מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 24, 2016 6:55 pm

מקובל להבין (כך עכ"פ מה שידעתי עד עכשיו),
שהפירוש של "מדומע" היינו מעורב, תרומה מעורבת בחולין.
"מדמע" היינו מערב, מערב את התרומה בחולין.
עפ"ז יש שביארו "משה כותב בדמע" דהיינו בתערובת ועירבוב.
וגם ביארו בזה את ענין הדמעות, שהם על גדר טשטוש וערפול.

אמנם העיר לי היום חכ"א, שהרי בתורה כתיב: "מְלֵאָתְךָ וְדִמְעֲךָ לֹא תְאַחֵר", והיינו דהתרומה נקראת "דמע" גם כשאינה מעורבת. (וכמפו' שם ברש"י, והוסיף: ואיני יודע מהו לשון דמע). ולפ"ז גם תיבת מדומע בלש' חכמים, היא על מצד התרומה המעורבת ולא מצד עצם התערובת.

שו"ר:
מלמד להועיל ח"ג סי' צד כתב:שאלה: מאי אוכל בדמעו באהלות פט"ז מ"ד ולמה נקרא תרומה דמע.
תשובה: צדקו דברי הר"מ ור"ש דדמע היינו תרומה ודלא כמ"ש הראב"ד בפ"ט מה' טמאת מת ה"ט דהיינו תרומה שנתערבה בחולין, וכן בפי"ב מ"ג דטהרות נזיד הדמע היינו נזיד של תרומה. אמנם פירוש מלת דמע אינו נגזר מן לשון דמעת עין, אלא דמע בלשון ארמי הוא כמו מיטב ויקר ודומה ללשון חלב בעברי, כי ראיתי בתרגום שומרוני שבכל מקום שבא חלב בתורה בלשון מיטב ויקר תרגם הוא במלת דמע, דרך משל חלב הארץ (בראשית מ"ה י"ח) תרגם השומרוני דמע ארעה, חלב תירוש (במדבר י"ח י"ב) תרגם דמע יביש, וכן יעקב חבל נחלתו (דברים ל"ב ט) תרגום חבל כמו חלב (ע"ד כבש כשב) במלת דמע. וכן מצינו בלשון ערבי שמלת דמאע הוראתו מוח, מפני שהמוח דבר יקר וכן בארמית מוח הוא מוקרא מן יקר. וכיון שמצינו שבתורה נקראת התרומה בלשון חלב כדכתיב חלב תירוש וגו' על כן בחרו חכמי המשנה במלת דמע תחת תרומה גדולה כדי להבדיל תרומה זאת משאר דברים שנקראו ג"כ תרומה כגון בכורים, חלה ותרומת חזה ושוק. ובלתי ספק גבי מלאתך ודמעך לא תאחר (שמות כ"ב כ"ח) דמעך ג"כ הוא תרומה כדאיתא במכילתא ובמכילתא דרשב"י ועל כן תרגם אונקלס ודמעך ג"כ ודמעך לפי שדמע בלשון ארמי ג"כ הוא תרומה, וכן מצאתי בתרגום יונתן לירמיהו ב' ג' שתרגם קדש ישראל דמעה ארמות, ובודאי הוא כמו חלב תרומה ונקראת התרומה ג"כ חלב מפני שתורמין ממיטב או מפני שהוא חלק גבוה והוא היקר והטוב. ומן השם דמע שהוא תרומה נגזר אח"כ הפעל מדמע, כי אם נפל תרומה לפחות ממאה חולין נעשין החולין תרומה, וע"כ נאמר התרומה מדמע את החולין כלומר מהפך את החולין לתרומה ולחלב, ואין פירוש מדמע כמו מערב, כי אין דמוע לשון עירוב, אלא ההתהפכות לתרומה נקרא דימוע. ומריש הייתי מפרש ג"כ לשון דמאי מלשון דמע ונתהפכה הע' לא' וכן מצאתי בתוספתא מהדורת רמ"ש צוקקערמנדל בפ"ה דמעשר שני כרם רבאי (תחת רבעי), וא"כ דמאי כמו דמעי ומפני שבפירות עם הארץ, יש בהן תרומת מעשר והוא חלק אחד ממאה תרומה שלא נפרש עדיין, נקראו פירות אלו דמאי; ואלו הופרשה תרומת מעשר ונפלה לתוך השאר אחר ההפרשה היה הכל נקרא מדומע, אבל אם עדיין לא נפרשה הדמע לא נקרא עליו שם תרומה עדיין בחרו חז"ל שם דמאי כדי להורות שיש בו עדיין חלק א' ממאה שעתיד להיות דמע. אמנם יותר טוב לפרש דמאי כמו שפירש החכם ד"ר ראזין שנגמר מן דמה, דהיינו ספק, כי דבר המסופק ואינו ודאי קורין אותו דומה, והוי דמאי היפך מן ודאי, ונקדתו דמאי כמו ודאי, וכן קורא החכם אבן עזרא בשירו. וע' תוספתא תרומות פ"ו הט"ו שהכל משליכין לבית הדמע.


האם תוכלו להחכים אותי עוד בנושא?

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי איש טלז » ש' דצמבר 24, 2016 7:15 pm

ע"ע תמורה ד"ד ששם פירש רש"י דתרומה היא דימוע דיוצרת דימוע ועי"ש בתוס' ואכמ"ל

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי איש טלז » ש' דצמבר 24, 2016 7:24 pm

ע"ע אבן עזרא וכ"ה ברס"ג באופ"א

יוסף שמעוני
הודעות: 9
הצטרף: ג' דצמבר 30, 2014 3:38 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי יוסף שמעוני » ש' דצמבר 24, 2016 8:28 pm

ראה בספר מלאכת מחשבת להגרנ"ש גרינשפאן חלק קדשי הגבול פרק י' שהאריך בכ"ז, להלן ראשית הדברים ותן לחכם ויוסיף לקח:
על פי כל הנ"ל עלה בידינו למצוא אולי פתרון לחידה שכבר עמלו עליה רבותינו הראשונים. שהנה מצאנו בתורה שהתרומה נקראת 'דמע', בפסוק 'מלאתך ודמעך לא תאחר', ורש"י בפירושו על התורה פירש: "מלאתך, חובה המוטלת עליך כשתתמלא תבואתך להתבשל והם ביכורים. ודמעך, התרומה, ואיני יודע מהו לשון דמע". ובתמורה ד' ע"א פירש רש"י: "להכי קרי לביכורים מלאה, משום שלאחר שנתמלאה התבואה ונגמרה מלאכתה הוקבעה לביכורים, ודמעך זו תרומה, ולפי שהיא מדמעת ועולה באחד ומאה, מפיק לה קרא בלשון דימוע".
והתוס' בד"ה מלאה הביאו פירוש זה בשם רש"י, והשיגו עליו שהרי דין דימוע אינו אלא מדרבנן. אך קושיא זו יש ליישב בנקל, שרש"י כתב אחד ומאה רק בדרך "אשיגרת לישנא", אך כוונתו שמדמע, כמו שהגיה שם הגר"א. אולם הגר"א הקשה קושיא עצומה על פירוש זה, שהרי ביכורים גם כן מדמעים כידוע. והתוס' פירשו בשם רבינו משה מפונטויזא שלכך קורא לתרומה דמע, לפי שנוהגת בין בלח ובין ביבש, וביכורים אינן אלא ביבש, שאין מביאים ביכורים אלא מפרי, כדאיתא (חולין ק"כ ע"ב): פרי אתה מביא ואי אתה מביא משקה.
והנה לדבריו זהו מלשון דמעה הנוטפת מן העין, ומלבד מה שעצם החיבור בין דין בלח ובין המילה דמע אינו פשוט כל כך, עוד הקשו המפרשים על עיקר פירושם שגם ביכורים נוהגים בלח, בזיתים וענבים, עיין בחידושי מהרי"ח על משניות (תרומות פ"ג מ"ז). ומה שמתמיה ביותר, שהמכילתא מונה שלושה טעמים להקדמתה, "ראשית, תרומה ודמע", והנה השם ראשית מורה על חשיבות והקדמה, וכן השם תרומה, הוא במובן מורם ונבחר משאר חלקי ההפרשה, אבל איזו חשיבות יש בשם דמע.
אמנם ידוע החילוק שבין הפועל 'התערב' לבין הפועל 'הטמע' שמשתמשים בו חז"ל בהרבה מקומות בתלמוד (עיין קידושין ע"א ע"א ובעוד מקומות). משמעות התערב היא תערובת שכנית, שהחלקים שוכנים זה אצל זה, אלא שמקומם אינו ידוע. אבל משמעות הפועל 'הטמע', היא התבוללות וטמיעה גמורה, שהחלקים הנבללים זה בזה מהווים חומר חדש, ולכן בא פועל זה תמיד על נשואי תערובת והתבוללות העמים. והנה יש הרבה פועלים עבריים שאינם בכתבי הקודש, ובאמת מקורם בעברית ונשתקעו במשנה ותלמוד. קרובה איפוא ההשערה שגם המילה 'דמע' משמעותה היא תערובת מאותה ההוראה של הטמע, בהתחלפות האותיות ממוצא אחד.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 10, 2017 10:04 pm

לגבי משה"ק תוס' בתמורה על רש"י, שהרי דין דימוע אינו אלא מדרבנן,
יל"ע למה לא תי' כעין ד' הגמ' בכתובות "אלמנה דכתיבא באורייתא מאי איכא למימר דעתידין רבנן דמתקני לה מנה ומי כתב קרא לעתיד אין דכתיב ושם הנהר השלישי חדקל הוא ההולך קדמת אשור ותנא רב יוסף אשור זו סליקא ומי הואי אלא דעתידה הכא נמי דעתידה".
ושמא י"ל דרק דבר שמשתנה במציאות גם כלפי דאו', (כתובה מנה כי הפקר ב"ד הפקר, ומציאות אשור), נקטה תורה כן, משא"כ דין דימוע שלעולם אינו קיים כלפי דאו'.

פייש
הודעות: 194
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי פייש » ה' אפריל 27, 2017 6:03 pm

עושה חדשות כתב:
שו"ר:
מלמד להועיל ח"ג סי' צד כתב: . ומריש הייתי מפרש ג"כ לשון דמאי מלשון דמע ונתהפכה הע' לא' וכן מצאתי בתוספתא מהדורת רמ"ש צוקקערמנדל בפ"ה דמעשר שני כרם רבאי (תחת רבעי).




מענין לענין, איך מנקדים מלת 'רבעי' ? (זה לשון משנה, וגם מטבע שטבעו חכמים בנוסח הברכה).

אברמוב
הודעות: 64
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:17 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי אברמוב » ה' אפריל 27, 2017 8:53 pm

יוסף שמעוני כתב: קרובה איפוא ההשערה שגם המילה 'דמע' משמעותה היא תערובת מאותה ההוראה של הטמע, בהתחלפות האותיות ממוצא אחד.

עי' במלא"ש ערלה פ"ב מ"ד, שלשון מדומע הוא כמו מטמע שאמרו משפחה שנטמעה נטמעה, ועי' רש"י קידושין ע ב ד"ה נטמעו, נדמעו, ועי' פרחי ציון שם ד"ה וראיתי (ב).

אברמוב
הודעות: 64
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:17 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי אברמוב » ה' אפריל 27, 2017 9:02 pm

כביאור זה שמדומע משמעו מעורב מבואר בכמה מקומות.
עי' ערוך השלם ערך דמע.
ועי' שו"ת חת"ס יו"ד סי' שיט ד"ה ואנו.
ועי' הכתב והקבלה שמות כב כח, ועי"ש שפי' לשון "דמעך" בתורה שענינו החובה המוטלת על הדמע שלך דהיינו טבל שהוא תערובת חולין ותרומה.
ועי' משנה חגיגה כד ב כדי יין וכדי שמן המדומעות, ופהמ"ש שם המעורבות ואינם מענין דמע שהוא תרומה, ומ' בדבריו שפי' לשון מדומעות מעורבות, ועי' פרחי ציון אות כז (שכחתי לציין במדויק בהודעה הקודמות, כי העתקיו מעבודה ישנה שלי) ד"ה וראיתי (א), בד' הרמב"ם, שמדומע הוא בתערובת תרומה והביאוהו כלשון מושאל לתערובת אחרת.
ועי' האשכול (מהד' אלבק) ח"א עמ' 62 מיש מפרשים, שפי' מדומע שפטור מחלה במים וקמח מדומעין, ופירושו מים וקמח מעורבים ומשמע שפי' כן ל' מדומע מעורב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 02, 2017 4:50 pm

פייש כתב:
עושה חדשות כתב:
שו"ר:
מלמד להועיל ח"ג סי' צד כתב: . ומריש הייתי מפרש ג"כ לשון דמאי מלשון דמע ונתהפכה הע' לא' וכן מצאתי בתוספתא מהדורת רמ"ש צוקקערמנדל בפ"ה דמעשר שני כרם רבאי (תחת רבעי).




מענין לענין, איך מנקדים מלת 'רבעי' ? (זה לשון משנה, וגם מטבע שטבעו חכמים בנוסח הברכה).

בתיקון ליל שבועות שתח"י ובכ"מ מנוקד ר בשווא ב קמוצה רפויה, ע חרוקה.
מעולם לא ראיתי ניקוד אחר, אך שמעתי שמבטאים כאילו העין נחה, וזה מסתמא טעות, כדרכם של רבים מהאשכנזים (בעיקר חסידים) שזלזלו בדקדוק.

פייש
הודעות: 194
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי פייש » א' יוני 18, 2017 8:16 am

עזריאל ברגר כתב:בתיקון ליל שבועות שתח"י ובכ"מ מנוקד ר בשווא ב קמוצה רפויה, ע חרוקה.
מעולם לא ראיתי ניקוד אחר, אך שמעתי שמבטאים כאילו העין נחה, וזה מסתמא טעות, כדרכם של רבים מהאשכנזים (בעיקר חסידים) שזלזלו בדקדוק.

אצלינו אומרים בלימוד, ר חרוקה ב בשווא נח ע בצירי..
ורציתי לדעת איך אומרים אותו אלו המברכים ברכת על פדיון כרם רבעי.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 02, 2019 2:18 am

דרך אגב, ראיתי כעת. למה נקרא שמה תרומה גדולה?

תרומה גדולה.png
תרומה גדולה.png (63.44 KiB) נצפה 4896 פעמים



שו"ר -
הרד''צ רוטשטיין.pdf
(906.23 KiB) הורד 204 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דימוע-מדומע-בדמע-דמעך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 05, 2020 11:32 pm

על 'משה כותב בדמע' יש להגרד"צ הופמן ביאור אחר -
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/hofma ... hofd38.pdf


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים