יהודי כתב:ידוע המשפט בשם אחד מן הגדולים כי בצעירותו ניסה לשנות את כל העולם, כשגדל יותר - את מדינתו, כשגדל - את משפחתו, עד שכל מטרתו היתה בשינוי עצמו בלבד.
כיצד ניתן לדעת האם התנהגות הזולת איננה ברת שינוי, והיא בגדר עובדה קיימת שיש להאמין שהיא גזירת אלוקות ואין לשנותה, ומתי מדובר בהתנהגות הנובעת מהעדר כישורים רגשיים\ נפשיים \ מעשיים שניתן לפעול ולשנותם?
מתחבט בשאלה זו זמן רב ואשמח לקבל דעתכם.
אתה מגלה טפח ומכסה טפחיים.... כך שא"א לענות על שאלתך, דבר אחד ברור בכח לא משנים אף אחד, במח נו...נו... עדיין לא ראינו שאחד שינה את השני לפי רצונו, רק אם עמיתו חפץ בעצמו להשתנות.
לכן קודם תשנה את עצמך שלא יפריע לך מעשי / רצונות / שגיונות זולתך, ואם לא הצלחת לפעול בנפשך את זה, איך תשנה את השני, גם אם זה לא גזירה אלוקית.
(אגב, המילים גזירה אלוקית לא כ"כ מובן וכי אינך מאמין שכל אחד יכול לשנות טבעו מרעה לטובה, וע"כ כוונתך שכלפיך זו גזירה אלוקית!)