שלמה בן חיים כתב:לכאורה דמי למי שבשעה שאכל את העיקר לא כיוון לאכול את הטפל שבכהאי גוונא כתב המשנה ברורה ריב ס"ק ד שמברך על הטפל שהכל.
כלומר כתב:שלמה בן חיים כתב:לכאורה דמי למי שבשעה שאכל את העיקר לא כיוון לאכול את הטפל שבכהאי גוונא כתב המשנה ברורה ריב ס"ק ד שמברך על הטפל שהכל.
המ"ב עצמו סמך שם על הרמ"א בשם התה"ד
אך לפי המג"א והגר"א לכאורה אינו כן
ולא כ"כ ברור כיון שבס"ק ד משמע שפוסק כרמ"א בפשיטות ושם בס"ק י חושש לשיטת המג"א
כצ"ל [למען לא יהיו טעיות כשלי שללא ברכה קאי על הטפל ולא העיקר].אתה חונן כתב:שאלני מישהו מה הדין באחד שאכל עיקר ללא ברכה
ועכשיו רוצה לאכול הטפל איזה ברכה יש לו לברך
האם המוציא כיון שזהו ברכתו
או שמא כיון שאוכלו כטפל בלבד יברך שהכל
אשמח למקורות בנושא
אבןטובה כתב:להפרי
אתה נוגע בזה לגמרא ראש השנה כט: בברכת הלחם של מצה וברכת היין לקידוש היום
אבןטובה כתב:אתה סתם מבלבל ופה מפיק הבלא
הצל"ח מקשה זאת בשלהי פסחים ועי"ש בהגהות מראה כהן לר' בצלאל הכהן מווילנא שציין לאור זרוע בזה
ויש בזה ת' כתב סופר וכן בטל תורה להגר"מ אריק על ירושלמי פסחים מדבר בזה
ואעפ"כ, הנה לך דבר מעניין שמצאתי כעת:פרי יהושע כתב:לעניין מש"כ אבןטובה, א"א להשוות ברכת המצות על אף הדין עובר לעשייתן כ"ז שאכתי עוסק במצווה, לברכת הנהנין שאסור להנות מהעוה"ז ללא ברכה.
עושה חדשות כתב:ואעפ"כ, הנה לך דבר מעניין שמצאתי כעת:פרי יהושע כתב:לעניין מש"כ אבןטובה, א"א להשוות ברכת המצות על אף הדין עובר לעשייתן כ"ז שאכתי עוסק במצווה, לברכת הנהנין שאסור להנות מהעוה"ז ללא ברכה.
וע"ע בס' האמונה והבטחון (המיוחס) לרמב"ן סוף פרק ז.
ובאמת הגמ' בברכות מח: מביאה מקור לחיוב ברכת הנהנין מברכתו של שמואל על הזבח. וצ"ע.עושה חדשות כתב:מה שהבאתי לעיל מפי' ראב"ן הירחי על מס' כלה בביאור טעם הדין של ברכת המצוות, הנה כעין זה מצאתי לו כעת בספר המנהיג בסופו, שו"ת של הלכות שחיטה, ושם כ' -
השואל מנין לברך על השחיטה דכתיב תזבח ואכלת בשר כברכת יי' אלהיך, מכאן למדנו שצריך לברך על השחיטה, ועוד מצאנו כתוב על שמואל הנביא כי הוא יברך הזבח אחרי כן יאכלו הקרואים בא ללמד אותנו ולהורות כי היה מברך על הזביחה ועוד אמרו חז"ל אסור לו לאדם ליהנות בעולם הזה בלא ברכה ולפיכך מצוה לברך על השחיטה.
נפלא.
עושה חדשות כתב:ע"ע בס' האמונה והבטחון (המיוחס) לרמב"ן סוף פרק ז.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 255 אורחים