מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אי הבנה בדברי הגמרא בסוטה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

אי הבנה בדברי הגמרא בסוטה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 02, 2011 12:43 pm

הגמרא בסוטה מ"ד ע"א אומרת כך:
"לא לקח ולא לקחה, פרט לאלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל בת ישראל לממזר ולנתין. לימא דלא כרבי יוסי הגלילי דאי רבי יוסי הגלילי הא אמר (דברים כ) הירא ורך הלבב זה המתיירא מעבירות שבידו? אפילו תימא ר' יוסי הגלילי, כדרבה דאמר רבה: לעולם אינו חייב עד שיבעול מה טעם לא יקח משום לא יחלל משום הכי אינו לוקה עד שיבעול".

כלומר, היתה לנו הוא אמינא שהחתנים הללו שארסו נשים בעבירה היו יכולים להיפטר מלצאת למלחמה בגלל שמא ימות במלחמה ואיש אחר יקחנה, קמ"ל היתור של האות: ה' ללמדינו שאינם יכולים להיפטר.
וקשה מאד, וכי היה עולה על דעתינו שיהודי כזה שאירס אשה שאסורה לו שיהיה לו פטור מלצאת למלחמה משום עוגמת נפש שאיש אחר יקחנה? והלא אסור לו בכלל לקחתה לאשה? מדוע בכלל צריך פסוק על זה? הרי כל אחד היה לבד מבין שזה לא יפטור אותו ולהיפך, נכריח אותו לצאת למלחמה כדי שלא ישא אותה. וצע"ג.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: אי הבנה בדברי הגמרא בסוטה

הודעהעל ידי שמח תשמח » ד' פברואר 02, 2011 2:15 pm

אני מבין שהפטור הוא לא משום התחשבות באדם שלא יהיה לו עגמת נפש. אלא הפטור הוא משום שאדם שיש לו עגמת נפש אינו בכושר קרבי די והותר, וכמו הפטור של הירא ורך הלבב.
וא"כ הו"א שגם עגמת נפש של מי שנשא באיסור גורמת לחיסרון כושר קרבי שכזה. קמ"ל שכיון שהוא יודע שהיא אסורה לו מן התורה, ממילא אין העגמת נפש כ"כ גדולה, ועדיין הוא בכושר קרבי מספיק.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אי הבנה בדברי הגמרא בסוטה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 02, 2011 2:33 pm

יישר כח, זה באמת תירוץ יפה.
אבל כמדומני שאין זה הפירוש הפשוט של דברים של עוגמת נפש.
למשל לפי פירושו של האברבנאל שהוזכרו ג' מקרים אלו של בית כרם ואשה כי יש בהם מצוה ורוצים שיחזור לביתו להשלים המצוה, יהיה קשה.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: אי הבנה בדברי הגמרא בסוטה

הודעהעל ידי שמח תשמח » ד' פברואר 02, 2011 3:05 pm

מתפעל כתב:יישר כח, זה באמת תירוץ יפה.
אבל כמדומני שאין זה הפירוש הפשוט של דברים של עוגמת נפש.
למשל לפי פירושו של האברבנאל שהוזכרו ג' מקרים אלו של בית כרם ואשה כי יש בהם מצוה ורוצים שיחזור לביתו להשלים המצוה, יהיה קשה.

אם בעיקרון אתה מודה שהתירוץ הוא טוב, אז נלביש אותו על האברבנאל ג"כ.
בהו"א הייתי חושב שכל הענין של חוזר מעורכי המלחמה אינו משום המצוה, אלא משום אי הכושר הקרבי כמו שכתבתי למעלה. וא"כ גם מי שנשא באיסור צריך לחזור. קמ"ל שהנושא באיסור אינו חוזר, והיינו משום שאין החזרה משום הכושר הקרבי אלא משום המצוה וכהאברבאנל.

מתפעל
הודעות: 3977
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: אי הבנה בדברי הגמרא בסוטה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 02, 2011 3:27 pm

פשששששש
אתה ממש קוסם.

אמרו לך פעם שאתה כשרוני?

יישר כח, אהבתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים