מבקש תורה כתב:פסול לעדות.
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.
חובב_ספרים כתב:אם הוא אמר זה מסתמא היה רק על דרך הגזמה
עושה חדשות כתב:חובב_ספרים כתב:אם הוא אמר זה מסתמא היה רק על דרך הגזמה
ע"ע - viewtopic.php?f=17&t=1715&start=40#p63934
ויל"ע האם לחוש לקידושין, כשא' מעידי הקיום הוא מעשן, יש לו אייפון, ואין לו גנרטור.
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.
יורה_דעות כתב:שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת
יורה_דעות כתב:אם כך היה הדבר צריך לפתוח את רוב התיקים ברבנות ובבתי הדין מחדש, כי לפני ארבעים שנה היו בכל א"י כולה גנרטורים ספורים בלבד.
נוטר הכרמים כתב:יורה_דעות כתב:אם כך היה הדבר צריך לפתוח את רוב התיקים ברבנות ובבתי הדין מחדש, כי לפני ארבעים שנה היו בכל א"י כולה גנרטורים ספורים בלבד.
בדומה לזה מובא בשמו בספר 'ולבנימין אמר' לגבי כשרות סת"ם ע"י מי ש'מחלל שבת' בהשתמשות בחשמל רח"ל, וכמדומה הובאו בעבר.
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.
ש. ספראי כתב:מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.
יש לי כמה מכתבים ממרן הגר"ח שליט"א בעניני גנרטור ושימוש בחשמל בשב"ק ומעודי לא שמעתי ולא קראתי שהוא פוסל לצרף למנין, להעלות לתורה או לפסול לעדות.
האם יש לכבודו מקור וסימוכין לדברים אלו בשם הגרח"ק?
שער כותש כתב:יורה_דעות כתב:שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת
ואני שמעתי בלחישה, איש מפי מגיד, שדעתו האמיתית של הרב שקד מכפר דרום שטעם האוסרים אינו מחוור, כך לדברי תלמיד תלמידו הרב צור ממעלות תרשיחא
יורה_דעות כתב:שער כותש כתב:יורה_דעות כתב:שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת
ואני שמעתי בלחישה, איש מפי מגיד, שדעתו האמיתית של הרב שקד מכפר דרום שטעם האוסרים אינו מחוור, כך לדברי תלמיד תלמידו הרב צור ממעלות תרשיחא
הרב הכותש, אי שם בחו"ל, מעבר ללדרמן, קיימים עוד תלמידי חכמים. וכמה שזה נשמע מצחיק ומגוחך (שיש עוד ת"ח בחו"ל הנ"ל), איכא קלא דלא פסיק שזה נכון.
הגר"י ברנדייס הנ"ל הוא פוסק בעל שיעור קומה מופלג, ואם זה עוזר, הוא אב"ד מטעם הגרנ"ק.
הוא באמת הולך בדרך עצמאית, ולכן יש לו מתנגדים חריפים (ואם לא שהיה ב'עיר החכמים' רכסים, בודאי היה נושא לפולמוסים), אבל מבין בתרי תגובתך נר' שכלל לא שמעת שמעו מעולם, ולכן כ"כ מצחיק אותך שמעבר להרי החושך עזרא ונחמיה, והסמבטיון דבורה הנביאה הזורק פשקוילים ששה ימים בשבוע - ובשבת קורא אותם, יש רבנים...
אגב, דבריו אינם משוללים כפי הנראה. נמתין להוצאת הקונדרוס ונחזי.
---
סתם כך לענין פסול עדות, כל שמורה היתר אין פסול לעדות כנודע, ואין זה סותר לאמירה שפסול לעדות, כי אטו משום שמורה היתר לא נאמר האמת שצריך ללמדו שעוון זה פוסלו, ושלא יורה היתר? להחזו"א הוא איסור חילול ה', ואיסור זה פוסלו לעדות אי לאו דמורי התירא. וגם איסור לשון הרע פוסלו לעדות, אלא שמחמת שמורים היתר אין פוסלים בפועל, אבל בודאי האמת שפסול.
(ומה שאומרים שמוריד אנשים מעדות בחופה, קשה להאמין שעל גנרטור יוריד, אף שצריכים להורות את הפסול לרבים –שהרי יש פסולים שרק ע"י הכרזה נפסל, ובודאי מצוה להכריז עליו-, לא מסתבר שיעשה כן ע"י שמבייש אדם כ"כ. אחרי שסומך על רבנים אחרים גם אם לד' הגרח"ק דעתם משוללת לגמרי. אבל על מכשיר לא כשר בודאי יש להורידו גם מעדות בחופה, שאם יעיד על "וציוונו על העריות" הוי כדובר שקרים, והחשוד על העריות פסול לעדות אשה).
וע"ע בקונטרס של ר' זעפרני שמבאר מ"ט בטלפון לא כשר נפסל לעדות, משום פריצות ו'לא תקרבו', ואף שבלא מעשה אינו נפסל, י"ל שההקשה על המקלדת הויא מעשה...
אמנם לענ"ד הגרח"ק צודק, דחזקה על עניני פריצות דכאש בנעורת וכו', וממילא מי שבכיסו תמיד מכשיר שאינו כשר (ששונה ממחשב גדול כנודע), חזקה שמכור להנ"ל, וגרוע טובא ממשחק בקוביא, והסומך על עדותו של זה אינו אלא פתי (והעדות הראשונה שלו היא: לא נכשלתי... ואפילו אם היה כן "עוצם עיניו מראות ברע רשע", ואם לא נכשל עדיין, הרי עומד להיכשל כל רגע. ועי' אחיעזר ג' כה' שאם ידוע לכל שעובר עבירה חשיב כאילו העידו עליו). ואמנם חכמים לא מנו אלא מי שאינו מן הישוב, ולא דברו על תרבות אנשים חטאים שגם החוטא תמיד נחשב מן הישוב (אף שלפני כמה עשרות שנים אדם כזה שמכור לפריצות, היה נחשב גם אצל חילוניים כאינו מן הישוב, ונפסל לעדות גם אצלם). אבל עדיין חשיב כהעידו עליו וכמעיד על עצמו שנכשל תמיד. ועכ"פ כשדנים בזה אין הנדון על מי שמחזיק "מכשיר שהרב סילמן לא אישר", אלא על מי ש"מכור לפריצות באינטרנט", האם כשר לעדות, האם מותר לשהות בד' אמותיו, האם אפשר לסמוך עליו במשהו, וכדו'.
(אגב, פעם דיברתי עם איזה 'רב' מטעם במקום כל שהוא, שלא ידעתי שהוא מחזיק בטלפון פרוץ, לצרכי עיסוקיו וזיכוי הרבים וכו' וכו', ושחתי לו דרך אגב, שאין שום ספק שהרגיל במכשיר זה מכור לפריצות בשלב כזה או אחר, ונעשו פניו ככרום. ורק אז הבנתי שהתבייש מאד, כי אמרתי מקצת שבחו בפניו, מבלי לדעת...)
מודיעין כתב:האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?
פרנקל תאומים כתב:דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?
אנושי כתב:מודיעין כתב:האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?
יש
משום שבלי התאורה אי אפשר ובלי המזגן אפשר ועובדא ידענא בא' שהתיר לו הגרי"ש זצ"ל בדוחק ולאור נסיבות מסוימות להשתמש אך ורק במזגן על חשמל
גימפעל כתב:פרנקל תאומים כתב:דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?
לא הבנתי את ההכללה של חסידים,
סאטמאר היה הבית כנסת הראשון בירושלים עם גנרטור, וכמדומני שבתולדות אהרן וגרורותיה יש גם גנרטור.
שפעם היו מתפרסמות דעות שונות מגדולי הפוסקים
שלמה בן חיים כתב:אנושי כתב:מודיעין כתב:האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?
יש
משום שבלי התאורה אי אפשר ובלי המזגן אפשר ועובדא ידענא בא' שהתיר לו הגרי"ש זצ"ל בדוחק ולאור נסיבות מסוימות להשתמש אך ורק במזגן על חשמל
זה שיש חילוק בין מזגן לתאורה שבלי תאורה אי אפשר ובלי מזגן אפשר כולם יודעים, זה אמנם חילוק השאלה אם החילוק מחלק? היכן מצינו חילוק כזה בדין הנאה ממעשה שבת, שהנאה שאי אפשר בלעדיה אסורה והנאה נוספת שאפשר בלעדיה מותרת? לענ"ד אין מקור לדין זה וודאי שאין לחילוק זה שורש בדין.
תבא כתב:מענין לענין:
אני מחפש חוברת שי"ל לפני כ10 שנים, שהמחבר מעורר על כך שפעם היו מתפרסמות דעות שונות מגדולי הפוסקים,
וכיום אסור להגיד אחרת ממה ש'מקובל ונהוג'.
וכמדומני שהביא כדוגמא את דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בענין מעליות שבת, שבשנים האחרונות לא העיזו לפרסמה כידוע.
או מי שחולק על ההנחה שחשמל בשבת דאורייתא.
האם מישהו יודע על מה מדובר?
לעומקו של דבר כתב:גימפעל כתב:פרנקל תאומים כתב:דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?
לא הבנתי את ההכללה של חסידים,
סאטמאר היה הבית כנסת הראשון בירושלים עם גנרטור, וכמדומני שבתולדות אהרן וגרורותיה יש גם גנרטור.
אכן, בחוגי הקנאים יש גנרטור גם בחוגי החסידים.
בויז'ניץ יש בבתי הכנסת. ולפי בקשת החזו"א וכידוע.
אבל מהיוצאים מהכלל א"א לבטל את הכלל.
למה באמת?
אולי מפני שמהר"א מבעלז לא השתמש בגנרטור. וכן הטשעבינער רב לפחות בתחילה. (ועל דעתו נכתב באשכול על שמו באריכות).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 507 אורחים