שאלת תם כתב:גם אני ראיתי את המודעה, ותמהתי מאד איך יתכן שוועדי כשרות נוותנים חותמת כשרות על דג בלי לבדוק אם הוא דג טהור או טמא ???
המילה הנפוצה היום: 'הזוי', קטנה מדי לשערורייה כזאת.
וכן בהשגחה על דברים שנעשו מדגים, וכ"ש על דגים עצמן כשהן קלופין ולא נראה בהם הקשקשים שצריך השגחה גדולה עלייהו - ולא לסמוך על דברי הבל דבודין באמרם שהרי בדגים במקום צדייתן דגים טהורין - בין בדגים גדולים והנעשה מהן, ובין בדגים קטנים כשמניחים אותן בקופסאות, שיהיה משגיח בשעה שנותנין אותן לקופסאות, וכדומה באופנים אחרים, שיראה ממש שהיה להם קשקשים. ולא יסמוך על טביעות עינו, כי קשה להכיר בהם אף לציידים מומחין וכ"ש לסתם אינשי.
וכיון שצריך מי שיעיד שראה אותם קודם שנקלפו שהיה להם קשקשים הרי יש להצריך שיהיה שם משגיח שיראה כל דג ודג, דהרי ודאי כשנצדו ברשת אחת שהוא גדול מאד שניצודין שם אלפי דגים איכא שם הרבה מיני דגים טהורים וטמאים כדרך הימים והנהרות, וא"כ צריך לבדוק כולן ממש כל חד וחד דהוא כודאי איכא שם גם דגים טמאים, ולא נבטל אף דג אחד אף אחר שראה המשגיח שנבדקו רובן והיו דגים טהורין.
ואין לסמוך על אלו שאומרין שאין בים ונהר ההוא דגים טמאים, דהא פלוסא ואספמיא ודבב נהרא שבזמן ר' אבוה ובזמן אביי לא היו שם דגים טמאים אמר רבינא בע"ז דף ל"ט ע"א דהאידנא דקא שפכי ביה נהר גוזא ונהר גמדא אסירי, ועתה בזמננו כבר עירבו כל הימים שבעולם ע"י חפירות וכמעט כל הנהרות איכא מים מעורבין מנהרות אחרים שלכן אין לסמוך ע"ז אף אם היה האמת שאיזו זמן לא היה שם דגים טמאים וכ"ש שאין לידע כלל שהיה אף שעה אחת כן. ולכן ודאי איכא בכל ימים ונהרות גם דגים טמאים.
וגם אין לסמוך בזה על מה שהתנו בקנין החוזה (קאנטראקט) שרק מיני דגים אלו שייחדו קנו שבשביל זה מירתתי מדינא דמלכותא דהרי הם מאמינים לכל אדם ובאמירה בעלמא על מה שאומר שמכיר שהוא מדג זה וזה.
ולכן מוכרח להיות משגיח שיהיה שם כל העת כי על יוצא ונכנס להיות שם בעת שקולפין את הדגים אף שידעו הבעלים והפועלים שלא יקלפו אלא מינים שיש להם קשקשת ואף שיאמרו שרק מינים אלו, דהרי שייך השגחה ע"י יוצא ונכנס בדבר הנעשה מעט מעט בידים שיהיה מירתת להתחיל לקלוף דג טמא דשמא יכנס באמצע, אבל בכאן שנקלפים במכונות גדולות ובזמן קצר כבר נקלף אף בשעה קטנה שיאמדו שודאי יתאחר הרי יכולין לערב כמה דגים טמאין.
וגם בענין יוצא ונכנס אף במקום שסגי בזה רבו המכשולות שמקילין בזה הרבה עד שכניסתם הוא לפעמים רחוקות שכבר יודעין הבעלים והפועלים בערך ולא מירתתי כלל, אבל בקלוף הדגים צריך להיות במקום ההוא משגיח תמידי ממש.
וכשנשלחו דגים כשרים הקלופים וחתיכות דגים וקרבי דגים ממקום ההוא למי ששולחים צריך שתי חותמות כדאיתא בע"ז דף ל"ט ע"ב ואיפסק בש"ע ר"ס קי"ח.
מעט דבש כתב:השאלה איך בודקים.
אפשר לבדוק בכמה צורות:
א. לסמוך על מדגם, ולא לבדוק דג - דג (ומידיעה, שבועדת כשרות מהודרת, כך בדקו עד לפני כעשר שנים).
ב. לבדוק דג - דג, אבל לסמוך על טביעות עין, לפי מראה הדג, ולא לבדוק שיש קשקשים.
ג. לבדוק דג - דג שיש לו קשקשים.
בחלק מהדגים אין קשקשים על כל אורך הדג, כך שאין הקשקשים ניכרים מיד, ולפעמים לוקח זמן למצוא את הקשקשים.
ובמציאות של משלוחים של אלפי דגים, קשה לבדוק קשקשים בכל דג ודג.
ואמנם ועדות הכשרות לא תמיד מקפידות לבדוק קשקשים בכל דג ודג.
הנה דגים קלופים שלא נראים קשקשים, אף שמומחים גדולים יכולין להכיר בטביעות עין איך שהם דגים כשרים, פשוט וברור שצריך לידע איך שאיש ההוא הוא מומחה, והוא ראה ואמר שמכיר שהוא מין פלוני הידוע למין כשר, ולא סגי במה שיאמר שהוא מכיר שהוא כשר אך אינו יכול להכיר איזה מין הוא, משום שהכרה כזו אין להחשיב זה להכרת מומחה ע"י טביעות עין, אלא להכרה ע"י סימנים שלאו דאורייתא הן...
אבל כשליכא שום סימן כדגים מקולפים, והסמיכות הוא רק על טביעות עין אינו כלום, אף במוחזק בכשרות כשיאמר שמכיר שהוא דג טהור, כשלא יאמר שמכיר ממש שהוא דג פלוני דכי מכיר כל הדגים שבעולם כשהן קלופין בטב"ע על הבשר של הדג.
שלכן אף שודאי אם ישראל מוחזק בכשרות אמר שהוא דג טהור והלך יש לנו לומר שודאי הכירו בטב"ע ממש איזו דג הוא משום דיש לסמוך שבעצמו יודע שאין טב"ע כזה שאינו מכיר ממש איזו דג אינו כלום,
אבל כשהוא לפנינו יש לנו לשאול זה ממנו אם טב"ע שלו שאומר הוא שמכיר ממש איזה דג, דאולי לא אסיק אדעתיה שיש לחוש לדגים שלא ראה אותם מעולם שהן טמאים ומראה בשרם דומה לזה, וכ"ש כשאמר בפירוש שאינו מכיר איזה דג הוא, אבל מכיר בטב"ע שהוא דג טהור, אינו כלום, דאף שמוחזק בכשרות, הרי ודאי טועה בסברותיו ודמיוניו...
וממילא ידעינן מזה, שלענין דגים קלופין שהטב"ע אף של מומחין גדולים אינו מכל דגים שבעולם, אף שנימא שהוא מומחה לאלו דגים הנמצאים במים דימים ונהרות בסביבות עיר זו, אין למיסמך ע"ז מאחר שליכא סימנים אלא רק טב"ע גרוע כזה שאינו כלום אא"כ יאמר דמכירו בטב"ע שהוא דג פלוני.
שאלת תם כתב:מה זאת אומרת: השאלה איך בודקים???
הכשרות צריכה לבדוק על פי הדרישה ההלכתית, ואם היא לא עושה כן, אין לך אונאה בכשרות גדולה מזו!!!
עושה חדשות כתב:מי מתנדב להסביר בקצרה, על מה מדובר ועל מי, מה הנידון, האם יש צד שני, ומה דעת בעלי ההוראה וכו'. (נפק"מ לשבת הקרובה...)
איש לוי כתב:אמרו לי שהבעיה לא קיימת בשימורי טונה, עקב היות דג הטונה גדול מאוד (300 קילו ויותר)וזה שייך לבדוק גם בכמויות גדולות.
הטונה הוא שמו של סוג דגים הכולל מינים גדולים וחשובים כדגי מאכל. למינים הנכללים בסוג יש קשקשים נראים מעטים וייתכן שמסיבה זו הניחו שרובם נושרים בעת שהם מוצאים מהמים והם מותרים לאכילה...
ברוב מיני הטונה יש על פני שטח העור מעט קשקשים כהתאמה לאורח חיים של שחיינים מהירים ביותר הזקוקים לעור רירי וחלק. הקשקשים המגינים על עור הדגים מגדילים את החיכוך עם המים ולכן בדגי הטונה רוב הקשקשים זעירים ומשובצים בתוך העור העבה והחזק ואינם בולטים מעל פני השטח.
יש ליזהר שלא לסמוך על כל ההכשרים הניתנים לדגי טונה המגיעים מחוץ לארץ בקופסאות שימורים, כי יש הכשרים שלא ניתן לסמוך עליהם לגבי טונה, אחר שהתברר שבין דגי הטונה הכשרים מעורב סוג טונה שאין בהם קשקשים. ולכן יש לברר על איזה הכשרים ניתן לסמוך בענין זה. (ילקוט יוסף איסור והיתר כרך ב' עמוד קס).
מבחינה מסחרית יש כיום כ- 40 זנים שונים של דגים הקרויים 'טונה'... יש סוגי טונה שיש להם סנפיר וקשקשת והם כשרים, ויש שאין להם קשקשים והם בגדר דג טמא ואסור לאכול אותם.
איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון
י. אברהם כתב:איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון
מי המה מורי ההוראה שחתמו על המודעה ? !
העדה החרדית מוכרים רק דגים שיש עליהם עור ואפשר לראות את הקשקשים
כן אתה יכול לראות את העור והקשקשים
נשר כתב:ועד הכשרות של העדה החרדית במענה לשואלהעדה החרדית מוכרים רק דגים שיש עליהם עור ואפשר לראות את הקשקשים
אם יש חותמת זה בסדר?כן אתה יכול לראות את העור והקשקשים
נשר כתב:ועד הכשרות של העדה החרדית במענה לשואלהעדה החרדית מוכרים רק דגים שיש עליהם עור ואפשר לראות את הקשקשים
אם יש חותמת זה בסדר?כן אתה יכול לראות את העור והקשקשים
י. אברהם כתב:מתוך מדריך הכשרות של העדה החרדית תשע"ו
"כל הדגים ללא סימני טהרה המשווקים בחנויות הדגים שבהשגחת הבד"צ העדה החרדית ירושלים, או דגים באריזות שעל כל אריזה סגורה יש חותמת הבד"ץ העדה החרדית, - נבדקו סימני טהרת הדגים בכל דג ודג,
איש לוי כתב:זה מה שכתוב בחוברת, אבל כשמדברים איתם אתה שומע דברים אחרים, ולכן יצאה המודעה הנ"ל.
איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון, שיתכן ויש מינים מהם שאינם ראויים לאכילה מפאת אי הימצאות בהם קשקשים, רציתי לברר אם יש למישהו מידע ברור בזה, מה התחדש היום מלפני עשר שנים שבד"ץ עוררו על זה, ובכלל מה רמת הספק בזה, צריך הגעלת כלים??
פרי יהושע כתב:איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון, שיתכן ויש מינים מהם שאינם ראויים לאכילה מפאת אי הימצאות בהם קשקשים, רציתי לברר אם יש למישהו מידע ברור בזה, מה התחדש היום מלפני עשר שנים שבד"ץ עוררו על זה, ובכלל מה רמת הספק בזה, צריך הגעלת כלים??
מה שלא נח שכולם שייכים לחוג מסוים ויש להם מערכת כשרות משלהם זה לא עושה רושם טוב, גם אם הם מצאו עובדות שלא היו ידועות עד כה!
י. אברהם כתב:איש לוי כתב:זה מה שכתוב בחוברת, אבל כשמדברים איתם אתה שומע דברים אחרים, ולכן יצאה המודעה הנ"ל.
כשמדברים אתם, מי זה 'אתם' ? משגיח אלמוני ?
איש לוי כתב:פרי יהושע כתב:איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון, שיתכן ויש מינים מהם שאינם ראויים לאכילה מפאת אי הימצאות בהם קשקשים, רציתי לברר אם יש למישהו מידע ברור בזה, מה התחדש היום מלפני עשר שנים שבד"ץ עוררו על זה, ובכלל מה רמת הספק בזה, צריך הגעלת כלים??
מה שלא נח שכולם שייכים לחוג מסוים ויש להם מערכת כשרות משלהם זה לא עושה רושם טוב, גם אם הם מצאו עובדות שלא היו ידועות עד כה!
בנושא הזה היה טענות נגד 'שארית ישראל' ג"כ, שלא טרחו לכתוב על כל דג ודג שיש צורך לבודקו, וכתבו בכלליות על האריזת קרטון החיצונית (במכירה של קרן אור שי) והם הודו בחוסר אחראיות זו, ולכן אינני סבור שבנושא זה דבריך נכונים.
י. אברהם כתב:מתוך מדריך הכשרות של העדה החרדית תשע"ו
"כל הדגים ללא סימני טהרה המשווקים בחנויות הדגים שבהשגחת הבד"צ העדה החרדית ירושלים, או דגים באריזות שעל כל אריזה סגורה יש חותמת הבד"ץ העדה החרדית, - נבדקו סימני טהרת הדגים בכל דג ודג,
פרי יהושע כתב:איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון, שיתכן ויש מינים מהם שאינם ראויים לאכילה מפאת אי הימצאות בהם קשקשים, רציתי לברר אם יש למישהו מידע ברור בזה, מה התחדש היום מלפני עשר שנים שבד"ץ עוררו על זה, ובכלל מה רמת הספק בזה, צריך הגעלת כלים??
מה שלא נח שכולם שייכים לחוג מסוים ויש להם מערכת כשרות משלהם זה לא עושה רושם טוב, גם אם הם מצאו עובדות שלא היו ידועות עד כה!
שש ושמח כתב:פרי יהושע כתב:איש לוי כתב:שמעתי על הבעיה (במודעות יש חתימות של מורי הוראה מפורסמים) בדגי מושט סלומון, שיתכן ויש מינים מהם שאינם ראויים לאכילה מפאת אי הימצאות בהם קשקשים, רציתי לברר אם יש למישהו מידע ברור בזה, מה התחדש היום מלפני עשר שנים שבד"ץ עוררו על זה, ובכלל מה רמת הספק בזה, צריך הגעלת כלים??
מה שלא נח שכולם שייכים לחוג מסוים ויש להם מערכת כשרות משלהם זה לא עושה רושם טוב, גם אם הם מצאו עובדות שלא היו ידועות עד כה!
מה שלא נוח הוא ההתגוללות על מי שבס"ה מנסה להציל אחרים ממכשול. הענין הוא שבעיקר תלמידי החזו"א הם המקפידים על בדיקה בכל דג ממש, והעד"ח עצמם סבורים שאין צורך בזה כמו שהובא כאן שבתחילה לא נהגו כן, והתחילו לנהוג כן רק מסיבות כלכליות. מי היית רוצה שיפרסם דבר זה? וחוץ מזה שלא ידוע לי על מערכת כשרות שלהם עם השגחה על דגים. לבד מזה, ראוי לשבח מה שלא כתבו שום שמות במודעה כדי שלא לפגוע.
גם זו לטובה כתב:דגים שהלקוח לא יכול לבדוק, בהעדה בודקים כל דג בנפרד- וכן מדוייק גם מלשונם במדריך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים