עושה חדשות כתב:אולי לולי סברת מאי חזית היה אפשר גם להתרפאות בחייו של האחר? (אא"כ חשקה נפשך להזדקק לחילוק בין אונס למתרפאין)
תשאל יותר ברור,
הרי גם להתרפאות באיבר של אדם אחר אסור, אפי' דל"ש סברת מאי חזית, כי השני לא ייהרג. ובפרט לאותם ראש' שנקטו דהלבנת פני חבירו הוי ייהרג ואל יעבור ממש אף דל"ש בזה שום צד מאי חזית. וכעי"ז הריגת העובר להצלת האם לולי דין רודף, אף דנפש האם קודמת בבירור.
וכבר דשו ביה...
ישא ברכה כתב:האם כאשר הפסדתי ממון אני יכול לקחת ממון מאחר לצורך השלמת החסר שנוצר, ובכה"ג יתכן דאין מאי חזית לפרש"י בזה.
ברזילי כתב:ישא ברכה כתב:האם כאשר הפסדתי ממון אני יכול לקחת ממון מאחר לצורך השלמת החסר שנוצר, ובכה"ג יתכן דאין מאי חזית לפרש"י בזה.
אינו דומה לנידון כלל. נטילת ממון השני אסורה משום גזל, ואין זה שהפסדתי ממון שום סיבה להתיר איסור גזל מאחרים. אבל פיקוח נפש שלי הוא סיבה להתיר איסורים באופן כללי, ולכן צריך סברא מדוע לא ידחה איסור לא תרצח במקום פיקו״נ.
אמנם, כפי שכתב הרב עו״ח, השאלה היא מדוע יהרג ואל יעבור גם כשאין מאי חזית, ואם נדע תשובה לזה אולי נוכל לשאול מדוע צריך בנוסף לה את סברת מאי חזית.
ברזילי כתב:ההנחה שפיקו״נ אינו דוחה זכויות חברו (בנין ציון בדעת רש״י במציל עצמו, למשל) הוא חידוש גדול מאד, ועד שאתה מקשה מכח הנחה זו אולי תקדים ותסביר אותה עצמה - בשם מה ניתן למנוע מאדם לפגוע בזכויותיו של חברו (באופן שאינו נוגע בג׳ עברות חמורות), בזמן שכל האיסורים שבתורה הותרו לו.
בברכה המשולשת כתב:עצם הניסוח של "זכויות האדם" צריך מקור
ברזילי כתב:מצד ההרגשה אני מבין אותך, ובזכרוני שכך בערך אמר ר׳ שמואל (?) בטעם האיסור לחבול בחברו להצלת עצמו (תרומת אברים בכפייה, למשל), אבל לענ״ד צריך הסבר מוצק יותר לרעיון זכויות האדם כערך עצמאי המנותק מתרי"ג מצוות (ולכן תקף גם כשכל המצוות נדחות), וכ״ש שאין מה להקשות מכח זה.
דברי רס״ג אינם ענין לכאן. גם אם נקבל את דבריו בנוגע לקיומו של מוסר אובייקטיבי לולא צוותה תורה, הרי ש״וחי בהם״ דוחה את הצורך להיות מוסרי בק״ו מכך שהוא דוחה איסורים חמורים שבתורה.
אם יכול לשלם, הלא כבר נפסק שיכול להציל עצמו בממון חברו ע"ד לשלם. אם אין לו לשלם, באמת אולי מותר? (והאריכו האחרונים, ואולי מספיק שכוונתו לשלם כשיהיה לו)אוצר החכמה כתב:אדם שצריך לתרופה מותר לו לגנוב אותה מבית המרקחת? או האם רעב מותר לו לגנוב אוכל?
אוצר החכמה כתב:כמובן שהשאלה אליה התכוונתי היא כשאין לו ולא עתיד להיות לו ע"פ טבע אפשרות לשלם.
איני יודע מה דנו בזה האחרונים אבל לא שמענו מעולם שהרב מתיר לאדם שאין לו כסף לתרופה עבורו או עבור אחד מקרוביו להכנס לביתו של השכן ולקחת את כלי הכסף שלו ולמכרם כדי לקנות את התרופה.
לפי זכרוני בספר על פיקוח נפש שהוציא אחד הת"ח מבני ברק דן בכלל בשאלה למה לא יהיה מחוייב השכן עצמו למכור את כלי הכסף או דירתו משום פיקוח נפש.
ישא ברכה כתב:הלכה ברורה בכ"מ בש"ס שאם אומרים לאדם הרוג או תיהרג, חייב להימנע ולא יהרוג דמאי חזית דדמא דידדך סומק טפי וכו'.
ולכאו' תמוה מה צריך לסברא זו, הלוא מה יהא באדם חולה שכל דרך רפואתו הוא בהריגת אדם אחר, (ונניח לשם הציור, אדם שעומד למות ברעב ובידו לאכול אדם אחר) פשוט ללב כל אדם שאסור לעשות כן, האם הטעם הוא משום מאי חזית או"ד יש סברא יותר פשוטה ממאי חזית, כי מה זכות האדם חיות ומהיכ"ת שתוכל לקחת את חיי בשביל חייך. הא למה הדבר דומה למי שניזוק מחמת סיבה מסוימת שיבוא ויטול ממון מאדם אחר בכדי לכסות את הפסידו.. וא"כ לכאו' מ"ש.
הבורא ית"ש יתן בליבי חב"ד להול"ה
פרי יהושע כתב:ישא ברכה כתב:הלכה ברורה בכ"מ בש"ס שאם אומרים לאדם הרוג או תיהרג, חייב להימנע ולא יהרוג דמאי חזית דדמא דידדך סומק טפי וכו'.
ולכאו' תמוה מה צריך לסברא זו, הלוא מה יהא באדם חולה שכל דרך רפואתו הוא בהריגת אדם אחר, (ונניח לשם הציור, אדם שעומד למות ברעב ובידו לאכול אדם אחר) פשוט ללב כל אדם שאסור לעשות כן, האם הטעם הוא משום מאי חזית או"ד יש סברא יותר פשוטה ממאי חזית, כי מה זכות האדם חיות ומהיכ"ת שתוכל לקחת את חיי בשביל חייך. הא למה הדבר דומה למי שניזוק מחמת סיבה מסוימת שיבוא ויטול ממון מאדם אחר בכדי לכסות את הפסידו.. וא"כ לכאו' מ"ש.
הבורא ית"ש יתן בליבי חב"ד להול"ה
הראיה מאדם חולה אינה ראיה! כי ידועים דברי הרמב"ם ביסוה"ת לחלק בין חולה המתרפא מעצי אשרה שדינו במיתה, למי שאומרים לו או עבור או תהרג בג' עבירות חמורות, שאם עבר ולא נהרג הרי הוא אנוס. ואם כן מה יהיה אם יגידו לו לאדם או תכרות יד רעך או יהרגוך, הלא יהיה הדין שיכרות יד חבירו ולא ימות, דהרי לא שייך כאן סברת "מאי חזית", ולכך הוצרכו לטעם של מאי חזית.
ומעניין לעניין באותו עניין, האם משהו יודע ליישב מה שהק' הגר"ח ביסוה"ת על שיטת התוס' שרציחה בשוא"ת אינו מחוייב למסור נפשו משום דיש לומר מאי חזית להפך, מהסוגי' בפ' איזהו נשך דאפי' הצלה אי לאו קרא דוחי בהם אמרינן שאל יראה האחד במות חבירו, וק"ו לרציחה שא"א לדחותה מפני פקו"נ שלו כשיש פקו"נ של חבירו אפי' בשו"א אי רק יש עבירה של רציחה.
לפי הרגשתי צ"ל, שאכן תוס' לא למד שהלאו של רציחה הוא הנושא, אלא עצם מאי חזית גורם שלא יעבור ואפי' אי רק היה דין הצלה [וההקש לג"ע, נראה ע"ד חזו"א בגל' שחשבה תורה נערה מאורסה כאיבוד נפש, ולכא' משמע כדבריו דאל"כ האיך אפשר להקיש לסברא], ולעניין החילוק מהסוגי' שם נראה כיון ששם אינו שוא"ת לגמרי שלוקח לעצמו המים ושותה ויש סברא שלא ישתה ויראה במות חבירו, משא"כ הכא שסתם משליכים אותו על התינוק ואינו עושה כלום למה ימסור עצמו.
ישא ברכה כתב:פרי יהושע כתב:ישא ברכה כתב:ומעניין לעניין באותו עניין, האם משהו יודע ליישב מה שהק' הגר"ח ביסוה"ת על שיטת התוס' שרציחה בשוא"ת אינו מחוייב למסור נפשו משום דיש לומר מאי חזית להפך, מהסוגי' בפ' איזהו נשך דאפי' הצלה אי לאו קרא דוחי בהם אמרינן שאל יראה האחד במות חבירו, וק"ו לרציחה שא"א לדחותה מפני פקו"נ שלו כשיש פקו"נ של חבירו אפי' בשו"א אי רק יש עבירה של רציחה . לפי הרגשתי צ"ל, שאכן תוס' לא למד שהלאו של רציחה הוא הנושא, אלא עצם מאי חזית גורם שלא יעבור ואפי' אי רק היה דין הצלה [וההקש לג"ע, נראה ע"ד חזו"א בגל' שחשבה תורה נערה מאורסה כאיבוד נפש, ולכא' משמע כדבריו דאל"כ האיך אפשר להקיש לסברא], ולעניין החילוק מהסוגי' שם נראה כיון ששם אינו שוא"ת לגמרי שלוקח לעצמו המים ושותה ויש סברא שלא ישתה ויראה במות חבירו, משא"כ הכא שסתם משליכים אותו על התינוק ואינו עושה כלום למה ימסור עצמו
עיקר דבריך נכונים שלולי סברת מאי חזית היה מקום להשוות אף הצלה לרציחה וכמו שתו' עצמם השוו זאת באדם שאחרים זורקים אותו שאי"ז אלא הצלה גרידא, (ואף אם נדחוק לומר שאין כוונתם להצלה אלא לאופן שאי"ז הצלה, ברא"ש ובר"ן מבואר להדיא שזהו הצלה ולא רציחה), אלא שבהצלה יש סברא נוספת שהיא לד' ר"ע וחי אחיך עמך, אבל בן פטורא חולק ע"ז.
וקושית הגר"ח ל"ק שהלוא עיקר סברת מאי חזית היא שלא להעדיף האחד ע"פ חבירו, ואילו האמור שם בגמ' אינו להעדיף את חבירו על פניו אלא להשוות את שניהם בשוה היינו שכ"א יקבל חצי מהמים ויחיה חיי שעה. ובזה חידש ר"ע שהאדם יכול להעדיף את עצמו ע"פ חבירו.
פרי יהושע כתב:הגר"ח מסביר שכוונת התוס' אילו היה דין רציחה אבל באמת הוא קצת דוחק, אלא שלפי זה צריך לשנות את כל היחס לנושא שאינו מחמת הלאו של רציחה, אלא שברציחה יש סברת מאי חזית.
לכא' אם שנינו שווים שאני צריך להצילו ק"ו שאסור להעדיף חיי מחייו אפי' בשו"א זה סברת הגר"ח ולא הבנתי תירוצו, אני תירצתי ששם אינו בשו"א כהכא שהלא הוא שותה המים בעוד כאן מפלים אותו על התינוק, [והוא כעין החילוק בין חולה המתרפא מעצי אשרה לרוצח]
אבל החילוק שחילקו לעיל בין מתרפאין לאונס נראה נכון וברור. ובאמת נראה שה"ה אם גוי אומר ליהודי שישרוף ביתו של פלוני ואי לא קטילנא לך ומותר ו לשרפו ולכן צריך להגיע לסברת מאי חזית. והחילוק פשוט שבמקום שבא להתרפאות בממון חבירו יש לדון אם זכויות חבירו נדחו לצורך פיקוח נפשו אבל במקום שנאנס להזיק חבירו אין העומד בפנינו זכויות חבירו אל איסור גזל ואיסור מזיק אם יש בו דין יהרג ואל יעבור.דורש ושואל כתב:וודאי דברי השואל צדקו לענ"ד -
א. דבר פשוט הוא דאיסור שבין אדם לחבירו שאני דהא לכו"ע אף דעשה דוחה ל"ת, מ"מ אינו דוחה ל"ת של בין אדם לחבירו, כגון אדם שאין לו לולב וכדו' לא נתיר לו לגזול לולב ע"מ לקיים המצוה, [אפי' בעידנא], והאריכו האחרונים, ולכאו' הוא מוסכם.
ב. אף בענין בפיקו"נ שאינו דוחה גזל, מלבד דברי רש"י הנ"ל, מצאנו הכי נמי בגמ' בכתובות י"ט ע"ב וברמב"ן שם, וסוגיית הגמ' ב"ק פ' מאירי, מהרש"א וקוב"ש ועוד ועוד.
עי' ושו"ת בית יהודה יו" ד סי' מ"ז, וע"ע שו"ת האלף לך שלמה סי' ר'.
מה שנראה לענ"ד ליישב הקו', דצ"ל דלאו ד'לא תרצח' אף דבפשוטו נראה שהוא בין אדם לחבירו, צ"ל שאינו כן אלא חשיב בין אדם למקום, דלאדם אין זכות ע"ע שלא יהרגוהו, ולפ"ז אילולא סברא דמאי חזית, הו"א דנדחה מפני פיקו"נ, ולא דמי לאיסור גזל ודומ' שהוה בין אדם לחבירו
דורש ושואל כתב:וודאי דברי השואל צדקו לענ"ד -
א. דבר פשוט הוא דאיסור שבין אדם לחבירו שאני דהא לכו"ע אף דעשה דוחה ל"ת, מ"מ אינו דוחה ל"ת של בין אדם לחבירו, כגון אדם שאין לו לולב וכדו' לא נתיר לו לגזול לולב ע"מ לקיים המצוה, [אפי' בעידנא], והאריכו האחרונים, ולכאו' הוא מוסכם.
ב. אף בענין בפיקו"נ שאינו דוחה גזל, מלבד דברי רש"י הנ"ל, מצאנו הכי נמי בגמ' בכתובות י"ט ע"ב וברמב"ן שם, וסוגיית הגמ' ב"ק פ' מאירי, מהרש"א וקוב"ש ועוד ועוד.
עי' ושו"ת בית יהודה יו" ד סי' מ"ז, וע"ע שו"ת האלף לך שלמה סי' ר'.
ומה שנראה לענ"ד ליישב הקו', דצ"ל דלאו ד'לא תרצח' אף דבפשוטו נראה שהוא בין אדם לחבירו, צ"ל שאינו כן אלא חשיב בין אדם למקום, דלאדם אין זכות ע"ע שלא יהרגוהו, ולפ"ז אילולא סברא דמאי חזית, הו"א דנדחה מפני פיקו"נ, ולא דמי לאיסור גזל ודומ' שהוה בין אדם לחבירו
בחיוב עונה מעיקרא לא נתחייב במקום איסור ואפילו חומרא, והדברים ידועים.רון כתב:והיה מקום לדון על קושייתם כך, דהנה בעצם הנישואין אין בעיה, רק שאח"כ מתחדש עליו חיוב ביאה שמשועבד לזה, וא"כ יש לומר דמה שחייב לאשה עונתה, אין בכח מחוייבותו לשמים שלא יטמא למנוע מחבירו את שמגיע לו.
אשמח לחו"ד החו"ר שליט"א
ישא ברכה כתב:דורש ושואל כתב:וודאי דברי השואל צדקו לענ"ד -
א. דבר פשוט הוא דאיסור שבין אדם לחבירו שאני דהא לכו"ע אף דעשה דוחה ל"ת, מ"מ אינו דוחה ל"ת של בין אדם לחבירו, כגון אדם שאין לו לולב וכדו' לא נתיר לו לגזול לולב ע"מ לקיים המצוה, [אפי' בעידנא], והאריכו האחרונים, ולכאו' הוא מוסכם.
ב. אף בענין בפיקו"נ שאינו דוחה גזל, מלבד דברי רש"י הנ"ל, מצאנו הכי נמי בגמ' בכתובות י"ט ע"ב וברמב"ן שם, וסוגיית הגמ' ב"ק פ' מאירי, מהרש"א וקוב"ש ועוד ועוד.
עי' ושו"ת בית יהודה יו" ד סי' מ"ז, וע"ע שו"ת האלף לך שלמה סי' ר'.
ומה שנראה לענ"ד ליישב הקו', דצ"ל דלאו ד'לא תרצח' אף דבפשוטו נראה שהוא בין אדם לחבירו, צ"ל שאינו כן אלא חשיב בין אדם למקום, דלאדם אין זכות ע"ע שלא יהרגוהו, ולפ"ז אילולא סברא דמאי חזית, הו"א דנדחה מפני פיקו"נ, ולא דמי לאיסור גזל ודומ' שהוה בין אדם לחבירו
דבריך הם חידוש, אבל כמדומני כך משמע ברמב"ן בפי' התורה שם. דוקא מבחינה פילסופית יש לזה הגיון, אם כי המצפון לא מקבל את הפילוספיה הזו, ואכמ"ל.
והיאך תרפנס את כל האומרים שלא תרצח מצוה שכלית כגון רס"ג וגם בלא ציווי האלוקים היינו מצווים בה?
דורש ושואל כתב:ישא ברכה כתב:דורש ושואל כתב:וודאי דברי השואל צדקו לענ"ד -
א. דבר פשוט הוא דאיסור שבין אדם לחבירו שאני דהא לכו"ע אף דעשה דוחה ל"ת, מ"מ אינו דוחה ל"ת של בין אדם לחבירו, כגון אדם שאין לו לולב וכדו' לא נתיר לו לגזול לולב ע"מ לקיים המצוה, [אפי' בעידנא], והאריכו האחרונים, ולכאו' הוא מוסכם.
ב. אף בענין בפיקו"נ שאינו דוחה גזל, מלבד דברי רש"י הנ"ל, מצאנו הכי נמי בגמ' בכתובות י"ט ע"ב וברמב"ן שם, וסוגיית הגמ' ב"ק פ' מאירי, מהרש"א וקוב"ש ועוד ועוד.
עי' ושו"ת בית יהודה יו" ד סי' מ"ז, וע"ע שו"ת האלף לך שלמה סי' ר'.
ומה שנראה לענ"ד ליישב הקו', דצ"ל דלאו ד'לא תרצח' אף דבפשוטו נראה שהוא בין אדם לחבירו, צ"ל שאינו כן אלא חשיב בין אדם למקום, דלאדם אין זכות ע"ע שלא יהרגוהו, ולפ"ז אילולא סברא דמאי חזית, הו"א דנדחה מפני פיקו"נ, ולא דמי לאיסור גזל ודומ' שהוה בין אדם לחבירו
דבריך הם חידוש, אבל כמדומני כך משמע ברמב"ן בפי' התורה שם. דוקא מבחינה פילסופית יש לזה הגיון, אם כי המצפון לא מקבל את הפילוספיה הזו, ואכמ"ל.
והיאך תרפנס את כל האומרים שלא תרצח מצוה שכלית כגון רס"ג וגם בלא ציווי האלוקים היינו מצווים בה?
בהאי דמסיים אפתח, מה טענא היא זו, וכי משום שהיא מצוה שבין אדם למקום, אי אפשר בה שתהא שכלית, [וביותר, הרי עצם החיוב מצד עצמו מובן בשכל, הן מצד לא תהו ועוד, וכי משום שנגיד כעת את המצוה שהיא בן אדם למקום, תו לא תהא שכלית, אתמהה.]
ומה שכ' דדברי דברי חידוש המה, אפשר שכך הוא, אבל מה רע בחידושים, ובזה תפארתנו.
ויש איתי להוסיף דאם צדקו דברינו ארווח לן מה שהק' בשב שמעתתא (ד' פ"ז) מ"ט אזלי' בנפשות אחר הרוב כיון דמסייע לי' חזקת גופיה ומ"ש מדיני ממונות. וסיים שם והיא קו' עצומה, ולהנ"ל א"ש דלענין נפשות אין האדם מוחזק בעצמו כלל, דלא שייך לומר דהאדם עצמו שייך לעצמו, ודו"ק. אמנם בקוב"ש על הש"ש אות כ"ד כ' ליישב באופן אחר דלא שייך מוחזק רק בטענות ותביעות שבין אדם לחבירו אבל בדינים שבין אדם למקום לא שייך לומר כן וכו' עיי"ש.
עושה חדשות כתב:אולי לולי סברת מאי חזית היה אפשר גם להתרפאות בחייו של האחר? (אא"כ חשקה נפשך להזדקק לחילוק בין אונס למתרפאין)
תשאל יותר ברור,
הרי גם להתרפאות באיבר של אדם אחר אסור, אפי' דל"ש סברת מאי חזית, כי השני לא ייהרג. ובפרט לאותם ראש' שנקטו דהלבנת פני חבירו הוי ייהרג ואל יעבור ממש אף דל"ש בזה שום צד מאי חזית. וכעי"ז הריגת העובר להצלת האם לולי דין רודף, אף דנפש האם קודמת בבירור.
וכבר דשו ביה...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 426 אורחים