אוצר החכמה כתב:אם תבקש מהקב"ה שיגדל לך עתה גלוסקאות על עצים ותטען שבתוך תוכך אתה הרי רוצה את זה. (זה לא צריך ראייה בכלל אבל אם תרצה ראיה, גרע אלף פעמים מהאומר יהי רצון שתלד אשתי בן זכר אחר ארבעים יום.)
אין הנדון (של הגלוסקאות והגשמים) דומה לראייה (של הזכר).
במקרה של הזכר, מדובר במצב שבו האדם מבקש בקשה על העבר - דהא קיי"ל דאחרי שעברו ארבעים יום כבר נקבע האם העוּבָּר יהיה זכר, וממילא אם האדם יבקש זאת אחרי שהדבר כבר נקבע - הרי זו תפילת שווא. אבל לגבי גלוסקאות, אין לומר שזו בקשה על העבר, דהא קיי"ל שעתידין עצי ארץ ישראל לעשות גלוסקאות; אם כן זו בקשה לעתיד (שכבר יחיש ד' את היום שעליו נאמר שעתידין עצי ארץ ישראל וכו'). ה"ה לגבי גשמי ברכה בכל השנה: אין זו בקשה על העבר, והא ראייה - שגם בהווה יש מקומות בכדור הארץ שבהם יש גשמי ברכה כל השנה - כגון בארצות המונסון, בעוד שכל מה שהאדם מבקש מ-ד' הוא - שיירדו גשמי ברכה כל השנה גם בארץ ישראל, וכדקיי"ל שיש שלושה מפתחות הנמצאים רק אצל הקב"ה - ואחד הוא מפתח הגשמים.
אוצר החכמה כתב:אתה לא יכול לבקש מהקב"ה שיוריד גשמי ברכה בא"י בקיץ כשחז"ל אומרים שגשמים בקיץ הם סימן קללה.
לשיטתך, למה כתבת
viewtopic.php?f=17&t=24630&start=40#p248972 : "אם אדם באמת צריך גשם בקיץ מסיבה מסויימת...אם זה בשומע תפילה ויש לזה סיבה (כגון מזדמן...) מעשיו ראויים"? והרי לשיטתך "אתה לא יכול לבקש מהקב"ה שיוריד גשמי ברכה בא"י בקיץ כשחז"ל אומרים שגשמים בקיץ הם סימן קללה"...
אוצר החכמה כתב:אתה יכול לתת לי סיבה שבה האדם יתכוון שהוא רוצה שיירד גשם במקומו...
אני מזכיר, שכאשר שאלתי אותך לפני כמה ימים האם האדם רשאי לבקש באופן מזדמן, לא ביקשת ממני: "אתה יכול לתת לי סיבה" וכו', אלא כתבת
viewtopic.php?f=17&t=24630&start=40#p248972 : "אם אדם באמת צריך גשם בקיץ מסיבה מסויימת...אם זה בשומע תפילה ויש לזה סיבה (כגון מזדמן...) מעשיו ראויים".
אבל כשאני שואל אותך על בקשה קבועה (ולא מזדמנת), אז פתאום אתה נזכר לבקש האם אני יכול לתת לך סיבה?
השאלה שלי היא ברמה העקרונית, לא ברמה הטכנית, כלומר אני אומר ככה: בוא נניח שברמה הטכנית מצאנו איזה היכי תמצי שלאדם תהיה סיבה פרטית לרצות שבמשך כל השנה יירדו גשמי ברכה, כפי שלמשל קורה בארצות המונסון; אז על גבי ההנחה הטכנית הזו אני שואל, האם עצם קיומה של סיבה כזו לבקש גשמי ברכה במשך כל השנה, מתיר לבקש כל השנה (כמובן רק בשמע קולנו).
בעוד שאתה שואל אותי שאלה ברמת ההיכי תמצי, שהיא יותר שאלה טכנית, ופחות שאלה עקרונית - שהיא השאלה המעניינת אותי יותר.