בדינא דמצוה לשפשף הניצוצות שעל רגליו שלא ייצא לעז על בניו שהוא כרו"ש וכו', והובא באו"ח סוסי' ג, ותמיד תמהתי שבזה"ז אין החשד הזה ריאלי, אף אחד לא מסתכל על הניצוצות, ולא מחשבן את הסיבה לזה וכו', וזה פשוט שמעולם לא שמענו שמישהו חושד בשני כזה דבר. ולא מצאתי שידברו בזה.
בברכה המשולשת כתב:הערת אגב: במקרה של ניצוצות זה אינו חשד לעבירה שלו אלא לעז ליוחסין של בניו ודלא כעניין הבושם שזה חשד על עבירה שלו.
ומצאנו ברבותינו הראשונים חשש לרינוני יוחסין במקום שבגמ' לא נזכר (כגון עניין כהן גבאי שלא יעלה לתורה כהן אחר- כדברי רבינו אפרים)
אוצר החכמה כתב:בדינא דמצוה לשפשף הניצוצות שעל רגליו שלא ייצא לעז על בניו שהוא כרו"ש וכו', והובא באו"ח סוסי' ג, ותמיד תמהתי שבזה"ז אין החשד הזה ריאלי, אף אחד לא מסתכל על הניצוצות, ולא מחשבן את הסיבה לזה וכו', וזה פשוט שמעולם לא שמענו שמישהו חושד בשני כזה דבר. ולא מצאתי שידברו בזה.
מצד שני לא כ"כ מובן למה בזמנם חשדו בזה ולא תלו בניצוצות. ואם נאמר שחז"ל תיקנו כאן אפילו בדבר שאינו סביר כלל כעין סנדל המסומר וירדן וספינה מאיזה שהוא טעם אם כן אין מקום כ"כ לטענתך.
מבקר-ספר כתב:מהסוגיא מוכח שהטעם הוא רק משום הלעז.
וכך היא הצעה של סוגיא ביומא (כט:-ל.), זה הכלל היה במקדש [כל המטיל מים טעון קידוש ידים ורגלים], בשלמא רגלים משום ניצוצות אלא ידים מאי טעמא, אמר רבי אבא זאת אומרת מצוה לשפשף, מסייע ליה לרבי אמי דאמר רבי אמי אסור לאדם שיצא בניצוצות שעל גבי רגליו מפני שנראה ככרות שפכה ומוציא לעז על בניו שהן ממזרים. ע"כ.
והרי מדובר שעתיד לרחוץ רגליו מיד משום הנך ניצוצות עצמם, ואעפ"כ מצוה לשפשף קודם לכן, וע"כ שאי"ז משום נקיות, אלא כדי שמיד לא יהיה מי שיוציא עליו לעז טרם ירחוץ את רגליו. ומיירי שהוא כל העת בתוך העזרה, שאל"כ הרי בלא"ה טעון קיו"ר.
ולגופה של תימה אין זה תימה כלל, שהרי די באחד שיוציא הלעז, ובשביל אחד לא צריך למצוא את הסיבות שיחפש להוציא את הלעז...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים