זה זמ"ר שאני עוסק בענייני מלאכת מכה בפטיש, כחותה ע"ג גחלים.
ואעפ"כ כמו צע"ר בנפשי שפעמים שפירוש המילות איני יודע.
ובכן: האי דאמרי רבנן, דבר זה אסור משום מתקן מנא, האם ברור שכוונתם לתולדה דמכה בפטיש? ואולי בונה?
ואוסיף קצת: פשוט שלסוברים שאין בנין בכלים בכל גווני, ואפי' ביצירת כלי חדש (רש"י והיראים) הרי שלדעתם כל תיקוני כלים שייכים למכ"ב
אכן השאלה לשאר הראשונים הסוברים שיש בנין בכלים בכל מיני הגדרות, (יצירת כלי, אומנות וגבורה וכו' וכו') האם יתכן שמתקן מנא גם הוא בכלל בונה?
ברמב"ם פכ"ג ה"ד מבואר להדיא שמתקן מנא הוא מכ"ב. והרמב"ם הוא בסיעת הראשונים הסוברים שיש בנין בכלים באופנים מסוימים!
האם דבריו מוסכמים ופשוטים?
הנה למשל באבני נזר סי' ריז כותב על מיעוט ענבי הדס שאמרו בסוכה שהוא אסור משום מתקן מנא (ונחלקו ראשונים אם הוא מה"ת או מדרבנן) שאפשר שהוא בונה!
באנצ"ת משום מה, ייעדו שני ערכים: מכה בפטיש וערך מתקן מנא!
מי יכול להושיעני, למלטני מבושתי ולהצילני ממבוכתי?