מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודי
הודעות: 6
הצטרף: ד' מרץ 23, 2011 9:04 pm

שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

הודעהעל ידי יהודי » ד' מרץ 23, 2011 9:10 pm

ידוע המשפט בשם אחד מן הגדולים כי בצעירותו ניסה לשנות את כל העולם, כשגדל יותר - את מדינתו, כשגדל - את משפחתו, עד שכל מטרתו היתה בשינוי עצמו בלבד.
כיצד ניתן לדעת האם התנהגות הזולת איננה ברת שינוי, והיא בגדר עובדה קיימת שיש להאמין שהיא גזירת אלוקות ואין לשנותה, ומתי מדובר בהתנהגות הנובעת מהעדר כישורים רגשיים\ נפשיים \ מעשיים שניתן לפעול ולשנותם?
מתחבט בשאלה זו זמן רב ואשמח לקבל דעתכם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 23, 2011 9:35 pm

המשפט מקובל בשם בעל 'דברי חיים מצאנז זי"ע.

לענ"ד הנסיון הוכיח כי החזקה היא שא"א לשנות הרגלים וטבעים של בני אנוש, וכך יש לנהוג כל עוד לא ידוע בבירור אחרת.

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

הודעהעל ידי איש אשכולות » ד' מרץ 23, 2011 11:34 pm

יהודי כתב:ידוע המשפט בשם אחד מן הגדולים כי בצעירותו ניסה לשנות את כל העולם, כשגדל יותר - את מדינתו, כשגדל - את משפחתו, עד שכל מטרתו היתה בשינוי עצמו בלבד.
כיצד ניתן לדעת האם התנהגות הזולת איננה ברת שינוי, והיא בגדר עובדה קיימת שיש להאמין שהיא גזירת אלוקות ואין לשנותה, ומתי מדובר בהתנהגות הנובעת מהעדר כישורים רגשיים\ נפשיים \ מעשיים שניתן לפעול ולשנותם?
מתחבט בשאלה זו זמן רב ואשמח לקבל דעתכם.


אתה מגלה טפח ומכסה טפחיים.... כך שא"א לענות על שאלתך, דבר אחד ברור בכח לא משנים אף אחד, במח נו...נו... עדיין לא ראינו שאחד שינה את השני לפי רצונו, רק אם עמיתו חפץ בעצמו להשתנות.
לכן קודם תשנה את עצמך שלא יפריע לך מעשי / רצונות / שגיונות זולתך, ואם לא הצלחת לפעול בנפשך את זה, איך תשנה את השני, גם אם זה לא גזירה אלוקית.
(אגב, המילים גזירה אלוקית לא כ"כ מובן וכי אינך מאמין שכל אחד יכול לשנות טבעו מרעה לטובה, וע"כ כוונתך שכלפיך זו גזירה אלוקית!)

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 24, 2011 2:43 am

"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"..ספרי מוסר, שעורי מוסר וכו' ויש כאלה שמתחזקים גם מדברים אחרים..תיקון המידות צריך קודם כל לבוא מהכרה של האדם בקלקול/"חיספוס" מדותיו ואח"כ לרצות ולשאוף לתקנן..ולא תמיד (ובד"כ אף פעם) אדם משתנה ע"י אחרים אא"כ האחר הוא דוגמא טובה-טוב במידותיו וניחן בכושר שכנוע וג"ז רק כשהכיר השני בחסרון מדותיו..אך ודאי שאין זו גזירה אלקית אלא כמו שכתב איש אשכולות בסוף דבריו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים