ביליצר כתב:ככלל הרי יש כלל דאין אדם משים את עצמו....ועדיין לא הסברת את עצמך ,,
לגבי עצם השאלה האם הודאת בע"ד כחו יותר מעדים יש מקצת ראיה משבועות מא ע"ב דהוי מחלוקת אמוראים
ההוא דאמר ליה לחבריה הב לי מאה זוזי דאוזיפתך אמר ליה לא היו דברים מעולם אזל אייתי סהדי דאוזפיה ופרעיה אמר אביי מאי ניעבוד אינהו אמרי אוזפיה אינהו אמרי פרעיה רבא אמר כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי דמי
ועיין בשות רע"א בגדר כל האומר לא לויתי וכו,
עושה חדשות כתב:עוד אגב, האם יש לך הכרעה בנידון שני עדים על חיוב ושני עדים על הודאת בע"ד על פטור, האם הוי כתרי ותרי או שהכת השנייה עדיפה?
עושה חדשות כתב:יוצא שכל נאמנות פחותה תוכל לגבור על עדים, אם רק תספר על הודאה נגדית ולא תכחיש את עצם הענין. לדוג', מי שיש לו מיגו כנגד עדים, לא יטען רק 'אני פטור' כנגדם, אלא יטעם בנוסף לכך: 'פלוני הודה שאני פטור'. וא"כ אין הוא סותר את העדים, וההודאת בע"ד שהוא נאמן עליה במיגו, תגבר עליהם.
וזה בלתי אפשרי מעוד צד, כי בהרבה מהמקרים עצם סיפור החיוב כולל בתוכו גם הודאה של הבע"ד, (כגון הלווה שלוקח את הכסף, ומצוי מאד שיאמר בפיו מילים שיעידו על חיובו מעתה), וא"כ בכל תו"ת נצטרך לבדוק היטב כיצד התרחשו המעשים, ובאיזה עדות נכלל גם סיפור על הודאה ולא רק על עצם החיוב/הפטור.
אבןטובה כתב:הוא שואל אם הודאת בעל דין הוא חזק יותר ממציאות הדבר אולי יש לדונו כשוטה שאין דבריו כלום.. חוץ אם הוא התחייבות כמהריב"ל
איש טלז כתב:יל"ד דהנה בע"ד אינו יכול לחזור בו מהודאה, אך מקום הספק בזה בהודאה דקרבן אם יכול לחזור בו, ואל"כ יהיו ב' הודאות סותרות וליכא פסול אי"ח ומגיד בהודאה, ובעלמא אינו חוזר מהודאה משום דחזרה היא פה אחר שאינו על עצמו, אבל בקרבן גם פה החזרה הוא עצמו וצ"ע
עושה חדשות כתב:סליחה טעות.
האשכול עסק בהודאת בע"ד כנגד "בא הרוג ברגליו", ולכן חשבתי שנגעת בשאלה של מאה ואחד, וכעת אני מבחין שהרב ביליצר היטה את הדברים לנאמנות כנגד עדים, ועל כך נסובה הערתך.
מה דעתך על חידושו של הגאון מפרעמסלא?
ומה דעתך על כל המקורות הכבירים שהביא הרב איש טלז בגדר הודעת בע"ד כנגד עדים?
שמואל דוד כתב:עושה חדשות כתב:סליחה טעות.
האשכול עסק בהודאת בע"ד כנגד "בא הרוג ברגליו", ולכן חשבתי שנגעת בשאלה של מאה ואחד, וכעת אני מבחין שהרב ביליצר היטה את הדברים לנאמנות כנגד עדים, ועל כך נסובה הערתך.
מה דעתך על חידושו של הגאון מפרעמסלא?
ומה דעתך על כל המקורות הכבירים שהביא הרב איש טלז בגדר הודעת בע"ד כנגד עדים?
מה ההסבר לחידושו של הגאון ז"ל מפרעמסלא, ואיפה הובא חידוש זה (חוץ מנודע ביהודה אה"ע סה בקצרה)
עושה חדשות כתב:ספרי הגרד"ל אינם באוצר.
איש טלז כתב:בעל העושה חדשות שמעתי קושיה זו מהגר"ד לנדו אולי תמצא זאת בכתובים ותעלה לטובת הכלל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים