מתון כתב:וודאי שהיו מדרגות.
היכן היו עומדות המדריגות? לדעת הרמב"ם (מדות ב' ה') ודעימיה שעזרת נשים לא היתה מוקף מחיצות ש'חלקה היתה בראשונה', אלא לצורך השמחה הקיפוה עמודים ובנו עליהם תאים שיכלו הנשים לעלות שמה ולהסתכל משם, הרי פשוט שהמדרגות היו עומדים בשטח החיל בצד צפון ועלו לראש התאים שבנו ע"ג העמודים. ונמצא שלא הוצרכו הנשים ליכנס כלל לעזרה כדי לעלות למקומן.
אך לדעת רש"י ודעימיה שעזר"נ היתה מוקף מחיצות אלא יצא זיזין מהכותל ועליו הניחו נסרים שיעמדו עליהם הנשים, לכאורה היה המדרגות תוך העזרת נשים.
גימפעל כתב:היכן כתוב שלא היה מדרגות ?
סיפורים כתב:גימפעל כתב:היכן כתוב שלא היה מדרגות ?
מי אמר שהיה דוקא מדרגות?
אולי היה כבש?
[זה גם יותר נוח לעלות לשם עם עגלות].
סיפורים כתב:מתון כתב:וודאי שהיו מדרגות.
היכן היו עומדות המדריגות? לדעת הרמב"ם (מדות ב' ה') ודעימיה שעזרת נשים לא היתה מוקף מחיצות ש'חלקה היתה בראשונה', אלא לצורך השמחה הקיפוה עמודים ובנו עליהם תאים שיכלו הנשים לעלות שמה ולהסתכל משם, הרי פשוט שהמדרגות היו עומדים בשטח החיל בצד צפון ועלו לראש התאים שבנו ע"ג העמודים. ונמצא שלא הוצרכו הנשים ליכנס כלל לעזרה כדי לעלות למקומן.
אך לדעת רש"י ודעימיה שעזר"נ היתה מוקף מחיצות אלא יצא זיזין מהכותל ועליו הניחו נסרים שיעמדו עליהם הנשים, לכאורה היה המדרגות תוך העזרת נשים.
אכן לשיטת הרמב"ם הענין ברור.
אבל לשיטת רש"י, כתבת "לכאורה היה המדרגות תוך העזרת נשים".
אם כן, מהיכן הגישה למדרגות?
הרי לא מסתבר שנכנסים מאותו שער שיש בצד מזרח. שהרי כל המטרה היא שיהיה הפרדה. ואם כן, האם עשו שער נוסף? או שהמדרגות הם עד מעל החומה ומשם יורדים?
חכם באשי כתב:
מתון כתב:סיפורים כתב:מתון כתב:וודאי שהיו מדרגות.
היכן היו עומדות המדריגות? לדעת הרמב"ם (מדות ב' ה') ודעימיה שעזרת נשים לא היתה מוקף מחיצות ש'חלקה היתה בראשונה', אלא לצורך השמחה הקיפוה עמודים ובנו עליהם תאים שיכלו הנשים לעלות שמה ולהסתכל משם, הרי פשוט שהמדרגות היו עומדים בשטח החיל בצד צפון ועלו לראש התאים שבנו ע"ג העמודים. ונמצא שלא הוצרכו הנשים ליכנס כלל לעזרה כדי לעלות למקומן.
אך לדעת רש"י ודעימיה שעזר"נ היתה מוקף מחיצות אלא יצא זיזין מהכותל ועליו הניחו נסרים שיעמדו עליהם הנשים, לכאורה היה המדרגות תוך העזרת נשים.
אכן לשיטת הרמב"ם הענין ברור.
אבל לשיטת רש"י, כתבת "לכאורה היה המדרגות תוך העזרת נשים".
אם כן, מהיכן הגישה למדרגות?
הרי לא מסתבר שנכנסים מאותו שער שיש בצד מזרח. שהרי כל המטרה היא שיהיה הפרדה. ואם כן, האם עשו שער נוסף? או שהמדרגות הם עד מעל החומה ומשם יורדים?
עיקר המטרה היה שיהיה הפרדה בשעת הריקודין והזמרה ולא שיהיו כולם זע"ז אז. וכפי הנראה עלו רובן על הגזוזטרא לפני התחלת השמחה, ולא איכפת לן אם כמה נשים יחידות ירדו משם ויצאו דרך שער המזרח, וכן להיפך אם נכנסו דרך שער המזרח עד שבאו להמדרגות ועלו על הגזוזטרא.
סיפורים כתב:מתון כתב:עיקר המטרה היה שיהיה הפרדה בשעת הריקודין והזמרה ולא שיהיו כולם זע"ז אז. וכפי הנראה עלו רובן על הגזוזטרא לפני התחלת השמחה, ולא איכפת לן אם כמה נשים יחידות ירדו משם ויצאו דרך שער המזרח, וכן להיפך אם נכנסו דרך שער המזרח עד שבאו להמדרגות ועלו על הגזוזטרא.
הרי לשמחת בית השואבה באו בודאי עשרות אלפי איש.
שים לב שרוחב השער של עזרת נשים הוא עשר אמה, שזה בערך 5 מטר.
היתכן שמשער קטן כל כך יכנסו עשרות אלפים ולא יהיה שם הפרדה?
ובפרט שהגמרא בסוכה לומדת משעת הספד שצריך להיות בהפרדה, א"כ ודאי שבשעת שמחה צריך להיות בהפרדה.
ולפי זה נצטרך למצוא עוד אופן של כניסה. או שעשו עוד שער לנשים [וא"כ צריך למצוא לזה מקור בחז"ל או בראשונים]. או שאולי עלו מעל החומה?
סיפורים כתב:עבור הקרבת קרבנות שהנשים צריכות להקריב, ודאי שהיה מופרד, הרי כתוב מפורש במשנה (מסכת מידות ב' ו') שיש בעזרה בצד צפון שער הנשים. והוא שער מיוחד לנשים כדי להיכנס בזמן הקרבת קרבנן.
כל שאלתנו היא על עזרת נשים, ששם עדיין לא מצאנו מקור בחז"ל אם יש שער נוסף.
סיפורים כתב:יולדת וכן זבה וכן נידה, אסור להן להיכנס אפילו להר הבית.
כל שכן שאסור להן להיכנס לעזרת נשים, וכל שכן שאסור להן אפילו להתקרב לעזרה ולשערים.
סיפורים כתב:היה מדרגות? היה פתח מיוחד?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 493 אורחים