אבי 1000 כתב:כידוע נהגו העולם איסור בדבר סחיטת מגבונים בשבת ודעתי נוטה להיתר ואשמח לשמוע חו"ד הרבנים חברי הפורום.
שמש כתב:לכאו' תלוי במח' הלבוש והא"ר באו"ח סימן שב סעיף ט' ע"ש.
סגי נהור כתב:הערה שאולי יכולה להועיל:
ראיתי בעבר שיש מחלקים בין מגבונים לחים יותר ופחות, עד שיש הסוחטים לפני ש"ק כמות מסוימת של מגבונים לצורך השימוש בשבת. והנה דרך מקרה נתברר לי פעם שהקפאת (ואח"כ הפשרת) המגבונים גורמת לאיבוד חלק ניכר מלחותם, ומשאירה מעט המספיק כדי להשתמש בהם לנקיון אך ללא סחיטה. ואולי זה יכול להיות פתרון טוב ונוח לדעת המחלקים הנ"ל.
אבי 1000 כתב:שמש כתב:לכאו' תלוי במח' הלבוש והא"ר באו"ח סימן שב סעיף ט' ע"ש.
כמו שהסברתי בראשית דבריי אין הנידון משום מלבן ומחלוקתם שם היא עניין אחר אך בבגד שעבר כביסה גמורה והוא נקי לחלוטין לא מצאתי מי שאוסר לסוחטו משום מלבן שהרי הוא רק מייבשו ואיסור מלבן הוא ניקוי ולא ייבוש ועל כן מגבונים מותרים ודברי הראשונים הינם במי שבגדיו לא נקיים אך גם אין בהם לכלוך ובזה דנו בעניין שרייתו זו היא כיבוסו.
יורד ומתעה כתב:לא ברור כל כך על מה אתה סומך בסברות אלו.
א. מי אמר שזה שונה מ'בורר'? (והסברא השניה שהבאת בשם אלמונים זרה מאד. ברור לכל משתמש מתחיל במגבונים שיש צורך רב בהפרשת המים. מאיפה מגיע הקטע של 'גוף רטוב' הזה?)
ב.לא נראה לי דומה כלל לצורת אכילה.
ראשית יש לזכור שההיתר של צורת אכילה כשלעצמו לא ברור בדיוק, אלא שיש לו מקור חזק מגמרא וראשונים, קשה לדמות ללא מקור.
מלבד זאת, די ברור שההיתר מבוסס על זה שישנו שימוש היתר בפרי, ואותו השימוש הוא העיקרי והתכליתי ביותר ומשום כך נספחים אליו ההכנות השוליות המצטרכות כגון הקילוף וכדומה. לעומת זאת, במגבונים כל עיקר השימוש בהם הוא הסחיטה וזה שיש לעניין תוצאות בגופים שונים בכלל לא קשור למעשה הסחיטה.
אבי 1000 כתב:כידוע נהגו העולם איסור בדבר סחיטת מגבונים בשבת ודעתי נוטה להיתר ואשמח לשמוע חו"ד הרבנים חברי הפורום.
א' דישה היא מלאכת הוצאת אוכל מפסולת או משקה מאוכל
לפיכך לא ניתן להחשיב את מי הסבון כמשקה שהרי אינם עומדים לשתייה [זוהי נקודת חידוש ואין להקשות מדם שהדם הוא המשקה הפנימי של הגוף] וכן אין זה אוכל מפסולת שרק במלאכת בורר כתבו התוס' שמה שחפץ הוא האוכל והשאר הוי פסולת אבל לעניין דש בעינן שבעצם יהיה הדבר כאוכל מול פסולת או לכל הפחות כשני שימושים אך המגבון ששניהם עומדים לשימוש אחד מותר לכתחילה.
אבי 1000 כתב:כידוע נהגו העולם איסור בדבר סחיטת מגבונים בשבת ודעתי נוטה להיתר ואשמח לשמוע חו"ד הרבנים חברי הפורום.
1 מוסכם על כו"ע שהאיסור הוא מחשש סחיטה של תולדה דדש ולא מחשש מלבן שהרי לאחר השימוש המגבונים עומדים להיזרק וכל שהשימוש הוא חד פעמי אין מקום לאסור מלאכת מלבן, ועוד שהמגבונים היו נקיים בתחילה ואין לאסור סחיטה מתולדת ליבון אלא כשיוצא הלכלוך אל כאן אדרבא במעשה הניגוב מגיע הלכלוך ולא יוצא.
אכן ברור שטעם האוסרים הוא מחמת איסור דישה
טעמי ההיתר
א' דישה היא מלאכת הוצאת אוכל מפסולת או משקה מאוכל
לפיכך לא ניתן להחשיב את מי הסבון כמשקה שהרי אינם עומדים לשתייה [זוהי נקודת חידוש ואין להקשות מדם שהדם הוא המשקה הפנימי של הגוף] וכן אין זה אוכל מפסולת שרק במלאכת בורר כתבו התוס' שמה שחפץ הוא האוכל והשאר הוי פסולת אבל לעניין דש בעינן שבעצם יהיה הדבר כאוכל מול פסולת או לכל הפחות כשני שימושים אך המגבון ששניהם עומדים לשימוש אחד מותר לכתחילה.[ובפרט שאין זה גידו"ק לדעת כמה מן הראשונים ולא הוי אלא מדרבנן]
ומצטרפת לזה הסברא שכבר העלו ודנו בה שעיקר השימוש אינו שהרטיבות היא בחוץ אלא שתהא בתוך המגבון ובאופן זה לא יהיה חיכוך עם הגוף וכן תתפוס את הלכלוך בנוחות רבה והוי פ"ר דלא ניחא ליה וביותר הוא בדש שכתבו הראשונים [שבת קי"א:] שלכו"ע פטור שלא דמי למלאכת דש שמעוניין בהוצאת של הנוזל ואין איסור אלא בזיתים וענבים.
ב' מבואר בגמרא בביצה י"ג: שמותר לקלף שעורים והביאור מפני שהדרך לעשות זאת בסמוך לאכילה וכן כתב האג"ט לעניין אשכול ענבים שמותר להוציא ענבים מהאשכול ואף שהמפרק תמרים נרי זה תולדה דדש שאני ענבים שהדרך לעשות זאת בסמוך לאכילה.
על כן הוא הדין למגבונים שהדרך לסוחטם סמוך לאכילה אין זה כלל צורת דישה שהיא פירוק האוכל אלא הרי זה דרך אכילה ומותר [ואין זה שייך להיתר לאלתר של בורר]
ומה שאסור לחלוב אפי' בפיו והוי מלאכה דאורייתא לו לא הוי כלאחר יד שאני התם שהדרך לחלוב לזמן מרובה ולא מיד באכילה ואין משמעות לצורת העשייה שלו עצמו אך בכאן כל העולם סוחט מגבונים רק בשעת ניגוב שהוא כשעת אכילתם.
וכן אני הקטן נוהג היתר בזה לי ולבני ביתי
מי זה הכו"ע שזה מוסכם עליהם ומה המקור לסברא שבדבר חד פעמי לא שייך מלבן? ומ"ש שהמגבונים היו נקיים אין היתר בבגד נקי רק לענין שריה במים ולא לענין סחיטה ומה שהם מתלכלכים אינו מספיק כי מתלבן מצד אחד ומתלכלך מצד אחר.אבי 1000 כתב:מוסכם על כו"ע שהאיסור הוא מחשש סחיטה של תולדה דדש ולא מחשש מלבן שהרי לאחר השימוש המגבונים עומדים להיזרק וכל שהשימוש הוא חד פעמי אין מקום לאסור מלאכת מלבן, ועוד שהמגבונים היו נקיים בתחילה ואין לאסור סחיטה מתולדת ליבון אלא כשיוצא הלכלוך אל כאן אדרבא במעשה הניגוב מגיע הלכלוך ולא יוצא.
זנב לשועלים כתב:מי זה הכו"ע שזה מוסכם עליהם ומה המקור לסברא שבדבר חד פעמי לא שייך מלבן? ומ"ש שהמגבונים היו נקיים אין היתר בבגד נקי רק לענין שריה במים ולא לענין סחיטה ומה שהם מתלכלכים אינו מספיק כי מתלבן מצד אחד ומתלכלך מצד אחר.אבי 1000 כתב:מוסכם על כו"ע שהאיסור הוא מחשש סחיטה של תולדה דדש ולא מחשש מלבן שהרי לאחר השימוש המגבונים עומדים להיזרק וכל שהשימוש הוא חד פעמי אין מקום לאסור מלאכת מלבן, ועוד שהמגבונים היו נקיים בתחילה ואין לאסור סחיטה מתולדת ליבון אלא כשיוצא הלכלוך אל כאן אדרבא במעשה הניגוב מגיע הלכלוך ולא יוצא.
פרי יהושע כתב:כתבו כבר לעיל, אבל נראה נכון שאין ההיתר של דרך אכילה רק מפאת שבכהאי גוונא שהוא דרך אוכל לא חשיב דרך מלאכה, אבל לא בגלל זה כל סמיכות בשימוש נתיר מטעם זה.
ארזי ביתר כתב:ביותר נפלאתי על המתירים שימוש בנייר טואלט לח בלבד, ולא במגבוני בד לחים. היש אי מי שיוכל להסביר שיטתם?
שלמה בן חיים כתב:ארזי ביתר כתב:ביותר נפלאתי על המתירים שימוש בנייר טואלט לח בלבד, ולא במגבוני בד לחים. היש אי מי שיוכל להסביר שיטתם?
הטעם פשוט כי האגרות משה התיר מחמת שסחיטה בנייר אינו אלא מדרבנן, וממילא כיון דהוי פס"ר דלא ניחא ליה [דס"ל דחשיב לא ניחא ליה כי אין לו צורך במים היוצאים אלא בלחות הנשארת בנייר] באיסור דרבנן. מה שאין כן במגבוני בד לחים ששם הסחיטה מדאורייתא.
אבי 1000 כתב:פרי יהושע כתב:כתבו כבר לעיל, אבל נראה נכון שאין ההיתר של דרך אכילה רק מפאת שבכהאי גוונא שהוא דרך אוכל לא חשיב דרך מלאכה, אבל לא בגלל זה כל סמיכות בשימוש נתיר מטעם זה.
מלאכות שבת הינם באופן כללי הכנות והכשרת דברים ולא השימוש עצמו בדבר
על כן דרך אכילה אין זה רק באופן שאוכל עם פיו אלא גם כשסך או מנקה עם המים הרי זה דרך שימוש ולא דרך מלאכה.
וכן לעניין היתר של עשייה לאלתר לעניין בורר אין הבדל בין אכילה לשאר שימושים.
[יש באחרונים ט"ז ועוד שהבינו לגבי כמה דברים שאכילה הינה סיבת היתר נפרדת אך באופן כללי אך קודם אכילה היא מושג על שלילת מלאכה ולא על ייחודיות אכילה]
אבי 1000 כתב:שלמה בן חיים כתב:ארזי ביתר כתב:ביותר נפלאתי על המתירים שימוש בנייר טואלט לח בלבד, ולא במגבוני בד לחים. היש אי מי שיוכל להסביר שיטתם?
הטעם פשוט כי האגרות משה התיר מחמת שסחיטה בנייר אינו אלא מדרבנן, וממילא כיון דהוי פס"ר דלא ניחא ליה [דס"ל דחשיב לא ניחא ליה כי אין לו צורך במים היוצאים אלא בלחות הנשארת בנייר] באיסור דרבנן. מה שאין כן במגבוני בד לחים ששם הסחיטה מדאורייתא.
שניהם גידולי קרקע מה ההבדל
האם סברתו מחמת שבבד יש יותר ספיגה או שישנה סברא אחרת?
אבי 1000 כתב:זנב לשועלים כתב:מי זה הכו"ע שזה מוסכם עליהם ומה המקור לסברא שבדבר חד פעמי לא שייך מלבן? ומ"ש שהמגבונים היו נקיים אין היתר בבגד נקי רק לענין שריה במים ולא לענין סחיטה ומה שהם מתלכלכים אינו מספיק כי מתלבן מצד אחד ומתלכלך מצד אחר.אבי 1000 כתב:מוסכם על כו"ע שהאיסור הוא מחשש סחיטה של תולדה דדש ולא מחשש מלבן שהרי לאחר השימוש המגבונים עומדים להיזרק וכל שהשימוש הוא חד פעמי אין מקום לאסור מלאכת מלבן, ועוד שהמגבונים היו נקיים בתחילה ואין לאסור סחיטה מתולדת ליבון אלא כשיוצא הלכלוך אל כאן אדרבא במעשה הניגוב מגיע הלכלוך ולא יוצא.
כבר הסברתי למעלה שמלאכת מלבן היא ניקוי ובבגד שנקי לגמרי לא שייך מלאכה זו ואין איסור לייבש כשאינו מוציא ע"י זה את המים המלוכלים. [ע' אג"ט מלבן]
כו"ע זה האחרונים שאסרו [רובם בני זמזינו כגון אורחות שבת ושש"כ שדן בכך ועוד] לא אסרו אלא מחמת דישה.
היות שאין חשיבות לניקוי דבר שעומד לזריקה וכילוי שעניין הליבון הוא או הכנתו כצמר להיות חוטים יפים או שמחדש את הבגד אך בדבר שהוא חד פעמי במהותו לא שייך לחדש אותו כיון שנזרק.
לא לכל דבר צריך מקור מספר שנכתב לפני חמש שנים לומדים את הסוגיות ומה שמוכרח מסברא אין צריך אסמכתאות
היות שאין חשיבות לניקוי דבר שעומד לזריקה וכילוי שעניין הליבון הוא או הכנתו כצמר להיות חוטים יפים או שמחדש את הבגד אך בדבר שהוא חד פעמי במהותו לא שייך לחדש אותו כיון שנזרק.
אוצר החכמה כתב:היות שאין חשיבות לניקוי דבר שעומד לזריקה וכילוי שעניין הליבון הוא או הכנתו כצמר להיות חוטים יפים או שמחדש את הבגד אך בדבר שהוא חד פעמי במהותו לא שייך לחדש אותו כיון שנזרק.
לפי דעתך אם יש לי מגבון מלוכלך ואני רוצה לנגב בו פעם אחת. ואני שוטף אותו במים וסוחט ומנגב בו ומשליך אותו אין בזה ליבון?
זנב לשועלים כתב:[
כל מי שלמד את הסוגיות יודע שאין היתר של בגד נקי בסחיטה ואפי' בשריה הוא מחלוקת ראשונים. ועיי' אתה באג"ט מלבן שדן מדוע אסור (ודבריו מחודשים) אבל האיסור בזה פשוט בכל הפוסקים.
בארחות שבת אכן כתוב שאין שייך מלבן אבל לא ידעתי שהוא כבר נחשב לכו"ע. השש"כ אינו מן האוסרים.
אני שואל שוב מנין הסברא שכל דבר שהולך אח"כ לאיבוד אין בו מלאכת שבת? אם אתה אומר ככה נראה לי כי למדתי את הסוגיות אין לי מה לדבר איתך ואני לא מתפלא שהת"ח ששאלת לא ענו לך.
אם המגבונים היו עגונה וכת"ר הרוממה היה מגדולי הדור הייתי מקבל סברות המבוססות על ליבי אומר לי, אבל כל זמן ששני התנאים האלו לא מתקיימים מומלץ שתבסס את ההיתר.
אני מכיר את סברת הולך לאיבוד רק במלאכת מפרק שעניינה הוצאת האוכל מן הפסולת וכשמוציא לאיבוד אין כאן הוצאת האוכל אלא איבודו, וגם בזה לדעת המשנ"ב ההיתר דוקא במקום שסוחטו לאיבוד מייד ולא לתוך כלי שאח"כ ישפכנו. הסברא של חד פעמי מוזכרת במלאכת מכה בפטיש והטעם שדבר ח"פ אינו נחשב כלי.
אבי 1000 כתב:אוצר החכמה כתב:היות שאין חשיבות לניקוי דבר שעומד לזריקה וכילוי שעניין הליבון הוא או הכנתו כצמר להיות חוטים יפים או שמחדש את הבגד אך בדבר שהוא חד פעמי במהותו לא שייך לחדש אותו כיון שנזרק.
לפי דעתך אם יש לי מגבון מלוכלך ואני רוצה לנגב בו פעם אחת. ואני שוטף אותו במים וסוחט ומנגב בו ומשליך אותו אין בזה ליבון?
האם מכיר הרב מישהו שעושה כן ביום חול או שנגיד לו שזה מיותר ויזרוק המלוכלך וישתמש בחדש.
והרי לך שאין זה הדרך לנקות דבר כששימושו אינו חשוב ואינו מתקנו להיות נקי כבגד וכדומה.
[מבחינתי מגבון שהדרך לנקות אותו לשימוש חוזר חזר להיות בגד]
ובאמת שיש להבחין בין דבר שבעצמותו הוא חד פעמי כטישו ומגבון שכמעט ולא שייך להשתמש בהם כמה פעמים לבין דבר שהדרך היא לזרוק לאחר השימוש.
אך לענ"ד שניהם עניין אחד להם ואין זה מלאכה.
יורד ומתעה כתב:
אני מכיר. מישהו שנגמרו לו המגבונים וצריך רק עוד פעם אחת לנקות.
מה כאן ה "הרי לך" לא כל דבר שאין דרך לעשות העושהו אינו חייב, ואתה טוען שאפילו מותר לעשותו בשבת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 437 אורחים