מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיור מספק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

גיור מספק

הודעהעל ידי הרואה » ד' מרץ 15, 2017 12:26 am

בתור נער ביש"ק חששתי שמא אני גוי (לא שהיה לי פקפוק מסויים), חשש רחוק אמנם, אבל מה מונע מלעשות גיור לחומרא כדי להיות יהודי לכל השיטות? כמובן שגם הדיינים יצטרכו לפני כן לעשות גיור לחומרא
וכמו המעשה הידוע עם הבריסקער שחשש שהוא עמלק והתאבד מספק ע"י שליח לדבר עבירה בגרמא על תנאי וכו' וכו', אבל כמובן עיקר השאלה היא מה הדין אם הזיק תוך כדי מיתתו ולגבי יורשיו וכו'
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב ד' מרץ 15, 2017 12:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן
הודעות: 991
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי איתן » ד' מרץ 15, 2017 12:28 am

הרואה כתב:בתור נער ביש"ק חששתי שמא אני גוי (לא שהיה לי פקפוק מסויים), חשש רחוק אמנם, אבל מה מונע מלעשות גיור לחומרא כדי להיות יהודי לכל השיטות? כמובן שגם הדיינים יצטרכו לפני כן לעשות גיור לחומרא

התורה ניתנה לבני אדם, לא לבריסקערים. אפ לא כן -אין לדבר סוף.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי הרואה » ד' מרץ 15, 2017 12:40 am

איתן כתב:
הרואה כתב:בתור נער ביש"ק חששתי שמא אני גוי (לא שהיה לי פקפוק מסויים), חשש רחוק אמנם, אבל מה מונע מלעשות גיור לחומרא כדי להיות יהודי לכל השיטות? כמובן שגם הדיינים יצטרכו לפני כן לעשות גיור לחומרא

התורה ניתנה לבני אדם, לא לבריסקערים. אפ לא כן -אין לדבר סוף.

התורה ניתנה לוודאי ישראלים, ולא לספק ישראלים ספק בריסקערים.
אין לדבר סוף, אך זה ודאי מגדיל את הסיכוי.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מרץ 15, 2017 3:42 am

כל השאלה לא מובנת איזה בריסקר יתגייר מספק?! חזקה שהם בתור גויים ימצאו נערווין גם בז' מצוות בני נח אבל להיכנס לתרי"ג מצוות וחששות מהיכ"ת...

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי שף ויתיב » ד' מרץ 15, 2017 6:18 am

משפחה שנטמעה נטמעה

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' מרץ 16, 2017 12:51 am

א. יל"ע טובא אם שייך על כגון זה (חשש גויות) דין משפחה שנטמעה (בפשטות רק על חשש ממזרות).
ב. בלא"ה, לדעתו שהוא בחשש, הוא לא טמוע, רק אחרים כלפיו שאינם יודעים יכולים לסמוך על דין משפחה שנטמעה.
ג. ובלא"ה, לשיטתו הוא נטמע בין חששות ולא בודאי כשרים. מאי חזית שעל עצמו יחוש ועל אחרים יסמוך?! ולא אומרים משפחה שנטמעה, אלא אם נטמעה בין כשרים.

האם כל אשכול זה ספיחי פורים?

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי שף ויתיב » ה' מרץ 16, 2017 8:12 am

הוה אמינא כתב:א. יל"ע טובא אם שייך על כגון זה (חשש גויות) דין משפחה שנטמעה (בפשטות רק על חשש ממזרות).

מעניין, הרמב"ם אומר "דוחה את שאינם מיוחסים - לישראל", האם זה דוקא מיוחסים כהנים?
על עבד ברור שאומרים כן, ומה חילוק? עכ"פ לדעת האומרים שעבד הוא גוי החייב במקצת מצוות.
האם הענין נידון איפה שהוא? האם כדאי לפתוח אשכול על זה?
הוה אמינא כתב:ב. בלא"ה, לדעתו שהוא בחשש, הוא לא טמוע, רק אחרים כלפיו שאינם יודעים יכולים לסמוך על דין משפחה שנטמעה.

יש לחקור בגדר "חשש" אם הוא בגדר חיוב או שלילה. היינו, ידיעה שדבר מסויים הוא בחשש, או חשש שדבר מסויים הוא בידיעה...
הוה אמינא כתב:ג. ובלא"ה, לשיטתו הוא נטמע בין חששות ולא בודאי כשרים. מאי חזית שעל עצמו יחוש ועל אחרים יסמוך?! ולא אומרים משפחה שנטמעה, אלא אם נטמעה בין כשרים.

ומה עם כל אלו הכשרים שנטמעו בינינו החששות?

--
האם אין דין "מי לא טבלה לנידותה" שייך לכאן?

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 16, 2017 8:37 am

אצל מי הדיינים יעברו גיור לחומרא? אין לדבר סוף. גם אינו מוכרע האם גר יכול להיות בב"ד של גרות.
ובאמת הכל ספיחי פורים.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' מרץ 16, 2017 10:18 am

שף ויתיב כתב:
הוה אמינא כתב:א. יל"ע טובא אם שייך על כגון זה (חשש גויות) דין משפחה שנטמעה (בפשטות רק על חשש ממזרות).

מעניין, הרמב"ם אומר "דוחה את שאינם מיוחסים - לישראל", האם זה דוקא מיוחסים כהנים?
על עבד ברור שאומרים כן, ומה חילוק? עכ"פ לדעת האומרים שעבד הוא גוי החייב במקצת מצוות.
האם הענין נידון איפה שהוא? האם כדאי לפתוח אשכול על זה?
הוה אמינא כתב:ב. בלא"ה, לדעתו שהוא בחשש, הוא לא טמוע, רק אחרים כלפיו שאינם יודעים יכולים לסמוך על דין משפחה שנטמעה.

יש לחקור בגדר "חשש" אם הוא בגדר חיוב או שלילה. היינו, ידיעה שדבר מסויים הוא בחשש, או חשש שדבר מסויים הוא בידיעה...
הוה אמינא כתב:ג. ובלא"ה, לשיטתו הוא נטמע בין חששות ולא בודאי כשרים. מאי חזית שעל עצמו יחוש ועל אחרים יסמוך?! ולא אומרים משפחה שנטמעה, אלא אם נטמעה בין כשרים.

ומה עם כל אלו הכשרים שנטמעו בינינו החששות?

--
האם אין דין "מי לא טבלה לנידותה" שייך לכאן?



א. האם גוי הוא רק אינו מיוחס? הוא בכלל לא אחד מ"עשרה יוחסין".
ועבד כנעני כן.
איך שלא נגדיר אותו, אבל הוא כבר השתנה למעליותא מגוי שבכלל לא בפרשה.

ב. אותה חקירה אפשר גם לחקור לאידך גיסא מה הפשט ב"נטמעה", עכ"פ אין הכרח לאחד מהצדדים, ונשאר בצ"ע למעשה.

ג. כידוע, לפני שעלו לאר"י האשכנזים היו כולם יהודים מבוררים ומיוחסים, ורק האשכנזים מוטלים בספק, והתערבו בינינו. וכיום אין לך משפחה אשכנזית מובהקת שלא תתגאה שיש לה איזה סבא רבה או סבתא רברבא ספרדי, ובכל זאת קוראים לעצמם אשכנזי טהור. הא לך מה נקרא כשרים שנטמעו בינינו. אפשר לסמוך על זה?? מדין חוזר וניעור??

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי שף ויתיב » ה' מרץ 16, 2017 6:14 pm

הוה אמינא כתב:א. האם גוי הוא רק אינו מיוחס? הוא בכלל לא אחד מ"עשרה יוחסין".
ועבד כנעני כן.
איך שלא נגדיר אותו, אבל הוא כבר השתנה למעליותא מגוי שבכלל לא בפרשה.

עבדים אינם חלק מעשרה יוחסין.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: גיור מספק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' מרץ 16, 2017 8:25 pm

אתה צודק ואני טעיתי. החלפתי בחרורי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 453 אורחים