ישראל אליהו כתב:האם מצינו בראשונים או בגדולי האחרונים, ששינו דין משום שעד עתה פסקו עפ"י נוסח מוטעה, ומשהוברר הנוסח האמיתי, שינו. או שהובררה כוונת הכותב אחרת ממה שחשבו במשך מאות שנים.
ואתן דוגמא כלפי מה הדברים אמורים:
כאן במצו"ב עמ' נ"א התבררה דעת הרמב"ם בענין 'חבילות חבילות'. וזה נגד הראשונים שהבינוהו אחרת עד כה, השאלה היא אם נאמר שאילו היו רואים הוו הדרי בהו, א"ד נאמר שכיון שכך הבינו כולם, תו לא איכפת לי באמת מה דעת הרמב"ם גופיה.
בתודה
בברכה המשולשת כתב:אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון
לעומקו של דבר כתב:בברכה המשולשת כתב:אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון
אני לא דיברתי על התפילין של רה"ג שהוא מעשה רב כפשוטו אלא על תפילין שנמצאו בגניזה, וההבדל ברור כמובן.
(אלא שעל תפילין דרה"ג גופא יש עדויות אחרות ועיין בשיעור הרב מאזוז שנדפס בשבוע העבר שהאריך בעניין זה, ומזה הסתעף לירושלמי המזוייף ששם היה כתוב כר"ת וכפי שהובא כאן)
בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:בברכה המשולשת כתב:אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון
אני לא דיברתי על התפילין של רה"ג שהוא מעשה רב כפשוטו אלא על תפילין שנמצאו בגניזה, וההבדל ברור כמובן.
(אלא שעל תפילין דרה"ג גופא יש עדויות אחרות ועיין בשיעור הרב מאזוז שנדפס בשבוע העבר שהאריך בעניין זה, ומזה הסתעף לירושלמי המזוייף ששם היה כתוב כר"ת וכפי שהובא כאן)
מה דעת רב האי גאון עצמה אינה מעניינו של אשכול זה (וידוע מה הסביר בזה ג"ע הבא"ח ובעקבותיו בהרחבה הגרי"מ הלל) אני הבאתי ראיה שהרמב"ם הסתמך על מה שאמרו לו לגבי התפילין של רב האי גאון.
אח"כ חשבתי שאולי כתר"ה נתפס לעניין של הגניזה, אבל אז באמת לא הבנתי, הרי בגניזה הקהירית, למשל, הכניסו כל מה שבלה, בין מה שנכון ובין מה שלא, ולכן הכל צריך עיון מצד עצמו ואין לפסול בצורה גורפת
ישראל אליהו כתב:האם מצינו בראשונים או בגדולי האחרונים, ששינו דין משום שעד עתה פסקו עפ"י נוסח מוטעה, ומשהוברר הנוסח האמיתי, שינו. או שהובררה כוונת הכותב אחרת ממה שחשבו במשך מאות שנים.
לעומקו של דבר כתב:
חלק מהדיון על מחק רש"י ור"ש בתפילין התייחס לתפילין גנוזות שנמצאו (כידוע שנחלקו ג"כ מה היה בתפילין של רב האי גאון).
והנה נמצאו תפילין בקברו של יחזקאל (?!) כסדר של ר"ת. לכאורה ראיה מוחצת.
אבל נטענה הטענה, להיפך - מישהו כתב תפילין כסדר ר"ת, ומכיוון שההלכה כרש"י, גנזו את התפילין...
יוצא פוניבז' כתב:לעומקו של דבר כתב:
חלק מהדיון על מחק רש"י ור"ש בתפילין התייחס לתפילין גנוזות שנמצאו (כידוע שנחלקו ג"כ מה היה בתפילין של רב האי גאון).
והנה נמצאו תפילין בקברו של יחזקאל (?!) כסדר של ר"ת. לכאורה ראיה מוחצת.
אבל נטענה הטענה, להיפך - מישהו כתב תפילין כסדר ר"ת, ומכיוון שההלכה כרש"י, גנזו את התפילין...
מהיחס של הכותב לטענה זו נראה כי הוא חשב שטענה זו נטענה ע"י איזה חוקר בדור האחרון, אך לאמיתו של דבר הוזכרה טענה זו בראשונים, ומובא גם בב"י.
רק למען הדיוק: התפילין היו כסדר רש"י. (וכמו"כ - קבר יחזקאל קיים עד היום בבבל).
וגם הטענה שלכן גנזו את התפילין - נדחתה ע"י הפוסקים, כי הרי אין צריך לגנוז אלא להחליף את הסדר.
בברכה המשולשת כתב:וידוע שזה לא פשוט כלל (זכורני שרשז"ה עסק בזה ביותר ממאמר אחד)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 415 אורחים