבגד עד שיוציא המים שבו הרי זה מכבס וחייב שהסחיטה מצרכי הכיבוס היא כמו שההגסה מצרכי הבישול. עכ"ל. ואין שום חילוק לא ברמב"ם ולא בפוסקים אחרים אם הבגד נקי או לא וכן במה שגזרו חז"ל שלא להרטיב בגד במים שמא יסחוט מעולם לא שמענו חילוק בין בגד נקי למשומש. ההגדרת התולדה הזו היא כמו שכתוב ברמב"ם שסוחט הבגד להוציא את המים שיש בו.
אין בידי לענות על טענה כזו "שלא מצינו שום חילוק כזה" כשאינך עונה לגופה של טענה שלא שייך מלאכה בדבר נקי ברור שאינם צריכים לחלק בזה הרי הם מאריכים לחלק בצורת הניקוי של כתמים מבחוץ או מבפנים והחילוקים בין עור לשאר דברים והכל הוא עניין היאך הדבר מתנקה וכובדו טוען שאין זו המלאכה.
שתי ההגדרות שלך אינן מוכרחות כלל אלא עצם פעולת כיבוס הבגד הוא המלאכה האסורה ובכללה הסחיטה שהיא מצרכי הכיבוס כמו שהבאתי מהרמב"ם.אבי 1000 כתב:בסיס השאלה היא מהי מלאכת מלבן.
צד א' ניקוי וייפוי הבגד [ע'' באיסור צחצוח בגדים לבנים שהוא איסור דרבנן]
ועפ"ז מותר לכתחילה לשטוף במים הגדים שבארון והינם נקיים.
צד ב' תיקון הבגד והכשרתו ללבישה או לשאר שימושים
ולפי"ז כל דבר שמעכב לבישתו כגון בגד רטוב שאין נוח ללובשו גם חייב והניקוי של הבגד הוא חלק מהכנתו המתאימה ללבישה אך לאו דווקא ניקוי אלא גם ייבוש.
ההיתר של דרך לכלוך נאמר בשריה ולא בסחיטה.פרי יהושע כתב:בנושא של מלבן מה יש לדבר הלא ברור שזה "דרך לכלוך" ולא הוי מלבן,
לולי דמיסתפינא כתב:האם ראה א' מה שכתבתי?
זנב לשועלים כתב:שתי ההגדרות שלך אינן מוכרחות כלל אלא עצם פעולת כיבוס הבגד הוא המלאכה האסורה ובכללה הסחיטה שהיא מצרכי הכיבוס כמו שהבאתי מהרמב"ם.אבי 1000 כתב:בסיס השאלה היא מהי מלאכת מלבן.
צד א' ניקוי וייפוי הבגד [ע'' באיסור צחצוח בגדים לבנים שהוא איסור דרבנן]
ועפ"ז מותר לכתחילה לשטוף במים הגדים שבארון והינם נקיים.
צד ב' תיקון הבגד והכשרתו ללבישה או לשאר שימושים
ולפי"ז כל דבר שמעכב לבישתו כגון בגד רטוב שאין נוח ללובשו גם חייב והניקוי של הבגד הוא חלק מהכנתו המתאימה ללבישה אך לאו דווקא ניקוי אלא גם ייבוש.ההיתר של דרך לכלוך נאמר בשריה ולא בסחיטה.פרי יהושע כתב:בנושא של מלבן מה יש לדבר הלא ברור שזה "דרך לכלוך" ולא הוי מלבן,
הלא כבר כתבתי שאין הזמן גרמא לזה אך עיקר הדברים רמזתי במה שהעתקתי לשון הרמב"ם ודוק בדבריו שהמלבן הוא האב והכיבוס הוא תולדה כי עיקר המלאכה ללבן הצמר לתקן מראהו שהוצהב במשך חיי הבהמה והכיבוס הוא תולדתו שהכיבוס הוא גם כן מלאכה הנצרכת לתקן מראה הבגד ולא הניקוי מלכלוך הוא המלאכה אלא תיקון הבגד שיהא מכובס שזה מצרכי הבגד ועל הסחיטה כתב הרמב"ם שהיא מצרכי הכיבוס כלומר דמאחר שדרך המכבסים לסחוט אח"כ הבגד מן המים גם זה בכלל המלאכה וממילא גם בבגד נקי הסחיטה ממים היא עצמה המלאכה שהיא מצרכי הכיבוס וממלאכת תיקון הבד.אבי 1000 כתב:איני מבין סברתך כלל ומוטב שתבאר קצת את הגדרתך למלאכת מלבן "עצם פעות הכיבוס זה לא הגדרה זה לחזור על דברי המשנה מה הייתה העשייה והצורה במשכן או מה היה "הצירכה לגופה" במשכן [לשיטת תוס' שהכל הולך אחר המשכן] הם הרטיבו בגדים להנאתם.
זנב לשועלים כתב:הלא כבר כתבתי שאין הזמן גרמא לזה אך עיקר הדברים רמזתי במה שהעתקתי לשון הרמב"ם ודוק בדבריו שהמלבן הוא האב והכיבוס הוא תולדה כי עיקר המלאכה ללבן הצמר לתקן מראהו שהוצהב במשך חיי הבהמה והכיבוס הוא תולדתו שהכיבוס הוא גם כן מלאכה הנצרכת לתקן מראה הבגד ולא הניקוי מלכלוך הוא המלאכה אלא תיקון הבגד שיהא מכובס שזה מצרכי הבגד ועל הסחיטה כתב הרמב"ם שהיא מצרכי הכיבוס כלומר דמאחר שדרך המכבסים לסחוט אח"כ הבגד מן המים גם זה בכלל המלאכה וממילא גם בבגד נקי הסחיטה ממים היא עצמה המלאכה שהיא מצרכי הכיבוס וממלאכת תיקון הבד.אבי 1000 כתב:איני מבין סברתך כלל ומוטב שתבאר קצת את הגדרתך למלאכת מלבן "עצם פעות הכיבוס זה לא הגדרה זה לחזור על דברי המשנה מה הייתה העשייה והצורה במשכן או מה היה "הצירכה לגופה" במשכן [לשיטת תוס' שהכל הולך אחר המשכן] הם הרטיבו בגדים להנאתם.
יש לזה הרבה ראיות מהסוגיות אך אין הז"ג כעת וכנ"ל
אוצר החכמה כתב:איך הבנתם בגמרא גבי עושה כמין כלים נגובים ביומא ואותבינן סחיטה. האם מדובר שם על מלבן או על דש. (אם מדובר על מלבן למה לא יעשה בבגד נקי לשיטת אבי-אלף?)
אוצר החכמה כתב:איך הבנתם בגמרא גבי עושה כמין כלים נגובים ביומא ואותבינן סחיטה. האם מדובר שם על מלבן או על דש. (אם מדובר על מלבן למה לא יעשה בבגד נקי לשיטת אבי-אלף?)
זנב לשועלים כתב:הלא כבר כתבתי שאין הזמן גרמא לזה אך עיקר הדברים רמזתי במה שהעתקתי לשון הרמב"ם ודוק בדבריו שהמלבן הוא האב והכיבוס הוא תולדה כי עיקר המלאכה ללבן הצמר לתקן מראהו שהוצהב במשך חיי הבהמה והכיבוס הוא תולדתו שהכיבוס הוא גם כן מלאכה הנצרכת לתקן מראה הבגד ולא הניקוי מלכלוך הוא המלאכה אלא תיקון הבגד שיהא מכובס שזה מצרכי הבגד ועל הסחיטה כתב הרמב"ם שהיא מצרכי הכיבוס כלומר דמאחר שדרך המכבסים לסחוט אח"כ הבגד מן המים גם זה בכלל המלאכה וממילא גם בבגד נקי הסחיטה ממים היא עצמה המלאכה שהיא מצרכי הכיבוס וממלאכת תיקון הבד.אבי 1000 כתב:איני מבין סברתך כלל ומוטב שתבאר קצת את הגדרתך למלאכת מלבן "עצם פעות הכיבוס זה לא הגדרה זה לחזור על דברי המשנה מה הייתה העשייה והצורה במשכן או מה היה "הצירכה לגופה" במשכן [לשיטת תוס' שהכל הולך אחר המשכן] הם הרטיבו בגדים להנאתם.
יש לזה הרבה ראיות מהסוגיות אך אין הז"ג כעת וכנ"ל
אינני מניח כהצד הב', לא העמדת הבגד לשימוש הוא התיקון אלא כיבוסו הוא התיקון שזהו תיקון לבגד להיות מכובס. והסחיטה היא מצרכי הכיבוס ועל כן סחיטת הבגד מהמים שיש בו היא גם כן כיבוסו. אפשר לומר שבגד מכובס בשלמות הוא בגד שנסחטו ממנו מימיו וכל זמן שיש בו מים חסר בכיבוסו.אבי 1000 כתב:זנב לשועלים כתב:הלא כבר כתבתי שאין הזמן גרמא לזה אך עיקר הדברים רמזתי במה שהעתקתי לשון הרמב"ם ודוק בדבריו שהמלבן הוא האב והכיבוס הוא תולדה כי עיקר המלאכה ללבן הצמר לתקן מראהו שהוצהב במשך חיי הבהמה והכיבוס הוא תולדתו שהכיבוס הוא גם כן מלאכה הנצרכת לתקן מראה הבגד ולא הניקוי מלכלוך הוא המלאכה אלא תיקון הבגד שיהא מכובס שזה מצרכי הבגד ועל הסחיטה כתב הרמב"ם שהיא מצרכי הכיבוס כלומר דמאחר שדרך המכבסים לסחוט אח"כ הבגד מן המים גם זה בכלל המלאכה וממילא גם בבגד נקי הסחיטה ממים היא עצמה המלאכה שהיא מצרכי הכיבוס וממלאכת תיקון הבד.אבי 1000 כתב:איני מבין סברתך כלל ומוטב שתבאר קצת את הגדרתך למלאכת מלבן "עצם פעות הכיבוס זה לא הגדרה זה לחזור על דברי המשנה מה הייתה העשייה והצורה במשכן או מה היה "הצירכה לגופה" במשכן [לשיטת תוס' שהכל הולך אחר המשכן] הם הרטיבו בגדים להנאתם.
יש לזה הרבה ראיות מהסוגיות אך אין הז"ג כעת וכנ"ל
כשיגרום הזמן ויתבער החמץ אשמח להרחיב עמך בעניין זה
אך כפי שהסברתי למעלה נשמע שאתה מניח כצד ב' שהובא למעלה שעצם התיקון וההכנה לשימוש הוא המלאכה ובעז"ה כשיגרום הזמן נרחיב בכך.
זנב לשועלים כתב:ברשותך, אני רוצה להסביר כאן משהו שלעניות דעתי הוא יסודי בהבנת מלאכות שבת. זה נכון שמלאכות שבת הן מלאכות של תיקון מעצם מהותן אבל התיקון הנדרש אינו תיקון אוניברסלי אלא המלאכה היא עצמה התיקון. אם ניקח למשל את מלאכת בישול הדבר ידוע שגם פירות הנאכלים חיים חייבים על בישולם ואע"פ שאין כאן הכשרת האוכל לאכילה וגם יתכן שהפרי שווה פחות בשוק אחרי הבישול כי כל זמן שאינו מקלקל חייב על עצם הבישול שהוא מלאכת תיקון מאכל למי שרוצה לבשל.
וכן במגבונים העובדה שניתן להשתמש במגבון בלי לכבסו (או בלי לעשות את הסחיטה שבכיבוס) אינה מבטלת את שם המלאכה אין השם התיקון דוקא ההכנה לשימוש אלא התיקון הוא עצם הכיבוס, כיבוס בגד הוא מתקוני הבגדים.
באמת הובהרו הדברים פחות או יותר אך אם הקורא באמת נבון הוא לא ישפוט על פי ויכוח בפורום אלא ילמד בעצמו.אבי 1000 כתב:נראה לי שהבהרתי הדברים וכן כבוד הרב הביע את עמדתו ואין לי מה להוסיף בנושא הליבון שמבחינתי הדבר מוחלט ופשוט ויראה הקורא הנבון וישפוט.
דבריך נסתרים משיטת רש"י והרמב"ם שאין בסחיטת בגד משום דישה אלא רק מלבן ואף לתוספת הרי כתבו שחשש שמא יסחוט הוא רק משום ליבון ולא משום דישה.אבי 1000 כתב:אוצר החכמה כתב:איך הבנתם בגמרא גבי עושה כמין כלים נגובים ביומא ואותבינן סחיטה. האם מדובר שם על מלבן או על דש. (אם מדובר על מלבן למה לא יעשה בבגד נקי לשיטת אבי-אלף?)
לא מצאתי שם מי שדן בטעם האיסור
יש בעשייתו שתי מטרות
האחת היא קינוח פניו עינו וגופו והשניה היא צינון גופו.
החיוב מצד מלאכת דש
העושה לקינוח שהוא לניקיון באם היה דרכם לעשות כן לשימוש מיידי [בכלים נגובים והוא כמו מגבונים של היום] אזי עומד הוא בהיתר של שעת אכילה וכן בהיתר של אינו מעוניין בהוצאת המים.
וכן כלפי ההיתר שה"משקה הולך לאיבוד" הרי גם כאן אינו קיום למים בחוץ.
אך כלפי ההיתר שבמגבונים אינם ראויים לשתייה הכא הינם ראויים והוי כמוציא יין או מים מהסודר דאמרינן בגמרא שאסור.
העושה להצטנן ורוצה שהמים יהיו על פניו להרטיבו יש כאן איסור גמור של דש ואף יש לחייבו לולי שאין זה גידו"ק וחצי שיעור.
זנב לשועלים כתב:]דבריך נסתרים משיטת רש"י והרמב"ם שאין בסחיטת בגד משום דישה אלא רק מלבן ואף לתוספת הרי כתבו שחשש שמא יסחוט הוא רק משום ליבון ולא משום דישה.
גם ההבנה שלך שעושה שם כדי שישארו מים על פניו הוא טעות גמור כמובן דאם היה כן היה אסור משום רחיצה.
אוצר החכמה כתב:איך הבנתם בגמרא גבי עושה כמין כלים נגובים ביומא ואותבינן סחיטה. האם מדובר שם על מלבן או על דש. (אם מדובר על מלבן למה לא יעשה בבגד נקי לשיטת אבי-אלף?)
זנב לשועלים כתב:סליחה על הקיצור מפאת קוצר הזמן.
בגמרא ביומא האיסור הוא שמא יסחוט ולא סחיטה ממש ולכן לא יתכן שהוא משום מפרק אלא משום מלבן.
שאלה נוספת לאבי 1000: אדם שמוציא בגדים ממכונת כביסה וסחוט אותם בידיו אינו עובר משום מלבן?
יהא רעוא דתשרו תרבא. הלא על זה כתב הרמב"ם שהסחיטה בצרכי הכיבוס שכן הוא הדרך לסיים את הכביסה בסחיטה אבל הייבוש בחמה למרות שהוא נחוץ ללבישה אינו שייך למלאכת הכיבוס אלא הוא פעולה נוספת.אבי 1000 כתב:כן המוציא בגדים נקיים מותר לו לסחוט.[בלא להיכנס לנידון במלאכת מפרק תולדה דדש]
מדברי מר נשמע שאוסר לא רק סחיטה אלא גם ייבוש בגדים שהרי זה חלק מצרכי הבגד וא"כ יל"ע למה גזרו לשים בחמה רק משום מראית עין ולא חשש דאורייתא.
[ויש לדון אי הוי גרמא או שכיון שהדרך לייבש לדברי מר הוא איסור גמור]
הב"י העתיק גזירה משום סחיטה, ועיין גם במ"א סי' תרי"ג שכתב דאם יסחוט יעבור גם על איסור רחיצה אבל גזרו דוקא משום סחיטה דחמיר טפי וכתב הלבושי שרד שם שהוא אב מלאכה וגזרו על זה חז"ל בכ"מ בסי' ש"א וש"ב. והיינו האיסור של סחיטה משום ליבון כמבואר למעיין בסימנים הללו. לשיטתך דברי המ"א אינם לדעת רש"י והרמב"ם?אבי 1000 כתב:בגמרא ביומא לא נכתב במפורש שהאיסור הוא שמא יסחוט.
אך יש לשונות כאלה ממפרשי הרמב"ם והלאה, ואין זה מפורש שהוא גזירה אלא שמא יבוא לידי סחיטה יכול להתפרש גם שינגב חזק.
זנב לשועלים כתב:יהא רעוא דתשרו תרבא. הלא על זה כתב הרמב"ם שהסחיטה בצרכי הכיבוס שכן הוא הדרך לסיים את הכביסה בסחיטה אבל הייבוש בחמה למרות שהוא נחוץ ללבישה אינו שייך למלאכת הכיבוס אלא הוא פעולה נוספת.אבי 1000 כתב:כן המוציא בגדים נקיים מותר לו לסחוט.[בלא להיכנס לנידון במלאכת מפרק תולדה דדש]
מדברי מר נשמע שאוסר לא רק סחיטה אלא גם ייבוש בגדים שהרי זה חלק מצרכי הבגד וא"כ יל"ע למה גזרו לשים בחמה רק משום מראית עין ולא חשש דאורייתא.
[ויש לדון אי הוי גרמא או שכיון שהדרך לייבש לדברי מר הוא איסור גמור]
מהעבר כתב:אבי שליט"א שאל את ר' גדלי' נדל ז"ל כשהיה בביתינו ואמר שמותר . אבי שליט"א לא רצה לסמוך (לא היה בטוח שר' גדלי' בדק כמה מים יוצא וכו' )ולקח עמו חבילה של מגבונים שאחרי סחיטה יצא מים להרב וואזנר וגם אמר שמותר
והעצה להשתמש בנייר הנזכר באופן שלא ידחוק הרבה עד שיבא לידי סחיטה והוא לצורך תינוק אפשר לצדד בה להקל, ועיין בט"ז סי' ש"כ ס"ק י"ב דבאופן שלא מדחיק בכח מותר לגרר המשקה, ואף דבמים אוסר בסו"ד הט"ז התם משום חשש כיבוס המפה עצמה וזה לא שייך בנייר דעומד להשליך לאשפה והחשש רק משום סחיטת המשקה, ועיין כיו"ב באחרונים באו"ח סוס"י ש"ב לענין נקוי הכלים בשבת וכה"ג, סו"ד לצורך תינוק ובזהירות יש להמתירים מקום בהלכה, ולהמחמירים צד להחמיר, ולבריא גמור רק לצורך תענוג אין צורך להקל.
ושוב העירו אותי עוד פעם דלפי מה שנעשים מגבונים האלה היום רטובים הרבה, קרוב שאי אפשר לעמוד בעצה הנ"ל שלא לדחוק הרבה, ובפרט למסור דבר כזה להמונים ולנשים, ע"כ עלינו להחמיר בכזאת עד שנדע שהמציאות נשתנה לגמרי.
והרני ידידו מחו' דוש"ת באהבה ובלונ"ח, מצפה לרחמי ה'.
גם זו לטובה כתב:ב' האם נכונה השמועה שמישהו חיבר ספר שלם בעניין השימוש במגובנים בשבת?
להודות ולהלל כתב:מגבונים לשבת!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 485 אורחים