האם מענישים על ביטול לא תעשה ?
שאלה זו התעוררה לנו בעת שיעור בספר אוה"ח הקדוש שמצאנו בו חידוש גדול בפרשת שמות פרק ג' פסוק ה' וז"ל:
אבל מצוות עשה הם השגת הטוב שיהו, ובהעדרם אין עונש, זולת על פרטים ידועים כגון מילה ופסח"ע"כ דבריו. ידוע שמילה ופסח הם המצוות עשה היחידות שיש עליהם כרת, אך לומר שאין עונש אחר זה חידוש.
והיו מהנוכחים שביקשו לומר חילוק, שהאוה"ח מתכוון רק לעונש בעוה"ז כמו כרת, אך בגיהנום יש עונש גם על ביטול מצוות עשה.
והתחלתי לבדוק נושא זה, בספר ראשית חכמה שער היראה שמבאר איך נראים ההיכלות בגיהנום, ומפרט את סוגי העבירות עליהם נענשים בכל היכל, עברתי ברפרוף ולא מצאתי לע"ע עוון של ביטול עשה.
אחד הת"ח הביא 3 ראיות שכן יש עונש שצ"ע בכל אחת מהן:
1. על ג' עבירות נשים מתות בשעת לידתן, ואחד מהן היא "הדלקת הנר" מצוה דרבנן.
2. המאחר לומר קר"ש בערבית אחר חצות, כתוב בברכות וכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה.
3. בעידן ריתחא ה' מעניש אפילו על מי שאינו לובש ציצית, אפילו שאינו מבטל עשה שלא לבש בגד שמחייב ציצית.
ואולי כל אלו הם עדיין בגדר מה שכתב האוה"ח "זולת על פרטים ידועים".
או שנדחה הראיות בתירוצים אחרים: שעשה דרבנן זה בעצם ל"ת דלא תסור. והאוה"ח לא מיירי בעידן ריתחא.
וצ"ע וחיפוש.