מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חרדי
הודעות: 3
הצטרף: ו' יוני 12, 2015 6:02 pm

שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי חרדי » ו' יוני 12, 2015 7:20 pm

הנני בשאלה וזה תוארה [אני מתנצל שאינני בקי בלשון הקודש ונא להסתכל בתוכן השאלה ולא בקנקן שלה]: מה הוא המחשבה\הרגש העיקרי והמרכזי שפועל בלבות רבנן ותלמידיהון החרדים לדבר ה' לקיים מצוות השי"ת.
[כגון הח"ח והחזו"א ר' אלחנן והגרי"ז וחבריהם ותלמידיהם]

אפשרות א': פחד מגהינם ועונשים בזה ובבא
יצויין למה שכתוב באחד המאמרים לזכרו של הגרח"ג שהועלה פה אחר פטירתו שאמר הנ"ל ז"ל שכאשר אינו יכול להרהר בד"ת הרי הוא חושב מגהינם.
ופחד זה הוא על דרך שאדם בורח מאש בעולם הזה כי אינו רוצה לסבול יסורים.
ובדברי חז"ל כתוב לאמר איך שריב"ז בכה לפני פטירתו וכו'.

אפשרות ב': חיי הנצח לעולם הבא וגן עדן
והוא ענין השגת התענוג והעידון [ודוגמאות מעין זה יש בעוה"ז - שבת (?) שמש ותשמיש נקבים כמאמרם ז"ל בברכות נ"ז ע"ב]. וכתבו ראשונים (?) שאין שם הנאות חומריות - כמו שהבטיח המשוגע מזרע ישמעאל למאמיניו - אלא הנאות כעין נצחון ולכאו' כמו התרת הספקות ותענוג החכמה וכו'.
וכן ענין הכבוד ועל דרך שכתב בריש מסלת ישרים והביא שם מאמרם ז"ל דכל צדיק נכוה מחופתו של חבירו.

אפשרות ג': והוא שייך לכאו' רק לבעלי מחשבה כפילוסופים - שאיפה לאלקות, לפרישות מחומריות, להשגות נעלות לעולם הבא.

אפשרות ד': יופי מערכת המצוות שבתורתנו הק' שהוא עיסוקם יומם ולילה כבר מילדותם גורם להם לשאוף להשתעבד לגמרי לכל הכתוב בה ולא לזוז ממנה כמלוא נימה. והרי"ז הרגשה טובה שהוא עושה טוב כמו אביי ורבא, והוא מציית לתורה שהוא לומד כל חייו.

אפשרות ה': תולדה מהערכתם הגדולים אשר לפניהם כי כן הוקבע בליבם כבר מילדותם.

אפשרות ו': הכרת טובה להשי"ת [ראיתי כזה מהגרח"ג באחד המאמרים].
וד"ז צריך בירור על מה מכירים טובה האם על ההנאה שיש בלימוד התורה, או על עצם החיים שמלאה בתענוגים.

בתודה מראש על כל הפניה\ידיעה

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי אלי כהן » ו' יוני 12, 2015 7:27 pm

בשתי האפשרויות הראשונות שהעלית, יש קיום מצוות שלא לש"ש, שזה כשר, אבל לא מובחר.
אבל יתכן שכל הטעמים שציינת יתקיימו אפילו באותו אדם עצמו (כולל בכל אחד מגדולי ישראל שציינת), הואיל והוא גם מקיים מצוות לש"ש (דהיינו גם בגלל הטעמים האחרים שציינת או לפחות גם בגלל אחד מהם).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' יוני 13, 2015 11:01 pm

לא כתבת אפשרות נוספת, מתבקשת מאוד לענ"ד: הרצון לדבוק בה' ולהיות קרוב אליו. והיינו כמו בן אהוב ואב אוהב, ובן אוהב ואב אהוב, שכל חשקם להיות אחד עם השני כל העת, בקירבה גדולה כמה שיותר. הקשר, הקירבה, האהבה - הם הגורמים.

איני אומר בהכרח שזה מה שהיה אצל הצדיקים הנ"ל. רק מעלה אפשרות חשובה שלא נמצאת בדבריך (ואינה דומה לאפשרות ג').

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 14, 2015 12:00 pm

אני חושב שלא אחת מההצעות שהוזכרו, אלא פשוט רצון לקיים מצות ה'.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' יוני 14, 2015 1:11 pm

תוכן כתב:אני חושב שלא אחת מההצעות שהוזכרו, אלא פשוט רצון לקיים מצות ה'.

"עושה את האמת מפני שהוא אמת". (רמב"ם הלכות תשובה פ"י ה"א)

אולם אותו רמב"ם עצמו, מעריך לבאר בפיהמ"ש, שלא שייך להגיע לכזו דרגה (שכל אחד מחו"ר פורומינו החשובים כינה לה, וביטא אותה -לתחושה מופשטת בלב/מוח/נר"ן - ביטויים אחרים, כגון:
1. פשוט לקיים רצון ה'
2. אוהב את האמת.
3. שאיפה לאלקות, לפרישות מחומריות, להשגות נעלות לעולם הבא
4. יופי... כבר מילדותם גורם להם....והרי"ז הרגשה טובה שהוא עושה טוב כמו אביי ורבא....
5. הוקבע בליבם כבר מילדותם.
6.הרצון לדבוק בה' ולהיות קרוב אליו. והיינו כמו בן אהוב ואב אוהב, ובן אוהב ואב אהוב, שכל חשקם להיות אחד עם השני כל העת, בקירבה גדולה כמה שיותר. הקשר, הקירבה, האהבה - הם הגורמים.)

וע"ז כ' הרמב"ם שלא שייך להגיע לדרגא כזו מיד, -כפי שילד קטן לא יעשה מעשים טובים בגלל הסיבות שברשימה דלעיל. אולם כן יעשה אם יתנו לו ממתק. וילד יותר גדול, ממתק כבר לא "ידבר אליו" וירצה מתנה "שווה יותר" לפי מושגיו.
רק אדם גדול ובוגר בשכלו ותבונתו יכול להתחיל לטפטף למוחו וליבו בהדרגה את ענין ה"לשם שמים". (והלשם שמים כפי שראית כל אחד כאן בפורום כתב זאת בלשונו. ובסגנונו. ע"ע חובה"ל ב8 הדרגות של "לשם שמים").

ייתכן שאין זה מדרך ארץ להוסיף את השורות הבאות.
אולם ייתכן להיפך שזהו כבודם של גדולי ישראל שציינת, וסתם שאר גדול"י.

כולם נולדו עם גוף ונפש.
כולם נצטוו במצוות הלבבות ("ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך וכו')
וכולם השתדלו כל חייהם לעשות רצון קונם.

הכלל האמיתי המדויק היחיד הוא :
האדם יראה לעינים, וה' יראה ללבב.

רק ה' יכול לדעת איזה דרגה של "לשם שמים" נדרש מכל גדול וגדול מרגע לידתו ועד פטירתו.
ורק ה' יכול לדעת האם הוא עמד בה.

כמדומה ששאלתך מתמקדת בנקודה:
איפה אני בתמונה ? מה נדרש ממני ? האם אני שורף זמן על דברים בטלים שגדול"י הנ"ל היו בזים להם ?

ועל זה התשובה, בדיוק כמו כל גדול"י עצמם:
"האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב".

לא ידען
הודעות: 1092
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי לא ידען » א' יוני 14, 2015 1:28 pm

זיסע. תשובה מצויינת.

משום מה היה נראה לי ש'חרדי' הולך בדרכי 'זיסע יונגעלע' בסגנון השאלות ודרך הצגתן.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' יוני 14, 2015 1:30 pm

ייש"כ.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' יוני 14, 2015 2:15 pm

זיסע יונגאלע כתב:
תוכן כתב:אני חושב שלא אחת מההצעות שהוזכרו, אלא פשוט רצון לקיים מצות ה'.

"עושה את האמת מפני שהוא אמת". (רמב"ם הלכות תשובה פ"י ה"א)

אולם אותו רמב"ם עצמו, מעריך לבאר בפיהמ"ש, שלא שייך להגיע לכזו דרגה (שכל אחד מחו"ר פורומינו החשובים כינה לה, וביטא אותה -לתחושה מופשטת בלב/מוח/נר"ן - ביטויים אחרים, כגון:
1. פשוט לקיים רצון ה'
2. אוהב את האמת.
3. שאיפה לאלקות, לפרישות מחומריות, להשגות נעלות לעולם הבא
4. יופי... כבר מילדותם גורם להם....והרי"ז הרגשה טובה שהוא עושה טוב כמו אביי ורבא....
5. הוקבע בליבם כבר מילדותם.
6.הרצון לדבוק בה' ולהיות קרוב אליו. והיינו כמו בן אהוב ואב אוהב, ובן אוהב ואב אהוב, שכל חשקם להיות אחד עם השני כל העת, בקירבה גדולה כמה שיותר. הקשר, הקירבה, האהבה - הם הגורמים.)

וע"ז כ' הרמב"ם שלא שייך להגיע לדרגא כזו מיד, -כפי שילד קטן לא יעשה מעשים טובים בגלל הסיבות שברשימה דלעיל. אולם כן יעשה אם יתנו לו ממתק. וילד יותר גדול, ממתק כבר לא "ידבר אליו" וירצה מתנה "שווה יותר" לפי מושגיו.
רק אדם גדול ובוגר בשכלו ותבונתו יכול להתחיל לטפטף למוחו וליבו בהדרגה את ענין ה"לשם שמים". (והלשם שמים כפי שראית כל אחד כאן בפורום כתב זאת בלשונו. ובסגנונו. ע"ע חובה"ל ב8 הדרגות של "לשם שמים").

ייתכן שאין זה מדרך ארץ להוסיף את השורות הבאות.
אולם ייתכן להיפך שזהו כבודם של גדולי ישראל שציינת, וסתם שאר גדול"י.

כולם נולדו עם גוף ונפש.
כולם נצטוו במצוות הלבבות ("ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך וכו')
וכולם השתדלו כל חייהם לעשות רצון קונם.

הכלל האמיתי המדויק היחיד הוא :
האדם יראה לעינים, וה' יראה ללבב.

רק ה' יכול לדעת איזה דרגה של "לשם שמים" נדרש מכל גדול וגדול מרגע לידתו ועד פטירתו.
ורק ה' יכול לדעת האם הוא עמד בה.

כמדומה ששאלתך מתמקדת בנקודה:
איפה אני בתמונה ? מה נדרש ממני ? האם אני שורף זמן על דברים בטלים שגדול"י הנ"ל היו בזים להם ?

ועל זה התשובה, בדיוק כמו כל גדול"י עצמם:
"האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב".

טוב לראות אותך.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' יוני 14, 2015 2:31 pm

נוה הלבנון כתב:טוב לראות אותך.
ייש"כ.

אום אני חומה
הודעות: 856
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי אום אני חומה » א' יוני 14, 2015 3:21 pm

תוכן כתב:אני חושב שלא אחת מההצעות שהוזכרו, אלא פשוט רצון לקיים מצות ה'.

השאלה הייתה מאיפה נובע הרצון הזה, כי ככה הורגלנו? פחד מהגיהנום?
נראה שבעצם אתה מתכוין או לתשובה שכתב עדיאל:
עדיאל ברויאר כתב:הרצון לדבוק בה' ולהיות קרוב אליו. והיינו כמו בן אהוב ואב אוהב, ובן אוהב ואב אהוב, שכל חשקם להיות אחד עם השני כל העת, בקירבה גדולה כמה שיותר. הקשר, הקירבה, האהבה - הם הגורמים.

נפלא!
או שכוונתך לדרגה של יראת הרוממות.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 14, 2015 3:43 pm

עדיאל ברויאר כתב:לא כתבת אפשרות נוספת, מתבקשת מאוד לענ"ד: הרצון לדבוק בה' ולהיות קרוב אליו. והיינו כמו בן אהוב ואב אוהב, ובן אוהב ואב אהוב, שכל חשקם להיות אחד עם השני כל העת, בקירבה גדולה כמה שיותר. הקשר, הקירבה, האהבה - הם הגורמים.

איני אומר בהכרח שזה מה שהיה אצל הצדיקים הנ"ל. רק מעלה אפשרות חשובה שלא נמצאת בדבריך (ואינה דומה לאפשרות ג').

וכמ"ש בתחילת מסילת ישרים: "והנה מה שהורונו חכמינו ז"ל הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי וכו' ", אבל יותר בעוה"ב מבעוה"ז.

חרדי
הודעות: 3
הצטרף: ו' יוני 12, 2015 6:02 pm

Re: שאלה ביסודי התורה במשנתם של גדו"י

הודעהעל ידי חרדי » ה' יוני 18, 2015 5:58 pm

תודה לכל המגיבים.
אני לא יכול להמשיך עכשיו ואולי בעתיד.
בכל הכבוד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים