רש"י הק' (במדבר לא-ו) ד"ה אותם ואת פנחס בפירושו השני מתוך שלושה: למה הלך פנחס למלחמה ולא אלעזר? אומר רש"י הק' שהלך לנקום נקמת יוסף אבי אמו שנאמר (בראשית לז-לו) והמדנים מכרו אותו ע"כ,
בידיעה (שבבראשית לז-כ"ח) נכתב ויעברו אנשים מדינים סוחרים וימשכו וכו', לא היה יותר פשוט לרש"י להביא את הפסוק של מדינים שעליהם נעשו כעת נקמה, מאשר מדנים שאמנם היו שניהם בני קטורה ולסברת הרא"ש נחשבים למשפחה אחת? בבראשית יש דיונים רחבים מאוד בכמה מכירות יוסף נמכר בהיותו עבד 3 או 4 אבל וכמעט כולם סבורים שמדנים ומדינים שני מכירות, היה כאן פשוט יותר להביא את פסוק של מכירת מדינים.
ועוד יותר תמיהה לי, וכי אם נמכר ע"י כמה אנשים מהאי ארץ או מדינה, נגזר על כל אותו מדינה וצאצאיהם כליון לאחר י' דורות? שע"ז מצוה על פנחס לנקום? וכי חטא חטא מוכרי יוסף? עמק הנציב נדמה לי כתב בשם הספרי או הספרא שיוסף ביקש על נפשו שיקחו לאביו ויתנם ממון רב, והם לא התחשבו איתו, שוב לא יובן, וכי כל בקשת העבדים היו צריכים לשקול בכובד ראש? לא מצינו שהתעללו ביוסף הצדיק יסר על המידה, בכלי יקר מציין שאמנם מכירת מדנים למצרים מקום שטיפת זימה עבור צדיק יסוד עולם, נחשב לחטא, עדיין תמיהה, דרך כל הארץ עשו, וגזירת רדו תלויה ועומדת, ועל הכל מה לצאצאי צאצאי צאצאיהם של אומה שלימה מדינים נגזרת לכליון ע"י נקמת פנחס בזמן שמדנים מכרו אותו