ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.
זה סברא מעניינת האם יש לה מקור?
ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.
אוצר החכמה כתב:ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.
זה סברא מעניינת האם יש לה מקור?
סתם יהודי כתב:אוצר החכמה כתב:צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!
מה הכוונה באופן הרגיל?
גם אני תמהתי כמוך; ועוד יותר תמהתי למה הכותב הנ"ל לא חש לקצר כ"כ בדבריו, בהשאירו את כולנו פעורי פה להמשיך ולתהות - מה היה סוד כוונתו במילים התמוהות "באופן הרגיל" לעניין כתיבת השם "פערל" - ובמיוחד מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (דהא לאו כולי עלמא בקיאי בהני מילי).
אבל אחרי שחשבתי קצת, היגעתי למסקנה, שכנראה הוא התכוון לכך, שהאופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל". אם כי אני מודה שמעולם לא נודע לי - שבאמת האופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל", ואף חשוב מכך: טרם נודע לי - מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (קל וחומר שטרם התברר לי למה הכותב היה צריך להיות "בהלם כמה ימים" מזה שהרב שטיינמן לא שמע על הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון). עכ"פ, כל מי שיחכים אותנו יותר - בעניין זה, עליו תבוא ברכת טוב.
סתם יהודי כתב:אוצר החכמה כתב:ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.
זה סברא מעניינת האם יש לה מקור?
כל ימי הייתי בטוח שזה מוסכם על כולם (במיוחד נוכח שמות החיבה האחרים שבמשנה ושבירושלמי: יוסי, יודה, לעזר וכו'), עד כדי כך - שאף פעם לא טרחתי לשאול את עצמי מה המקור לכך - שגם עקיבא הוא שם-חיבה, אבל לאור שאלתך - גם אני שואל כעת את אותה שאלה.
גימפעל כתב:סתם יהודי כתב:אוצר החכמה כתב:מה הכוונה באופן הרגיל?
גם אני תמהתי כמוך; ועוד יותר תמהתי למה הכותב הנ"ל קיצר כ"כ בדבריו, בהשאירו את כולנו פעורי פה להמשיך ולתהות - מה היה סוד כוונתו במילים התמוהות "באופן הרגיל" לעניין כתיבת השם "פערל" - ובמיוחד מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (דהא לאו כולי עלמא בקיאי בהני מילי).
אבל אחרי שחשבתי קצת, היגעתי למסקנה, שכנראה הוא התכוון לכך, שהאופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל". אם כי אני מודה שמעולם לא נודע לי - שבאמת האופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל", ואף חשוב מכך: טרם נודע לי - מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (קל וחומר שטרם התברר לי למה הכותב היה צריך להיות "בהלם כמה ימים" מזה שהגראי"ל שטיינמן לא שמע על הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון). עכ"פ, כל מי שיחכים אותנו יותר - בעניין זה, עליו תבוא ברכת טוב.
האדמו"ר מאשלג ידוע ומפורסם כבודק הכתובות ופועל הישועות, ע"י התיקונים בהם.
לייטנר כתב:הרי השם יעקב היה קיים בתקופת הגמרא ('יעקב מינאה').
לייטנר כתב:לא הייתי קורא לעובדה הזו 'שם חיבה', אלא עיבוד של השם שהופך להיות שם עצמאי.
לייטנר כתב:בוא נצרף לקלחת הזו את השם 'עוקבא', שמוכר לנו אצל האמוראים.
סתם יהודי כתב:לייטנר כתב:הרי השם יעקב היה קיים בתקופת הגמרא ('יעקב מינאה').
השם יעקב היה קיים כבר בזמן המשנה (רבי אליעזר בן יעקב).
הכהן כתב:עם כל ניק אחר הייתי נכנס לשיחה...
ולי ידוע ליעל אחד מהפסקים הספרדים שלא אהב את גישתו של האדמו"ר מאשלג בעניין ולדעתו זה לא פשוט כלל .סתם יהודי כתב:אוצר החכמה כתב:צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!
מה הכוונה באופן הרגיל?
גם אני תמהתי כמוך; ועוד יותר תמהתי למה הכותב הנ"ל קיצר כ"כ בדבריו, בהשאירו את כולנו פעורי פה להמשיך ולתהות - מה היה סוד כוונתו במילים התמוהות "באופן הרגיל" לעניין כתיבת השם "פערל" - ובמיוחד מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (דהא לאו כולי עלמא בקיאי בהני מילי).
אבל אחרי שחשבתי קצת, היגעתי למסקנה, שכנראה הוא התכוון לכך, שהאופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל". אם כי אני מודה שמעולם לא נודע לי - שבאמת האופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל", ואף חשוב מכך: טרם נודע לי - מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (קל וחומר שטרם התברר לי למה הכותב היה צריך להיות "בהלם כמה ימים" מזה שהגראי"ל שטיינמן לא שמע על הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון). עכ"פ, כל מי שיחכים אותנו יותר - בעניין זה, עליו תבוא ברכת טוב.
כמובא בנחלת שבעה (סי' יב, אות טז) "... ויש לדקדק בכתובה בכל דבר שמדקדקים בגט, כדי שאם ח"ו יקרה מקרה שיגרש אחד את אשתו ולא יהיו יודעין דקדוק בתיבות שמו או שמה או בשמות אבותם יהא נלמד מספר כתובה". וכן נקטו האחרונים.
"ומעשה רב קבלתי שהגאון מוהר"ר משולם איגרא גאב"ד פרעשבורג בא אצלו פעם מרן החת"ס ז"ל ומצאו שהיה מונה אותיות בכתובה. והתפעל מרן החת"ס ושאל מאי כולי האי. ואמר לו אתה תהיה רב פה בפרעשבורג, ותדע שיבואו זמנים שהמסדרי גיטין לא יהיו בקיאין, ויעיינו בכתובה ומינה יכתבו ויסדרו גיטין, ולכן צריך לדקדק בכתובה כמו בגט...". (שו"ת משנה הלכות חלק יד סימן פג).
השש בדברי תורה כתב:האם מותר לדעת הגרח"ק שליט"א לקרוא על שם 'ים' או שצריך להיות שם אדם?
השש בדברי תורה כתב:מענין לענין באותו ענין: בדידי הוי עובדא, נשאלתי על ידי חילוני אמירקאי ששם אביו היה KEN, ורצה לקרוא לבתו בשם המתחיל עם כ' כדי לעשות זכר לשם אביו, שאל אותי אם יכול לקרוא לה בשם 'כפירה' [הנקבה של 'כפיר'], אמרתי לו שאין לזה טעם לקרוא לה שם מעריסה שהיא 'כופרת'. ויעצתי לו לקרוא לה 'כנרת' שיהיו פירותיה מתוקים כקולו של כינור וגם קרוב יותר לשם אביו. האם מותר לדעת הגרח"ק שליט"א לקרוא על שם 'ים' או שצריך להיות שם אדם?
לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
פרנקל תאומים כתב:לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
ר' שמואל יוסף מבוטשאטש ז"ל כתב סיפור מפורסם ושמו: "תהילה" העוסק בישישה העונה לשם זה המתגוררת בין סמטאות ירושלים.
בתוך הסיפור, כותב בין השאר, שמכאן ראיה נגד האומרים שבדורות קודמים לא נהגו לתת לילדיהם שמות "יפים", והנה הישישה גיבורת הסיפור, נקראה בלידתה שנים רבות קודם לכן בשם נאה זה...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בת משפחה שלי קראו לה רחל, ושמעה מפי מורה בבי"ס שהשם רחל מסוגל לדברים לא כ"כ טובים, שהמורה הכירה כמה נשים בשם זה שלא הצליחו (!). בת המשפחה שלי רצתה להחליף את שמה (שומעים כבר שיש פה סיפור...) ושאלה את פיו של הרי"י פישר זצ"ל באיזה שם לבחור. הוא הביט ברשימה שכתבה לעצמה ובחר בשם 'שירה', וזה שמה היום ולעולם, בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.
בהספדים על הר"מ סולובייציק זצ"ל שמעתי מאחד מתלמידיו שקבל ממנו שבכל דור יש שמות היכולים להזיק, ומפריע לו מאד כשהוא שומע שנותנים את השמות האלו, אמנם אינו יכול לגלות אותם בגלל שאין בזה תועלת, שהוא משתנה בכל דור.
פרנקל תאומים כתב:אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?
בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בת משפחה שלי קראו לה רחל, ושמעה מפי מורה בבי"ס שהשם רחל מסוגל לדברים לא כ"כ טובים, שהמורה הכירה כמה נשים בשם זה שלא הצליחו (!). בת המשפחה שלי רצתה להחליף את שמה (שומעים כבר שיש פה סיפור...) ושאלה את פיו של הרי"י פישר זצ"ל באיזה שם לבחור. הוא הביט ברשימה שכתבה לעצמה ובחר בשם 'שירה', וזה שמה היום ולעולם, בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.
פרנקל תאומים כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בת משפחה שלי קראו לה רחל, ושמעה מפי מורה בבי"ס שהשם רחל מסוגל לדברים לא כ"כ טובים, שהמורה הכירה כמה נשים בשם זה שלא הצליחו (!). בת המשפחה שלי רצתה להחליף את שמה (שומעים כבר שיש פה סיפור...) ושאלה את פיו של הרי"י פישר זצ"ל באיזה שם לבחור. הוא הביט ברשימה שכתבה לעצמה ובחר בשם 'שירה', וזה שמה היום ולעולם, בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.
בהספדים על הר"מ סולובייציק זצ"ל שמעתי מאחד מתלמידיו שקבל ממנו שבכל דור יש שמות היכולים להזיק, ומפריע לו מאד כשהוא שומע שנותנים את השמות האלו, אמנם אינו יכול לגלות אותם בגלל שאין בזה תועלת, שהוא משתנה בכל דור.
אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?
בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...
לייטנר כתב:פרנקל תאומים כתב:אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?
בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...
מעשה בחלוצים שנולדה להם בת. שאל אותם מאן דהו: "איך קראתם לה?". כשענו: "חנה", עיקם הלה את אפו ואמר: "לא יכולתם למצוא לה איזה שם מהתנ"ך?!"...
פרנקל תאומים כתב:לייטנר כתב:פרנקל תאומים כתב:אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?
בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...
מעשה בחלוצים שנולדה להם בת. שאל אותם מאן דהו: "איך קראתם לה?". כשענו: "חנה", עיקם הלה את אפו ואמר: "לא יכולתם למצוא לה איזה שם מהתנ"ך?!"...
ר' לייטנר,
מן הסתם התכוונת בדבריך לרמוז אודות השמות איתמר ויאיר, שהלא הם שמות מהתנ"ך.
למיטב הבנתי, אכן, מרן הגר"ח שליט"א, אינו מתנגד לשמות של אישים מהתנ"ך(שנזכרו בתנ"ך לחיוב), אע"פ שהם אינם שמות שהיו מקובלים בעבר. אומרים שלעיתים הוא מציע לאנשים לתת לביתם את השם 'נועה'.
אלא שלאידך גיסא, שמות שאינם מהתנ"ך, אבל היו מקובלים במשך הדורות, ג"כ כשרים בעיניו.
פרנקל תאומים כתב:ר' לייטנר,
'אורי' זה באמת גם דוגמא מעניינת:
מצינו ל'השרף' רבי אורי מסטרליסק, רבי אורי מסמבור ועוד.
אצל הייקים, הצירוף 'אורי שרגא' היה נפוץ.
היה גם את אורי צבי גרינברג, שנולד בבית רבני חסידי.
בברכה המשולשת כתב:פרנקל תאומים כתב:ר' לייטנר,
'אורי' זה באמת גם דוגמא מעניינת:
מצינו ל'השרף' רבי אורי מסטרליסק, רבי אורי מסמבור ועוד.
אצל הייקים, הצירוף 'אורי שרגא' היה נפוץ.
היה גם את אורי צבי גרינברג, שנולד בבית רבני חסידי.
אביו עצמו היה אדמו"ר
והוא קרוי ע"ש השרף, שהיה מצאצאיו
אמנם אין לי ראיה, אבל נ"ל ש'צוף' שבתנ"ך זה בן ולא בת"לייטנר" כתב
בצעירותי שוחחתי עם אדם בשם 'אורי', ובתוך כדי דברי אמרתי לו שמוזר לי שהשם אורי התקבל בציבור החרדי, בניגוד להרבה שמות אחרים (וכמובן שיש גם קשר לעברות השם שרגא, ואעפ"כ זה חריג). והלה ענה לי: "אורי זה שם מהתנ"ך - בצלאל בן אורי. אצלנו פשוט לא קוראים שמות סתמיים כמו צוף", ותוכ"ד הזכרתי לו את אלקנה בן תחו בן צוף..
ישראל אליהו כתב:אמנם אין לי ראיה, אבל נ"ל ש'צוף' שבתנ"ך זה בן ולא בת"לייטנר" כתב
בצעירותי שוחחתי עם אדם בשם 'אורי', ובתוך כדי דברי אמרתי לו שמוזר לי שהשם אורי התקבל בציבור החרדי, בניגוד להרבה שמות אחרים (וכמובן שיש גם קשר לעברות השם שרגא, ואעפ"כ זה חריג). והלה ענה לי: "אורי זה שם מהתנ"ך - בצלאל בן אורי. אצלנו פשוט לא קוראים שמות סתמיים כמו צוף", ותוכ"ד הזכרתי לו את אלקנה בן תחו בן צוף..
ישראל אליהו כתב:וכמדומני שאלו שקוראים בשם 'צוף' זה לבת.
חד ברנש כתב:וכמה 'מתתיהו' אתה מכיר?
פלגינן כתב:לא בדקתי אם כבר צויין, מעניינא דיומא לציין לדברי ה'זכר דוד':
האם מכירים הנכם אשה בשם 'חנוכה'?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 369 אורחים