מאיר סובל כתב:1. לא.
2. מאז ומעולם.
3. אף פעם.
4. תנסה, אולי.
5. לא מכיר.
תודה.
שלח כתב:האם יש הגדרה הלכתית לתלמיד חכם,רב,מורה הוראה,הרב הגאון,מורינו,מרן,פוסק הדור
1האם בעבר התארים היו מדויקים?
2מתי התחילו להפריז בתארים?
3מתי רבנים מפורסמים יצאו כנגד ההפרזה בתארים
4האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ
5חומר נוסף בענין
בברכה המשולשת כתב:בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז
קראקובער כתב:בברכה המשולשת כתב:בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז
השואל התכוון על ריבוי התוארים גם לאלו שרחוקים מלהיות גאונים, היום אפילו כותבי עלילות וסיפורים לילדים נקראים הרב, כמה אפשר לעשות צחוק??!!
בברכה המשולשת כתב:קראקובער כתב:בברכה המשולשת כתב:בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז
השואל התכוון על ריבוי התוארים גם לאלו שרחוקים מלהיות גאונים, היום אפילו כותבי עלילות וסיפורים לילדים נקראים הרב, כמה אפשר לעשות צחוק??!!
גם על זה דיבר הרדב"ז (רק שאז השתמשו בו לעשיר גדול אחד)
מעשה היה בקנדיא בראובן שסד בית הכנסת וליבן אותו ותקן אותו יפה יפה ורצה לכתוב על גובה ההיכל שמו ושם אבותיו ולהתעטף ולהתהדה בטלית שאולה ולא זו בלבד אלא שגבה לבו עד להשחית ורצה להשים למעלה מן ההיכל סימן דגל משפחתו... גם כתב על אבן שיש פלוני בן פלוני הגאון... [וכאן אריכות בענין צורת אריה]... ועל ענין שמו ושם אבותיו לא אדבר בזה פן אחלל כבוד המתים שכבר מתו אבל בדרך כלל אומר לך שאין דרכנו לקרא גאון אלא לאותם שהיו אחר רבנן סבוראי קודם הריא"ף ז"ל. ושמעתי אומרים שתנאי הגאון היה שיהיה יודע שיתא סדרי על פה גמרא ומשניות. אבל מה נעשה לדורות אחרונים שכבר נהגו.
קראקובער כתב:לכתוב תוארים מכובדים לפורקי עול אין לך בעיה אבל התואר גאון על הגר"א מציק לך...אולי בשורש נשמתו היה שייך לאותו תקופה?!
מה שנכון נכון כתב: נראה מכל סגנון דבריו שלא התכוין ראובן העשיר לקרוא לעצמו הגאון אלא לאביו, וכנראה אכן היה ת"ח, ואע"פ שאינו בדרגה של הגאונים הקדמונים, כבר נהגו לקרוא גאון גם לת"ח שאינם בדרגה זו, ונזהר הרדב"ז מלחרוץ לגמרי את דינו של אבי ראובן, כלומר האם הוא ראוי לתואר גאון לכה"פ ע"פ המנהג.
יין המשמח כתב:ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).
שלח כתב:האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ
עזריאל ברגר כתב:יין המשמח כתב:ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).
מעולם לא שמעתי שחסידים משתמטים מלהזכיר את התואר "הגאון" על הגאון מוילנא.
צא ובדוק בכתבי רבותינו...
עקביה כתב:שלח כתב:האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ
לענ"ד, העובדה שבקרב ציבור בני הישיבות כל חתן שירד מהחופה בדרכו לחדר-יחוד מקבל אוטומטית את התואר 'רב' בעליה לתורה ובמקרים נוספים, היא חיובית.
התואר 'רב' היהודי מקביל לתואר 'כומר' הנוצרי. למיטב ידיעתי (תקנו אותי אם אני טועה) אף גוי אינו מתכנה 'כומר' בפי מכריו אם אינו באמת כומר.
הסיבה לכך שאצלנו זה אחרת, נובעת לדעתי מכך שתופעת לימוד התורה בעם ישראל אין לה אח וריע באף אומה, לשון או דת אחרת (אם אני טועה כנ"ל). ולכן: א. תלמיד חכם אמיתי אינו דווקא זה שעבר מסלול פורמלי להכשרת רבנים. ב. שאיפתו של כל תלמיד ישיבה היא להיות ת"ח גדול.
הכינוי 'רב' לכל בוגר ישיבה מדגיש את שתי המסקנות הנ"ל, ולכן יש בכך שבח וכבוד לתורתנו.
עזריאל ברגר כתב:יין המשמח כתב:ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).
מעולם לא שמעתי שחסידים משתמטים מלהזכיר את התואר "הגאון" על הגאון מוילנא.
צא ובדוק בכתבי רבותינו...
לעומקו של דבר כתב:יש מהגרשז"א טעם בעניין קריאת "רב" בעליה לתורה, מובא כנראה בהליכו"ש קריה"ת.
היא שיחתי כתב:בנוגע לתואר הרב: כתוב במגן אבות לרשב"ץ שכל מי שמאמין בתורה שבעל פה בתואר רב יכונה להראות שאין חלקו עם הקראים שבתורה שבע"פ כופרים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 285 אורחים