מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי שיר ורננים » ה' דצמבר 10, 2015 4:11 pm

שלום רב.
מה הטעם למצוה לשמח חתן ןכלה? אדגיש אין השאלה למקור . שזה מצינו מהמדרש על שכרה של איזבל שכפות ידיה ורגליה זכו לקבורה וכן לגמ' בברכות ו: ששם מובא השכר של ה' קולות וההפך לזה. אלא לטעם.
אשמח לתשובות שיחכימוני.

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי מן הדרום » ה' דצמבר 10, 2015 6:31 pm

קובץ שעורים כתובות אות מו

מו) [דף טז ע"ב] כיצד מרקדין לפני הכלה. לכאורה משמע מלשון זה דעיקר המצוה היא לשמח את הכלה, אבל אין לזה טעם, דאדרבא איהו מיפקיד בפ"ו ולא איהי, וכן משמע מלשון הגמ' ברכות ו' דשמחת חתן היא המצוה, אבל כבר פירש"י כאן "מה אומרים לפניה" והכל בשביל החתן, לשבח את מקחו, כמ"ש להלן "מי שלקח מקח מן השוק" וכו'.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' דצמבר 10, 2015 6:34 pm

בפשטות הכוונה מפני שהם משתעבדים זה לזה, לא מיבע' החתן שיש לשמחו ועיין רמב"ם אם קודם ישא אשה ואח"כ ילמוד תורה וכו' וכפי הנראה גם כלפיה, יש לשמחה מפני שהיא משתעבדת ונאסרת מרגע החופה.

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי מצליח » ה' דצמבר 10, 2015 9:12 pm

בפקודת אלעזר להה"ק מפאלטיטשאן זי"ע מביא מדודו מהרי"ד מבעלזא זי"ע שהטעם לשמחת חתן וכלה הוא, משום שכל ענין שמקימין דור חדש הוא בשביל גזירת מיתה בעולם, וכדי להסיר עוצב מזה משמחין את החתן והכלה.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי שיר ורננים » ה' דצמבר 10, 2015 11:58 pm

מצליח כתב:בפקודת אלעזר להה"ק מפאלטיטשאן זי"ע מביא מדודו מהרי"ד מבעלזא זי"ע שהטעם לשמחת חתן וכלה הוא, משום שכל ענין שמקימין דור חדש הוא בשביל גזירת מיתה בעולם, וכדי להסיר עוצב מזה משמחין את החתן והכלה.

מעניי ששמעתי מחבר שהרי חתן טרוד בלילה ראשונה ופטור מק"ש.
אז לכן משמחים אותו די להסיר דאגתו וזה דומה מעט לטעם הפקודת אלעזר

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' דצמבר 11, 2015 12:20 am

מה צריך טעם לדבר שהוא ממנהגו של עולם, ששמחים בשמחתו של אדם
ואף אומות העולם עושין כן
והמצוה הוא רק מצד מצוות גמילות חסדים לשישתפו בשמחתו, ופשוט הוא

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' דצמבר 11, 2015 9:44 am

הרב 'שברי', כוונתו לשאלה הידועה, והלא שמחים הם כבר מאד ומה טעם יש בזה?

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' דצמבר 11, 2015 9:49 am

מצליח כתב:בפקודת אלעזר להה"ק מפאלטיטשאן זי"ע מביא מדודו מהרי"ד מבעלזא זי"ע שהטעם לשמחת חתן וכלה הוא, משום שכל ענין שמקימין דור חדש הוא בשביל גזירת מיתה בעולם, וכדי להסיר עוצב מזה משמחין את החתן והכלה.

ההסבר כפי ששמעתי בשיחתו של הרב רוזנבלום, [פרשת ויגש תשע"ד] הוא משום שאדם מחתן את בנו בשביל המשכיות דורו, ע"כ.
וא"כ לפ"ז היה עלינו לשמח את המחותנים.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' דצמבר 11, 2015 10:12 am

אם אתה צריך טעם בשביל דרשה אז איני יודע, אבל הסיבה האמיתית היא ששני אנשים יוצאים יחד לדרך וזהו ענין מורכב ורגיש, ע"כ משתדלים שיצאו לדרך בשמחה מירבית ואם ההתחלה טובה זה נותן כיוון טוב להמשך. (וזהו חסד גדול מאוד).

והטעם שצריך לשמחם אע"פ ששמחים הם. א' משום שטבע השמחה שהיא צריכה לצאת מהנפש חוצה, ויש אמצעים המביאים לזה. והשמחה הגדולה מוציאה את שמחת החתן והכלה מהכח אל הבפועל. ב' לפעמים החתן והכלה עלולים לחשוש מהעתיד וזה יפגום בשמחה, והציבור המשתתף מסיח דעתם. ג' הציבור מוסיף תוספת שמחה. ד' יש שמחה כללית, של המשפחה ושל עם ישראל על כל חוליה וחוליה באומה.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' דצמבר 11, 2015 10:18 am

אני מבין את דבריך, אולם, אם תתבונן עמוק תראה שזה פסיכולוגי.
כך כולם רגילים לכן כל חתן וכלה רוצים שתיראה חתונתם כמו אצל חבריהם. אם הדבר לא היה קיים [לפחות לא בבדר גודל כמו של ימינו [ואף הפשוטים ביותר] לא היתה ציפיה.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' דצמבר 13, 2015 8:21 am

אוהב אוצר כתב:אני מבין את דבריך, אולם, אם תתבונן עמוק תראה שזה פסיכולוגי.
כך כולם רגילים לכן כל חתן וכלה רוצים שתיראה חתונתם כמו אצל חבריהם. אם הדבר לא היה קיים [לפחות לא בבדר גודל כמו של ימינו [ואף הפשוטים ביותר] לא היתה ציפיה.



דבריך נכונים, אני כתבתי על שורש המושג לשמח חתן וכלה, (ז"א למה חז"ל העמידו ענין זה בתור גמ"ח ומצווה)ואכן רעה חולה נתפשטה במחנינו שבמקום לממש את הרעיון האמיתי מסרסים את התוכן ע"י עריכת אירוע ענק שאין בו שמחת הלב אלא בלאגן אחד גדול. ולרוב רוב המשתתפים אינם בכדי לשמח חתו וכלה אלא לשמח את המחותנים וכו'.
ובאמת לצערינו היום חתן וכלה לא יוצאים מהחתונה מתוך הרגשת שמחה אלא מתוך סיפוק על האירוע העוצמתי שהיה והגיעו כך וכך וכו'. והדברים נכתבים מעט בגוזמא בכדי להבהיר את הענין כראוי.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי פולסברג » ו' יוני 17, 2022 11:30 am

מתוך דבריו של המשפיע הגדול ר' מוט'ל זילבער מבארא פארק [הגרח''י קפלן הוא חסיד גדול ממנו].
נמצא בעמ' לד.
שמחת נישואין.JPG
שמחת נישואין.JPG (82.38 KiB) נצפה 1705 פעמים
קבצים מצורפים
גליון דברי תורה סטיטשין חוברות - בהעלותך.pdf
(4.22 MiB) הורד 107 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעם למצוות שמחת חתן וכלה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' יוני 18, 2022 9:45 pm

ראיתי בזמנו קונטרס שנתחבר על המצוה לשמח חתן וכלה, והעולה שם מדברי הפוסקים ראשונים ואחרונים שגדר המצוה שהוא גם טעמה הוא: לחבבם זה על זה. וממילא יש בזה שני חלקים. א. באופן ישיר, לשבחם זה בפני זה וכיו"ב, אגרא דבי הילולי מילי. ב. ליצור סביבם אוירה של שמחה וחדוה, כי מתוך כך הלבבות פתוחים לקבל זה את זה, ולקבל את דברים השבח שאומרים להם זה על זה. וראה דברי רש"י בכתובות ח, א בביאור הברכה האחרונה משבע ברכות: "שבח שמשבח להקב"ה שברא חתונת דיבוק איש באשה על ידי שמחה וחדוה".

לפי זה, זוהי בוודאי מצוה שבין אדם לחברו, כמו כל סיוע למי שצריך סיוע. מסייעים לחתן ולכלה להתקשר באהבה זה עם זה, לבית נאמן בישראל, מתוך שמחה וחדוה ומילי שמחבבים אותם זע"ז.

והגון ביותר המנהג המקורי של בדחנות או דרשות בחתונה, כלומר שבתוך השמחה והחדוה של הנגינה והריקודים משלבים גם "מילי", ואותם המילי תוכנם חיבוב חתן וכלה זה על זה [ושבח ייחוסם ומשפחותיהם בכלל זה], ושבח חתונה בככלל, לחבב עליהם את עצם הרעיון של קשר זע"ז, וכיו"ב. כך מקיימים המצוה לשמח חתן וכלה כהלכתה באופן הראוי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים