לומד_בישיבה כתב:(אגב, כמעט תמיד ניתן להתווכח עם בעל המשאת למלך, אך דבריו מועילים מבחינת תן לחכם)
ובעיקר סברת התוס' שבכלל עשה דפו"ר גם איסור שלא להשחית זרעו. צ"ע טובא לכאורה מאי ענין זה לזה. הרי פשיטא דבמאי דלא משחית זרעו אינו מקיים עשה דפו"ר כלל. ואין בזה שום צד קיום עשה זו לא מינה ולא מקצתה. וכשהוא בעל אשה ועוסק בפרי' ורביה. והוא עם זה ג"כ מוציא זרע לבטלה. הרי בלתי ספק הוא מקיים העשה כמו שצוה הכתוב. שהרי הולדת הבנים לא ביד האדם הוא אלא בידי שמים. ולא על כך נצטוה. אלא שצוה הכתוב על העסק בפו"ר עד שיהיו לו בנים בשיעור הראוי לכל מר כדאית לי'. וא"כ כל שעוסק בכך הרי הוא מקיים המצוה אף על פי שעם זה מוציא גם לבטלה. ובפרט כשאשתו כבר מעוברת. דאטו נתחייב בקיחת נשים רבות. זו לא אמרה אדם מעולם. וא"כ היכי יתכן לומר כלל דעשה דפו"ר כוללת ג"כ איסור הוצאת זרע לבטלה. ולכן נראה ברור ומוכרח דמש"כ התוס' כ"כ בפשיטות דמי שמצווה על פו"ר מצווה נמי שלא להשחית זרעו. אין כוונתם אלא לומר דמי שמצווה על פו"ר ודאי יש בכלל המצוה נמי שלא להשחית זרעו תמיד. באופן שע"י כך ודאי מתבטל מפו"ר. ונמצא מבטל העשה בידים. אבל ודאי משחית זרע לפעמים דרך מקרה בעלמא אינו בכלל עשה דפו"ר. ואין זה ענין לעשה זו כלל.
יחיאל מ כתב:התלות של איסור השחתת זרע בחיוב פריה ורביה.
הנראה, כתוב בער ואונן ושחת ארצה וימת גם אותו. זה מגלה שיש איסור, ואין בו אמירה לֶאֱסוֹר, ומזה נובע שיש אמירה האוסרת.
ידיעה כזו מכריחה לדרוש את אמירת האיסור בדרשה רחוקה כשאין קרובה ממנה. כעין הדרשה הרחוקה (סנהדרין נ"ו ב) מכל עץ הגן ולא גזל, שנראה שנדרש רק אחרי שידועה העבירה מכי מלאה הארץ חמס.
לכן דורשים לא תנאף בלשון תנָּאֵף. לשון זו מתפרשת טוב יותר בזכר. אכן אם לא היה מקום לחלק בין זכר חנקיבה היינו אומרים דיבר הכתוב בהוה. אבל אחר שיש עדיפות לתלות גדר מחודש בגדר ידוע (כמו חצר משום שליחות) אנו תולים את חשיבות הזרע במצוות פריה ורביה. וכיון שרק איש חייב בה אנו אומרים שלא תנָּאֵף הוא בדווקא, בזכר.
אמסטרדם כתב:הילך מדברי הגרח"ש ז"ל בחו"ב יבמות סי' ה' (סק"א):
סנהדרין נ"ט ב' תוד"ה והא וי"ל - - -, נראה דאין הכונה שכשמשחית הזרע הרי הוא כאילו עובר בקום ועשה על מצות פריה ורביה, וכל האיסור הוא שאינו עוסק בפ"ו, דא"כ אכתי קום ועשה הוא, ועוד דודאי אף מי שכבר קיים פ"ו ואשתו מעוברת ואינו יכול לישא אחרת מ"מ הוא מצוות על השחתה, ואילו לישא עקרה וזקנה רשאי, ועוד - - -, וכן - - -, אלא הענין הוא דבכלל מצות פרו ורבו נכלל גם שלא להשתמש בענין הזה אלא לפריה ורביה, והו"ל לאו הבא מכלל עשה על כל הוצאה שלא בדרך התשמיש הרגיל.
ועי"ש מה שמוסיף לחדש ולבאר בזה [עי"ש דונשמרת מכל דבר רע הוא הוספה על איסור הנ"ל].
עקביה כתב:אמסטרדם כתב:הילך מדברי הגרח"ש ז"ל בחו"ב יבמות סי' ה' (סק"א):
סנהדרין נ"ט ב' תוד"ה והא וי"ל - - -, נראה דאין הכונה שכשמשחית הזרע הרי הוא כאילו עובר בקום ועשה על מצות פריה ורביה, וכל האיסור הוא שאינו עוסק בפ"ו, דא"כ אכתי קום ועשה הוא, ועוד דודאי אף מי שכבר קיים פ"ו ואשתו מעוברת ואינו יכול לישא אחרת מ"מ הוא מצוות על השחתה, ואילו לישא עקרה וזקנה רשאי, ועוד - - -, וכן - - -, אלא הענין הוא דבכלל מצות פרו ורבו נכלל גם שלא להשתמש בענין הזה אלא לפריה ורביה, והו"ל לאו הבא מכלל עשה על כל הוצאה שלא בדרך התשמיש הרגיל.
ועי"ש מה שמוסיף לחדש ולבאר בזה [עי"ש דונשמרת מכל דבר רע הוא הוספה על איסור הנ"ל].
לא הבנתי.
אם במ"ע של פו"ר נכלל איסור ל"ת דאורייתא שלא להשתמש בזה אלא לפו"ר, כיצד מותר לישא עקרה וזקנה, ולבוא על אשתו מעוברת?
ובכלל חידוש גדול שכזה [שעל פניו אינו מסתבר כלל], שעצם מצות פו"ר מלמדת איסור שלא להשתמש בזה אלא לפו"ר, צריך מקור, וכל המחדש עליו הראיה.
יחיאל מ כתב:אין בידי ר' חיים שמואלביץ' על יבמות.
אבל אוסיף מה שריך להיות בדברי אחר "בלשון תִּנָּאֵף" (נדה י"ג ב, לא תנאף לא תהא בך ניאוף בין ביד בין ברגל. ובספר חרדים לא תעשה התלויות בראש הגויה פרק ז, והיינו ניאוף בלא שיתוף אחר אלא מיניה וביה)
עכ"פ במה שהבאת לא מפורש מה ההכרח לתלות בפו"ר ולפטור נשים.
יחיאל מ כתב:מאת יחיאל מ תשובה לטענות עקביה
מ"ש נדה דף יג א, ר"א אומר כל האוחז באמה ומשתין כאילו מביא מבול לעולם וכו' דא"ר יוחנן כל המוציא שכבת זרע לבטלה חייב מיתה שנאמר וירע בעיני ה' (את) אשר עשה וימת גם אותו. וכן מסכת כלה פרק א, שכל המחמם את עצמו חייב מיתה, וכל המקשה את עצמו הרי זה משומד, שנאמר וירע בעיני י"י אשר עשה וימת גם אותו.
אופן הדרשה של לא תנאף, כן משמע מלשון ספר חרדים מצות לא תעשה מן התורה התלויות בראש הגויה, (יט) ריש פ"ב תנא דבי רבי ישמעאל לא תנאף לא תהא בך ניאוף בין ביד בין ברגל והיינו ניאוף בלא שיתוף אחר אלא מיניה וביה ומנאף פירשו בתוספות דהיינו משפשף מילתו ביד או ברגל ומשחית הזרע וחייב מיתה כער ואונן. ע"כ. כן מתפרש מ"ש "ניאוף בלא שיתוף אחר" ובן מפורש בספר חרדים הנ"ל שהאיסור הוא מדאורייתא.
יחיאל מ כתב:הוספה לדברי
ההכרח לפרש באונן משון השחתת זרע, כמ"ש רש"י בראשית לח ט, ושחת ארצה - דש מבפנים וזורה מבחוץ, נראה שהוא מיתור "ארצה" לכל עניין אחר די היה ב"ושחת". ואולי גם למ"ד שתמר בתולה ואונן שימש שלא כדרכה ו"ארצה" כינוי, מ"מ כינוי זה בא לומר שיש חשיבות לעניין על הארץ.
הנושא העקרוני בדברי שהכרח למצא תוכן משןים גורם לדרשות רחוקות מסביר את עניין הגימטריאות שהרי אפשר למצוא גימטריה לכל דבר.
שומר כתב:אני מעתיק מספר אמרי יעקב חלק אבן העזר לרב יעקב מאיר שטרן סימן כג ויש בזה איסור תורה פמג ס ג סוסק יד משבצז סק יב והסמק מנאה במנין המצות של לא תנאף ובשעת חג ס קיב מנאו בין חייבי מיתה בידי שמים ועין תוס סנהדרין ועע מה שכתב בשות תורת חסד חב סימן מג דתליא בפלוגתת הראשונים.
עקביה כתב:איש אחד
אצל ער תמר לא הייתה יבמה. גם הוא עשה כמעשה אונן ונענש כמוהו. ראה רש"י עה"ת.
אוצר החכמה כתב:נכון שעל פי פשט אתה צודק, אבל אם דנים על דרשות הלכתיות, לטעון שזה מתבסס על דרשת חז"ל שהובאה ברש"י זה סביר.
אני כותב באופן כללי כי לא נכנסתי לטיעונים שעלו כאן על דרך הלימוד ממעשה ער ואונן.
יחיאל מ כתב:בעניין לימוד מאגדה
עי' באוצר הגאונים חגיגה הפירושים י"ד א' שכ' רב שרירא גאון על האגדות, אומדנא נינהו ... לכן אין סומכים על אגדה ... והנכון מהם מה שמתחזק מן השכל ומן המקרא נקבל מהם. ע"כ. כלומר יש אגדות שראוי לקבלם. בנידון דידן האגדה מיישבת את ההלכה ולמה לא לקבלה.
ככלל זה שיש אגדות שנאמרו באומדנא, ומחשש זה לא ראוי לסמוך בסתם על אגדה, לא אומר שלא יתכנו אגדות שנאמרו בדווקא.
יחיאל מ כתב:כשרב שרירא גאון אומר "והנכון מהם מה שמתחזק מן השכל ומן המקרא נקבל מהם" כוונתו נקבל כאמת.
יחיאל מ כתב:האם המקור שלך הוא בספר 1984
עקביה כתב:יחיאל מ כתב:כשרב שרירא גאון אומר "והנכון מהם מה שמתחזק מן השכל ומן המקרא נקבל מהם" כוונתו נקבל כאמת.
מישהו התווכח על כך? ודאי כאמת, אבל כאמת של אגדה ולא של הלכה. שהרי זו אגדה ולא הלכה.
סעדיה כתב:ומה שאינו מתחזק מן השכל ומן המקרא אין לקבלו אף לא כאמת של אגדה?
אמסטרדם כתב: ולגוף הענין, לא עיינתי שוב בפנים הספר אך נראה כוונתו ז"ל שממצוות פו"ר אנו למדים שענין המשגל נועד למטרת קיום המין, ולאו הבא מכלל עשה – שאין להשתמש בזה לענין תאוה [ואפשר להסביר, שמצד המוסר מובן שענין זה הוא מגונה מצד שהוא תאוה להשחתה ועי' עירובין ק' ב' גזל מנמלה וכו' ולכן סגי בגילוי קט]. אך כל שבא על אשה כדרך כל הארץ הרי זה בכלל צורך פו"ר, ואף באופן שלא יבא לידי פו"ר, מ"מ זה בכלל דרך כל הארץ שנועד מאת הקב"ה לקיום המין, ולאפוקי הוז"ל שאינו אלא תאוה. ובהמשך הוא דן בענין ביאה שלא כדרך וכו' [ואגב, הוא מתפלא שם על הב"י שטוען אילו ראה בעל התו' את הזוהר וכו'. ועוד אגב, בתוה"ד יש "מדבקה" שנתוסף אחר הדפסת הספר ומכסה קטע שבהדפסה; על המדבקה בא מהדורה ב' של הדברים המכוסים ומסיים "ולענין מעשה כתב מרן ז"ל במכתב לאסור בכל אופן" (או קרוב לזה)].
ואוסיף להנ"ל, מצינו שיש חיוב מצד פו"ר לשמש בכל עונה, ותראה שלא מחייבים לשמש בכל חמש דקות או בכל לילה, וגם יש עונות שונות לכמה כתות, הרי שמצות פו"ר ניתנה באופן להזדווג כדרך כל הארץ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 473 אורחים