שטייגעניסט כתב:לפני איתא בחומש "האשה וילדיה תהיה לאדוניה והוא יצא בגפו".
מה שנכון נכון כתב:ראה בית יצחק יו"ד ח"ב סימן לט מאות ג.
מה שנכון נכון כתב:שטייגעניסט כתב:לפני איתא בחומש "האשה וילדיה תהיה לאדוניה והוא יצא בגפו".
אין ראיה משם, כי זו חלק מחובתו לעבוד את רבו ואף בע"כ של העבד, וכשם שאין לו קנין ממוני בשאר מעשה ידיו.
שטייגעניסט כתב:מה שנכון נכון כתב:שטייגעניסט כתב:לפני איתא בחומש "האשה וילדיה תהיה לאדוניה והוא יצא בגפו".
אין ראיה משם, כי זו חלק מחובתו לעבוד את רבו ואף בע"כ של העבד, וכשם שאין לו קנין ממוני בשאר מעשה ידיו.
לדבריך, הולדות שייכים לאדון מדין פירות, שכמו שכל הפירות של העבד שייכים לאדון כך גם וולדותיו שייכים לאדון. לענ"ד זהו דבר זר. והעיקר הוא שאין לוולד שום יחוס אחרי אביו, והוא שייך לאימו בלבלד.
בעניין זה, עיין משך חכמה על הכתוב 'צדקה ממני' שהוולד שייך לאב מדין התורה זכתה וולדות לאב אפילו בזנות, ואין זה ראיה לנד"ד, ואכמל"א.
אפרקסתא דעניא כתב:
פסק מהראשונים?
שטייגעניסט כתב:לענ"ד א"צ לזה, שהזרע אין בו ממשות בגידול הוולד, וכמוש"כ הרמב"ן ריש פרשת תזריע.
אם כן הבין את דברי חז"ל על שלשה שותפים כפשוטם (ויש לצרף ענין זה לאשכולות בענין זה, הן מה שהבין את הדברים כמתיחסים למציאות והן מה שהציג את דעת חז"ל ודעת הפילוסופים בשוה), גידים ועצמות מן האב, ובשר ודם מן האם, הא בלא הא לא סגי ואינני יודע למה תחשוב זה יותר עיקר מזה.רבי משה בן נחמן כתב:ואין כוונתם שיעשה הולד מזרע האשה, כי האשה אע"פ שיש לה ביצים כביצי זכר, או שלא יעשה בהן זרע כלל, או שאין הזרע ההוא נקפא ולא עושה דבר בעובר, אבל אמרם "מזרעת", על דם הרחם שיתאסף בשעת גמר ביאה באם ומתאחז בזרע הזכר, כי לדעתם הולד נוצר מדם הנקבה ומלובן האיש, ולשניהם יקראו זרע. וכך אמרו:שלושה שותפין יש בו באדם, איש מזריע בו לובן שממנו גידים ועצמות ולובן שבעין, אשה מזרעת אודם שממנו עור ובשר ודם ושער ושחור שבעין. וגם דעת הרופאים ביצירה כך היא.
ועל דעת פילוסופי היונים: כל גוף העובר מדם האשה, אין בו לאיש אלא הכח הידוע בלשונם היולי שהוא נותן צורה בחומר, כי אין בין ביצת התרנגולת הבאה מן הזכר לנולדת מן המתפלשת בעפר שום הפרש, וזו תגדל אפרוח וזו לא תזרע ולא תצמיח, בהמנע ממנה החום היסודי שהוא לה היולי.
ברזילי כתב:לא מצאתי כדבריך ברמב"ן, וז"ל:אם כן הבין את דברי חז"ל על שלשה שותפים כפשוטם (ויש לצרף ענין זה לאשכולות בענין זה, הן מה שהבין את הדברים כמתיחסים למציאות והן מה שהציג את דעת חז"ל ודעת הפילוסופים בשוה), גידים ועצמות מן האב, ובשר ודם מן האם, הא בלא הא לא סגי ואינני יודע למה תחשוב זה יותר עיקר מזה.רבי משה בן נחמן כתב:ואין כוונתם שיעשה הולד מזרע האשה, כי האשה אע"פ שיש לה ביצים כביצי זכר, או שלא יעשה בהן זרע כלל, או שאין הזרע ההוא נקפא ולא עושה דבר בעובר, אבל אמרם "מזרעת", על דם הרחם שיתאסף בשעת גמר ביאה באם ומתאחז בזרע הזכר, כי לדעתם הולד נוצר מדם הנקבה ומלובן האיש, ולשניהם יקראו זרע. וכך אמרו:שלושה שותפין יש בו באדם, איש מזריע בו לובן שממנו גידים ועצמות ולובן שבעין, אשה מזרעת אודם שממנו עור ובשר ודם ושער ושחור שבעין. וגם דעת הרופאים ביצירה כך היא.
ועל דעת פילוסופי היונים: כל גוף העובר מדם האשה, אין בו לאיש אלא הכח הידוע בלשונם היולי שהוא נותן צורה בחומר, כי אין בין ביצת התרנגולת הבאה מן הזכר לנולדת מן המתפלשת בעפר שום הפרש, וזו תגדל אפרוח וזו לא תזרע ולא תצמיח, בהמנע ממנה החום היסודי שהוא לה היולי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים