הודעהעל ידי תוכן » ה' ינואר 12, 2017 7:49 am
דומה שמקובל היום שרק ששה מיני מתכות דאורייתא מקבלים טומאה. אבל עדיין אוירון מקבל טומאה ביסוד אם לא היה כלי העשוי למידה. מה שיש לדון נמי הוא מדין מעמיד, אם המעמיד הוא אחד מששה מתכות הנ"ל. ואפילו אם הארון הוי כלי העשוי למידה ואין בו מעמיד כלל, מכל מקום להני ראשונים דס"ל דכלי העשוי למידה דין כלי יש לו, הרי אינו חוצץ בפני הטומאה, ואם יש לו דין אהל כשיטת הרמב"ם, חוצץ. אלא דגם לשיטת הרמב"ם בכוורת ס"ל דאינו חוצץ, וצ"ע ההבדל בין כוורת לשאר כלי הבא בטומאה. אלא מה, אם נאמר שיש פה הצלה של שני כיסויים אפשר דחוצץ אפילו בכלי העשוי למידה. וכל זה יש לדון במטוס שעומד על הקרקע, אבל מטוס שטס, הוי אהל זרוק. ואהל זרוק יש לדון מב' בחינות, מבחינת מת שבתוך הארון, שבכה"ג האדם לגבי המת אינו זרוק וכמו שדן ר' משה בסוף התשובה, ומבחינת מת שמתחת בקרקע. בקיצור, יש פה המון נושאים, ולך נא ראה דבריו הנפלאים של ר' חיים גריינמן שדן בכל זה.