רחמים כתב:יש פה כמה צדדים להקל:
א. י''א שכלי שנועד לאחסון ולא לאכילה ושתיה ישירות מהכלי או לבישול - פטור מטבילה.
ב. י''א שכלי שנוצר ע''ד להשתמש פעם אחת ולהזרק אינו חייב בטבילה.
ג. גם אם מידי מחלוקת לא יצאנו עדיין זה כלי זכוכית ודין טבילתו מדרבנן וספקא דרבנן לקולא.
ומסברא נראה שהבדצי"ם לא מטבילים את זה כמו שהם מוכרים קיטניות לא בדוקות.
ברכה והצלחה כתב:וראיתי לאחד מגדולי הדור שליט"א שמחמיר ולא מחזיר יין לבקבוק מטעם שבשימוש חוזר צריך הטבלה.
ג. דין גמור ולא מנהג, לטבול כלי שרוצים לעשות בו שימוש חוזר, ועל כן בקבוק יין או צנצנת קפה שרוצה למלא בהם שוב מים או סוכר צריך להטבילה.
ד. למיטב ידיעתי, וצריך לברר, אין כיום שום מפעל זכוכית בבעלות יהודית, פיניציה בבעלות גוי באופן שככל הנראה מחייב בטבילה, נכון שהסימון פ אומר שיוצר שם.
ה. כאשר טובלים אין צורך להסיר את כל המדבקות במידה ואינו מקפיד עליהם, הואיל והם מכסות רק מיעוט מהכלי, שהרי המדבקה היא רק בחלק החיצוני ואינה מכסה את כולו, וממילא ביחד עם החלק הפנימי המדבקה מכסה מיעוט הכלי.
ו. מי שמזג יין ורוצה להחזיר לבקבוק, כגון שנותר יין אחר הקידוש, ישנה מחלוקת פוסקי זמננו בזה, הגריש"א מתיר והגרנ"ק אוסר. אותו הדיון יש לדון במי שלקח כפית קפה גדושה ורוצה להחזיר מעט, דבר שקשה מאד להיזהר בו.
ב. בעקבות כך, ככל הנראה לא תועיל טבילה במפעל, כיון שאצלם אינו כלי אוכל, כפי שלא יועיל אם מוכר בחנות כלים יטביל את כל כליו.
אוצר החכמה כתב:ב. בעקבות כך, ככל הנראה לא תועיל טבילה במפעל, כיון שאצלם אינו כלי אוכל, כפי שלא יועיל אם מוכר בחנות כלים יטביל את כל כליו.
האם דין זה שמוכר בחנות לא יכול להטביל את הכלים הוא מוסכם?
שש ושמח כתב:ב. מה שמובא כאן בשם החזו"א שהקונה בקבוק וכדו' ופתחו חייב לרוקנו ולטובלו, כמדומני שמקובל בשמו להיפך, שיש להקל בזה בשימוש הראשון, [וכמדומני שאין אחד מכל תלמידיו שמחמיר בזה], היש מקורות בזה?
לעומקו של דבר כתב: ויל"ע טובא בבקבוקים שלנו שהם ממוחזרים אחרי כן לשימוש חוזר
לעומקו של דבר כתב:ההוראה הידועה בשם החזו"א היא שכשפותחים בקבוק/ צנצנת עם אוכל הטעונה טבילה, יש לרוקן את הכלי ולטבלו, אך כשהכלי סגור אין חייב לטבלו
אבל הכרעת הרבה פוסקים להקל, ראשון להם מהריל"ד שצויין כאן למעלה, ועיקר הטעם כמדומה שריקון הכלי מהאוכל אינו נקרא שימוש בכלי. וכן עמא דבר כמובן.
יאיר1 כתב:אוצר החכמה כתב:ב. בעקבות כך, ככל הנראה לא תועיל טבילה במפעל, כיון שאצלם אינו כלי אוכל, כפי שלא יועיל אם מוכר בחנות כלים יטביל את כל כליו.
האם דין זה שמוכר בחנות לא יכול להטביל את הכלים הוא מוסכם?
לא ידוע לי שיש מח' בדבר.
הסברא לכאורה פשוטה, שאדם צריך להטביל את כלי מאכלו, ואצל המוכר אינו כלי מאכל.
יאיר1 כתב:לעומקו של דבר כתב: ויל"ע טובא בבקבוקים שלנו שהם ממוחזרים אחרי כן לשימוש חוזר
הבקבוקים שלנו ממוחזרים כחומר גולם לייצור בקבוק חדש או מוצרים אחרים, לא משתמשים שוב בבקבוק כפי שהוא.
לדוג' אני שמעתי שבקבוקי פלסטיק משמשים כחומר גלם לייצור ... פליז!
שש ושמח כתב:א. שאין החזו"א חולק על מהריל"ד, אלא יתכן שלא התיר מהריל"ד אלא קודם שהתחיל להשתמש אבל לאחמ"כ מודה שאסור.
ב. כותב "וכמדו' דמטו בשם מרן ז"ל שלא לעשות כך" ונראה מלשונו [כידוע דגברא דייקנא הוא] שהחזו"א לא הכריע שהוא איסור גמור. וכן שמעתי דאע"פ שהגרמ"ג מחמיר לעצמו אינו מורה בזה איסור ובני משפחתו נוהגים להקל בזה.
לעומקו של דבר כתב:יאיר1 כתב:לעומקו של דבר כתב: ויל"ע טובא בבקבוקים שלנו שהם ממוחזרים אחרי כן לשימוש חוזר
הבקבוקים שלנו ממוחזרים כחומר גולם לייצור בקבוק חדש או מוצרים אחרים, לא משתמשים שוב בבקבוק כפי שהוא.
לדוג' אני שמעתי שבקבוקי פלסטיק משמשים כחומר גלם לייצור ... פליז!
בקבוקי זכוכית לא ממוחזרים כפי שהם?
לעומקו של דבר כתב:עבור זה צריך לצטט כאן דברי מהריל"ד במלואם
לעומקו של דבר כתב:אמנם הגרח"ק מורה לאיסור כמו שציינתי
עושה חדשות כתב:בענין קרוב,
האם דודי שמש חייבים בטבילה, והרי לא נהיגי' הכי.
וידעתי שדן בזה בשו"ת מנחת יצחק חלק ח סימן ע,
אבל רצוני לידע עוד מקורות להלכה זו.
פרי יהושע כתב:עושה חדשות כתב:בענין קרוב,
האם דודי שמש חייבים בטבילה, והרי לא נהיגי' הכי.
וידעתי שדן בזה בשו"ת מנחת יצחק חלק ח סימן ע,
אבל רצוני לידע עוד מקורות להלכה זו.
לא הבנתי האם "דודי שמש" הינן כלי מאכל שעולים על השולחן,
ועוד הלא הן כלים שאינן מטלטלים מלא וריקן,
נשמע מופרך לגמרי אפי' לדון בכך לא כן?
אשר נתעורר בדוד שמש המיוצר ע"י ערביים, ומשתמשים במים חמים שבו לבישול וכו', אם אף על פי שהיא יורה גדולה מ"מ הא משתמשים בו ע"י האור, א"כ יצטרך טבילת הדוד הגדול, או צינורות החימום של הדוד הנראה כמו שני חלונות גדולות, ברם אולי י"ל דכיון דהדוד מונח על בסיס ברזל ומחובר עם צינורות לקרקע והבסיס מחובר לבנין ע"י קצת טיט, אולי מקרי מחובר לקרקע ופטור מטבילה, אולם זה דוחק עכת"ד.
הנה מש"כ דזה דוחק, אינו דוחק, דכן יוצא מדברי היד אפרים (סי' ק"כ סעי' ה') שם, שהביא בשם השב"י בקדירה חדשה של נחושת שקובעין בתנור בית החורף, די"ל דצריך טבילה, כיון שלוקחים ממנו ללוש הפת, וליקח לתבשילין, ונותנים ממנו לשתות טיי"א /תה/, והו"ל כלי סעודה, אבל המנהג שא"צ טבילה, ונתן טעם למנהג כיון שקובעין אותן בתנור, והתנור קבוע בקרקע, ולא נעשה לכתחילה להשתמש בהם אלא במחובר, ואין מטמאין בשום טומאה, ומכ"ש בטומאה זו כמ"ש הטור, ועוד כיון שעיקרו להחם מים, משום הא לא חשוב כלי סעודה, שאין שותין ממנו מים, ושתיית טיי"א היא מיעוטא, ועיקר תשמישי הכלי לא נעשה לשם כך, וכ' שטעם האחרון לסניף, ומנהגן של ישראל תורה היא שאין טובלין כאלו ע"ש, והיד אפרים הוסיף, דמה"ט אין טובלין יורות גדולות וכו', משום דעיקר תשמישן במחוברין לקרקע עכ"ד, ונראה דהא דמחובר הבסיס לבנין ע"י קצת טיט, נחשב מחובר לקרקע, כמו בנדון דידהו, וגם אף לפי"מ דכתב בתשו' מהרי"א (חיו"ד סי' רט"ז) לחלוק על תשו' שב יעקב הנ"ל, מ"מ מוכח מדבריו דביורה שא"א להשתמש רק בשעת חיבורו עם הקרקע לא הי' מחמיר עיין שם, וביותר כמו בנד"ד דקודם שקבעו בקרקע עם הצינורות, לא נגמר תיקונו, ואחרי שנקבע בקרקע נקרא מחובר לקרקע, דהצינורות עצמן המחוברות לקרקע אין לך מחובר לקרקע עדיף מזה, וכאשר איתא מזה הרבה בש"ע ופוסקים לענין מקואות, ועי' בנובי"ת (יו"ד סי' קל"ז), ועי' מש"כ בזה מחו' הגאון ז"ל בת' חלקת יעקב (ח"א סי' קכ"ו וח"ב סי' ס"א), ואף שבמש"כ השב יעקב לדמות טבילת כלים מטומאת עכו"ם, לטבילה מטומאה, חלקו עליו הפוסקים, וכתבתי מזה ג"כ בספרי (ח"ה סי' ל"ב אות א'), מ"מ בנוגע למחובר בקרקע דא"צ טבילת כלים בקונה מנכרי, נראה דנקטו הפוסקים להלכה למעשה, ובנוגע לקדירה שבשוליהן מכונה אלקטרי' /חשמלית/ לענין טבילת כלים, שדן בזה בספר חלקת יעקב (ח"ב) שם, עי' בספרי (ח"ב סי' ע"ב) מש"כ בזה, וגם מש"כ השב יעקב דאזלינן בתר רוב כנ"ל, שייך ג"כ בנד"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 336 אורחים