דבק כתב:ומידי דברי בייחוד כלי. בגמ' בקידושין נ"ט: אמרי' דייחוד כלי החל במחשבה לא מהני דיבור לבטלו משום דשאני מחשבה דטומאה דכי מעשה דמי דר"פ רמי וכו', ויל"ע הא ייחוד כלי אינו שייך כלל לדיני טומאה והוא מידי דממילא שכלי מקבל טומאה, אבל מה הוא כלי אינו נידון של דיני טומאה כלל. ובשלמא יותן דומיא דכי יתן שהוא דין הכשר טומאה שייך לדון בזה דין מחשבת טומאה (וגם זה לא ברור לגמרי כי בגמ' חולין מבואר דמחשבה היא רק גמר שם אוכל בדבר דלול"ז הוי כתנור שלא נגמרה מלאכתו ואכ"מ), וא"כ מהעניין מחשבה דטומאה לשם כלי שחל בדבר.
דיבור ומעשה זה מושג עצמי. יש דבר שקיים כבר בעצמותו, ויש דבר שאינו קיים עדיין אלא שהבעלים אמר שיהיה.
כלומר מעשה קניין שעושה האדם עכשיו זה מעשה קיים שנעשה כבר, ואילו דבר שעשה אותו לאחר ל' עדיין לא קיים הדבר אלא אמר עליו הבעלים שיהיה. [והמעשה אינו נגמר עד גמר הל' כמבואר בכ"מ, וראיה אחת לזה דעת רש"י יבמות ל"ד. שקטן יכול לקדש לכשיגדיל, וכבר הוכיח מזה בקובץ הערות שהחיסרון בקטן אינו חיסרון דעת אלא דאין מעשה קניין דידיה מועיל, ואי חשבי' למעשה כנעשה עכשיו אכתי לא הועיל כלום הא הוי מעשה דקטן, וע"כ דהמעשה הוא מעשה גדול עם דעת של קטן].
ייחוד כלי הוא דבר שלא נעשה ע"י מעשה אלא קיים רק בדיבור, כי לא נעשתה כאן פעולה חיובית בחפץ אלא רק אמר הבעלים שהדבר יעמוד לשימוש מסוים [ועי' בראשונים קידושין שם].
ובעלמא ד"ז נחשב כדיבור שיכול להתבטל, ואילו לעניין טומאה אמרה התורה שדיבור הוא כמעשה, וכל דבר שקיים ע"י דיבור של בעלים לעניין טומאה חשבי' ליה כקיים בעצם ולא רק ע"י האמירה של הבעלים ויותן דומיא דכי ייתן, ולכן לעניין דיני טומאה חשיב שיש כאן כלי קיים ול"מ ביה ביטול. ועוד צ"ע בכ"ז.