בפטיש בבית שוויה, היינו מכה עם הפטיש, בבית פתוחה יכול להתפרש מכה [אבן] בפטיש היינו את הפטיש.צופר הנעמתי כתב:לענין הניקוד, הניקוד בכתבי היד בַפטיש, אבל לא הבנתי למה זה קשור.
אכן, (וכבר קדמו למ"מ הרמב"ן והר"ן שבת עג א) לא ציינתי לזה במכוון, כדי לאפשר את הדיון... אבל באמת נכון שנראה להדיא מדבריהם, שהבינו את הר"ח שמכה באבן.מגיה כתב:עי' במ"מ שבת פט"ז ה"י ותפשוט. (והביאו בזמרת הארץ שבת עמ' כ"ב עי"ש)
איש_ספר כתב:בפטיש בבית שוויה, היינו מכה עם הפטיש, בבית פתוחה יכול להתפרש מכה [אבן] בפטיש היינו את הפטיש.צופר הנעמתי כתב:לענין הניקוד, הניקוד בכתבי היד בַפטיש, אבל לא הבנתי למה זה קשור.
איש_ספר כתב:אכן, (וכבר קדמו למ"מ הרמב"ן והר"ן שבת עג א) לא ציינתי לזה במכוון, כדי לאפשר את הדיון... אבל באמת נכון שנראה להדיא מדבריהם, שהבינו את הר"ח שמכה באבן.מגיה כתב:עי' במ"מ שבת פט"ז ה"י ותפשוט. (והביאו בזמרת הארץ שבת עמ' כ"ב עי"ש)
איש_ספר כתב:צופר הנעמתי כתב:לענין הניקוד, הניקוד בכתבי היד בַפטיש, אבל לא הבנתי למה זה קשור
איש_ספר כתב:לשון ר"ח שבת קב ב, על המסתת אבן שלשמואל הוא מכה בפטיש: והויא כמכה אבן בפטיש להשוות עקמו וכ"ה בר"ח שמכת"י בשינוי מה: והויא כמכה כלי בפטיש להשוות עקמומיתו.
עקמו של מי? של הפטיש או של האבן/הכלי
האם יתכן שכוונתו שכלי או האבן מיישר את הפטיש?
ואם כך, הרי זה פירוש חדש ומחודש במכה בפטיש, אמור מעתה: מכה בַפטיש.
מה דעתכם?!
צופר הנעמתי כתב:אם היתה כוונתך לפרש מכה אבן בפטיש - מכה (עם) אבן בפטיש, הוא בודאי משפט מעוקל (הן מצד האבן והן מצד הפטיש. הדבר המוכה הוא בדר"כ מושא ישיר, דהיינו וכי יכה איש את עין עבדו ולא בעין עבדו).
איש_ספר כתב:בפטיש בבית שוויה, היינו מכה עם הפטיש.
איש_ספר כתב:בבית פתוחה יכול להתפרש מכה [אבן] בפטיש היינו את הפטיש.
סתם יהודי כתב:צופר הנעמתי כתב:אם היתה כוונתך לפרש מכה אבן בפטיש - מכה (עם) אבן בפטיש, הוא בודאי משפט מעוקל (הן מצד האבן והן מצד הפטיש. הדבר המוכה הוא בדר"כ מושא ישיר, דהיינו וכי יכה איש את עין עבדו ולא בעין עבדו).
מצינו בפרשת בהעלתך: ויך ד' בעם מכה רבה מאד. ובפרשת מסעי: אשר הכה ד' בהם.
ויש עוד הרבה כיו"ב: בש"א ו יט, ושם יד לא, ושם יח יא, ושם יח כז, ושם יט ח, ושם כג ב, ושם כג ה, וש"ב ח ה, ושם כג י, ושם כד יז, ומ"א כ כא, ומ"ב ג כד, ושם יט לה, וישעיהו לז לו, ויחזקאל ט ז, ואסתר ט ה, ודבהי"א יח ה, ודבהי"ב יג יז, ושם כח יז, ושם כח כג.
צופר הנעמתי כתב:סתם יהודי כתב:צופר הנעמתי כתב:אם היתה כוונתך לפרש מכה אבן בפטיש - מכה (עם) אבן בפטיש, הוא בודאי משפט מעוקל (הן מצד האבן והן מצד הפטיש. הדבר המוכה הוא בדר"כ מושא ישיר, דהיינו וכי יכה איש את עין עבדו ולא בעין עבדו).
מצינו בפרשת בהעלתך: ויך ד' בעם מכה רבה מאד. ובפרשת מסעי: אשר הכה ד' בהם.
ויש עוד הרבה כיו"ב: בש"א ו יט, ושם יד לא, ושם יח יא, ושם יח כז, ושם יט ח, ושם כג ב, ושם כג ה, וש"ב ח ה, ושם כג י, ושם כד יז, ומ"א כ כא, ומ"ב ג כד, ושם יט לה, וישעיהו לז לו, ויחזקאל ט ז, ואסתר ט ה, ודבהי"א יח ה, ודבהי"ב יג יז, ושם כח יז, ושם כח כג.
ברוב הדוגמאות האלו הב' משמשת במשמעות של "בתוך" - ויך בפלישתים - לא שהכה את כל פלישתים אלא הכה בהם, אשר הכה ה' בהם כל בכור (הכה במצרים את כל בכור) וכיוצא (אם כי מצינו גם הכה את פלישתים שש מאות איש, הביטויים שונים קצת בניואנסים, הכה את פלישתים מכה שהיא שש מאות איש).
הדוגמאות היחידות הם משמואל אכה בדוד ובקיר ויך את החנית בקיר (לכאורה כן היא משמעותו, ויגיד עליו ריעו), והכה בכיור.
אבל ברוב המקומות משמש במקום הזה מושא ישיר, וכמדומה שכך הוא ג"כ בל"ח, אך לא בדקתי.
משמעות הכה בכפך מסתבר שהכוונה היא שהכף היא המכה, ויגיד עליו ריעו ורקע ברגלך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 330 אורחים