ביסודו של קריאת שמו של 'נער הבר מצוה' אם נתבונן נראה דתמיהה רבתי קמה וגם ניצבה, דעל מה ולמה קראוהו חכמינו בשם 'בר-מצוה', וכל כולו סובב והולך בעיקר על אודות ענין 'המצוות', דעל מה ולמה פתחו והדגשו בו את ענין 'המצוות' דווקא, עד כדי שכל היום כולו נקרא על שם זה 'בר מצוה' על קבלת עול המווצת שבו, ולא מוזכר כלל עצם ענין 'האור הגדול' אור זיו 'מאור התורה' שעתה זוהר ומאיר בו ביתר שאת, כולא האי להיכן פרכה שאיננה מוזכרת כלל וכלל ולו אף ברזימה כל שהוא.
המאמר שלפנינו מבאר את הדבר, ואת הקשר לפרשתנו פרשת שלח לך.